Dynamovraag: Kan een rotor (vliegwiel) kapot zijn?

roger_SV

Nieuw is beter! ....... Nee, toch niet.
5 apr 2015
8.704
2.452
Beste dames en heren motorrijdende techneuten,

Ik heb een probleem met mijn motor, dus een vraag waar hopelijk iemand het antwoord op heeft.

Mijn accu laadt niet bij.
Met een volle accu loopt de motor en komt de benodigde energie uit de accu, die als gevolg hiervan leegwordt getrokken. Op een gegeven moment is de boordspanning te laag voor de ontsteking en slaat de motor af, accu uitgeput.

Al wat getroubleshoot en meetwerk verricht: De accu is goed (heb met twee accu’s getest en ik weet van beide dat ze goed zijn, ik begin met een volgeladen accu). Er is geen lekstroom (0.3 mA, dus royaal onder de in het algemeen toegestane 1 mA). De klemspanning over de accu met een verhoogd toerental draaiende motor is globaal wat er op dat moment in de accu zit (en daalt, want de accu wordt leeg getrokken).
Bij 3000 rpm zou de klemspanning minsten 13.6 Volt moeten zijn, maar zelfs bij 7000(!) rpm is de klemspanning maar net 13 V (afhankelijk van wat er nog in de accu zit, er komt wel IETS bij, maar te weinig om te kunnen laden, dus dat verklaart het leegtrekken van de accu.
Conclusie: de accu wordt niet bijgeladen, dus een fout in het laadcircuit.

Ik verdacht de gelijkrichter/spanningsregelaar, maar heb de dynamo onbelast doorgemeten (de no-load wisselstroom die door de 3 fasen wordt gegenereerd). Het stekkerblokje dat naar de spanningsregelaar gaat heeft 3 gele draden (de 3 fasen van de dynamo, om de regelaar te voeden) een rode en een zwarte waar de gestabiliseerde ’12 V’ uit dient te komen. Vrij standaard.

De dynamo hoort onbelast (zonder de spanningsregelaar, dus rechtstreeks op de gele draden gemeten) rond 30 V (AC) te leveren. Ik heb dit gemeten van geel1-geel2, geel1-geel3, en geel2-geel3. Stond niet in de werkplaats manual van specifiek deze motor, maar wel die die van mijn andere, en volgens mij is dit de methode het te meten. Die 30 V (@3000 rpm) leveren doet ie niet! Zelfs bij 7000 rpm komt er met moeite 13 V uit. Dit is voor alle fasen hetzelfde, en dus voor alle fasen te weinig. Wat de spanningsregelaar niet in gaat kan deze er nooit uit laten komen, dus hiermee is het niet bijladen wat mij betreft verklaart, maar nog niet opgelost.

De gelijkstroomweerstand van de spoelen in de dynamo is 0.8 Ohm voor alle drie fasen, en dit is binnen de specs (0.7-0.9 Ohm). Verder is er geen lekkage van de statorspoelen naar het frame (gemeten van de drie gele fase-draden naar massakabel, zonder gemonteerde accu). De meetwaarden die de statorspoelen moeten hebben kloppen en ik kan geen lekkage detecteren, maar toch genereert de dynamo niet voldoende (wissel)spanning.

Weet iemand waar dit aan zou kunnen liggen? Ik heb de motor pas kort, en heb de dynamo nog nooit open gehad, maar ik neem aan dat de rotor (het vliegwiel) goed gemonteerd is. De pulsegever voor de ontsteking zit ook in het dynamohuis, en ik neem aan dat deze ook door het vliegwiel wordt aangestuurd (al zou dit ook via de krukas kunnen zijn).

Ik ga zeer binnenkort de spanningsregelaar nog doormeten om er zeker van te zijn dat het daar niet aan ligt (pin-pin gelijkstroomweerstandsmeting, en ik zal ‘m even testen op mijn andere motor, en de regelaar van die motor op mijn motor met het bijlaadprobleem), maar gezien het feit dat de dynamo al niet genoeg levert verwacht ik dat het deze keer helaas niet aan de spanningsregelaar ligt.

Mijn vraag: Hoe kan het dat als er geen lek is en de gelijkstroomweerstand van de spoelen van de 3 fasen binnen de specs is er tóch niet genoeg spanning wordt gegenereerd? Kan het ondanks de goede weerstand van de spoelen tóch zo zijn dat de stator kapot is??

Aangezien de stator OK lijkt: kan een vliegwiel (de magneten erin) kapot waardoor de in de stator gegenereerde spanning/stroom te laag is? Kan zo’n ding ‘slijten?’

Zou het verder nog kunnen zijn dat er tijdens het draaien van de motor wél een kortsluiting naar massa is, die ik niet in stilstaande dynamo kan meten? Hoe zou ik dit kunnen meten?

Allemaal ideeën die in me opkomen, maar ik heb geen idee wat zou kunnen of niet?

Ik heb de motor pas zeer kort, en moet de boel nog even open maken en kijken of er iets 'fout' in elkaar zit. Ervan uitgaand dat het goed in elkaar zit , wat zou er aan de hand kunnen zijn? Toch het vliegwiel? Ik ken de historie van de motor niet, al NEEM IK AAN dat deze het met dit vliegwiel gedaan zal hebben (anders ben ik willens en wetens opgelicht. . . )

Elke zinvolle reactie is zeer welkom, dus alvast dank daarvoor!!
ps. de kabel van de dynamo naar de spanningregelaar is OK (0.1 Ohm weerstand per draad)
 
Laatst bewerkt:
De epoxy kan wel tegen meer dan 100 graden, maar in WATER van 100 graden lost het heel langzaam een beetje op. Het zwelt een beetje op, maar wordt niet meer vloeibaar of zo. Na een half uurtje en dan nog met best flinke kracht zetten (met een schroevendraaier tussen de magneet en vliegwiel wrikken) ging het los. Tijdens normaal gebruik zal het echt niet losraken. Zó hard wordt er nou ook weer niet aan de magneten getrokken, en ze zitten over de hele oppervlakte vastgelijmd. Beter dan met de klodder snot waarmee Piaggio ze af-fabriek heeft vastgezet :) . De officiële dynamo-refurbishers gebruiken ook epoxy heb ik wel eens op internet ergens gezien, en geven aan dat dat de beste manier is de magneten te fixeren. Om epoxyhars/lijm het best te laten harden (zodat het de meeste treksterkte (kg/cm2 of wat je wilt) kan hebben) is het juist het beste om het bij hoge temperatuur (80-100 graden) te doen. Ik zet er de verfbrander altijd op (op 30 cm afstand of zo) zodat het lekker heet wordt als het écht vast moet zitten.
 
Laatst bewerkt:
Je weet hoe warm een motorblok kan worden en de olie die er in zit?
Deze motor is een tweetakt waarbij de ruimte rond de krukas gekoeld wordt door het aangezogen lucht/benzinemengsel.
Dit namelijk omdat je schreef dat de epoxy bij 100 graden celsius uit elkaar te trekken was.
De magneten zitten tegen de binnenomtrek van het vliegwiel en worden bij het lopen van de motor tegen het vliegwiel aangedrukt (middelpuntvliedende kracht).
Misschien nog een puntje ter overdenking?
Misschien wat punten ter overdenking :+
 
Laatst bewerkt:
Mijn DNA is een 4-takt, (180 cc snelwegkanon ;) ), dus heeft gewoon (maarliefst) 1 liter motorolie in het carter. Wel watergekoeld, maar dan nog wordt de carterolie allicht meer dan 100 graden.

itt bij mijn kawa loopt deze dynamo niet in de olie, dus blijft het allicht wat koeler.

Verder is het zo dat tijdens het rijden de magneten door de centrifugaalkracht tegen het vliegwiel worden aangedrukt, maar alleen tijdens het rijden. Hier zou ik het niet op willen gokken :). Als je de motor heet stilzet stopt de centrifugaalkracht, maar het magneetveld blijft natuurlijk gewoon . . .
Maar het is goed zo, heb mijn vorige vliegwiel ook met epoxy 2-componentenlijm gelijmd en blijft gewoon heel, dus moet met deze ook goed gaan
 
Laatst bewerkt:
Deze motor is een tweetakt waarbij de ruimte rond de krukas gekoeld wordt door het aangezogen lucht/benzinemengsel.

Mijn DNA is een 4-takt, (180 cc snelwegkanon ;) ), dus heeft gewoon (maarliefst) 1 liter motorolie in het carter

_O- Geweldig als de 1 het beter wil weten als de ander 8-)

Misschien wat punten ter overdenking

En dan zou ik het mis hebben? _O-

Beter dan met de klodder snot waarmee Piaggio ze af-fabriek heeft vastgezet

Dus middelpuntvliedende kracht en magneet kracht was niet genoeg om de magneten op hun plek te houden vandaar de startpost van TS

Misschien wat punten ter overdenking

Geld denkelijk meer voor anderen als voor mij :+
 
Laatst bewerkt:
Dus middelpuntvliedende kracht en magneet kracht was niet genoeg om de magneten op hun plek te houden vandaar de startpost van TS
TS heeft de motor pas net en heeft het vliegwiel er voor die tijd niet af gehad. Dit is dus door de vorige eigenaar gedaan. Soms willen gelijmde magneten wel eens loslaten door roestvorming tussen vliegwiel en magneet.

Maar nu de magneten opnieuw vastgezet zijn, in de goede volgorde, is alles weer in orde.
 
hoi jaap, helemaal correct. ik heb het vliegwiel nooit werkend gehad. Achteraf gezien was een ander vliegwiel kopen (nog best lastig te vinden voor een 4T DNA , en voor de 2T DNA gooien ze ermee dood) niet nodig geweest, maar lekker bewaren en als mijn DNA weggaat en ik heb het vliegwiel nog gaat ie marktplaats op... Maar weer wat geleerd over vliegwielen (en een leuk topic voor iemand die dit in de toekomst nog eend nodig heeft)
 
Terug
Bovenaan Onderaan