dynokit

2 nov 2007
82
0
Lelystad
Hee luitjes,
Vraagje: is een dynokit zelf te monteren op een suzuki gsx-r600 srad en zo ja waar moet ik opletten.
En waar kan ik me motor daarna het beste laten afstellen.
 
Ik heb nog geen cabr er afgehad?
Ik moet nog gaan beginnen,maar naar mijn weten kunnen ze gewoon blijven zitten.
Ik heb trouwens ook een werkplaats handboek alleen me engels is niet zo heel erg goed dus moet even goed kijken wat ik doe
Vroeger heb ik wel heel veel met brommers en crossmotors gesleutelt alleen dit is wel even net iets anders.Bijvoorbeeld het synchroon afstellen van de cabr lijkt me lastig.
 
Ik heb nog geen cabr er afgehad?
Ik moet nog gaan beginnen,maar naar mijn weten kunnen ze gewoon blijven zitten.
Ik heb trouwens ook een werkplaats handboek alleen me engels is niet zo heel erg goed dus moet even goed kijken wat ik doe
Vroeger heb ik wel heel veel met brommers en crossmotors gesleutelt alleen dit is wel even net iets anders.Bijvoorbeeld het synchroon afstellen van de cabr lijkt me lastig.

Volgens mij is het toch handiger om de carbs er af te halen om je Dynokit te plaatsen.

Synchroniseren is in beginsel niet lastig, maar je moet een juist stuk gereedschap hebben, al dan niet zelf gemaakt. Zoekfunctie!! ;)
 
Ja dat is lastig,dat zijn net van die stukjes gereedschap die ik niet heb.
Is het ook ergens te krijgen of kan je me uitleggen hoe dit dan maakt?

Ik ga van het weekend me cabr er afhalen,ik heb al gekeken is vrij simpel.
 
net even bij Ruud Fredriks Dynojet B.V gekeken daar staat dat je bij een injectiefiets niets hoeft af te stellen als je een k&n filter plaats klopt dat?

zelf heb ik een 2001 blade met een mivv sportuitlaat.

V: Welke uitlaat moet ik kopen?
A: Voor meer vermogen altijd een open demper of compleet race systeem. Als je alleen een open demper monteert maakt het niet uit welk merk, het vraagt wel aanpassing voor de afstelling zowel voor carburatie als voor injectie.
V: Wat is het verschil tussen een Rapid bike en een powercommander?
A: Een power commander kun je vergelijken met de rapid bike 1, daar kun je alleen de injectie mee afstellen. De power commander past alleen op de daarvoor bedoelde motor en de rapid bike module is universeel, dan hoef je alleen de kabel te vervangen en de module te herprogrammeren.

V: Kunt u een grafiek doormailen/opsturen als voorbeeld?
A: Nee, grafieken worden alleen meegegeven na een test als print.

V: Moet ik mijn motor altijd af laten stellen?
A: Nee, als u vindt dat de motor goed rijdt niet, maar bij twijfel kunt u altijd een testrun maken.

V: Kan ik zomaar losse filters op mijn motor zetten?
A: Nee, deze zal altijd afgesteld moeten worden.
V: Kan ik zomaar een K&N vervangings filter op mijn injectie motor/auto plaatsen?
A: Ja, dat kan

V: Kan ik zomaar een K&N vervangings filter op mijn carburateur motor plaatsen?
A: In de meeste gevallen kan dit wel, in sommige gevallen moet de hoofdsproeier 2 tot 4 maten groter.

V: Waar zit groef 1 bij een kitnaald
A:als u de motor rijker wilt zetten moet de naald naar groef 2 of lager, dit is alleen voor deellast.

Je kunt er wel een ander filter op zetten,maar dat wil niet zeggen dat je je injectie niet verder hoeft af te stellen,vooral(lees eerste regel )als je een andere demper erop hebt gezet.
meer erin en meer eruit vraagt toch om een andere afstelling.
Ik heb mijn injectie-fiets voorzien van een superpole demper i.c.m. een bcm race filter en bij hoegee hebben ze de mapping veranderd.(9 pk winst)
 
Laatst bewerkt:
V: Welke uitlaat moet ik kopen?
A: Voor meer vermogen altijd een open demper of compleet race systeem. Als je alleen een open demper monteert maakt het niet uit welk merk, het vraagt wel aanpassing voor de afstelling zowel voor carburatie als voor injectie.
V: Wat is het verschil tussen een Rapid bike en een powercommander?
A: Een power commander kun je vergelijken met de rapid bike 1, daar kun je alleen de injectie mee afstellen. De power commander past alleen op de daarvoor bedoelde motor en de rapid bike module is universeel, dan hoef je alleen de kabel te vervangen en de module te herprogrammeren.

V: Kunt u een grafiek doormailen/opsturen als voorbeeld?
A: Nee, grafieken worden alleen meegegeven na een test als print.

V: Moet ik mijn motor altijd af laten stellen?
A: Nee, als u vindt dat de motor goed rijdt niet, maar bij twijfel kunt u altijd een testrun maken.

V: Kan ik zomaar losse filters op mijn motor zetten?
A: Nee, deze zal altijd afgesteld moeten worden.
V: Kan ik zomaar een K&N vervangings filter op mijn injectie motor/auto plaatsen?
A: Ja, dat kan

V: Kan ik zomaar een K&N vervangings filter op mijn carburateur motor plaatsen?
A: In de meeste gevallen kan dit wel, in sommige gevallen moet de hoofdsproeier 2 tot 4 maten groter.

V: Waar zit groef 1 bij een kitnaald
A:als u de motor rijker wilt zetten moet de naald naar groef 2 of lager, dit is alleen voor deellast.

Je kunt er wel een ander filter op zetten,maar dat wil niet zeggen dat je je injectie niet verder hoeft af te stellen,vooral(lees eerste regel )als je een andere demper erop hebt gezet.
meer erin en meer eruit vraagt toch om een andere afstelling.
Ik heb mijn injectie-fiets voorzien van een superpole demper i.c.m. een bcm race filter en bij hoegee hebben ze de mapping veranderd.(9 pk winst)

Heb jij weleens meerdere verschillende motoren afgesteld op een testbank :?
Zoja, hoe kun je dan in godsnaam aan deze antwoorden komen.........
Zonee, no offence, begrijpelijke antwoorden.

Niet dat ik álles verkeerd vind wat je schrijft (beslist niet) , maar mag ik voorzichtig zeggen dat je naar mijn bescheiden mening toch wel redelijk wat foutjes maakt? , en die je zélf zonder hulp makkelijk moet kunnen vinden als je veel ervaring in deze materie hebt.
 
Heb jij weleens meerdere verschillende motoren afgesteld op een testbank :?
Zoja, hoe kun je dan in godsnaam aan deze antwoorden komen.........
Zonee, no offence, begrijpelijke antwoorden.

Niet dat ik álles verkeerd vind wat je schrijft (beslist niet) , maar mag ik voorzichtig zeggen dat je naar mijn bescheiden mening toch wel redelijk wat foutjes maakt? , en die je zélf zonder hulp makkelijk moet kunnen vinden als je veel ervaring in deze materie hebt.


dit komt van de site van ruud fredriks, daar had ik het ook gevonden.
 
V: Welke uitlaat moet ik kopen?
A: Voor meer vermogen altijd een open demper of compleet race systeem. Als je alleen een open demper monteert maakt het niet uit welk merk, het vraagt wel aanpassing voor de afstelling zowel voor carburatie als voor injectie.
V: Wat is het verschil tussen een Rapid bike en een powercommander?
A: Een power commander kun je vergelijken met de rapid bike 1, daar kun je alleen de injectie mee afstellen. De power commander past alleen op de daarvoor bedoelde motor en de rapid bike module is universeel, dan hoef je alleen de kabel te vervangen en de module te herprogrammeren.

V: Kunt u een grafiek doormailen/opsturen als voorbeeld?
A: Nee, grafieken worden alleen meegegeven na een test als print.

V: Moet ik mijn motor altijd af laten stellen?
A: Nee, als u vindt dat de motor goed rijdt niet, maar bij twijfel kunt u altijd een testrun maken.

V: Kan ik zomaar losse filters op mijn motor zetten?
A: Nee, deze zal altijd afgesteld moeten worden.
V: Kan ik zomaar een K&N vervangings filter op mijn injectie motor/auto plaatsen?
A: Ja, dat kan

V: Kan ik zomaar een K&N vervangings filter op mijn carburateur motor plaatsen?
A: In de meeste gevallen kan dit wel, in sommige gevallen moet de hoofdsproeier 2 tot 4 maten groter.

V: Waar zit groef 1 bij een kitnaald
A:als u de motor rijker wilt zetten moet de naald naar groef 2 of lager, dit is alleen voor deellast.

Je kunt er wel een ander filter op zetten,maar dat wil niet zeggen dat je je injectie niet verder hoeft af te stellen,vooral(lees eerste regel )als je een andere demper erop hebt gezet.
meer erin en meer eruit vraagt toch om een andere afstelling.
Ik heb mijn injectie-fiets voorzien van een superpole demper i.c.m. een bcm race filter en bij hoegee hebben ze de mapping veranderd.(9 pk winst)


Maar je mapping veranderen kan alleen toch met een powercomander?
 
"De waarheid, oh, de waarheid..." :')

TS is bezig de boel goed uit elkaar te halen en weer te monteren. Hij heeft een aftermarket uitlaatsysteem (heb ik toch goed gelezen?) en gaat een Dynokitje installeren in de carbs.

Er komt een performance luchtfilter bij (K&N?).

Volgens mij moet ie dan weer netjes afgesteld worden, wil je ook effect hebben van de aanpassing, en geen 'last'.
 
Maar je mapping veranderen kan alleen toch met een powercomander?

Bij een gsxr750 (2000t/m 2003)kan je de injectie op 3 a 4 punten(lees toeren) afstellen,met een powercommander zijn er veel meer punten om af te stellen(nauwkeuriger),correct me if i'm wrong
O-)
 
Laatst bewerkt:
Voor de duidelijkheid dit staat op de site van hoegee :

Wij zijn instaat alle Suzuki´s met injectie af te stellen dit om je motor naar behoren te laten lopen b.v als je een ander filter of uitlaat heb gemonteerd.
Hierbij hoeft u geen extra elektronica aan te schaffen ( wat zou kunnen leiden naar storingen).
Wij herschrijven de ECU ( engine control unit) en maken uw afstelling perfect.

Weet niet of dat bij een honda ook kan,denk het wel,ten kate misschien?
 
Laatst bewerkt:
(1) V: Welke uitlaat moet ik kopen?
A: Voor meer vermogen altijd een open demper of compleet race systeem. Als je alleen een open demper monteert maakt het niet uit welk merk, het vraagt wel aanpassing voor de afstelling zowel voor carburatie als voor injectie.

(2) V: Wat is het verschil tussen een Rapid bike en een powercommander?
A: Een power commander kun je vergelijken met de rapid bike 1, daar kun je alleen de injectie mee afstellen. De power commander past alleen op de daarvoor bedoelde motor en de rapid bike module is universeel, dan hoef je alleen de kabel te vervangen en de module te herprogrammeren.

(3) V: Kunt u een grafiek doormailen/opsturen als voorbeeld?
A: Nee, grafieken worden alleen meegegeven na een test als print.

(4) V: Moet ik mijn motor altijd af laten stellen?
A: Nee, als u vindt dat de motor goed rijdt niet, maar bij twijfel kunt u altijd een testrun maken.

(5) V: Kan ik zomaar losse filters op mijn motor zetten?
A: Nee, deze zal altijd afgesteld moeten worden.

(6) V: Kan ik zomaar een K&N vervangings filter op mijn injectie motor/auto plaatsen?
A: Ja, dat kan

(7) V: Kan ik zomaar een K&N vervangings filter op mijn carburateur motor plaatsen?
A: In de meeste gevallen kan dit wel, in sommige gevallen moet de hoofdsproeier 2 tot 4 maten groter.

(8) V: Waar zit groef 1 bij een kitnaald
A:als u de motor rijker wilt zetten moet de naald naar groef 2 of lager, dit is alleen voor deellast.

Je kunt er wel een ander filter op zetten,maar dat wil niet zeggen dat je je injectie niet verder hoeft af te stellen,vooral(lees eerste regel )als je een andere demper erop hebt gezet.
meer erin en meer eruit vraagt toch om een andere afstelling.
Ik heb mijn injectie-fiets voorzien van een superpole demper i.c.m. een bcm race filter en bij hoegee hebben ze de mapping veranderd.(9 pk winst)

Aangezien dat jij deze text ook maar overgenomen hebt, en dus niet verantwoordelijk bent voor de inhoud, moet ik me excuseren tegenover jou omdat ik je toch een beetje aangevallen had.

Ik zal trachten deze vragen naar mijn idee/inzicht in te vullen.......

(1) Een andere uitlaat (meer open) kan altijd bijdragen aan meer vermogen, doch met een standaard uitlaat kan na afstelling óók meer vermogen verkregen worden, maar vaak is de winst dan minder veel.

(2) Een power commander kun je inderdaad grofweg vergelijken met de rapid bike 1, daar kun je nét zoals bij de powercommander alleen de injectie mee afstellen, doch door wat truukjes toe te passen is hij soms ook geschikt te maken om je motor pér cylinder af te stellen (dit is me totnogtoe alleen maar gelukt bij een 2 cylinder) .
De power commander past inderdaad alleen op de daarvoor bedoelde motor en de rapid bike module is redelijk universeel, afhankelijk van je type motor is het vaak tóch nodig om naar een andere rapidbike module te moeten overstappen, hij is dus helaas niet in alle gevallen overdraagbaar
Als dat wel het geval is, en je dus een beetje geluk hebt, dan hoef dan hoef je alleen de kabel te vervangen en de module te herprogrammeren.

(3) Dit is de policy van een bedrijf, en dient gerespecteerd te worden.

(4) Ben ik het in zoverre mee eens als de klant redelijk tot zeer goed kan aanvoelen hoe zijn motor behoort te lopen, maar zelfs dán kun je nog fouten maken....
Testbanken zijn óók voor de zeer goede technici hier de énige uitkomst.
Als de motor niet exact goed afgesteld is kun je dat vaak pas merken nadat hij wél goed is afgesteld.
Een dynorun blijft dus een aanbeveling!

(5) Kan ik me volledig bij aansluiten!

(6) Dat ligt er maar nét aan hoe je injectie hierop reageert, niet iedere injectie is gelijk, en gebruiken dus vaak andere parameters om het mengsel te bepalen.
Meten is weten, een dynorun is hier onontbeerlijk.

(7) Meestal gaat dit alleen goed bij motoren die standaard een schuimfilter hebben, of bij motoren met een zeer groot filteroppervlak, het verschil is dan vaak klein.
In zowat álle andere gevallen gaat je motor armer lopen, en de hoeveelheid dat de sproeiermaat moet veranderen, en de gasnaald versteld moet worden is bij iedere motor anders

(8) Groef 1 is de topgroef, de verdere uitleg vind ik correct.

Het is maar gewoon mijn reactie, je kunt ermee doen wat je wilt :+
 
Voor de duidelijkheid dit staat op de site van hoegee :

Wij zijn instaat alle Suzuki´s met injectie af te stellen dit om je motor naar behoren te laten lopen b.v als je een ander filter of uitlaat heb gemonteerd.
Hierbij hoeft u geen extra elektronica aan te schaffen ( wat zou kunnen leiden naar storingen).
Wij herschrijven de ECU ( engine control unit) en maken uw afstelling perfect.

Weet niet of dat bij een honda ook kan,denk het wel,ten kate misschien?

Dan liegt hoegee dattie barst!
Hij doelt op de afstelling met een "yoshi box" , doch hiermee kun je niet alle toeren icm belastingbereiken instellen :N
Ook zijn de "stappen" waarin in vele gebieden afgesteld kan worden een stuk groter, waardoor een fijnafstelling gewoonweg niet overal mogelijk is.
De ecu van een standaard (suzuki) motor kan maar zéér beperkt ingesteld worden, immers als hij de waarheid zou spreken, dan zouden er nooit yoshimura ECU units http://www.yoshimura-rd.com/p-1753-ecu-125k-gsxr1000-2002-call-for-availability.aspx verkocht worden, die zijn nl wél redelijk uitgebreid in te stellen.
Dat je vermogenswinst haalt is inderdaad mogelijk, hij kan de mapping op die plek idd aanpassen, maar op sommige punten kan hij dat niet, en daar krijg je dan dus ook geen uitdraai van....
Laat er maar eens een rapidbike of powercommander opzetten, en hem daarna perfect afstellen, wédden dat je een positief verschil merkt :Y

Afstellen rechtstreeks in de ecu kan niet bij iedere motor, bij honda is het iig niet mogelijk als je een standaard ecu hebt.
 


Ach ik heb ook zo,n ding maar is eigenlijk een yoshibox.
Je kan wel wat veranderen en voor een straatmotor vaak voldoende, maar voor het echte werk moet je wat dieper in de buidel tasten hoor.
Alleen veel motorrijders hebben daar een broertje aan dood, die hebben het liefst NIETS voor weinig.
Geld ook voor als je 3 x het zelfde type motor op de bank hebt dan moeten ze dus ook elk een eigen afstelling hebben, dus die fout wordt dan ook veel gemaakt om een pcmap te downloaden.
Gewoon zo,n map laten maken voor je motor, en dat kost weer doekoe.
En wat ik eigenlijk ook een beetje wil zeggen dat het tunen van moderne motoren veel minder rendabel is dan 20 jaar terug.
Afstellen is het belangrijkste begin.
Vroeger was het simpel koppie flowen blokkie bleuprinten, andere kleppen en veertjes nokkenstokken, van die heerlijke flatslide carburateurs eronder icm een spannende uitlaat met bochten en gaan. :]
 
Ik heb het verhaal even aandachtig doorgelezen Gsan, maar vind je ook niet dat zijn verhaal een beetje érg "rammelt" :?

Ach ja Paul
Tis het zelfde als je je oude auto verkoopt, nooit wat mee gehad altijd zun beurtjes en een perfecte auto.
Je moet je spullen toch aanprijzen om te verkopen, en de gemiddelde motorrijder luisterd liever naar de specialist op de barkruk dan naar de mensen die het echt weten.
 
Ach ja Paul
Tis het zelfde als je je oude auto verkoopt, nooit wat mee gehad altijd zun beurtjes en een perfecte auto.
Je moet je spullen toch aanprijzen om te verkopen, en de gemiddelde motorrijder luisterd liever naar de specialist op de barkruk dan naar de mensen die het echt weten.

En zo gaat het. Daarom rijden veel mensen rond op een motor die voor hun gevoel goed getuned is, want ze hebben er nu eenmaal ook veel voor betaald -O-

Edit: toch is het wel jammer dat kennelijk diegene die we als expert classificeren, ook net niet helemaal goed weer geeft hoe het zit.

Ik zou als expert toch graag zo juist en volledig mogelijk willen zijn, zeker in een Q&A hoekje op een site. Je ziet hier al dat die info dus gewoon door anderen aangehaald wordt, als zijn 'feiten'.

Maar goed, voor wat betreft dit topic heeft dhr Ritzen samen met de anderen een hoop duidelijkheid gegeven, lijkt me.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dan liegt hoegee dattie barst!
Hij doelt op de afstelling met een "yoshi box" , doch hiermee kun je niet alle toeren icm belastingbereiken instellen :N
Ook zijn de "stappen" waarin in vele gebieden afgesteld kan worden een stuk groter, waardoor een fijnafstelling gewoonweg niet overal mogelijk is.
De ecu van een standaard (suzuki) motor kan maar zéér beperkt ingesteld worden, immers als hij de waarheid zou spreken, dan zouden er nooit yoshimura ECU units http://www.yoshimura-rd.com/p-1753-ecu-125k-gsxr1000-2002-call-for-availability.aspx verkocht worden, die zijn nl wél redelijk uitgebreid in te stellen.
Dat je vermogenswinst haalt is inderdaad mogelijk, hij kan de mapping op die plek idd aanpassen, maar op sommige punten kan hij dat niet, en daar krijg je dan dus ook geen uitdraai van....
Laat er maar eens een rapidbike of powercommander opzetten, en hem daarna perfect afstellen, wédden dat je een positief verschil merkt :Y

Afstellen rechtstreeks in de ecu kan niet bij iedere motor, bij honda is het iig niet mogelijk als je een standaard ecu hebt.


Net als we bij auto's al 20 jr std. ecu's hacken/flashen/chippen, is dat ook al mogelijk op motoren (honda's nog niet, maar is ook n kwestie van tijd).....

Suzuki/kawazaki ecu's worden al gedaan, en dat bied toch meer mogelijkheden dan welke piggyback (dynojet,rapidbike etc)
Dr lopen zelfs al mensen rond die de suzuki ecu's als aftermarket programmeerbaar systeem aanbieden.......
http://busaecu.redirectme.net/
ECU hacking
 
*knip*
(7) V: Kan ik zomaar een K&N vervangings filter op mijn carburateur motor plaatsen?
A: In de meeste gevallen kan dit wel, in sommige gevallen moet de hoofdsproeier 2 tot 4 maten groter.


(7) Meestal gaat dit alleen goed bij motoren die standaard een schuimfilter hebben, of bij motoren met een zeer groot filteroppervlak, het verschil is dan vaak klein.
In zowat álle andere gevallen gaat je motor armer lopen, en de hoeveelheid dat de sproeiermaat moet veranderen, en de gasnaald versteld moet worden is bij iedere motor anders

Het is maar gewoon mijn reactie, je kunt ermee doen wat je wilt :+

Hier heb ik een klein vraagje over, laatst heb ik mijn luchtfilter willen vervangen maar daar bleek dus een K&N filter in te zitten. Advies was dan ook om deze te reinigen ipv te vervangen. DIt heb ik gedaan maar als ik dit hier zo lees dan vraag ik me toch af of het niet verstandiger is om de afstelling eens na te kijken?
Dit omdat ik het idee heb dat hij in de lagere toeren wat inhoudt.

Het betreft hier een Honda CBR 600F uit '97, (modeljaar '96)
 
Terug
Bovenaan Onderaan