Dynojet testrun?hoe gaat dat?

YamaMocro

Die hard MF'er
25 jul 2003
259
0
Rotterdam
Ik heb aanstaande donderdag een afspraak bij Dynojet Rotterdam voor een testrun.
Ik zou graag willen weten van de mensen die dit al eerder hebben meegemaakt, hoe dit in zijn werk gaat.
2 dingen wil ik weten, is mijn motor boven de 100PK en is ie optimaal afgesteld.
Hoe kunnen ze dat opmeten, hoe lang duurt dit en als de motor al goed afgesteld is, zien ze dat ook.
Alvast bedankt voor elke reaktie.
:] :] :] :] :] :] :]
 
fazer 600??

haal je geen 100 pk mee op zo'n dynojet run :N

Hoe kom je aan een 600!!!!! het is namelijk een 1000 :}
dat ding komt uit Belgie en op papier is ie 100PK maar de eigenaar verzekerde mij dat die begrenzing eraf is en zo voelt ie ook met rijden, maar een bewijs is toch wel handiger :+
 
Je fiets gaat op een rollerbank (maar dat wist je vast wel....) Vervolgens wordt er van alles op aangesloten (uitlaat, electronica etc.) Dan worden er enkele "runs" gemaakt, waarbij de motor door z'n toeren en versnellingen heen wordt gejaagd.
Van de beste run(s) wordt een uitdraai vervaardigd. Op de uitdraai zie je drie uitkomsten: het koppel, het max vermogen en de lucht/brandstof verhouding, allemaal weergegeven in een grafiek, afgezet tegen het toerental.

Voor de standaard Fazer 1000 mag je ruwweg verwachten dat ie rond de 125 a 130 max pk levert aan het achterwiel ("aan het blok" 143pk is nu eenmaal minder dan aan het achterwiel....) en rond de 100Nm max koppel. Neem die cijfers met een korreltje zout, omdat elke Dynobank wel enig verschil oplevert. Ook de temperatuur en luchtvochtigheid leveren soms behoorlijke verschillen op. Uiteraard mag het max vermogen niet 100 zijn of 150, want dan klopt er écht iets niet.....

Het heeft dan ook weinig zin om pk's te gaan vergelijken met een andere Fazer 1000, die op een andere Dynobank en/of tijdstip is getest. 124 pk wil dus niet zeggen dat jouw fiets een stuk slechter loopt dan een andere fiets die 130 pk aangaf. Waar je vooral op moet letten, is dat de lijn (eigenlijk een kromme....) zo vloeiend mogelijk loopt. Zakt ie in een bepaald toerengebied, dan zul je merken dat de motor in dat gebied ook minder trekt. De koppelkromme is in dat opzicht belangrijker dan het vermogen.

Wat belangrijker is, is de a/f ratio (lucht-brandstof verhouding). Ideaal moet die een ongeveer rechte lijn door het toerengebied geven, rond de 13.1. Hoger betekent te arm, lager betekent te rijk.
Bij de standaard Fazer zul je zien dat hij onderin de toeren wat te arm staat , om bovenin juist weer een wat te rijk mengsel te hebben, variërend van rond de 14-14.5 tot rond de 12.

Ga je nu ooit iets aan je fiets veranderen (jet kit, open uitlaat oid) en je wilt weten of er iets is veranderd daardoor, dan raad ik je aan op dezelfde Dynobank te laten testen. Dan weet je zeker of er enige winst is behaald.
 
Hartstikke bedankt voor deze duidelijke uitleg, ik zal morgen wel verslag uitbrengen van mijn ritje naar Dynojet Rotterdam.
 
Terug
Bovenaan Onderaan