Dynojet kit

Gixx_1100

Die hard MF'er
4 jan 2009
337
0
hallo

kleine vraag over de dynojet voor de Carbs...


Zijn deze one-size-fits-all of is het geheel merk-afhankelijk ??


dank John
 
Heeft er iemand ervaring met Dynojet kits op de lange termijn? Slijten deze of verloopt de afstelling?

Ik heb namelijk een Ducati 900ss waar mogelijk al vanaf nieuw een Dynojet kit in zit. Maar ik ben niet tevreden, motor pakt moeilijk op en houdt in bij constante snelheid wanneer er weinig gas gegeven hoeft te worden.
Zal het morgen eens vragen bij de buurman. :)
Is ie bij inbouw wel afgesteld??
 
@ fihtternorrie

Tja, dat is twee eigenaren geleden. Ondertussen zitten er wel andere uitlaten en een open luchtfilter op.
Ik zag op de site van Dynojet dat er meerdere kits bestaan, de stage1 voor technisch originele motoren op een vervangings luchtfilter na en ook stage 2 kits voor motoren met ook een open luchtfilterhuis. Wellicht dat mijn nog niet zo lang geleden veranderde "open" luchtfilterhuis voor de verstoring zorgt en ik eigenlijk een stage 2 kit zou moeten hebben.

Edit:

Enig speuren op dit Forum heeft me al veel antwoorden gegeven. :)
 
Laatst bewerkt:
@ fihtternorrie

Tja, dat is twee eigenaren geleden. Ondertussen zitten er wel andere uitlaten en een open luchtfilter op.
Ik zag op de site van Dynojet dat er meerdere kits bestaan, de stage1 voor technisch originele motoren op een vervangings luchtfilter na en ook stage 2 kits voor motoren met ook een open luchtfilterhuis. Wellicht dat mijn nog niet zo lang geleden veranderde "open" luchtfilterhuis voor de verstoring zorgt en ik eigenlijk een stage 2 kit zou moeten hebben.

Edit:

Enig speuren op dit Forum heeft me al veel antwoorden gegeven. :)

Mooi toch. :)
 
@ fihtternorrie

Tja, dat is twee eigenaren geleden. Ondertussen zitten er wel andere uitlaten en een open luchtfilter op.
Ik zag op de site van Dynojet dat er meerdere kits bestaan, de stage1 voor technisch originele motoren op een vervangings luchtfilter na en ook stage 2 kits voor motoren met ook een open luchtfilterhuis. Wellicht dat mijn nog niet zo lang geleden veranderde "open" luchtfilterhuis voor de verstoring zorgt en ik eigenlijk een stage 2 kit zou moeten hebben.

Edit:

Enig speuren op dit Forum heeft me al veel antwoorden gegeven. :)
Als je inlaat en/of uitlaat heb veranderd heb je inderdaad kans dat je weer moet afstellen.
Volgens mij heb je dan geen nieuwe kit nodig maar kan je deze kit gewoon laten afstellen.
 
Heeft er iemand ervaring met Dynojet kits op de lange termijn? Slijten deze of verloopt de afstelling?

Ik heb namelijk een Ducati 900ss waar mogelijk al vanaf nieuw een Dynojet kit in zit. Maar ik ben niet tevreden, motor pakt moeilijk op en houdt in bij constante snelheid wanneer er weinig gas gegeven hoeft te worden.


Naalden zijn van aliminium en die willen wel slijten ik persoonlijk ga liever voor factory
 
* Naalden verander je tijdens het afstellen van je dynokit niet je zet ze alleen hoger of lager.
* Dynojet naalden hebben een ander vorm dan standaard (daar betaal je dus eigenlijk voor, want inderdaad kan je je sproeiers ook los kopen)

Waarom zou je de naalden niet veranderen? :W Als de naalden van Dynojet niet kloppen voor je afstelling kan je ze gewoon veranderen. Dynojet maakt die naalden niet, die kan je gewoon kopen van Mikuni, Keihin, Dell'orto of een andere leverancier. Dus waarom zou je een dynojetkit kopen als je hem zelf gaat afstellen? Je betaalt bij Dynojet voornamelijk voor de tijd die zij erin hebben gestopt.

Naalden zijn van aliminium en die willen wel slijten ik persoonlijk ga liever voor factory

Naalden zijn niet van aluminium. Je naaldbuis zal eerder slijten dan je naald, die is veel zachter.
 
Waarom zou je de naalden niet veranderen? :W Als de naalden van Dynojet niet kloppen voor je afstelling kan je ze gewoon veranderen. Dynojet maakt die naalden niet, die kan je gewoon kopen van Mikuni, Keihin, Dell'orto of een andere leverancier. Dus waarom zou je een dynojetkit kopen als je hem zelf gaat afstellen? Je betaalt bij Dynojet voornamelijk voor de tijd die zij erin hebben gestopt.
:') lezen is moeilijk denk.

In je dynojet kit (of factory of wat dan ook) zitten naalden.
Deze zijn geloof ik anders van vorm dan origineel.

De afstelling van deze naalden verander je door ze hoger of lager te doen.
Je wisselt dus 1 keer je originele naalden voor dynojet naalden en daarna kan je je afstelling verbeteren door ze hoger of lager te doen.
Dit controleer je op een testbank.
Sproeier bezetting moet je ook controlleren omdat geen enkele motor hetzelfde is qua uitlaat/luchtfilter/inrijden etc.

edit: mijn buurman maakt als ik me niet vergis gebruik van afstelkitjes van Ruud Fredriks (Tovami)
 
Laatst bewerkt:
Even stukje geleend van Dynojet Rotterdam (van de site)
Set bestaat dus niet alleen uit andere naalden en sproeiers.
Vaak dus ook meerdere setjes sproeiers waar je uit kan/moet kiezen.
Maar als zelfs alle profs zeggen dat je de afstelling moet controleren en fijnafstellen dan zullen die er allemaal wel naast zitten :W

Bron: Dynojet Rotterdam

Omdat nieuwe motorfietsen aan steeds strenger wordende milieu eisen moeten voldoen ten aanzien van geluid en emissie eisen zal iedere verandering aan de motor welke direct in verbinding staat met het verbrandingsproces een reactie geven in het motorisch rijgedrag.
De marges in de afstelling van de motor worden door de milieu eisen steeds kleiner.
De afstelling van de motorfietsen word tegenwoordig zo arm gekozen om maar zo weinig mogelijk schadelijke stoffen via de uitlaat in de lucht te blazen.
Het eerste wat er aan een motor gewijzigd wordt is meestal de uitlaatdemper en soms ook het luchtfilter.
Deze veranderingen hebben tot gevolg dat de motor voor je gevoel harder gaat rijden mede doordat de uitlaat meer geluid produceert. Hierdoor denk je dat de motor harder gaat maar dat is meestal niet waar omdat de afstelling te arm word en het rijgedrag onder belasting afneemt.
Dit het zogenaamde psychologische vermogen.

Om dit probleem op te lossen en dus het werkelijke vermogen te verbeteren zijn de zogenaamde carburatiekits op de markt gekomen.
Deze kits zijn leverbaar voor ieder merk en type motor van de grote fabrikanten.
In deze kits zitten alle onderdelen die nodig zijn om in de carburateurs de noodzakelijke aanpassingen te kunnen uitvoeren om tot te de meest optimale afstelling te komen.In een carburatiekit zitten o.a. gasnaalden, gasschuifveren, diverse sets sproeiers, boortje voor aanpassingen in de gasschuif en soms diverse pluggen om luchtsproeiers aan te passen.
Iedere kit heeft een Nederlandstalige montage handleiding zodat deze ook zelf te monteren is.
Indien je zelf de kit gemonteerd hebt is het aan te raden om een controletest op de testbank uit te laten voeren voor een advies over de fijn afstelling van de motor en of je de modificatie goed uitgevoerd hebt.
 
Laatst bewerkt:
Fighternorrie heeft het inderdaad bij het rechte end :Y

Kitje voor mijn TC bij zijn buurman (inderdaad Tovami) bestond uit meerdere onderdelen: Andere veren voor de gasschuiven, andere (verstelbare) gasnaalden, remluchtrestrictors en verschillende maten sproeiers.

Na wat runs en testwerk uiteindelijk zónder de remluchtrestictors en een maat sproeiers die niet uit het kitje komen het, voor mij, optimale resultaat bereikt. Bij mij is hij niet getuned op topvermogen, maar juist op een soepel toerendoorloop, en relatief arm in het gebied van 6-7000 RPM, omdat ik daar veel "toer" in verband met woon-werkverkeer.

Resultaat: 1 pk "verlies", een paar Nm koppel winst, en een lekker soepele fiets. Bij mij was afstellen vooral noodzakelijk omdat de cat met de Laser Hotcam eronder erg arm liep, wat risicovol kan zijn voor de motor.

En inderdaad, de sproeiers zijn "omgewisseld". Dat is service, maar onderdeel van het afstellen ga ik van uit. Het is niet zo dat je er even heen kan gaan om even wat sproeiers te ruilen zodat je thuis weer even verder kan knutselen. Dan zal de beste man inderdaad wel eens leeg kunnen lopen :+
 
Even stukje geleend van Dynojet Rotterdam (van de site)
Set bestaat dus niet alleen uit andere naalden en sproeiers.
Vaak dus ook meerdere setjes sproeiers waar je uit kan/moet kiezen.
Maar als zelfs alle profs zeggen dat je de afstelling moet controleren en fijnafstellen dan zullen die er allemaal wel naast zitten :W

Er is niemand die zegt dat je het niet moet controleren, lezen is inderdaad moeilijk.
 
Waarom zou je de naalden niet veranderen? :W Als de naalden van Dynojet niet kloppen voor je afstelling kan je ze gewoon veranderen. Dynojet maakt die naalden niet, die kan je gewoon kopen van Mikuni, Keihin, Dell'orto of een andere leverancier. Dus waarom zou je een dynojetkit kopen als je hem zelf gaat afstellen? Je betaalt bij Dynojet voornamelijk voor de tijd die zij erin hebben gestopt.Naalden zijn niet van aluminium. Je naaldbuis zal eerder slijten dan je naald, die is veel zachter.


Hmm, ik had de indruk dat de dynojet naalden wel van alu zijn, maar daar kan ik best naast zitten.
 
Het idee van een dynojet kit is juist dat je niet op de testbank hoeft. Dat hebben ze al voor je gedaan bij Dynojet, daar betaal je ook die 100 euro voor.
Als je toch op de testbank gaat en hem daar afsteld moet je geen dynojetkit kopen, maar gebruik je losse sproeiers en naalden.

Nee dus. Typerend voor een Dynojetkitje is nou juist dat je 'm moet fijntunen op een testbank.
Ze hebben 'm grofweg samengesteld voor jouw motortype, de rest moet op de bank gebeuren.
 
Net even gesjekt: niet magnetisch en voelt lichter aan dan staal/ijzer.

That rules out: uranium/plutonium, palladium, zilver, loop, goud...

Blijft over: titanium, magnesium, lithium, natrium, almeminium.....
 
Die indruk had ik dus ook. In ieder geval waren er wel redelijk wat klachten over snel slijtende naalden van Dynokitjes.
Tovami naalden zijn van alu, factory naalden van titaan, en idd de alu naaldjes willen wel slijten, maar bij de orginele (geanodiseerd alu) en de titaan naalden slijt de mengbuis weer wat sneller....
Tis maar nét wat je wilt.
En dynojet kitjes plug&play :? dacht het niet :N eerder plug&PRAY !!!
Als het allemaal zo makkelijk was, waarom zou ik dan 50.000 euro investeren in een fatsoenlijke dynobank met toebehoren :?
 
Als ik de verschillen in Dynojet- kits bekijk en de informatie bestudeer, dan valt mij op dat er kits bestaan voor de mate waarin een motor verder is aangepast. In de handleiding per set staat welke sproeier je moet gebruiken in welke situatie (bijvoorbeeld bij stage 2, wel of niet aangepaste uitlaat en of je in hooggebergte woont). Men legt zelfs uit hoe de laatste afstelling te doen.

Wanneer ik de berichten hier boven zie, dan zou het mij niks verbazen dat mijn naalden van de dynojet kit in mijn duc na 50.000km een keer aan vervanging toe zijn. Ook het meer recentelijk aanpassen van het luchtfilterhuis, het plaatsen van een K&N filter kan er aan bijdragen dat de motor niet optimaal loopt.

Ik denk dat ik eerst overga op het stellen van de kleppen, vervangen van de bougies, controleren van onstekingstijdstip en synchroniseren van de carburateurs (al heb ik nu nog geen idee hoe dat te doen; haynes manual is in aantocht!)
Daarna wellicht een Dyno- run

Weet iemand in de omgeving Amersfoort een adresje voor Ducati's, liefst met Dyno?
 
Laatst bewerkt:
Als ik de verschillen in Dynojet- kits bekijk en de informatie bestudeer, dan valt mij op dat er kits bestaan voor de mate waarin een motor verder is aangepast. In de handleiding per set staat welke sproeier je moet gebruiken in welke situatie (bijvoorbeeld bij stage 2, wel of niet aangepaste uitlaat en of je in hooggebergte woont). Men legt zelfs uit hoe de laatste afstelling te doen.

Wanneer ik de berichten hier boven zie, dan zou het mij niks verbazen dat mijn naalden van de dynojet kit in mijn duc na 50.000km een keer aan vervanging toe zijn. Ook het meer recentelijk aanpassen van het luchtfilterhuis, het plaatsen van een K&N filter kan er aan bijdragen dat de motor niet optimaal loopt.

Ik denk dat ik eerst overga op het stellen van de kleppen, vervangen van de bougies, controleren van onstekingstijdstip en synchroniseren van de carburateurs (al heb ik nu nog geen idee hoe dat te doen; haynes manual is in aantocht!)
Daarna wellicht een Dyno- run

Weet iemand in de omgeving Amersfoort een adresje voor Ducati's, liefst met Dyno?
Mag ik m'n buurman spammen O-) is niet echt in je buurt maar evengoed.

Vroegah Duc monteur geweest bij een dealert en heeft nu een eigen motorzaak + afstel gebeuren.
Ik hoor eigenlijk bijna alleen maar goede ervaringen daar en een foutje of misser blijf je houden.
Ook hij schijnt menselijk te zijn. :P

FF linkie www.MADRacing.nl
Als je op MF zoekt vind je ook wel meer info over hun.(veelal positief :P )
 
Terug
Bovenaan Onderaan