Dyno bank klaar!!

P.H.C. Ritzen

MF veteraan
Donateur
12 dec 2001
8.179
112
Weert
Hierbij de foto, ik moet alleen nog ff het toetsenbord ophangen, zodat ik er tijdens de run bij kan.

full
 
Ziet er erg profi uit! :)

Hou je ons op de hoogte van degene met het hoogst behaalde vermogen die je tegen bent gekomen? 8-)
 
Leuk die rijwindkoeling,maar heb je niet iets om de druk te genereren?
Vele fietsen werken met ram-air en dat gaat hier niet.
De tuner waar ik veel kom,heeft een gigantische blower met kleine doorlaat die dus een windsnelheid van >200km/u nabootst.
De radiateur en uitlaatbochten worden met andere blowers gekoeld.
www.nolenmotors.nl
Ben benieuwd naar jou visie,Paul.
Is de bank ook geremd?
 
Ram air is niet echt belangrijk voor afstellingen.
 
Leuk die rijwindkoeling,maar heb je niet iets om de druk te genereren?
Vele fietsen werken met ram-air en dat gaat hier niet.
De tuner waar ik veel kom,heeft een gigantische blower met kleine doorlaat die dus een windsnelheid van >200km/u nabootst.
De radiateur en uitlaatbochten worden met andere blowers gekoeld.
www.nolenmotors.nl
Ben benieuwd naar jou visie,Paul.
Is de bank ook geremd?

Het is niet mogelijk om dit altijd correct na te bootsen, dan moet de blower zowieso op een of andere manier gekoppeld zijn aan de rol, en zelfs dan klopt het nog slecht, omdat ook de windsnelheid op de weg sterk varieert.
De fabrikant weet dat ook, en als 'ie zijn huiswerk goed gedaan heeft, dan zit er een druk/temp sensor op bij injectiemotoren, en een compensatiegat luchtfilterbak/vlotterkamer, waardoor het drukverschil direct leidt tot een correct uitgebalanceerd aangepast mengsel.
(moet ook wel, want als je met tegenwind zou rijden, zou je mengsel plotseling te arm staan vanwege een hogere luchtdruk, en zouden in een extreem geval je zuigerbodems weg kunnen smelten, andersom, als je achter een vrachtwagen rijdt, zou je motor plotseling moeten verzuipen, vanwege een gebrek aan lucht)
Het enige verschil wat je dan op de bank meet tov de werkelijkheid, is dat het vermogen op de bank iets minder is, doch de mengverhoudigsinstelling die op de bank tot stand gebracht is, blijft behouden.
Mijn mening is dus dat het maar zeer weinig tot geen invloed heeft op de afstelling.
IMHO is het dan ook een zeer goedbedoelde, doch zinloze investering.

Deze bank heeft nog geen wervelstroomrem, maar dat probeer ik op een later stadium aan te schaffen, gezien de hoge prijs hiervan.
Een wervelstroomrem is alleen noodzakelijk voor specifieke (lange duur)deellast afstellingen, dit komt echter maar zelden voor, en is eigenlijk nooit exact in te stellen, omdat je nooit precies kan weten wat je exacte rol/luchtweerstand is op een specifieke rijsituatie.
Voor een juiste afstelling is het dus geen must, doch moet gezien worden als een aanvulling indien er specifieke metingen gedaan moeten worden.

Paul.
 
@#$@ die curses heeft niets geholpen. Ik blijf net zo bot en simpel als altijd, terwijl ik hetzelfde bedoel.

beter gezegd :^
 
@#$@ die curses heeft niets geholpen. Ik blijf net zo bot en simpel als altijd, terwijl ik hetzelfde bedoel.

beter gezegd :^

We houden het er gewoon op dat jij goed bent in het maken van uitreksels van stukken text. ;) :+


Maaruuhhh Paul, dat ziet er GOED uit. Als je nog een test run nodig hebt O-)
 
Zeg Paul, ik zit zelf in de meetwereld. Ik werk voor een bedrijf dat toelevert aan profesionele proefstandenbouwers en direct aan de automobielwereld.
Ben benieuwd hoe je e.a.a. met betrekking tot het meetgedeelte hebt aangepakt.

Hoe nauwkeurig is je bank? (sensoren, mechanische invloeden etc.....)
Met welk principe meet je het gegenereerde koppel?
Hoe ziet de signaalverwerking eruit?
Wie gaat de traceerbaarheid van de nauwkeurigheid garanderen, oftewel welk calibratie-orgaan gaat je bank jaarlijks calibreren?

Enne, als je vragen hebt op meettechnisch gebied. Meld je maar. Wellicht kan ik nog wat voor je betekenen.
 
Zeg Paul, ik zit zelf in de meetwereld. Ik werk voor een bedrijf dat toelevert aan profesionele proefstandenbouwers en direct aan de automobielwereld.
Ben benieuwd hoe je e.a.a. met betrekking tot het meetgedeelte hebt aangepakt.

Hoe nauwkeurig is je bank? (sensoren, mechanische invloeden etc.....)
Met welk principe meet je het gegenereerde koppel?
Hoe ziet de signaalverwerking eruit?
Wie gaat de traceerbaarheid van de nauwkeurigheid garanderen, oftewel welk calibratie-orgaan gaat je bank jaarlijks calibreren?

Enne, als je vragen hebt op meettechnisch gebied. Meld je maar. Wellicht kan ik nog wat voor je betekenen.

Ah onze HBM man ;)
 
Gefeliciteerd Paul, welk type is het? Het lijkt een Dynamometer 250 maar weet het niet zeker omdat door de slang de eventuele wervelstroomrem niet te zien is.

Nog ff isoleren lijkt me geen luxe :)

En nu nog duizenden runs ervaring opdoen :+
 
Gefeliciteerd Paul, welk type is het? Het lijkt een Dynamometer 250 maar weet het niet zeker omdat door de slang de eventuele wervelstroomrem niet te zien is.

Nog ff isoleren lijkt me geen luxe :)

En nu nog duizenden runs ervaring opdoen :+

Komt omdat de wervelstroomrem niet aanwezig is wegens de ontzettend hoge kosten. Wel heeft deze bank de optie om hem er later op te monteren :)

en as dinsdag wordt mijn motor een van de eerste die deze bank gaat inrijden :P
 
Gefeliciteerd met de nieuwe werkende aanwinst.

En dat PC's eens beter mogen gaan werken dan ze allemaal zeggen ;)
 
Laatst bewerkt:
Komt omdat de wervelstroomrem niet aanwezig is wegens de ontzettend hoge kosten. Wel heeft deze bank de optie om hem er later op te monteren :)

en as dinsdag wordt mijn motor een van de eerste die deze bank gaat inrijden :P

Hmmm, dat is wel hééééél jammer!!! Die (elektronisch gecontroleerde) rem is namelijk gekoppeld aan het computerprogramma en dat is dé manier om een goede map voor je Power Commander te maken.
Hoe wil je anders je motor - STABIEL EN CONSTANT - afwurgen op ieder gewenst toerental, alleen zo zie je precies hoe het is gesteld met het mengsel onder (vol)last. Dus toch maar naar Hans... :) .
 
Terug
Bovenaan Onderaan