Dyno met een dip

Taruka

MF veteraan
27 nov 2002
2.230
1
Hoorn (Noord Holland)
Naar aanleiding van dit topic ben ik maar eens naar een Dyno gereden en hier is het resultaat.

Dit is de eerste test.
gsxr600uitslag0001.jpg

Deze test is door alle versnellingen heen. Bovenste grafiek is OK in mijn ogen maar de onderste grafiek laat zien dat de motor veels te rijk is. De test meneer kon mij vertellen dat de motor 1 op 12 rijdt. En dit klopte.

Dit is de tweede test.
gsxr600uitslag0002.jpg

Dit is een roll on test. Vertrekken vanuit de 5 en dan door jakkeren. Hier zie je duidelijk een dip tussen de 3000 en de 4000 toeren. Dit is de dip waar ik problemen mee heb.

Nu is de vraag, als ik een PC of een Rapid Bike aanschaf, ben ik die dip dan kwijt? Ik heb ondertussen wel wat grafieken kunnen vinden maar bij veel verschillende motoren zie je dezelfde lijn, en dipjes, alleen beginnen ze later. Bijvoorbeeld, mijn dieptepunt ligt nu op 68KM/PH en die wordt dan 78KM/PH.

Mijn doel is een vloeiendere lijn te krijgen... De dip weg te krijgen en niet perse meer PK's. 100 op het achterwiel is toch wel genoeg.

Iemand enig advies/ervaring? Gaat toch om best wel om veel euro's (euries (eurodingen)...

Thanks
 
Een PC is altijd een goede investering... maar: wat moet je met een gsx-r 600 onder de 6 a 8 x 1000 rpm ? Je kunt van een supersport niet verwachten dat ie ook nog eens een dikke/strakke koppelkromme heeft in de lage toeren regionen !
 
Een PC is altijd een goede investering... maar: wat moet je met een gsx-r 600 onder de 6 a 8 x 1000 rpm ? Je kunt van een supersport niet verwachten dat ie ook nog eens een dikke/strakke koppelkromme heeft in de lage toeren regionen !

Ik verwacht ook niet dat die in de lage toeren dikke koppel levert. Wat mij op dit moment in de weg zit is een duidelijke dip tussen de 3 en 4K toeren die het weg rijden bemoeilijkt. Hij verzuipt, zo lijkt het. Dus daar zou ik graag een wat meer vloeiende lijn zien. Of dit haalbaar is, is de vraag.

Een PC of Rapid Bike zou, volgens de info die ik kan vinden, het lucht/brandstof mengsel optimaal maken. De dyno laat ook zien dat die nu niet echt goed is.
 
Deze staat veel te rijk afgesteld ja, over het hele bereik moet de air/fuel ratio rond de 13 staan, dat is het meest ideale. Hier heb je zelfs uitschieters richting de 10, dat is behoorlijk rijk.
Uit welk jaar is je gsx-r600? Ik heb toevallig nog een powercommander II liggen :)
 
Deze staat veel te rijk afgesteld ja, over het hele bereik moet de air/fuel ratio rond de 13 staan, dat is het meest ideale. Hier heb je zelfs uitschieters richting de 10, dat is behoorlijk rijk.
Uit welk jaar is je gsx-r600? Ik heb toevallig nog een powercommander II liggen :)

Mijn fiets is gekocht in 2004. Zal toch wel dat bouwjaar zijn dan?

Als de power commander op mijn fiets past dan mag je me wel email hoor. Mijn email staat in mijn profiel... Thanks
 
Mijn fiets is gekocht in 2004. Zal toch wel dat bouwjaar zijn dan?

Als de power commander op mijn fiets past dan mag je me wel email hoor. Mijn email staat in mijn profiel... Thanks

Als je een zwart/oranje GSX-R600 hebt zoals op je avatar, dan heb je een 2004. Als je dan op powercommander.com kijkt dan zie je dat alleen den PCIII past, de II dus niet.
 
Tsja die dip is alleen in je koppel terug te vinden en bij 3500 toeren. Tuurlijk hij staat te rijk, en je air-fuel ratio loopt echt bagger (lijkt wel een carbs) maar als je bij 3500 een dip hebt waar je last van hebt is een 600 misschien ook niet iets voor jou. Je vermogenslijn loopt verder wel mooi door. Echter 100pk op het wiel is eigenlijk ook te weinig. Je moet niet verwachten dat het veel verschil maakt, maar ik geloof je als je zegt dat je die dip echt kunt voelen.

Wat je kunt doen - ipv meteen afstellen - is het proberen met een andere luchtfilter en een andere uitlaat. Ik had een k1 die na het monteren van een systeem en een luchtfilter echt helemaal top liep, bijna 13 overal en natuurlijk bovenin wat rijker voor de koeling. Een k3 van een vriend van me hebben we ook eerst origineel, toen met demper en toen ook nog K&N op de bank gehad op dezelfde dag (wisten jullie dat een K&N 2 pk kan schelen? ik niet.). Die van hem bleef maar net niet mooi lopen. Die heeft ook een pc gekocht en die gaat binnenkort afgesteld worden.

Ik zou dat eerst doen en dan kijken hoe de motorfiets dan presteert op de bank. Als je dit al had> een pc kopen en af laten stellen door bv molenaars (lopik).

Je zult wel het een en ander kunnen verhelpen, maar bij 3500 toeren zal de motor nooit sterk zijn, en daarnaast hoe vaak geeft jij vanaf 3000 toeren volgas? Als je eenmaal aan het gassen bent kom je toch niet meer onder de 6 a 7? Irritant kan het wel zijn, maar je rijdt al snel boven 3500 toeren, ook in de stad.

Anyways, er zit nog wel veel in dit fietsje. Met deze bagger afstelling 100pk is netjes. Ik weet dat het je niet voor pk`s te doen is, maar die krijg je bij een mooie afstelling :9

Dus eerst dempert + K&N en daarna (als je dit al had) een PC.

succes en laat je uitdraai even zien als je klaar bent.

s4s
 
ik kan uit je verhaal niet opmaken of deze test met standaard uitlaat is? Forgive me als ik eroverheen heb gelezen. Wel een rare dip, is het luchtfilter misschien los geweest en zuigt hij nu ergens valse lucht? Of een los contactje? (sensor die mengsel meet o.i.d.?)
 
Ke dan,

De test was niet met een standaard uitlaat. Er it een NIVV Titanium uitlaat op. De tuner kende de uitlaat niet echt maar ik kan wel eens een plaatje posten.

Verder rijdt de motor ook niet echt zuinig. 1 op 13 is wat die nu doet. De R1 2002 die ik hiervoor heb gehad haalde 1 op 16. Vondt het al raar.

Ik zal eens beginnen met de demper uit de uitlaat te halen. Kijken of het geluid nog te doen is en of die beter loopt. Luchtfilter is nog de meest betaalbare optie dus die moeten we dan ook maar eens doen.

Mooie site, die Ritzen, maar tenzij het van de zomer wordt zie ik me nog niet snel die kant op rijden. Woon in Amstelveen dus ligt niet naast de deur. :)

1 Demper eruit
2 K&N filter erin
3 Afstellen
4 Nieuwe Dyno maken
 
kon die testbank meneer je dan vertellen wat je moest doen?

wij laten al onze motors testen bij MADRacing en dan krijg je gelijk uitleg en advies
en geloof me deze jongens hebben er echt verstand van
 
de mijne gaat morgen naar ritzen en ik pak een rapid bike beter dan een pc en je kunt hem naar elke motor meenemen als je hem ooit inruilt
 
en dan nog iets ga naar vakmensen voor je uberhouds iets doet scheelt je veel gelt en beteren resultatan want alleen mee een andere uitlaat en knfilter ben je er niet
 
de mijne gaat morgen naar ritzen en ik pak een rapid bike beter dan een pc en je kunt hem naar elke motor meenemen als je hem ooit inruilt

Powercommander 3 toch ook?
Maar bij een Suzuki kon je toch gewoon de EEPROM laten herschrijven met een yoshimura box? Scheelt weer wat geld.

Verder zou je inderdaad die K&N filters kunnen monteren, wordt je mengsel armer door want nu zeikt hij bijna de benzine de uitlaat in :o 1 ding is wel zeker, die motor van jou heeft nooit arm gelopen :+
 
yoshimura box dat weet ik niet maar ben mee de mijne al even bezig en ze weten overal hoe het moet intussen weten ze dus eigenlijk niks daarom mijn advies ga naar een vakman en leg uit wat je wil en wat het mag kosten dus gewoon een eerlijk advies en resultaten
 
aangezien je in Amstelveen woont zou ik zeggen ga eens langs bij Jeroen van de Meer van Dynojet van de meer in Uithoorn hij zit in het Motoport pand hij is iemand met verstand van zaken een maat van me is vorige week met de zelfde gixxer als jij hebt op de bank geweest heeft dan wel een K&N filter en een Yosh TRS maar had 107 achterwiel PK"s en de curve was een stuk beter dan die van jou dit bericht werd geplaatst door Vasily en dus niet door VB zelf.
Greetz Vasily.
 
Ke dan,

De test was niet met een standaard uitlaat. Er it een NIVV Titanium uitlaat op. De tuner kende de uitlaat niet echt maar ik kan wel eens een plaatje posten.

Verder rijdt de motor ook niet echt zuinig. 1 op 13 is wat die nu doet. De R1 2002 die ik hiervoor heb gehad haalde 1 op 16. Vondt het al raar.

Ik zal eens beginnen met de demper uit de uitlaat te halen. Kijken of het geluid nog te doen is en of die beter loopt. Luchtfilter is nog de meest betaalbare optie dus die moeten we dan ook maar eens doen.

Mooie site, die Ritzen, maar tenzij het van de zomer wordt zie ik me nog niet snel die kant op rijden. Woon in Amstelveen dus ligt niet naast de deur. :)

1 Demper eruit
2 K&N filter erin
3 Afstellen
4 Nieuwe Dyno maken


Hij staat gewoon slecht afgesteld, 1 op 13 is niet normaal. Zou echt 1 op 16 moeten zijn.
Zou toch 3 en 4 omdraaien, misschien is het afstellen niet nodig (kan echt, die dip kan ook aan een slechte killer liggen). In Kockengen - http://www.motorxtra.nl/ - (niet zo heel ver voor jou) kun je voor 20e een run maken. Weet je of ie goed staat of niet. Daarnaast kan een slechte uitlaat gewoon voor een slecht resultaat zorgen. Ik heb zelf geen ervaringen met NIVV maar ik geloof niet dat dit slecht is.

In Kockengen kun je wellicht ook even een run zonder K&N maken, daarna inbouwen en dan kijken wat dat scheelt. Zou eerst weer op de bank gooien zonder db-killer en met (uiteindelijk) K&N en dan kijken wat ie doet. Daarna pas afstellen.

Als je wilt weten hoe die bank zich verhoudt met andere banken moet je dat maar even aan mij vragen, aan aantal vrienden hebben er op gestaan die ook op andere banken hebben gestaan met dezelfde setup.

s4s
 
aangezien je in Amstelveen woont zou ik zeggen ga eens langs bij Jeroen van de Meer van Dynojet van de meer in Uithoorn hij zit in het Motoport pand hij is iemand met verstand van zaken een maat van me is vorige week met de zelfde gixxer als jij hebt op de bank geweest heeft dan wel een K&N filter en een Yosh TRS maar had 107 achterwiel PK"s en de curve was een stuk beter dan die van jou dit bericht werd geplaatst door Vasily en dus niet door VB zelf.
Greetz Vasily.

Ik realilseer me nu pas dat ik de naam van de run uitdraai eraf heb geknipt. Was om het plaatje beter te passen in de layout. Maar de dyno is gedaan bij Jeroen van de Meer in Uithoorn.

Hij constateerde dat die te rijk was, maar kon hem niet afstellen want hij had daar niet de spullen voor.

Ik zal eens een K&N filter doen en die DB killer weghalen en een nieuwe run doen.

Ik ben niet op zoek naar extra PK's. Wat ik nu heb is genoeg. Mijn doel is die dip in het begin af te vlakken en het bijna verzuipen van de motor bij het wegrijden weg te werken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan