dynojet kitje

Subby

Die hard MF'er
29 sep 2004
280
0
Schijndel
Mensen wat is jullie ervaring met een dynojet kitje is het echt het geld waard? Of kan je beter iets anders doen met je centen. Ik heb het hierover een zx6r uit 95.
 
had een dynokitje stage 1 in mijn vtr tesamen met laser uitlaten en k&n luchtfilter.heb dat in goes laten doen.hij liep mooier-zuiniger en er was geen dip meer te zien op de uitdraai en met het rijden was ik dat inhouden ook kwijt.het was voor mij wel de moeite waard.
 
Probeer je dat geld allereerst te besparen en laat je fiets eerst goed afstellen zonder dyno. Als ´t dan nog niet goed is kun je het overwegen.


:^

Niet iedere motor reageert gelijk, meestal valt er wat te halen, zeker als er wat aan de motor gemodificeerd is.
Als de motor standaard is, is het niet altijd nodig om een dynojet kit te installeren, het kan vaak ook goed zonder.
 
Mijn zx6r is alleen gemodificeerd met een micron carbon dempertje verder niks. Geen K&N luchtfiltertje etc. Sinds die demper merk ik nergens meer een dipje etc. Alleen dat er een blauwe rookwolk uitkomt bij het open draaien van je gas.
 
Alle motoren die ik op de bank heb gehad met een door de eigenaar zelf gemonteerd kitje erin liepen beroerd. Eerst op de bank dus.
 
Alle motoren die ik op de bank heb gehad met een door de eigenaar zelf gemonteerd kitje erin liepen beroerd. Eerst op de bank dus.

Hoi,
Vraagje: wat moet ik me bij een run voorstellen?
- wat wordt er gemeten en hoe?
- hoe wordt er bepaald welke afwijkingen er zijn?
- hoe wordt dat dan gecorrigeerd?
Groeten, Sebo.
 
Hoi,
Vraagje: wat moet ik me bij een run voorstellen?
- wat wordt er gemeten en hoe?
- hoe wordt er bepaald welke afwijkingen er zijn?
- hoe wordt dat dan gecorrigeerd?
Groeten, Sebo.

motorfiets op een testbank.
vermogen, koppel en air/fuel ratio bij elk toerental wordt gemeten
En aan de hand van de A/F ratio en zo kan men bepalen wat er fout zit
(als het echt gigantisch fout zit dan ziet men het aan de vermogenskromme)
En de correctie hangt af van hetgene wat er fout is :P
sproeiermaat, gasnaaldstand, CO-schroef,...
 
motorfiets op een testbank.
vermogen, koppel en air/fuel ratio bij elk toerental wordt gemeten
En aan de hand van de A/F ratio en zo kan men bepalen wat er fout zit
(als het echt gigantisch fout zit dan ziet men het aan de vermogenskromme)
En de correctie hangt af van hetgene wat er fout is :P
sproeiermaat, gasnaaldstand, CO-schroef,...

Thanks, en alles bij vol gas o.i.d.?
 
Lopen daarom sommige "even" op de bank afgestelde met dynojet kitje uitgeruste motoren zo beroerd? Hoe meet je nu de mengselverhoudigen in de deelgebieden (1/3 - 1/2 - 3/4 gas etc.) wanneer er alleen maar volgas wordt gemeten?

Dat verklaard waarschijnlijk ook de gemeten dipjes; persoonlijk rij ik zelden volgas bij 3000 rpm., een versnelling lager levert meestal meer accelaratie op.

Bij grove fouten (mochten die nog voorkomen) kun je de boel natuurlijk beter afstellen, meestal ben je dan wel een dagje bezig met sproeiers vervangen, card. synchroniseren, meten, misschien nog wat groter of kleiner; naalden hoger lager hangen en/of ander profiel, carb. weer synchroniseren enz.

Wat kost zoiets dan? 500 - 600 euro?
 
Lopen daarom sommige "even" op de bank afgestelde met dynojet kitje uitgeruste motoren zo beroerd? Hoe meet je nu de mengselverhoudigen in de deelgebieden (1/3 - 1/2 - 3/4 gas etc.) wanneer er alleen maar volgas wordt gemeten?

Je moet dan even zoeken naar de werking van een constant vacuum carburateur met variabele venturi. Dan snap je het :) hint: venturi opening is toerental afhankelijk

Als je flatslide carbs hebt (en dat heb je zeer waarschijnlijk niet) dan moet je per sessie minimaal 2 runs maken
 
Je moet dan even zoeken naar de werking van een constant vacuum carburateur met variabele venturi. Dan snap je het :) hint: venturi opening is toerental afhankelijk

Als je flatslide carbs hebt (en dat heb je zeer waarschijnlijk niet) dan moet je per sessie minimaal 2 runs maken

Hoi,

Volgens mij haal je nu toch wat door elkaar :P

In CV carbs. probeert men de stroomsnelheid van de lucht zo constant mogelijk te houden, daarom reageert de schuif in CV carbs. op onderdruk.
De schuif wordt normaliter door een (relatief lichte) veer dichtgedrukt. Wanneer je gas geeft, open je de vlinderklep en ontstaat door de zuigende werking van de naar beneden gaande zuiger en de open inlaatklep(pen) onderdruk in de cardb., en via kanalen in de carb. body ook boven de gasschuif; deze beweegt daardoor naar boven.
De gasschuif stopt wanneer er evenwicht is tussen de kracht van de onderdruk en de tegenwerkende veer.
Simper voorgesteld: rij je half gas, zal de schuif ong. half open staan en wordt de mengselverhouding door de gasnaald bepaald; bij volgas staat de schuif volledig open en bepaald de hoofdsproeier de mengselverhouding.
Om een en ander af te stellen moet je volgens mij minimaal 6 runs maken:
- deellast: meten / corrigeren / controleren
- volgas: meten / corrigeren / controleren

Ook bij flatside's dezelfde procedure; het verschil met CV carbs. is dat de schuiven niet werken via onderdruk maar direkt via de gashendel.

Of heb ik het nu echt mis :? :z

Groeten, Sebo
 
Simper voorgesteld: rij je half gas, zal de schuif ong. half open staan en wordt de mengselverhouding door de gasnaald bepaald; bij volgas staat de schuif volledig open en bepaald de hoofdsproeier de mengselverhouding.
Om een en ander af te stellen moet je volgens mij minimaal 6 runs maken:
- deellast: meten / corrigeren / controleren
- volgas: meten / corrigeren / controleren

De opening van de gasschuif is toerental / last afhankelijk. Met de smoor/vlinder/gasklep ga jij gewoon bepalen met welke snelheid je schuif naar boven gaat jagen maar tegelijk gaat ook met die mate van snelheid jouw toeren omhoog. De gasschuif reageert altijd vertragend op jouw reactie met de vlinderklep. Als die gasschuif direct zou reageren dan zou die luchtstroom stil vallen doordat er geen onderdruk meer is en zou er geen benzine meer verneveld worden omdat er geen onderdruk is -> motor gaan bokken bij het versnellen bij volgas, om die reden hebben flatslide carbs een acceleratiepomp. Men meet daarom ook altijd in de op 1 na hoogste versnelling het vermogen

Met flatslide heb je minimaal 3 runs nodig
Slow run voor de gasnaald vorm waarbij je LANGZAAM de gasshuif omhoog beweegt
Vermogens run met de gasschuif direct volledig omhoog gooit voor de hoofdspoeier
Acceleratiepomp run om te meten of de pomp timing en sproeier goed is maar deze doet men altijd op het laatste ivm foute meting tgv van die pomp.
 
Laatst bewerkt:
Dynojet kitje is super als je alleen in de lage landen rijdt......kom je boven de 1000-1500 meter (zoals in de Alpen) doettie het niet meer. Had een Dynojet kitje (stage 3) in mijn GS, was echt super totdat ik er een keertje mee door de Alpen ging toeren......boven de 1000-1500 meter deed ie nog maar weinig anders dan happeren en verslikken. Komt door de ijle lucht en het K&N filter. B| B| Afstellen hielp geen drol... B| B|
 
ik zou zeggen doen heb zelf oude 91 cbr 600 met kit en k&n filter pakt veel makkelijker op niet echt veel meer pk maar je merkt t wel! Heb ook een curses cabarateur synchroniseren gedaan en is ook instalatie dynokit besproken, als je alleen een kitje koopt bij madracing dan kost ie geloof ik 120 en das nog te doen wel icm k&n filter want je past je spoeiers ook aan en meer brandstof moet ook zijn meer lucht!
 
Terug
Bovenaan Onderaan