Dynojet / K&N , duidelijk voelbaar ?

Geen Wiseco zuiger, compressie zat. De motor moet meer lucht krijgen.

XrManu ; ik zal eens een ander voortandwiel overwegen. Met dyno trek je dat idd mogelijk recht.

Zot ; Die blokken krijg ik gratis van de dealer dus dus daarvoor hoef ik niet naar MotorXtra. Eventueel kan het idd onder begeleiding, maar dan hoop ik dat die begeleiding er constant bij is, heb wel eens meegemaakt dat je hulp nodig hebt en lang kan wachten. Maargoed, ben er al bijna een jaar niet meer geweest en in een jaar tijd kan er veel veranderen. Geen slechte ervaringen hoor bij MotorXtra, maar ik wil altijd graag iets snel en meteen goed :P
Aangezien ik de laatste tijd veel minder vrije tijd heb, laat ik het meeste spul (bijna alles) door de dealer doen.

Maar ik heb het er wel over met Sander volgende week. Kijken wat hij voor me kan betekenen voor het dynojet kitje.

Overigens van Ruud Fredriks een mail gehad dat er wel een K&N filter is van de modellen 1999-2003. De K&N site geeft aan 1996-2003 (tikfoutje van Ruud?) ik vraag me alleen af of dat overkill zou zijn, K&N en dynojet. (Overkill als in 'geeft het voldoende extra vermogen voor die 60 euro in vergelijking met de standaard luchtfilter zonder snorkel)

Als je een lage compressie verhouding heb a la 1 :8.2 bv (yamaha XT 600 E) dan verhoog je behoorlijk je rendament,, is alleen lullig als je geen elec starter heb..... dan kan je behoorlijk meer trekkracht waarnemen.....
zeker met een andere nokkenstok...
 
woensdag t/m zaterdag van 10.00 tot 18.00 O-)

Zie ik je zo wel, ga toch wel effe langs met de auto met airco.. net al motorgereden, veelste warm, ik was de enige met een leren pak aan, de rest op de weg in t-shirt en spijkerbroek of zelfs korte broeken...


@ DJ.Verhulst,

Heb elek. starter, maar het blijft mooi bij dynojet, niets meer en niets minder ;)
 
Vandaag ben ik er eens niet. Ff naar de ardennen. Volgende week wel.
 
Zie ik je zo wel, ga toch wel effe langs met de auto met airco.. net al motorgereden, veelste warm, ik was de enige met een leren pak aan, de rest op de weg in t-shirt en spijkerbroek of zelfs korte broeken...


@ DJ.Verhulst,

Heb elek. starter, maar het blijft mooi bij dynojet, niets meer en niets minder ;)

Heb je wel gelijk in , moet je alleen doen als je toch al je blok open moet maken omdat je zuiger rot is of wat ......
 
Vandaag ben ik er eens niet. Ff naar de ardennen. Volgende week wel.

Ik merkte het ;) Volgende week een run en dan weet ik meteen waar er verbeter- punten in kunnen zitten en dan kan ik het kitje bestellen. Nu nog niet gedaan, eerst de run afwachten (op aanraden van Sander).
 
Ik snap het voordeel niet van zo'n andere veer boven je gasschuif ipv origineel?
 
Ik snap het voordeel niet van zo'n andere veer boven je gasschuif ipv origineel?

gaat de schuif sneller of trager omhoog (afhankelijk van de veer) en kan wat uitmaken met je airfuel ratio. En kan een betere vulling geven. De rem op de inlaat is momenteel die gasschuif. Ookal open je de smoorklep volledig dan blijft de gasschuif onder staan en moet naar boven en dat kost tijd en vermogen.
 
Laatst bewerkt:
zou een carb met platte schuif niet wat (meer) opleveren , is alleen wat duurder...

Wil je even meer info geven? Als je bedoelt een vlakschuifcarb met acceleratiepomp die geeft zeker meer power. Maar je hebt ook ronde schuifcarbs met acceleratiepomp en ook vlakschuifcarbs zonder acceleratiepomp. Dus welke bedoel je :)
 
Max_Kool ; ik heb net even gekeken naar die microswitch, maar het niet het juiste gereedschap om 'm eraf te krijgen ;) Te kleine schroefjes.

Heb je met en zonder gereden ? Die switch moet dan wel checken in welke versnelling je zit qua 4e en 5e versnelling. In z'n 3 trek ik nog ruim over de 100-110km/u, wat zou je moeten merken als je de switch eraf haalt (wat volgens Ruud Fredriks dus flauwe kul zou zijn) ? Goed, je hebt alle paarden, maar wat merk je ? Komt het voorwiel makkelijker van de grond ?!
 
Wil je even meer info geven? Als je bedoelt een vlakschuifcarb met acceleratiepomp die geeft zeker meer power. Maar je hebt ook ronde schuifcarbs met acceleratiepomp en ook vlakschuifcarbs zonder acceleratiepomp. Dus welke bedoel je :)


Ik bedoel met vlak schijf en acceleratie pomp ,,,, meer vermogen en als je goed afsteld tegen minder verbruik in deellast......
 
Wil je even meer info geven? Als je bedoelt een vlakschuifcarb met acceleratiepomp die geeft zeker meer power. Maar je hebt ook ronde schuifcarbs met acceleratiepomp en ook vlakschuifcarbs zonder acceleratiepomp. Dus welke bedoel je :)


Ik bedoel met vlakschuif en acceleratie pomp ,,,, meer vermogen en als je goed afsteld tegen minder verbruik in deellast......
weet alleen niet hoeveel meer , zit toch ook remlucht sproeiers op ???
 
Zo, vanavond even langs MotorXtra geweest samen met m'n zwager op z'n R6.
Heb de DR op de bank gehad. Hieronder zie je de resultaten.
40,3pk op het achterwiel en 49,2Nm koppel.

Grafiek verloopt zeer netjes, theoretische eindsnelheid is ong. 187km/u.
Red je nooit in praktijk, maar ik denk dat binnendoor 170-175 wel te halen is (nu 165km/u max op de snelweg met flink veel wind). Maargoed, voor de snelheid heb ik geen DR gekocht.

Volgens Sander is een dynojet kitje niet echt nodig, maar ik heb 'm toch maar besteld, voor het geld hoef ik het niet te laten.

Toch zie je in de 2e grafiek dat ie qua pk's pas in de 4e en 5e versnelling op het max. vermogen zit, ga ik toch echt denken dat Max_Kool gelijk heeft over die microswitch, ondanks dat Ruud Fredriks zegt dat het niet waar is.. misschien als de dynojet erop gaat eerst een run met microswitch en daarna een run met de microswitch omgedraait zodat ie niet ingeschakeld wordt.

De videobeelden die ik heb gemaakt zal ik jullie overigens nog even besparen ;)

110581


110582
 
Ik bedoel met vlakschuif en acceleratie pomp ,,,, meer vermogen en als je goed afsteld tegen minder verbruik in deellast......
weet alleen niet hoeveel meer , zit toch ook remlucht sproeiers op ???

jouw , en . toetsen willen soms blijven hangen :P

Maar die geven inderdaad veel meer vermogen.
Ik heb er op een KLR650 met een mikuni TM40 15% meer topvermogen mee gewonnen maar het koppel is 26.5% toegenomen. grafiekje
 
Dat koppel is FLINK toegenomen Chevy :)
Maar wel vreemd dat je koppel alleen onderin toeren een stuk krachtiger is dan bij een hoger toerental (bij je eerste run dan he :P ). Bij mij loopt het op tot 5500tpm en dan pas kakt het een beetje af.

Eind van de maand hoop ik een grafiek over mijn huidige te kunnen leggen om het verschil te kunnen zien. Ik heb er ook een samen met de R6 en dan is zo'n DR best een lullig ding ;) Tot ze elkaar in het zand tegenkomen.

Zal 'm effe erbij doen.. *D

110707
 
Leuk topic JK. Heb zelf al eens zitten na te denken over een dynojetkit. Heb 'm een paar maanden geleden bij Ritzen op de bank gehad en toen schopte hij er 43PK en 53Nm uit en als ik dat met jouw cijfers vergelijk dan doet mijn BMW'tje het niet verkeerd.

Wel wat geleerd van jouw topic: had ook al eens gekeken voor een K&N filter, maar mijn BMW heeft een schuimfilter en nou snap ik waarom K&N er waarschijnlijk geen brood in ziet om er een filter voor te maken.
 
Max_Kool ; ik heb net even gekeken naar die microswitch, maar het niet het juiste gereedschap om 'm eraf te krijgen ;) Te kleine schroefjes.

Heb je met en zonder gereden ? Die switch moet dan wel checken in welke versnelling je zit qua 4e en 5e versnelling. In z'n 3 trek ik nog ruim over de 100-110km/u, wat zou je moeten merken als je de switch eraf haalt (wat volgens Ruud Fredriks dus flauwe kul zou zijn) ? Goed, je hebt alle paarden, maar wat merk je ? Komt het voorwiel makkelijker van de grond ?!
Ik heb met en zonder gereden, en in de laagste drie versnellingen deed hij het bij volgas iets rustiger aan dan zonder die switch. Da's ook logisch, want deze switch is een een trigger om een andere ontstekingmapping te gebruiken zodat je fiets door een of andere "voluit accelleren bij 50 km/u" geluidstest doorstaat. Alleen bij volgas, dus bij "normaal gebruik" maakt het geen verschil.

Ik heb niet de microswitch veranderd, maar het metalen armpje dat op de carburateur zit 180 graden verdraaid gemonteerd. Is volgens mij gewoon sleutetje 10. Dit armpje schakelt wanneer het gas vol open staat de microswitch. Op deze website staat toevallig een draadje over deze microswitch.

BTW, begrijp dat het kitje er nu in zit? En, is het verschil groot?
 
Laatst bewerkt:
Leuk topic JK. Heb zelf al eens zitten na te denken over een dynojetkit. Heb 'm een paar maanden geleden bij Ritzen op de bank gehad en toen schopte hij er 43PK en 53Nm uit en als ik dat met jouw cijfers vergelijk dan doet mijn BMW'tje het niet verkeerd.

Tja, BMW blok he, iets meer geld, dan mag het ook wel :o . Mogelijk speelt watergekoeld/oliegekoeld ook nog mee met vermogen ? Misschien ook wel leuk om er een dynojet kitje onder te gooien ?


@ Max_Kool ; de dynojet kit zit er nog niet op, komt wel als het een beetje lukt deze maand erin. Volgens mij is de switch ook te draaien, maar anders idd het stuk op de carburateur. Sleuteltje 10 is makkelijker dan een kabouter-kruiskopschroevendraaier. Die switch blijft een vreemd geval nu idd de 350 het ook heeft. Ik zal er nog wel even over denken om 'm om te draaien of niet, als het echt weinig verschil is dan laat ik het lekker zitten. Bij een DR350 kan je het beter gebruiken, minder koppel en PK's.. ik trek 'm gerust langs langzaam rijdende auto's :P

Maargoed, als de dynojet er onder zit laat ik ook wel weer een uitdraai zien en zal ik wel aangeven of ie lekkerder rijd of dat het niet echt een verbetering is. Maar het kitje is in elk geval niet duur.
 
Zo, die zit er op. Het kitje. Wel een gekloot omdat Dynojet de verkeerde sproeier hadden meegeleverd :X Zot heeft 'm ingebouwd en ik heb nu ong. 1 knol meer op top en 4Nm extra.

Bij de meeste toerentallen zit ik 3pk boven de standaard. Iets minder dan 10% vermogenswinst dus. Alleen onderin als je heel weinig gas geeft houd ie in, maar daar kwam ik pas onderweg naar huis achter. Even kijken of we daar nog wat aan kunnen doen.

Maar je merkt het wel, net even ietsje vermogen extra en eerder op de gewenste snelheid. Volgens mij rijd ik nu 120 in z'n 5 met een lager toerental maar zeker ben ik er niet van.

Zal binnenkort wel even de vergelijking inscannen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan