Dynograph Defect Discussie, Drie Doorgetrokken Runs.

ElmerYeet

Die hard MF'er
2 sep 2020
461
248
Hoogezand
1609600527567.png

Dit is de dynograph van m'n Gen1 Tuono, zelf getuned, afgesteld etc.

Belangrijke informatie:

De standaard Gen1 RSV/Tuono heeft een dip in de vermogenskromme omdat ze bij Rotax "vergeten" waren dat de motor door de EU keuring moet, dus hebben ze bij die toeren de ontsteking en inspuiting veranderd waardoor dus een dip zit.
Deze is er uit te halen met een combinatie van mods, hoe meer mods je doet hoe minder je er nog van merkt.

Dit is er motorisch/aandrijflijn gemod aan mijn motor:

Dr Rossi Eprom
40mm dubbele collector mod
Intake restrictie weg
Uitlaat restrictie weg
GPR uitlaat
K&N filter
Iridium bougies
Gasklephuis bypass 2.5 voor 1.5 achter
Carbtune gedaan op 6k rpm gelijk, stationair voor minder.
Trimpots op 6k rpm getuned op hoogste rpm bij zelfde gasstand. (heel makkelijk met een neppe choke)
Ketting 520 16-40

Extra video's van runs:
Dr Rossi normal map with DB killer, BLUE line.

Dr Rossi racemap with DB killer, ORANGE line.

Dr Rossi racemap without DB killer, GREEN line.

Hier heb ik wat vragen over;

- Kan iemand verklaren wat de 2 dipjes bij de 210kmh zijn?
- Weet iemand wat in Run groen de wobble op het einde kan zijn?

- In de AFR grafiek zie je een zuiniger verbruik op de blauwe lijn bij +/-100kmh, dit is gemeten met vol gas, kan het zijn dat je relatief net zo zuinig rijdt als je met 100kmh cruised/snelweg rijdt?

- Bonus moeilijke vraag:
Omdat bij mij, na zelf de trimpots op 6k rpm tunen ze perfect stonden, zou je kunnen stellen dat dezelfde modellen Aprilia Gen1 met en/of zonder mods de trimpots ook gestelt kunnen worden op 6k rpm en ze dan (ongeveer) goed staan?

Ik hoop hier mensen met ideeen en eventueel antwoorden te vinden, als er bij mn vragen meer uitleg nodig is, schroom niet, ik antwoord wel.

Alvast bedankt, Elmer.
 
Mbt je vraag zuinig bij 100 km/u. Ik denk dat nu juist een motor als een tuono 1000 (dikke 2 cylinder) geen geschikte motor is voor 1000 km/u in de hoogste versnelling. Dan loopt het blok niet echt mooi rond.
 
Mbt je vraag zuinig bij 100 km/u. Ik denk dat nu juist een motor als een tuono 1000 (dikke 2 cylinder) geen geschikte motor is voor 1000 km/u in de hoogste versnelling. Dan loopt het blok niet echt mooi rond.
100kmu is 4200rpm, wil prima, onder de 2700 rpm is er iets bokkig te voelen.

1000kmh zal ik een andere kettingset op moeten zetten, en een turbo, etc etc. ;)
 
Zoals ik het zie heb je eigenlijk niet echt iets afgesteld, je hebt een mapje geladen middels een andere eeprom, en dat is hééééél wat anders dan afstellen...
Dat hij beter loopt, dat kan best wel, maar goed lopen vereist heel veel meer dan alleen een mapje laden en klaar....
De vaak standaard trimpods in de ECU, meestal toegankelijk via een rubber dopje, zijn geschikt voor stationair CO, niet voor de hogere toerentallen...
Als je een los kastje gekocht hebt met trimpods wat ertussen geschakeld moet worden, dan moet ik je eveneens teleurstellen, die dingen werken zelden goed, en als ze al werken, zijn ze niet instelbaar op belasting tov toerental..., dus eigenlijk gewoon een beetje weggegooid geld.
 
Zoals ik het zie heb je eigenlijk niet echt iets afgesteld, je hebt een mapje geladen middels een andere eeprom, en dat is hééééél wat anders dan afstellen...
Dat hij beter loopt, dat kan best wel, maar goed lopen vereist heel veel meer dan alleen een mapje laden en klaar....
De vaak standaard trimpods in de ECU, meestal toegankelijk via een rubber dopje, zijn geschikt voor stationair CO, niet voor de hogere toerentallen...
Als je een los kastje gekocht hebt met trimpods wat ertussen geschakeld moet worden, dan moet ik je eveneens teleurstellen, die dingen werken zelden goed, en als ze al werken, zijn ze niet instelbaar op belasting tov toerental..., dus eigenlijk gewoon een beetje weggegooid geld.
Het is dan wel een mapje op de Eprom, het is wel een mapje die gemaakt is voor deze motor, op maat, (op afstand) Hij heeft met veel meerdere RSV's, Tuono's en ook de speciale raceversies Eproms geladen, gemaakt, ingeregeld.
Dit is niet iets of iemand die even een chipje bakt en de groeten doet zegmaar.
De trimpots doen het over het gehele toerbereik, dat is in te stellen via de Eprom en zit standaard op de Gen1 Aprilia ECU. Dus geen extra kastje. Zie foto.

TL;DR professionele Eprom op persoonlijke wensen die ontsteking doet, Trimpots voor AFR.

Wat de Powercommander kan doen voor andere motoren zit dus bij Aprilia en soort van standaard op.
 

Bijlagen

  • Trimpots.jpg
    Trimpots.jpg
    110,5 KB · Weergaven: 9
Het is dan wel een mapje op de Eprom, het is wel een mapje die gemaakt is voor deze motor, op maat, (op afstand) Hij heeft met veel meerdere RSV's, Tuono's en ook de speciale raceversies Eproms geladen, gemaakt, ingeregeld.
Dit is niet iets of iemand die even een chipje bakt en de groeten doet zegmaar.
De trimpots doen het over het gehele toerbereik, dat is in te stellen via de Eprom en zit standaard op de Gen1 Aprilia ECU. Dus geen extra kastje. Zie foto.

TL;DR professionele Eprom op persoonlijke wensen die ontsteking doet, Trimpots voor AFR.

Wat de Powercommander kan doen voor andere motoren zit dus bij Aprilia en soort van standaard op.
Op maat en op afstand gaan niet samen.
Oftewel is het op maat oftewel is het op afstand een standaard map die op goed gevoel is aangepast.
 
Het is dan wel een mapje op de Eprom, het is wel een mapje die gemaakt is voor deze motor, op maat, (op afstand) Hij heeft met veel meerdere RSV's, Tuono's en ook de speciale raceversies Eproms geladen, gemaakt, ingeregeld.
Dit is niet iets of iemand die even een chipje bakt en de groeten doet zegmaar.
De trimpots doen het over het gehele toerbereik, dat is in te stellen via de Eprom en zit standaard op de Gen1 Aprilia ECU. Dus geen extra kastje. Zie foto.

TL;DR professionele Eprom op persoonlijke wensen die ontsteking doet, Trimpots voor AFR.

Wat de Powercommander kan doen voor andere motoren zit dus bij Aprilia en soort van standaard op.
Hoe heeft hij dat mapje dan op afstand gemaakt?
Als de trimpods over het hele toerenbereik instelbaar zijn, en je wilt hem bij 3000 rpm 20% armer zetten, bij 3500 rpm 10% armer, en bij 4500 op nul laten staan, en vervolgens op het verder oplopend toerental daarna 14% rijker hebben, hoe doe je dat dan?
Met en powercommander gaat dat wel, ik zou echt niet weten hoe je dat met een trimpod doet...
Daarbij las ik in de openingspost dat je met carbtune bij een hoger toerental (6000 rpm) synchroon gesteld hebt...., hoe stel je je dat qua effect voor? immers als je gasklep opening bij dat toerental met 5 graden verder opent, is het effect klein, echter doe je dat bij een gesloten gasklep en dan 5 graden openen, is het effect zeer groot.., dus ik zie alleen maar minder accuratesse bij het synchroon afstellen met een hoog toerental..
Misschien dat je mij op andere gedachten kunt brengen met mijn vragen omtrent jouw werkwijze?
 
Bekijk bijlage 1580078

- Kan iemand verklaren wat de 2 dipjes bij de 210kmh zijn?
- Weet iemand wat in Run groen de wobble op het einde kan zijn?

- In de AFR grafiek zie je een zuiniger verbruik op de blauwe lijn bij +/-100kmh, dit is gemeten met vol gas, kan het zijn dat je relatief net zo zuinig rijdt als je met 100kmh cruised/snelweg rijdt?

Heb je ook een koppelkromme in relatie met toerental uitdraai? Dat zegt mij meer dan een pk-kromme. De PK's zijn immers een sommetje van het toerental * koppel / factor (ik ben kwijt wat die factor ook alweer is).
Met een koppelkromme wordt het misschien ook duidelijker wat er rondom die dipjes gebeurd.

De kleuren van de verschillende lijnen kan ik moeilijk onderscheiden. Is de blauwe AFR-lijn de lijn die rondom de 100km/u een dip naar beneden heeft? In dat geval redeneer je volgens mij verkeerd om.
Ik dacht dat de AFR-lijn staat voor hoeveel kilogram lucht er per kilogram benzine wordt gebruikt. Als ik de blauwe lijn juist heb, dan heeft die bij de 100km/u juist weinig kilogram lucht, of te wel een rijk mengsel. Het verbruik zal daar juist hoger liggen.
Maar zoals gezegd, ik weet niet of ik de kleurtjes correct zie.

Ik ben benieuwd naar de bijbehorende koppelkromme!
 
Heb je ook een koppelkromme in relatie met toerental uitdraai? Dat zegt mij meer dan een pk-kromme. De PK's zijn immers een sommetje van het toerental * koppel / factor (ik ben kwijt wat die factor ook alweer is).
Met een koppelkromme wordt het misschien ook duidelijker wat er rondom die dipjes gebeurd.

De kleuren van de verschillende lijnen kan ik moeilijk onderscheiden. Is de blauwe AFR-lijn de lijn die rondom de 100km/u een dip naar beneden heeft? In dat geval redeneer je volgens mij verkeerd om.
Ik dacht dat de AFR-lijn staat voor hoeveel kilogram lucht er per kilogram benzine wordt gebruikt. Als ik de blauwe lijn juist heb, dan heeft die bij de 100km/u juist weinig kilogram lucht, of te wel een rijk mengsel. Het verbruik zal daar juist hoger liggen.
Maar zoals gezegd, ik weet niet of ik de kleurtjes correct zie.

Ik ben benieuwd naar de bijbehorende koppelkromme!
Hier is de Excel koppelkromme.
1609798456274.png


1609798487708.png

Is dit duidelijker?

Bij 100, inderdaad rijker, bij 140 armer mengsel.
 
Nope, eerlijk gezegd niet :) In excel ziet de koppelkromme er perfect uit. Ik zou er met mijn motor voor tekenen, voor zo'n mooi verloop. Mooie vlakke schommeling van hooguit 5Nm met een leuk eindschotje. Waarom is er in de excel-versie minder detail te zien?

Zelf heb ik pas met de GPZ500 op de bank gestaan om het effect van diverse uitlaatsystemen te bekijken. De eindresultaten zet ik ook in Excel voor een beter vergelijk. Voor mij is WebPlotDigitizer hierin een grote hulp, misschien ken je deze ook. Het eindresultaat ziet er dan bijvoorbeeld zo uit:

b429871365317688.jpg


Hierdoor werd het voor mij duidelijk waarom ik de blauwe lijn het meest prettig vind rijden op de openbare weg. Bij erg sportief rijden zou de oranje lijn weer sneller zijn, als ik de motor maar boven de 7.000rpm houd.

Maar goed, dit is geen antwoord op je vraag. Hopelijk heb je wat aan het linkje van WebPlotDigitizer :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan