Dyno bank klaar!!

Hmmm, dat is wel hééééél jammer!!! Die (elektronisch gecontroleerde) rem is namelijk gekoppeld aan het computerprogramma en dat is dé manier om een goede map voor je Power Commander te maken.
Hoe wil je anders je motor - STABIEL EN CONSTANT - afwurgen op ieder gewenst toerental, alleen zo zie je precies hoe het is gesteld met het mengsel onder (vol)last. Dus toch maar naar Hans... :) .

Had je deze reactie van Paul ook al gelezen voordat je dit poste :?


--------------------------------------------------------------------------------
Het is niet mogelijk om dit altijd correct na te bootsen, dan moet de blower zowieso op een of andere manier gekoppeld zijn aan de rol, en zelfs dan klopt het nog slecht, omdat ook de windsnelheid op de weg sterk varieert.
De fabrikant weet dat ook, en als 'ie zijn huiswerk goed gedaan heeft, dan zit er een druk/temp sensor op bij injectiemotoren, en een compensatiegat luchtfilterbak/vlotterkamer, waardoor het drukverschil direct leidt tot een correct uitgebalanceerd aangepast mengsel.
(moet ook wel, want als je met tegenwind zou rijden, zou je mengsel plotseling te arm staan vanwege een hogere luchtdruk, en zouden in een extreem geval je zuigerbodems weg kunnen smelten, andersom, als je achter een vrachtwagen rijdt, zou je motor plotseling moeten verzuipen, vanwege een gebrek aan lucht)
Het enige verschil wat je dan op de bank meet tov de werkelijkheid, is dat het vermogen op de bank iets minder is, doch de mengverhoudigsinstelling die op de bank tot stand gebracht is, blijft behouden.
Mijn mening is dus dat het maar zeer weinig tot geen invloed heeft op de afstelling.
IMHO is het dan ook een zeer goedbedoelde, doch zinloze investering.

Deze bank heeft nog geen wervelstroomrem, maar dat probeer ik op een later stadium aan te schaffen, gezien de hoge prijs hiervan.
Een wervelstroomrem is alleen noodzakelijk voor specifieke (lange duur)deellast afstellingen, dit komt echter maar zelden voor, en is eigenlijk nooit exact in te stellen, omdat je nooit precies kan weten wat je exacte rol/luchtweerstand is op een specifieke rijsituatie.
Voor een juiste afstelling is het dus geen must, doch moet gezien worden als een aanvulling indien er specifieke metingen gedaan moeten worden.

Paul.

---------------------------------------------------------------------------------
 
Op zondag 16 februari 2003 12:10 schreef Fabian het volgende:Had je deze reactie van Paul ook al gelezen voordat je dit poste :?

Deels over het hoofd gezien Fab, neemt niet weg dat het een welkome aanvulling is dus als ik toch al moet dokken voor een run dan beter eentje met álle toeters en bellen. Investeren is duur, daar ben ik van overtuigd. Paul lijkt me een 'meten is weten' persoon dus als pietje precies gaat hij geheid vroeg of laat voor de extra's.

Beter, Hans heeft al - of binnenkort - de mogelijkheid real time metingen tijdens een rit uit te voeren, wéér een stap dichter bij een ideale map! Zal binnenkort eens een afspraak maken om te kijken hoe het e.e.a. ervoor staat.
 
Op zondag 16 februari 2003 12:27 schreef Blade10 het volgende:Beter, Hans heeft al - of binnenkort - de mogelijkheid real time metingen tijdens een rit uit te voeren, wéér een stap dichter bij een ideale map! Zal binnenkort eens een afspraak maken om te kijken hoe het e.e.a. ervoor staat.
Dat is idd erg mooi om te zien real time :)

Een vriend van me heeft een Tovami Dyno en heeft net een software update gehad en heeft die mogelijkheid nu ook, ziet er erg :9~ uit
 
Terug
Bovenaan Onderaan