Dynojet / K&N , duidelijk voelbaar ?

Monomuis

MF dino
Donateur
11 jul 2001
24.520
2.095
Nederland
Ik ben van plan om over een tijdje m'n DR te voorzien van een K&N luchtfilter en een dynojet kit stage 2 of 3 (dus de luchtfilterkast wordt dan ook aangepast).

Maar is dit op een offroad nu duidelijk merkbaar ?
Je zal er waarschijnlijk een paar pk en koppel mee winnen, maar het gevoel van meer vermogen, is dat flink merkbaar ?

Op een DR site vond ik dit over iemand die een zelfde DR als ik heb, heeft voorzien van een dynojet kit ;

"The bike feels much more powerful, and I don't think this is wishful thinking. The front end gets light more easily and the top end has more oomph; it's beginning to feel less like a beginner bike and more like a sportbike with ground clearance."


Verder ben ik benieuwd hoe het dan met het toerental zit bij een bepaalde snelheid. Is het toerental bij 120km/u in de hoogste versnelling nu hetzelfde of minder bij gebruik van een dynojet kit ?

Volgende week gaat ie in elk geval zonder Dyno op de testbank.
 
Ik heb sinds kort op mijn '93 KLX650R het luchtfilter en einddemper gemodificeerd en moet zeggen dat vooral onderin en het midden gebied sterk is verbeterd.

Is dus geen echte dynokit maar alleen deze mod geeft al zoveel verschil dat een dynokit vrijwel zeker goed te merken is.

Wheelies op het gas was eerst alleen mogelijk in 1ste en 2de versnelling, nu echter tot de 4e!!! :}

Topsnelheid is wel teruggelopen bij mij. Van zo'n 130-135 naar 120-125.
(14/49 gears)
Maar het is dan ook maar gewoon een simpel huis/tuin en keuken modje he :) . Is geen rollenbank aan te pas gekomen.

Dus zou het zeker doen.

Cy
 
Ik heb al wel een andere einddemper en moet zeggen dat ik het verschil wel merkte, nu natuurlijk niet meer zo erg omdat ik er aan gewend ben. Ook meer trekkracht onderin en sneller op de top (165km/u met flink wat wind).

Wat heb je aan je luchtfilter gedaan, alleen een K&N erin of de snorkel eraf gehaald die er eventueel op zit (bij mij wel).
 
Gewoon bovenkant van luchtfilterhuis eraf gehaald zodat ie beter kon ademen. Andere sproeier en open demper. Beetje afstellen, klaar.
KLXen worden standaard nogal wat geknepen en mijn mod is een vrij bekende in de KLX "scene" :P Weet echter niet of dit ook kan bij een DR maar daar zal ook vast wel het een en ander te vinden zijn.
 
ehmm....je snelheid verandert niet als je dezelfde vertanding hebt bij een bepaald toerental...of begrijp ik je vraag verkeerd
 
Mijne krijgt ook niet zoveel lucht, maar dat kan dus met een dynojet worden aangepast of natuurlijk zonder, maar volgens mij houd een dynojet kit niet veel meer in dan een luchtfilterhuis-aanpassing en wat sproeiers... tenminste, bij stage 2 of 3, wat ik nodig heb.


Martijntje ; Met zo'n kitje krijgt ie meer adem, dus ook meer vermogen, zowel pk's als koppel bij dezelfde vertanding. Dus daarom mijn vraag of je dan eerder (lager toerental) op een bepaalde snelheid zit dan als ie ademnood heeft.

Misschien is het wel onzin wat ik zeg, vandaar dat ik de vraag stel *D
Zou wel mooi zijn als ie met nog ietsje minder toeren 120-130 rijd. Het is nu best aardig te doen hoor en zo hoogtoerig is hij ook niet bij die versnelling, maar een 6e versnelling zou niet mis zijn...
 
Geen kitje dat iets aan je gearing doet, dus om één van je vragen te beantwoorden: nee, met een kitje maakt hij bij 120 km/h niet meer toeren. Maar dat geeft niet.

Een DR 650 SE (want daar hebben we het toch over?) heeft een schuimfilter, net als een crosser. Voorzover ik weet bestaat daar geen eens een K&N filter voor. Het voordeel van een K&N boven een schuimfilter ken ik niet.

Nu over een Dynojet kitje (Stage II).

Ik plak effe iets wat ik eerder over het nut van een Dynojetkit op een DR 650 schreef:

Hoe herken je een DR waar een Dynojet-kit op gemonteerd zit?

1. De zeer directe gasresponse: standaard lijkt de gaskabel wel van elastiek, wheelies maken gaat moelijk omdat je nauwelijks gevoel heb met de dosering van je gas. Met een kitje lijkt de gaskabel wel een stangetje zo direct is de response: zonder veel moeite power wheelies in tweede versnelling.

2. Verder doorlopen in toeren: Standaard smoort de motor bovenin een beetje, komt vast door die snorkel. Met een kitje gaat/moet die snorkel eruit, en loopt de motor veel losser door in toeren.

3. De klappen uit de filterkast: Standaard hoor je alleen maar een beetje geplof uit de uitlaat, met die snorkel eruit komen er rake klappen uit de filterkast bij.

Een Dynojet Stage II kit omvat twee hoofdsproeiers, één gasnaald met clip, een veer en een handleiding. Je monteert het ongeveer zó:
- verwijder de snorkel bovenop het luchtfilterhuis (laat het deksel zitten, zonder deksel loopt de motor voor geen meter), effe zadel eraf dus.
- montage van andere gasnaald en veer (bovenin je carburateur).
- montage van andere hoofdsproeier (vlotterkamer).
- verder moet na montage de luchtschoef opnieuw afgesteld worden zodat de overgang van gas dicht naar "een heel klein beetje open" soepel verloopt. Zorg dat je een schroevendraaier hebt met een gewrichtje hebt, dan kun je "om de hoek" werken.

Dit is verder typisch een fiets waar je voor PK-winst veel beter een Dynojet-kit kunt monteren dan een andere uitlaat. Ik heb een tijd een Supertrapp IDS demper met een volledige dikke bocht (voor tot achter) gehad, en daar merkte ik eigenlijk weinig extra's van. Ja herrie! Het best voor op straat is eigenlijk de standaard demper, eventueel dikke voorbocht en zoals gezegd een kitje. Ruud Fredriks heeft een kit speciaal voor de Nederlandse markt.

Wat je zeker moet doen met een DR 650 is het uitschakelen van de microswitch die op de carburateur zit. Deze zorgt ervoor dat de ontsteking in de laagste 3 versnellingen bij volgas verlaat wordt, dit ivm. (geluids-)emissie-eisen. Dit kun je doen door het armpje dat rechts op de as van de vlinderklep zit 1800 gedraaid te monteren. Dan zal hij nooit de microswitch raken. En heb je in de lagere versnellingen bij volgas alle paarden tot je beschikking.
 
Laatst bewerkt:
Zeer goede info Max_Kool ! :}
Ik herinner me interdaad dat ik iets soortgelijks vorig jaar heb gevraagd volgens mij nog voor ik de DR kocht en toen had je er ook op gereageerd.

Ik weet niet zeker of er een K&N luchtfilter is, maar op http://knfilters.com (Nederlandse 'startpagina') staat een zoekmachine en tref je een filter (partnr SU-6596) aan voor de DR650S van 1996. Nu is er vanaf 1996 alleen maar de SE gevoerd, de S tot 1995. Dus of K&N zit fout of hij bestaat wel.



Wat betreft de microswitch, hierover heb ik eens met Ruud Fredriks gemailt en die zei dat het een broodje aap was...
Ga 'm in elk geval denk ik wel bij Ruud laten tunen. Powerwheelies in lagere versnellingen gaan nu alleen bij het terugschakelen en vol gas, maar dan moet je echt flink aan het gas hangen.




Wat betreft meer toeren bij 120 ; ik zou juist iets minder toeren willen, maar dna moet ik dus de vertanding aanpassen (en dan ga ik dus trekkracht verliezen, wat ik dus niet ga doen :P )

Weet je nog wat jij kwijt was Max_Kool voor je modificatie ? En waar heb je het laten doen? Ik ga er vanuit dat je ooit een 650SE hebt gereden, omdat je dit allemaal weet..



edit :

Op http://www.kandn.com/instructions/SU-6596.pdf (http<img src="/styles/motor-forum/smilies/nosmile.gif" class="smilie" loading="lazy" alt=":/" title="Nosmile :/" data-shortname=":/" />/www.kandn.com/instructions/SU-6596.pdf) staat een Adobe Acrobat bestand waarin je ziet hoe je een K&N filter voor een '96 & '97 DR650 kan plaatsen, misschien herken je het een en ander? De snorkel herken ik wel, maar voor de rest zelf nooit m'n luchtfilterkast geopent. Je ziet ook de originele filter en die ziet er een stukje kleiner uit..
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat meneer K&N jouw fiets vergist met de DR 650 RSE (dat ding met die tophalf).

Als dat microswitch verhaal een broodje aap is, waarom zit dat ding er dan op? Anyway, ik geloof Ruud Fredriks wel, als iemand iets weet van afstellen van een motor....

Ik heb inderdaad zelf zo'n fiets gehad, en heb op deze fiets zelf dat kitje erin gezet. Geloof me, als jouw fiets nog standaard is, dan zul je het verschil zeker merken. Vooral de zeer directe response. Ik heb voor dat kitje meen ik iets van 170,- Oud-Hollandsche Floreijnen betaald.

/edit:
Plaatje in de PDF lijkt er wel een beetje op inderdaad. Maar kan het niet met zekerheid zeggen. Ik zou zeggen, haal het linker zijdeksel los (grote kruiskop) en schroef het deksel van je filter eraf, dan zie je het.
 
Laatst bewerkt:
Is de RSE nog wel gemaakt na 1995 dan ?
Ik moet zaterdag toch langs de (Suzuki) dealer voor nieuwe remblokken achter, zal wel vragen of ze een lijst hebben met K&N spul wat ze kunnen bestellen.

De prijs valt mee van het setje. Ik las op een persoonlijke site van een Amerikaan dat ie heel veel liep te klooien met de sproeiers en steeds niet de juiste maat had, jij had wel meteen geluk en de juiste sproeiermaten ?

Mijn fiets is volledig standaard, op de Leovince X3 demper na.
Maar ik vind het ook vreemd dat die microswitch er dan op zit... maar hij zegt dus 'broodje aap'.

Aangezien de DR650SE een zeldzame motor is, stel ik jou maar meteen een vraag die hier niet echt relevant op is ;

Wat zijn de bekende zwakke punten van een DR650SE ? Zoals bijv. bij een GS500e het frame snel kan roesten en daarom bekend staat ;)
 
Zwakke plekken? Ken ik niet.

Blok is bulletproof, daar kan je toch wel zo raar mee doen zonder dat dat ding een krimp geeft. Vering een beetje slap, maar niet slecht. Voor de rest? Zou het niet weten..

Uiteraard moet je zorgen dat je je fiets geregeld schoonmaakt. Maar da's niks nieuws. Oja, een zwakke plek. Het is een eenpitter, en die trilt nou eenmaal een beetje. Kontroleer geregeld alerlei boutjes en moertjes of ze vast blijven zitten. Bij mij trilde het hitteschild van de uitlaat een keer los.

Wat afstellen betreft, de kit die Ruud voor Nederland maakt is niet dezelfde als die in Amerika. Ik kreeg van Ruud de tip: standaard uitlaat of alleen andere einddemper: kleinste van de twee bijgeleverde hoofdsproeiers, en de gasnaald niet te hoog monteren. Tweede groef van boven.
Met een volledige (open) uitlaat: grotere hoofdsproeier en gasnaald een groefje hoger. Ik heb verder een beetje zitten pielen met de luchtschroef, en uiteindelijk moest deze ongeveer twee omwentelingen naar buiten (van volledig in dus).

Veel plezier, gave fiets!!
 
Laatst bewerkt:
Plaatje in de PDF lijkt er wel een beetje op inderdaad. Maar kan het niet met zekerheid zeggen. Ik zou zeggen, haal het linker zijdeksel los (grote kruiskop) en schroef het deksel van je filter eraf, dan zie je het.

Zal van het weekend wel even kijken dan...
en misschien ook wel even de microswitch omdraaien/losmaken, kijken of hij dan anders rijd.
Ik las net een ander topic over dynojet, je zei daar in dat je top iets hoger lag, weet je nog wat ie reed? Nu rijd mijne 165km/u, maar het lijkt alsof hij nog harder wil maar niet kan (misschien door de snorkel?).
 
Volgens mij ging hij iets van 170-180, na lang aandringen. Lag een beetje aan de wind, en hoe plat ik ging liggen. Ik denk persoonlijk dat het topvermogen van dat kitje nauwelijks toenam, maar juist het middengebied en het "opnemen" als je gas weer opendraait was echt veel beter.

En omdat de snorkel eruit was, liep hij met wind mee wat makkelijk door in toeren. Hij was op het gevoel dan al wel over zijn topvermogen heen.
 
Nee hoor. Alles in 1 keer. Dyno, remblokken, k&n, etc O-)

Dan mag ik ze wel meteen gaan bestellen ;) Maar ik zal wel even vragen of ze er aan kunnen komen, desnoods via Ruud en of ze het erin willen zetten. Zelf te weinig ervaring en te weinig tijd (al moet dit niet echt een moeilijke klus zijn) Moet het wel in 1x goed, want ze hebben daar geen testbank. Dus dan wordt het 2x naar Sander, 1x voor Dyno en een keer voor erna met de resultaten.

En daarna nog een stalen remleiding erop en een vlaggetje die ze altijd aan kinderfietsjes hebben :P



Volgens mij ging hij iets van 170-180, na lang aandringen. Lag een beetje aan de wind, en hoe plat ik ging liggen. Ik denk persoonlijk dat het topvermogen van dat kitje nauwelijks toenam, maar juist het middengebied en het "opnemen" als je gas weer opendraait was echt veel beter.

En omdat de snorkel eruit was, liep hij met wind mee wat makkelijk door in toeren. Hij was op het gevoel dan al wel over zijn topvermogen heen.

Stukje harder dus nog dan wat die van mij loopt. Gelukkig is hij in het middengebied krachtiger, topsnelheid boeit mij toch niet echt, als je echt hard wilt rijden is het maar van korte duur en het is heel wat minder comfortabel dan een motor met kuip :o

Maar die kit moet er hoe dan ook in ;) Ben zeer benieuwd naar de resultaten en ben ook benieuwd wat ik nu al heb. Volgende week weet ik wat ik nu heb op het achterwiel.
 
Dan mag ik ze wel meteen gaan bestellen ;) Maar ik zal wel even vragen of ze er aan kunnen komen, desnoods via Ruud en of ze het erin willen zetten. Zelf te weinig ervaring en te weinig tijd (al moet dit niet echt een moeilijke klus zijn) Moet het wel in 1x goed, want ze hebben daar geen testbank. Dus dan wordt het 2x naar Sander, 1x voor Dyno en een keer voor erna met de resultaten.

Eerst de run, dan zelf onder begeleiding de kit erin schroeven en de remblokken en wat je nog meer wil, dan weer een run. wat wil je nog meer :?
 
Wat betreft meer toeren bij 120 ; ik zou juist iets minder toeren willen, maar dna moet ik dus de vertanding aanpassen (en dan ga ik dus trekkracht verliezen, wat ik dus niet ga doen :P )
ga voor één tandje groter, dat scheelt enorm in toeren bij snelweg-snelheden.
en met dat dyno-kitje vang je het verlies in trekkracht toch weer op?!
Dat heb ik tenminste wel gedaan bij mijn XR
Die rijd nu over de 180 (op de teller), maar lift het voorwiel nog steeds in de eerste 3 versnellingen.
een voortandwiel kost bijna niks, dus waarom probeer je het niet gewoon, bevalt het toch niet, knikker je 'em er net zo snel weer uit!!
 
Misschien is zo'n wisco zuiger met hogere compressie wel wat , weet alleen niet of dat leverbaar.
Weet ook niet wat de standaard compressie verhouding is , maar bij veel van dit soort fietsen best wel laag en met die goeie benzine die we hebben kan de lat wel hoger.....

maar zo iets doe je alleen als je (behoorlijke) olie verbruik heb of geen compressie ...
 
Geen Wiseco zuiger, compressie zat. De motor moet meer lucht krijgen.

XrManu ; ik zal eens een ander voortandwiel overwegen. Met dyno trek je dat idd mogelijk recht.

Zot ; Die blokken krijg ik gratis van de dealer dus dus daarvoor hoef ik niet naar MotorXtra. Eventueel kan het idd onder begeleiding, maar dan hoop ik dat die begeleiding er constant bij is, heb wel eens meegemaakt dat je hulp nodig hebt en lang kan wachten. Maargoed, ben er al bijna een jaar niet meer geweest en in een jaar tijd kan er veel veranderen. Geen slechte ervaringen hoor bij MotorXtra, maar ik wil altijd graag iets snel en meteen goed :P
Aangezien ik de laatste tijd veel minder vrije tijd heb, laat ik het meeste spul (bijna alles) door de dealer doen.

Maar ik heb het er wel over met Sander volgende week. Kijken wat hij voor me kan betekenen voor het dynojet kitje.

Overigens van Ruud Fredriks een mail gehad dat er wel een K&N filter is van de modellen 1999-2003. De K&N site geeft aan 1996-2003 (tikfoutje van Ruud?) ik vraag me alleen af of dat overkill zou zijn, K&N en dynojet. (Overkill als in 'geeft het voldoende extra vermogen voor die 60 euro in vergelijking met de standaard luchtfilter zonder snorkel)
 
Zoals ik al zei, er zit standaard een schuimfilter in dat je uit kunt wassen. Ik geloof niet dat de winst van een K&N filter groot zal zijn. Maar het is jouw geld natuurlijk.
 
Zoals ik al zei, er zit standaard een schuimfilter in dat je uit kunt wassen. Ik geloof niet dat de winst van een K&N filter groot zal zijn. Maar het is jouw geld natuurlijk.

Ja dat vraag ik me dus ook af ;)
Als jij al flink verschil merkt met de originele filter er nog in, vraag ik me af of die K&N dan echt 60 euri waard is... kitje zelf is nu ook 62,50... binnenkort dus bestellen })
 
Ja dat vraag ik me dus ook af ;)
Als jij al flink verschil merkt met de originele filter er nog in, vraag ik me af of die K&N dan echt 60 euri waard is... kitje zelf is nu ook 62,50... binnenkort dus bestellen })

Als er nu een schuimfilter in zit, kun je dat K&N filter idd vergeten.

Moeten we die kit en de remblokken bestellen? Stuur dan ff een mailtje.
 
Als er nu een schuimfilter in zit, kun je dat K&N filter idd vergeten.

Moeten we die kit en de remblokken bestellen? Stuur dan ff een mailtje.

Net gecheckt, zit een originele Suzuki schuimfilter in. Dus K&N is niet nodig.

Remblokken hoeven niet, had al hierboven gezegd dat ik ze gratis van de dealer kreeg. Had te maken met de topic over olie op de achterband. Remt niet meer zo goed als ie deed, teveel olie tussen de schijf en remblokken gehad door dat gevaarlijke kutgeintje (ja, heb al remreiniger gebruikt en flink wat honderden kilometers voornamelijk met achterrem geremd om 'm weer goed proberen te krijgen).

Ik heb Sander al een mailtje gestuurd wat het kost om de dynojet kit door hem (of in elk geval niet door mijzelf) erop te laten zetten. Wil best de kappen en het zadel en de luchtfilter los/open maken daar, maar aan de carburateur ga ik niet lopen kloten, daarvoor heb ik te weinig aan brommers vroeger gesleuteld :X


Maar jij bent ook veel te vinden bij Sander dan ?
 
Wil best de kappen en het zadel en de luchtfilter los/open maken daar, maar aan de carburateur ga ik niet lopen kloten, daarvoor heb ik te weinig aan brommers vroeger gesleuteld :X

Das echt moeilijk hoor :+

vlotterbak losmaken, andere sproeier erin, vlotterbak dichten, gasschuif losmaken, gaatje boren, gasschuif monteren, even vlotterbak niveau controleren en klaar is JK. Is echt niet moeilijk en je moet toch ergens beginnen met te sleutelen? :)
 
Moet de carb. er niet vanaf?
Ach mijn sleutel ervaringen (met de motor dan he, brommer even achterwege); olie vervangen, oliefiltertje vervangen, luchtfiltertje vervangen, nokkenaskettingspanner vervangen. Het is nie moeilijk, als je maar weet wat je moet doen... en ik heb iets in me dat het altijd in 1x perfect moet gaan, zonder fouten... *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan