Dynamovraag: Kan een rotor (vliegwiel) kapot zijn?

roger_SV

Nieuw is beter! ....... Nee, toch niet.
5 apr 2015
8.704
2.453
Beste dames en heren motorrijdende techneuten,

Ik heb een probleem met mijn motor, dus een vraag waar hopelijk iemand het antwoord op heeft.

Mijn accu laadt niet bij.
Met een volle accu loopt de motor en komt de benodigde energie uit de accu, die als gevolg hiervan leegwordt getrokken. Op een gegeven moment is de boordspanning te laag voor de ontsteking en slaat de motor af, accu uitgeput.

Al wat getroubleshoot en meetwerk verricht: De accu is goed (heb met twee accu’s getest en ik weet van beide dat ze goed zijn, ik begin met een volgeladen accu). Er is geen lekstroom (0.3 mA, dus royaal onder de in het algemeen toegestane 1 mA). De klemspanning over de accu met een verhoogd toerental draaiende motor is globaal wat er op dat moment in de accu zit (en daalt, want de accu wordt leeg getrokken).
Bij 3000 rpm zou de klemspanning minsten 13.6 Volt moeten zijn, maar zelfs bij 7000(!) rpm is de klemspanning maar net 13 V (afhankelijk van wat er nog in de accu zit, er komt wel IETS bij, maar te weinig om te kunnen laden, dus dat verklaart het leegtrekken van de accu.
Conclusie: de accu wordt niet bijgeladen, dus een fout in het laadcircuit.

Ik verdacht de gelijkrichter/spanningsregelaar, maar heb de dynamo onbelast doorgemeten (de no-load wisselstroom die door de 3 fasen wordt gegenereerd). Het stekkerblokje dat naar de spanningsregelaar gaat heeft 3 gele draden (de 3 fasen van de dynamo, om de regelaar te voeden) een rode en een zwarte waar de gestabiliseerde ’12 V’ uit dient te komen. Vrij standaard.

De dynamo hoort onbelast (zonder de spanningsregelaar, dus rechtstreeks op de gele draden gemeten) rond 30 V (AC) te leveren. Ik heb dit gemeten van geel1-geel2, geel1-geel3, en geel2-geel3. Stond niet in de werkplaats manual van specifiek deze motor, maar wel die die van mijn andere, en volgens mij is dit de methode het te meten. Die 30 V (@3000 rpm) leveren doet ie niet! Zelfs bij 7000 rpm komt er met moeite 13 V uit. Dit is voor alle fasen hetzelfde, en dus voor alle fasen te weinig. Wat de spanningsregelaar niet in gaat kan deze er nooit uit laten komen, dus hiermee is het niet bijladen wat mij betreft verklaart, maar nog niet opgelost.

De gelijkstroomweerstand van de spoelen in de dynamo is 0.8 Ohm voor alle drie fasen, en dit is binnen de specs (0.7-0.9 Ohm). Verder is er geen lekkage van de statorspoelen naar het frame (gemeten van de drie gele fase-draden naar massakabel, zonder gemonteerde accu). De meetwaarden die de statorspoelen moeten hebben kloppen en ik kan geen lekkage detecteren, maar toch genereert de dynamo niet voldoende (wissel)spanning.

Weet iemand waar dit aan zou kunnen liggen? Ik heb de motor pas kort, en heb de dynamo nog nooit open gehad, maar ik neem aan dat de rotor (het vliegwiel) goed gemonteerd is. De pulsegever voor de ontsteking zit ook in het dynamohuis, en ik neem aan dat deze ook door het vliegwiel wordt aangestuurd (al zou dit ook via de krukas kunnen zijn).

Ik ga zeer binnenkort de spanningsregelaar nog doormeten om er zeker van te zijn dat het daar niet aan ligt (pin-pin gelijkstroomweerstandsmeting, en ik zal ‘m even testen op mijn andere motor, en de regelaar van die motor op mijn motor met het bijlaadprobleem), maar gezien het feit dat de dynamo al niet genoeg levert verwacht ik dat het deze keer helaas niet aan de spanningsregelaar ligt.

Mijn vraag: Hoe kan het dat als er geen lek is en de gelijkstroomweerstand van de spoelen van de 3 fasen binnen de specs is er tóch niet genoeg spanning wordt gegenereerd? Kan het ondanks de goede weerstand van de spoelen tóch zo zijn dat de stator kapot is??

Aangezien de stator OK lijkt: kan een vliegwiel (de magneten erin) kapot waardoor de in de stator gegenereerde spanning/stroom te laag is? Kan zo’n ding ‘slijten?’

Zou het verder nog kunnen zijn dat er tijdens het draaien van de motor wél een kortsluiting naar massa is, die ik niet in stilstaande dynamo kan meten? Hoe zou ik dit kunnen meten?

Allemaal ideeën die in me opkomen, maar ik heb geen idee wat zou kunnen of niet?

Ik heb de motor pas zeer kort, en moet de boel nog even open maken en kijken of er iets 'fout' in elkaar zit. Ervan uitgaand dat het goed in elkaar zit , wat zou er aan de hand kunnen zijn? Toch het vliegwiel? Ik ken de historie van de motor niet, al NEEM IK AAN dat deze het met dit vliegwiel gedaan zal hebben (anders ben ik willens en wetens opgelicht. . . )

Elke zinvolle reactie is zeer welkom, dus alvast dank daarvoor!!
ps. de kabel van de dynamo naar de spanningregelaar is OK (0.1 Ohm weerstand per draad)
 
Laatst bewerkt:
Je hebt ook van die "handige monteurs" die proberen om een vliegwiel er af te halen mbv een grote hamer en dan op het vliegwiel rammen.
Ten eerste sla je dan het magnetisme er uit en ten 2e loop je ernstig het risico dat de magneten scheuren en dan klopt de polariteit volgorde niet meer.

Ik heb hier een zitmaaier startmotor liggen waar dat ook mee gebeurt is. Ding is niet meer te gebruiken. Gaat nog maar heel langzaam rond en heeft geen kracht meer.
 
De magneten in de verkeerde volgorde of richting in de rotor heb ik ook aan gedacht.
Ik heb ze er zelf nooit uitgehad, weet iemand hoe dat is te controleren/herstellen. Als je de magneten eruit haalt plakken ze waarschijnlijk identiek op elkaar of juist net niet, dus verspringend (verwacht ik). Als dat zo is hoe moeten ze er dan in? Allemaal in dezelfde richting of juist om en om?
Dat zou ik nog kunnen proberen. De historie van de rotor ken ik niet, weet niet of er met een hamer op is getikt. De magneten zijn niet kapot en komen me nog flink magnetisch over. De polariteit zou ik kunnen controleren, maar dan moet ik wel weten wat het wel en niet hoort te zijn..
 
Heb vroeger in mijn bromfietstijd ook al eens iets dergelijks meegemaakt. Zover ik me kan herinneren zat er destijds wel een barst in het vliegwiel. Heeft wel even geduurd alvorens ik dit probleem gevonden had.
 
fijn schijf-magneetje op uiteinden van de magneten zetten (rechtop dus), zal omvallen door de aantrekkingskracht. zelfde kant van het schijfje zou steeds aan dezelfde kant van de magneten moeten vallen en omgekeerd aan de andere kant.
 
ja shit, dit had ik eerder moeten weten. er zitten 4 magmeten in mijn vliegwiel, magneet 1 en 2 hebben noord en zuid kop aan kont (zelfde richting dus), de magneten 3 en 4 zitten onderling ook kop aan kont, maar als setje omgekeerd tov de richting van magneten 1 en 2.
staafmagneetje plakt ook mooi in het midden van de magneten, en daarbij je je ook heel duidelijk dat de richting die het magneetje opzoekt bij 1 en 2 andersom is dan bij magneten 3 en 4.
Dat zal de oorzaak zijn, dus ik zal 2 magneten los moeten maken (zitten vastgelijmd met 2-componentenlijm (epoxy), dus zal ws niet lukken.
Weet iemand hoe dat los gaat? In een pan kokend water heb ik wel eens gehoord (zal niet bevorderlijk zijn voor de magneten, maar niets te verliezen :-) )
 
Dat zal de oorzaak zijn, dus ik zal 2 magneten los moeten maken (zitten vastgelijmd met 2-componentenlijm (epoxy), dus zal ws niet lukken.
Weet iemand hoe dat los gaat? In een pan kokend water heb ik wel eens gehoord (zal niet bevorderlijk zijn voor de magneten, maar niets te verliezen :-) )
Magneten kunnen die 100 oC makkelijk hebben. Anders je vliegwiel frituren, dat kunnen die magneten ook nog wel hebben :+
 
OK, duidelijk voor wat betreft de magneten en hitte. Dacht dat het magnetisme minder zou worden bij verhitten, maar niet dus. Nu er nog achter zien te komen waarmee ik de 2-componentenlijm zacht kan krijgen. Denk niet dat de frikandellen er lekkerder op zullen worden als ze het frietvet moeten delen met een vliegwiel :-)
 
Blijft mooi om te lezen dat mensen zo heerlijk hun tijd kunnen verdoen omdat ze totaal niet gehinderd worden door enige vorm van technische kennis. 8-)

En dan maar steeds weer af blijven vragen wrm of dat het niet werkt _O-
 
doel je nu op mij? Als dat zo is neem ik je het niet kwalijk hoor, maar je conclusie is fout.
Ik ben geen monteur , maar weet veel meer dan de gemiddeld nederlander hoe een motor/auto/bromfiets of noem het maar op in elkaar steekt hoor. Sleutelen doe ik ook zelf, tenzij het echt flinke klussen zijn waar je specialistich gereedschap of zo voor nodig hebt.
Onlangs nog één aandrijfas en één homokineet van mijn auto vervangen. Niet veel mensen die uberhaupt weten wat het is, laat staan het zelf openprutsen om het te vervangen toch. En wat dacht je van mijn Z1000. Dat ding blijft echt niet rijden hoor zonder er af en toe eens een schroevendraaier in te steken. Dat ding werkt nog met contactpunten!!

Maar goed, het zij je vergeven. En verder is het volgens mij de bedoeling toch een beetje politiek correct te blijven op het forum . . .

Dit concrete voorval met mijn dynamo (vraag een gemiddelde nederlander eens uit welke onderdelen een dynamo bestaat eigenlijk . . . ) heb ik gewoon nog nooit eerder bij de hand gehad, en me er nooit eerder in hoeven verdiepen. Ze deden het tot nu toe gewoon altijd met een prima no-load wisselspanning over de 3 fasen ('huh, ik haak af zegt de gemiddelde nederlander weer). En aangezien er op het forum ook mensen actief zijn die een andere wel positief benaderd weet ik nu hoe het zit (of in elk geval hóórt te zitten :-) )
Danlkzij de reacties van de anderen heb ik weer wat geleerd!! (dus anderen: DANK!)
 
Ik ben geen monteur

Dit zegt alles 8-)

Enne het is vrijdag dus een beetje stangen mag :P

En die polariteit volgorde? Ff kijken wat ik daarover gepost had 8-) O nee dat begreep je niet natuurlijk want je bent geen monteur _O-

Ik had erbij moeten schrijven dat door een breuk van een magneet de polariteit volgorde verandert }) Sorry mijn fout :$ }) _O-
 
Ja, met smiley's lul je alles recht.
Blij dat ik geen monteur ben eigenlijk. Leuk voor de hobby aan mijn EIGEN vervoersmiddelen, maar zou het niet mijn hele leven voor de kost willen doen (al ben je dan wel een pro . . . en stel je zulk soort domme vragen over vliegwielen niet :) )
Maar goed, magneten niet kapot, gewoon 2 er verkeerd om in.
lijm schijnt inderdad los te gaan in kokend water, dus dat ga ik doen, opnieuw in elkaar lijmen en dan maar kieken wat ie doet . . .
Post he nog wel.
Groet van een zelfsleutelende motorijder dan maar.
 
Laatst bewerkt:
Dit zegt alles 8-)

Enne het is vrijdag dus een beetje stangen mag :P

En die polariteit volgorde? Ff kijken wat ik daarover gepost had 8-) O nee dat begreep je niet natuurlijk want je bent geen monteur _O-

Ik had erbij moeten schrijven dat door een breuk van een magneet de polariteit volgorde verandert }) Sorry mijn fout :$ }) _O-


een automonteur snapt dat natuurlijk prima, die zijn experts wat betreft de Elektronica van de motor en auto _O-
kortsluiting zoeken doe die met een lastrafo :+
 
Ik had erbij moeten schrijven dat door een breuk van een magneet de polariteit volgorde verandert

zeker ?

volgens mij heb je dan 2 magneten in serie met de polariteit van beide in dezelfde richting als de originele.

edit :

Re: why does a magnet repel after it breakes? ===|===

zoals ik al dacht : er verandert niets aan de polariteit (even geen rekening gehouden met het feit dat de magneet in N-Z richting kan breken, maar ook dan krijg je exakte kopien, alleen werken die mekaar tegen. maar de polariteit wisselt dus NIET !

allee Roger-SV, uw kans om met wat smiley's te smijten :W
 
Laatst bewerkt:
*D *D }) :z :? :r :r :r :r :r :} :} :j *O* *O* *O* *O*

Joehoe, ben ik weer.
Mijn staafmagneetje om de richting mee te meten draait zich naar de lengterichting in de rondingen van de magneten.
In de lengterichting. Ik neem aan dat ik dit heb (in de lengte gemagnetiseerde magneten in mijn rotor), ik heb er 4 magneten in, allemaal niet gebrokenen en wat ik dus heb is

+------+ +------+ +------+ +------+
N-------S N-------S S------ N S------N
+------+ +------+ +------+ +------+ (en dan deze weer tegen de N van het begin van het treintje..)

Het zijn dus telkens 2 magneten in serie, waarbij 2x de N en 2X de S polen tegen elkaar zitten.

Ik heb er twee losgehaald (inderdaad een half uurtje in kokend water en de exopy is uit elkar te trekken, de frituurpan bleek niet nodig :), en de boel nu zo in elkaar gelijmd:

+------+ +------+ +------+ +------+
N-------S N-------S N------S N------S
+------+ +------+ +------+ +------+ (en dan is de cirkel weer rond).

Alle magneten dus in serie achter elkaar in dezelfde richting.
De lijm ligt nu te drogen harden, dus ik zal 'm morgen monteren en kijken of ie het doet.

Als ie het niet doet 'meet' ik de rotor die ik nieuw heb even na en kijk of die anders in elkaar zit, en zo ja dan bouw ik die na.

In het ergste geval zou het
+------+ +------+ +------+ +------+
N-------S S-------N N-------S S------N
+------+ +------+ +------+ +------+

moeten zijn, maar dat weet ik morgen dan. in dat geval 2 tegenoverstaande magneten omwisselen . . Dit ziet er eigenlijk nog helemaal niet zo onlogisch uit eigenlijk . . . sterkere polen doordat ze bij elkaar zitten en elkaar afstoten. Nou ja we zien wel.

laat wel weten, succes met de smileys ;)
 
Laatst bewerkt:
Als het allemaal mooie gebogen staafmagneetjes zijn heb je nu een prachtig cirkelvormig magneetveld in de magneten, en er buiten bijna niets.
Oftewel er zal straks helemaal geen spanning uit je dynamo komen.

Denk ik. Nooit geprobeerd. Maar wel nieuwsgierig :)
 
ja ik ook!.
Daarom de werkende rotor van mijn DNA gehaald en met het staafmagneetje bepaald hoe de magneten in die rotor zitten. 50% kans dat ik het goed had gedaan bij de rotor met de gereorganiseerde magneten . . .
Misschien vandaag nog op zoek naar een staatslot want de magneten in de werkende rotor zitten ook allemaal in elkaars verlengde, dus zoals ik ze nu ook in mijn vers in elkaar gelijmde rotor heb gezet. Logischerwijs zal die het dus gewoon moeten doen.
Lijm nog even lekker laten harden (er wordt immers aan de magneten getrokken in de richting van de krukas door de ijzeren kernen in de spoelen van de stator) en morgen of zondag de rotor weer op de krukas, waterpomp er weer op, slangen aansluiten, uitlaat er weer op en proberen of ie het weer doet . . .
De enige reden die ik nog kan bedenken waarom het niet zo zou zijn is dat de magneten niet meer krachtig genoeg zijn, maar ze voelden sterk genoeg, en er heeft echt iets fout gezeten, dus dat zal het wel zijn geweest.

Wéér iets geleerd (en gefixt) dankzij jullie hulp op het forum!!
THANKS!
 
Laatst bewerkt:
Ik had erbij moeten schrijven dat door een breuk van een magneet de polariteit volgorde verandert }) Sorry mijn fout :$ }) _O-
Dan hier maar eens het goede antwoord. Als een staafmagneet (in een vliegwiel iets gekromd) breekt of scheurt krijg je twee aparte magneten. Als de hele magneet zo was N --------- Z zal deze gebroken er zo uotzien N --- Z N --- Z. Samen vormen ze dus eigenlijk weer één magneet.
 
Als het allemaal mooie gebogen staafmagneetjes zijn heb je nu een prachtig cirkelvormig magneetveld in de magneten, en er buiten bijna niets.
Kijk op internet maar eens naar een bromfietsvliegwiel Tussen elke magneet zit een spleet van een paar centimeter.

Als je naar de spoelen hierboven kijkt zie dat de uiteinden van de ijzerkern een ronding hebben. Deze ijzeren spoelkern vormt een soort soort magnetische kortsluiting vanwege de veel kleinere luchtspleet. Een groot deel van de magnetische krachtlijnen zullen dan ook door de spoelkern lopen. Als hetvliegwiel iets verder gedraaid is zullen de krachtlijnen in de spoelkern omgedraaid zijn. Dit wisselen van richting zorgt dat er een spanning in de spoel opgewekt wordt.
 
Je weet hoe warm een motorblok kan worden en de olie die er in zit?

Dit namelijk omdat je schreef dat de epoxy bij 100 graden celsius uit elkaar te trekken was.

Misschien nog een puntje ter overdenking?
 
Terug
Bovenaan Onderaan