Dyno kit

Wolfman

MF veteraan
4 mrt 2003
4.254
13
Ridderkerk
Ik loop met het idee rond om een dynokit op mijn ace te laten bouwen.
Maar nu hoor ik daar verschillende verhalen over.

Hij zou meer gaan zuipen.
Onderin ben je meer vermogen kwijt.
Het schijnt soms niets uit te maken.
Het vermogenwinst merk je niet is alleen meetbaar.

Wat is hiervan waar?
Ik heb sinds kort mijn Exup van mijn Ace laten halen. Dat ding rammeld alleen maar en doet niet veel. Maar nu heb ik een stotterende motor rond de 3000 toeren. Dus waarschijnlijk moeten er nu grotere sproeiers in. Ook is mijn luchtfilter licht aangepast zodat hij wat meer lucht krijgt.

Maar omdat ik toch nieuwe sproeiers nodig heb nu dacht ik dus gelijk aan een dyno kit.
Wie heeft hier ervaring mee. Het liefst ook iemand die dat ook op zijn Ace heeft of vroeger heeft gehad.
 
Gewoon een goeie exup klep laten monteren , dan loopt ie gelijk stukken beter .
Ik heb een FZR 1000 gehad met dezelfde problemen , na montage van een nieuwe klep liep tie weer als een nieuwe . :]
 
Gewoon een goeie exup klep laten monteren , dan loopt ie gelijk stukken beter .
Ik heb een FZR 1000 gehad met dezelfde problemen , na montage van een nieuwe klep liep tie weer als een nieuwe . :]
Nee die Exup blijft eruit.
De Ace heeft nu een leuker vermogen. Komt er wat abrupter in. Ja ik weet klinkt onlogisch maar het voelt lekkerder aan zo. Zeker als je echt gaat doorijden.

En natuurlijk dat geluid nu he....Wat harder maar vooral bij het gas dichtdraaien rommeld hij nu heerlijk. Met klep hoor je niets.
 
Als je zonder exup wilt blijven rijden, denk ik dat je wel vermogenwinst kunt bekomen als een dyno-kit laat monteren ( en goed afstellen!!). Deze winst moet je dan wel vergelijken met de vermogen curve ZONDER exup.
Maar als je een (serieus) merkbaar verschil wilt, is het volgens mij noodzakelijk om zowel de inlaat (filters -> reeds uitgevoerd)) als de uitlaat aan te passen ( volledig 4-in-1 + demper).
Ik had dit destijds ook gedaan op m'n ZX12: power commander, K&n en full akra.
Op een vorige FZR 1000 heb ik toen enkel een dyno-kit laten monteren (exup laten zitten toen) en kwam bij een vermogenwinst van 4 pk aan achterwiel uit. Nauwelijks merkbaar in topvermogen, bij hernemen was't wel merkbaar maar alleen de eerste keren. De vermogenwinst bij de kawa bleef echter telkens verbazen.
 
Mijn advies is NIET DOEN.

Ik heb een ZX10 gehad met een (door de vorige eigenaar gemonteerde) kit (en hele brute BSM Vampire uitlaten) en hoewel de motor fors harder liep (hogere top (zeker 30 km hoger op de teller), brute acceleratie) waren de nadelen ook fors: inderdaad zuipen. De motror liep met fluwelen hand 1:11 en een dagje flink sturen leverde al snel 1:7 of erger op.

Daarnaast twee keer meegemaakt dat één van de bobines (dynojet) kapot ging en dan blijkt niemand ze op voorraad te hebben. Uiteindlijk kon ik alleen terecht bij Jan Smit Power Parts (www.jspp.nl). Niet lollig.

Verder was er onder de 4000 toeren "niemand thuis" en dat is niet erg op een dagje flink sturen maar voor woon-werk wordt je daar gillend gek van. Soms zelfs gevaarlijk: rij je in de ardennen fors een hairpin in, zakt per ongeluk je toerental onder de 4000, geef je gas, komt er alleen een borrelend poef-poef-poef uit. Val je wél bijna de bocht in.....

Positief was wel dat mijn broer met z'n véél jongere Superblakcbird erg hard moest gassen om me vóór te blijven danwel komen en da's dan wel weer stoer voor een fiets uit 1988. toch?

Dus: niet doen. Het is het geouwehoer niet waard.

Mazzel,

Roland
 
Ik heb sinds kort mijn Exup van mijn Ace laten halen. Dat ding rammeld alleen maar en doet niet veel. Maar nu heb ik een stotterende motor rond de 3000 toeren. Dus waarschijnlijk moeten er nu grotere sproeiers in. Ook is mijn luchtfilter licht aangepast zodat hij wat meer lucht krijgt.

Waarschijnlijk heeft diegene die die exup er uit heeft gehaald, er bitter weinig verstand van gehad. Hij had hem beter eens goed kunnen smeren en afstellen.
De exup weghalen en de rest van het uitlaatsysteem niet vervangen heeft alleen maar nadelige gevolgen (extra turbulentie etc)

3000 Toeren is precies waar de Exup z'n werk begint doen.
Die vermogens dip bij 3000 toeren zal je er NOOIT volledig uitkrijgen, je kan hem wel verminderen met een goed getunede jetkit, maar echt wegkrijgen doe je hem nooit.

Ik zou op zoek gaan naar een goed werkende exupklep en iemand die er verstand van heeft om hem te monteren. Je weet namelijk niet wat je overkomt, rond de 3000 toeren met een goed werkende exup.
 
Waarschijnlijk heeft diegene die die exup er uit heeft gehaald, er bitter weinig verstand van gehad. Hij had hem beter eens goed kunnen smeren en afstellen.
De exup weghalen en de rest van het uitlaatsysteem niet vervangen heeft alleen maar nadelige gevolgen (extra turbulentie etc)

3000 Toeren is precies waar de Exup z'n werk begint doen.
Die vermogens dip bij 3000 toeren zal je er NOOIT volledig uitkrijgen, je kan hem wel verminderen met een goed getunede jetkit, maar echt wegkrijgen doe je hem nooit.

Ik zou op zoek gaan naar een goed werkende exupklep en iemand die er verstand van heeft om hem te monteren. Je weet namelijk niet wat je overkomt, rond de 3000 toeren met een goed werkende exup.
Die klep is er uit gehaald door hem omdat ik daarom vroeg. Ik heb er al open uitlaat opzitten. En ik heb vaker gehoord dat die klep id. bij lage toerentallen iets meer vermogen geeft maar bij hogere toerentallen juist weer minder. Komt ook bij dat dat ding rammelde als een gek. En ik vind het geluid veel mooier zo. Er is ook een aanpassing aan mijn luchtfilter gedaan waardoor hij meer zuurstof krijgt. Maar daarom moeten er waarschijnlijk iets grotere sproeiers in want rond de 3000 toeren stotterd hij. Die dip onderin vind ik niet belangrijk. Het is echt niet dat hij doodvalt. Maar de winst vanaf 7000 toeren is wel heel erg leuk.

Maar ik dacht dus als ik toch met de afstelling aan de gang moet, waarom dan niet gelijk een kit?
Vandaar mijn vraag.
 
Zeg Wolfman heb je jezelf al eens afgevraagd waarom die exup klep daar zit en wat het nut ervan is!? Die exup klep zorgt ervoor dat je ook vermogen hebt bij lagere toerentallen(souplesse)ik vat het nu kort samen. Als je de exup klep dus verwijderd heb je een duidelijk merkbare "dip" en een minder soepele fiets.
Je kan hem idd gaan dynojette, maar dat punt rond de 3000rpm zoals je zelf al zegt wordt zeer moeilijk te verhelpen, je zult de dip ergens rond de 6000rpm wel kunnen wegnemen/verminderen geloof ik. Die paar pk's en nm's die je erbij gaat krijgen maken er geen superbike van, maar je zult wel merken dat het directer rijdt en soepeler en dat je de dipjes wegneemt.
Snelst behaalde winst(dus ook soeplesse) boek je door de exup te laten zitten, open demper monteren, dyno kit en indien het iets uithaalt een ander luchtfilter.
Je ziet idd wel dat mensen de exup eraf slopen, en een compleet nieuw open systeem monteren en dan aan de gang gaan met een dyno kit, flat slides, andere ontsteking enz enz. dan krijg je dus een fiets die eigenlijk alleen goed en maximaal presteert op de hele hoge toerentallen. Het is een keus die je maakt, maar persoonlijk vindt ik het niet geweldig rijden, aangezien ik er ook wel van hou om rustig te touren en bij lage toerentallen iets van vermogen wil hebben.
Correct me if i am wrong.
 
onder het moto meten is weten.
maak eerst eens een nul run op een testbank aan de hand van de air/fual grafiek kan je zien of het nut heeft om een dyno kit te gaan inbouwen.
zomaar gaan monteren volgens de beschrijving is zinloos.
ik had dit ook gedaan vervolgenst weer getest en wat blijkt ik had vermogen ingeleverd en mijn koppel onderin was ook nog eens gezakt.
aan de hand van de grafiek ben ik weer gaan veranderen en heb meerdere malen op de bank gestaan .
uit eindelijke resultaat mag er dan ook zijn pk,s zijn gestegen maar waar het mij omging was het koppel onderin en die was aanzienlijk gestegen.
dus: meten is weten
 
Zeg Wolfman heb je jezelf al eens afgevraagd waarom die exup klep daar zit en wat het nut ervan is!? Die exup klep zorgt ervoor dat je ook vermogen hebt bij lagere toerentallen(souplesse)ik vat het nu kort samen. Als je de exup klep dus verwijderd heb je een duidelijk merkbare "dip" en een minder soepele fiets.
Je kan hem idd gaan dynojette, maar dat punt rond de 3000rpm zoals je zelf al zegt wordt zeer moeilijk te verhelpen, je zult de dip ergens rond de 6000rpm wel kunnen wegnemen/verminderen geloof ik. Die paar pk's en nm's die je erbij gaat krijgen maken er geen superbike van, maar je zult wel merken dat het directer rijdt en soepeler en dat je de dipjes wegneemt.
Snelst behaalde winst(dus ook soeplesse) boek je door de exup te laten zitten, open demper monteren, dyno kit en indien het iets uithaalt een ander luchtfilter.
Je ziet idd wel dat mensen de exup eraf slopen, en een compleet nieuw open systeem monteren en dan aan de gang gaan met een dyno kit, flat slides, andere ontsteking enz enz. dan krijg je dus een fiets die eigenlijk alleen goed en maximaal presteert op de hele hoge toerentallen. Het is een keus die je maakt, maar persoonlijk vindt ik het niet geweldig rijden, aangezien ik er ook wel van hou om rustig te touren en bij lage toerentallen iets van vermogen wil hebben.
Correct me if i am wrong.
Ik gebruik mijn Ace nu ook nog voor woonwerk verkeer. Als mijn oude GPz weer klaar is ga ik daar mee op en neer pendelen. Dan gebruik ik de Ace alleen nog voor de fun. En dan maakt koppel onderin mij niet veel meer uit. Ben langzamerhand uitgekeken op de Nederlandse wegen en ben vaak in de Eifel te vinden de laatste tijd. Ik rijd daar veel hoger in de toeren dan hier in Nederland. Ook heb ik pas de Ring ondekt en denk daar dus vaker gezien te gaan worden. Dus ja ik wil meer pk bovin in en als dat tenkoste gaat van het koppel onderin, jammer. Maar wat ik er echt uit wil hebben is het stotteren rond 3000 toeren. Das irritant. Dat daar dan een dip zit maakt mij niet veel uit. Als ik sneller wil schakel ik wel terug.

Maar ik denk dat ik de motorzaak lekker laat prutsen. Die man raced zelf ook en weet goed wat hij doet dus het zal wel goed komen.
Ik zou het alleen zonde van mijn geld vinden als ik er niets van merk.
En heb ook geen zin in een fiets die 1 op 10 of 11 gaat lopen.
Hij verbruikt nu zo rond de 1 op 15 en op langere stukken kan het naar de 1 op 20 oplopen. Als hij ergens rond de 1 op 13/14 uit gaat komen vind ik het best. Maar moet niet minder worden.
 
Ik heb er al open uitlaat opzitten.

Een open demper bedoel je?
Wil je echt pk's bovenin hebben zal je ook de rest van de pijp moten vervangen.

Met een gemodificeerde luchtfilter en open uitlaat heb je niets aan een gewoon jetkitje. Je zal iemand moeten zoeken die zelf een kit kan combineren.

Kijk hier eens: thunderace.scee.sony.co.uk/findex.html

En zoek eens naar de naam "Hammer" icm met Jetkit, hij heeft er veel verstand van.
 
Terug
Bovenaan Onderaan