Dynojet O2 optimizer

MotoRosso

Die hard MF'er
3 jun 2013
370
1
Beverwijk
Goedenavond!

Ik heb een MV Agusta Brutale 1078RR. Die is een tijdje geleden op de testbank geweest waarbij een milieudip te zien was. Hij liep daar erg schraal en je zag de koppelgrafiek daar ook duidelijk een dip vertoont. Waar de mengselverhouding stabiliseert trekt de vermogenscurve ook weer strak.

Nou heeft iemand dus een O2 optimizer te koop staan. Is het mogelijk enkel de O2 optimizer te gebruiken zonder powercommander? Volgens de beschrijving moet je als je de powercommander gebruikt in closed loop - dus waar de lambdasonde actief is - ook niks invoeren voor de powercommander.

Ik hoop dat iemand het weet!

Groeten,
Kjeld
 
Mogelijk wel, maar is een stuk kostbaarder en hij loopt verder prima. Als hij in dat gebied wat beter loopt vind ik het prima :)

Ik heb het dus zelf gedaan .
Na advies en raad in het moto morini corsaro 1200 topic de juiste kabels aangeschaft (ca 30 euro) ,software gedownload en de juiste mappen.(gratis)
Map erin gezet
Een run voor de A/F laten doen voor 40 euro,deze was goed en :] :] :] maar.
Loopt nu een stuk beter de mijne stond zo rijd dat ie naar benzine stonk en 1:10 liep.

Ik denk dat er voor je MV ook zoiets bestaat :)
 
Laatst bewerkt:
Goedenavond!

Ik heb een MV Agusta Brutale 1078RR. Die is een tijdje geleden op de testbank geweest waarbij een milieudip te zien was. Hij liep daar erg schraal en je zag de koppelgrafiek daar ook duidelijk een dip vertoont. Waar de mengselverhouding stabiliseert trekt de vermogenscurve ook weer strak.

Nou heeft iemand dus een O2 optimizer te koop staan. Is het mogelijk enkel de O2 optimizer te gebruiken zonder powercommander? Volgens de beschrijving moet je als je de powercommander gebruikt in closed loop - dus waar de lambdasonde actief is - ook niks invoeren voor de powercommander.

Ik hoop dat iemand het weet!

Groeten,
Kjeld

Wanneer voel je die milieudip (toeren, versnelling, snelheid)?
Grote kans dat je motor niet eens in closed loop gaat in het gebied waar jij de milieudip voelt.
 
Eigenlijk merk je het altijd wel. Bij stadse snelheden wat konstantfahrruckeln, de koelvloeistoftemperatuur is altijd 10-15 graden hoger dan mijn vaders mv (die heeft dan een andere eprom in de ecu, maar mijn koelfans draaien eigenlijk continu) en nogal een aan-uiteffect met de gashendel van gas dicht naar open.
 
Voor zover ik weet gaat je motor pas in closed loop in 5 of 6e versnelling, vanaf een bepaald toerental en een bepaalde periode op "vast" toerental rijden.

Als je je lambdasonde vervangt voor zo'n goedkoop plugje wat vaak niet werkt, krijg je pas vanaf ongeveer 120km/u in 5 of 6e versnelling een foutmelding, er van uit gaande dat de ECU wil bij regelen(closed loop) maar geen veranderingen ziet komen van de goedkope plug (wat normaal je lambdasonde meet).
Dit kan natuurlijk per motor verschillen.
 
Laatst bewerkt:
Lambdasonde - MVWautotechniek.nl

Zelf heb ik een wideband sensor gevonden en een controller en display gemaakt, maar ben er nog niet echt verder mee gekomen wegens gebrek aan kennis.

Ook sinds kort in het bezit van een co meter, maar daar moet ik ook nog mee experimenteren.

Ben eigenlijk ook wel een beetje op zoek naar wat tips en een simpele how to.

Zelf remappen kan helaas niet met mijn ecu, wel heb ik een diy yoshbox gemaakt.
 
Als je de lambda uit kan schakelen zonder foutmelding dan valt de strijd wel mee.

Maar als de dynojet software geen rekening houd met je katalysator dan help je deze om zeep, verwijderen is dus wenselijk als hij niet meer pendelt. Dat is wat ik er tot zo ver van begrijp.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vernomen dat het niet zo eenvoudig is als het lijkt, dus niet er op zetten en gaan.

Ik kan voor €350,- een Powercommander V inclusief afstellen krijgen of hem bij Biggelaar ook op de dyno laten afstellen (ECU flashen)
 
Kan je dat wat nader toelichten Paul, motor loopt hier echt goed op, had wel een map door een tuner laten maken zonder db killer maar zie wel dat autotune hem heeft aangepast op sommige punten, verbruik is wel minder geworden als met de gemaakte mapping.

Ik ga hier geen lang verhaal over schrijven, misschien is dat beter van wel om eea wat duidelijker te maken, maar ik kan het de laatste tijd steeds slechter opbrengen om dat te doen.
Auto tune kan niet werken omdat er al verschil is in tijd qua het klimmen in toeren in de 1e of 6e versnelling, voor de traagheid van de meetmomenten per versnelling en toerental is geen parameter opgenomen, op z'n best krijg je het hiermee dus hoogstens minder slecht.
De beslissing voor een closed loop wordt in de ECU genomen afhankelijk van rij omstandigheden, ingeschakelde versnelling en tijdsduur, in deze closed loop wordt gerefereerd aan een mapping die daarvoor ingeprogrammeerd is, de inspuitduur en soms ook de ontstekingstijdstippen worden dan aangepast om de ingeprogrammeerde waarde te behalen.
Doch ook wordt er via de ECU opdracht gegeven om bijvoorbeeld een pair valve te openen, en ja dit gebeurt (juist !!) ook in closed loop, de lambda waarde veranderd daardoor zonder dat de inspuiting hierdoor van tijd mag veranderen, immers de lucht is pas ná de verbranding ingespoten..
Met een powercommander of ieder ander kastje wat ertussen gezet wordt gaan we dus niks tegen de ECU zeggen wat we gaan doen, maar gaan we alleen de pulsbreedte van de injector aanpassen al dan niet op de testbank, en al dan niet in closed loop, precies hoe het uitkomt of hoe slim de dyno operator is, daarbij zal de ECU diverse commando's geven maar ziet dit niet terug in de lambda, waardoor hij alles op alles gaat zetten om tóch de closed loop mapping te volgen.., dát kan dus niet meer, hij kan bijregelen wat hij wilt, de lambda waarde wordt niet meer weergegeven zoals hij werkelijk is om een afstel probleem te omzeilen, er zit immers een CO eliminator of een optimizer tussen.., dus gaat dat resulteren in een bijregel effect tegen de grens van zijn kunnen en dan nog weet de ECU dat het niet goed is, al "ziet" hij wel dat er een lambda aan vast zit, maar is dat in werkelijkheid niet zo.
Bij de wat modernere motoren vanaf pakweg 2010 is zelfs per versnelling en soms per cilinder een verschillende mapping, hoe kun je dan zó dom zijn om te denken dat je met een powercommander of een andere piggyback een goede afstelling kunt verkrijgen? , immers je weet niet in welke versnelling er welk signaal naar de injector, ontsteking of naar welke cilinder gestuurd wordt, tevens weet je niet of hij wel of niet in closed loop loopt terwijl je afstelt, en ook weet je niet of er een pair valve actief is op dat moment, en toch stel je dan een waarde in op de powercommander waarop hij beter loopt (op het moment van afstelling) ..., en dan verwacht je dat dit in elke conditie dan gelijke consequenties heeft???
Een moderne motor GOED afstellen is gewoon een BERG werk, soms vaak een week lang iedere dag een aantal uurtjes omdat je de motor niet thermisch wilt overbelasten, als een dyno bedrijf mij nu zou zeggen als ik een modernere motor breng voor afstellen "U kunt erop wachten meneer" dan weet ik al dat ik op z'n hoogst een iets beter lopende motor ga krijgen waar in de ECU van alles misloopt en er Russisch roulette gespeeld wordt hoe het er in diverse belastingen en versnellingen aan toe gaat in het motormanagement.
 
Zeer nuttige uitleg, bedankt daarvoor.

Maar als ik het goed lees, kan je met een wat oudere motor en zonder alle poespas als pair valves (evt. verwijderd) wel een goede afstelling krijgen, mits er maar 1 fuelmap en 1 timingmap is.

Motoren met een lmm, map en barometric pressure sensor zijn eigenlijk al te variabel voor een PC?
 
Zeer nuttige uitleg, bedankt daarvoor.

Maar als ik het goed lees, kan je met een wat oudere motor en zonder alle poespas als pair valves (evt. verwijderd) wel een goede afstelling krijgen, mits er maar 1 fuelmap en 1 timingmap is.

Motoren met een lmm, map en barometric pressure sensor zijn eigenlijk al te variabel voor een PC?

Je weet nooit of er maar 1 fuel map en 1 timing map is.., dan zul je éérst de ECU moeten kunnen lezen...
Zelfs als je in de ECU kunt programmeren en de software/hardware developer heeft je geen toegang tot alle velden gegeven (wat je niet kunt weten) kun je nooit zéker weten of de motor niet in een ander veld gaat lopen.
Het allerbelangrijkste, als je de lambda kunt uitschakelen in je ECU dan Wéét de ECU dat hij niet in closed loop kan lopen, er is immers geen referentiewaarde.
Blijft nog het probleem van de verschillende mappings per versnelling en soms per cilinder.
Kortom, een powercommander of een ander device wat ertussen gezet moet worden is alleen aanbevelenswaardig als er écht (maar dan ook Écht) geen andere mogelijkheid is, je kunt hoogstens iets "aanpassen" in een richting die op sommige punten in je rij omstandigheden werkt, dat is vaak beter dan helemaal niks.
 
Laatst bewerkt:
sorry voor de topic kaping.

Helder, helaas kan ik mijn ecu niet uitlezen. Van de auto kan ik dat wel en krijg je een combinatie HEX en WinOLS en dan kom je een heel eind. Dan zie je alles, of de fabrikant dat nu wil of niet.

Omdat ik de eerste (16 bit) ecu heb voor de DL1000 kan je er helemaal niets mee.
reverse engineering lukt mij niet :) en SDS werkt er niet op.

wel heb ik een yoshbox gemaakt waarmee je heeeeel grof iets in kan stellen, -10 -5 0 +10 +5 meer of minder injectietijd in laag, midden of hoog gebied, alleen stationair kan je finetunen.

Een bekende "Suzuki tuner" doet dit ook met een dyno en yoshbox maar heb zelf geen goede ervaring en hoor er steeds meer.

De lambda is er tijdelijk uit, maar dat was meer met het idee van PAIR er ook af (systeem was kapot) dus dan lambda er uit en katalysatoren er uit. Dat laatste blijkt erg lastig zonder lassen (wat ik niet kan).
 
Laatst bewerkt:

Waarom wordt anders geadviseerd om je motor af te laten stellen per versnelling, en een aangepaste AFR in 5e en 6e versnelling in bepaald gebied?

Als autotune te traag is om te meten tijdens accelereren, uit laten lopen (pair valve open), dan zou je originele sonde zeker wel snel genoeg zijn om dit op te pakken?
 
Terug
Bovenaan Onderaan