dynokit

2 nov 2007
82
0
Lelystad
Hee luitjes,
Vraagje: is een dynokit zelf te monteren op een suzuki gsx-r600 srad en zo ja waar moet ik opletten.
En waar kan ik me motor daarna het beste laten afstellen.
 
Hier heb ik een klein vraagje over, laatst heb ik mijn luchtfilter willen vervangen maar daar bleek dus een K&N filter in te zitten. Advies was dan ook om deze te reinigen ipv te vervangen. DIt heb ik gedaan maar als ik dit hier zo lees dan vraag ik me toch af of het niet verstandiger is om de afstelling eens na te kijken?
Dit omdat ik het idee heb dat hij in de lagere toeren wat inhoudt.

Het betreft hier een Honda CBR 600F uit '97, (modeljaar '96)

Prettige verassing dan, een performance filter!

Goed afstellen kan nooit kwaad, zeker niet als je het idee hebt dat ie net niet helemaal optimaal staat.
 
Dan liegt hoegee dattie barst!
Hij doelt op de afstelling met een "yoshi box" , doch hiermee kun je niet alle toeren icm belastingbereiken instellen :N
Ook zijn de "stappen" waarin in vele gebieden afgesteld kan worden een stuk groter, waardoor een fijnafstelling gewoonweg niet overal mogelijk is.
De ecu van een standaard (suzuki) motor kan maar zéér beperkt ingesteld worden, immers als hij de waarheid zou spreken, dan zouden er nooit yoshimura ECU units http://www.yoshimura-rd.com/p-1753-ecu-125k-gsxr1000-2002-call-for-availability.aspx verkocht worden, die zijn nl wél redelijk uitgebreid in te stellen.
Dat je vermogenswinst haalt is inderdaad mogelijk, hij kan de mapping op die plek idd aanpassen, maar op sommige punten kan hij dat niet, en daar krijg je dan dus ook geen uitdraai van....
Laat er maar eens een rapidbike of powercommander opzetten, en hem daarna perfect afstellen, wédden dat je een positief verschil merkt :Y

Afstellen rechtstreeks in de ecu kan niet bij iedere motor, bij honda is het iig niet mogelijk als je een standaard ecu hebt.

Even voor de duidelijkheid,men(hoegee) vertelde mij ook dat mijn ecu op slechts 3 a 4 toerentallen afgesteld kon worden en een powercommander op veel meer(ik dacht op stapjes van 100 toeren),hij deed het idd met een yoshi-kastje.

Ik had een superpole titanium (open)demper gekocht en vroeg me af op ie nu niet arm zou lopen,hoegee zei dat dat wel mee zou vallen maar voegde ook toe dat ie er wat meer uit kon halen eventueel met een bcm filter.

Nu had ik mijn fiets bij hilltech,kaatsheuvel,op de bank gehad,staandaard,daar gaf ie 126 pk ahaw.
bij hoegee had ie na filter en "afstelling" 135 pk ahaw,nu weet ik dat verschillende banken van elkaar kunnen afwijken maar ik ga ervanuit dat men hun best doet om zo nauwkeurig mogelijk te meten.

Als het klopt,is 135 pk ahaw niet misselijk voor een 2002 gsxr 750(tegen de 150 pk aan de kruk).

dus....
 
Ach ik heb ook zo,n ding maar is eigenlijk een yoshibox.
Je kan wel wat veranderen en voor een straatmotor vaak voldoende, maar voor het echte werk moet je wat dieper in de buidel tasten hoor.
Alleen veel motorrijders hebben daar een broertje aan dood, die hebben het liefst NIETS voor weinig.
Geld ook voor als je 3 x het zelfde type motor op de bank hebt dan moeten ze dus ook elk een eigen afstelling hebben, dus die fout wordt dan ook veel gemaakt om een pcmap te downloaden.
Gewoon zo,n map laten maken voor je motor, en dat kost weer doekoe.
En wat ik eigenlijk ook een beetje wil zeggen dat het tunen van moderne motoren veel minder rendabel is dan 20 jaar terug.
Afstellen is het belangrijkste begin.
Vroeger was het simpel koppie flowen blokkie bleuprinten, andere kleppen en veertjes nokkenstokken, van die heerlijke flatslide carburateurs eronder icm een spannende uitlaat met bochten en gaan. :]

Dacht ik al dat het een verkapte yoshi box was :+ ik heb er éven aan gedacht (0,001 sec) om zoiets ook aan te schaffen, maar ik was er binnen die 0,001 seconde al uit (en dat vond ik al een eeuwigheid).
Het probleem zit 'm niet in het kastje om te programmeren, maar in de ecu die bepaald welke velden je mag wijzigen.
Meeste mensen willen inderdaad het verhaal van hoegee graag horen, klinkt mooi en kost weinig :+
Helaas krijg je ook wat je betaald, bijna niks..... :/ als dingen te mooi lijken om waar te zijn, dan is het meestal ook zo.
In ieder geval heeft hij wél goed begrepen hoe de mensen iets te kunnen verkopen waar ze niet zo heel veel aan hebben, en er toch voor willen betalen, dus commercieel zit het daar uitstekend!!
Ik zeg daarmee niet dat een yoshi-box afstelling niet goed zou zijn :N soms is het voldoende, maar in de meeste gevallen in een PC of RB een véél betere optie.
Dat het voor de gemiddelde motorrijder vaak niks mag kosten is oud nieuws, helaas is het voor diegenen vaak dubbel zo duur omdat ze later alsnóg het goed moeten laten doen.
Óf ze kwakkelen door en zeggen dat hun oplossing perfect is..., ondertussen hebben ze helaas dan wel een stukje minder motorplezier.
Mapjes downloaden en mee rijden :? laat ze maar lekker :+ tis hun eigen motor en ook hun eigen zuinigheid (muv diegene die het écht niet weten hoe het eigenlijk moet en gewoon hun best doen)
Tunen wordt idd minder rendabel, 1000 euro is niks als je iets moet maken.
Maar het gáát wel, laatste projectje van mij (1000 K5) is van 180 naar 206 aw pk's gegaan })
Ik speel héél graag met de "moderne" techniek, hoe moeilijker, hoe fijner/leuker :Y
Vroeger werd er nog weleens wat "gegokt" , maar daar is nu geen sprake meer van, alles is vantevoren netjes (voorzover het gaat) doorgerekend.
Het liefste zou ik mijn eigen motor ontwikkelen, gewoon uit massief materiaal motorblokken maken, met álles erop en eraan, net zoals het frame/bodywork, álles eigenbouw :9~
Maarja, ik wacht nog steeds op iemand die een paar miljoentjes "over"heeft :+
 
Laatst bewerkt:
Dacht ik al dat het een verkapte yoshi box was :+ ik heb er éven aan gedacht (0,001 sec) om zoiets ook aan te schaffen, maar ik was er binnen die 0,001 seconde al uit (en dat vond ik al een eeuwigheid).
Het probleem zit 'm niet in het kastje om te programmeren, maar in de ecu die bepaald welke velden je mag wijzigen.
Meeste mensen willen inderdaad het verhaal van hoegee graag horen, klinkt mooi en kost weinig :+
Helaas krijg je ook wat je betaald, bijna niks..... :/ als dingen te mooi lijken om waar te zijn, dan is het meestal ook zo.
In ieder geval heeft hij wél goed begrepen hoe de mensen iets te kunnen verkopen waar ze niet zo heel veel aan hebben, en er toch voor willen betalen, dus commercieel zit het daar uitstekend!!
Ik zeg daarmee niet dat een yoshi-box afstelling niet goed zou zijn :N soms is het voldoende, maar in de meeste gevallen in een PC of RB een véél betere optie.
Dat het voor de gemiddelde motorrijder vaak niks mag kosten is oud nieuws, helaas is het voor diegenen vaak dubbel zo duur omdat ze later alsnóg het goed moeten laten doen.
Óf ze kwakkelen door en zeggen dat hun oplossing perfect is..., ondertussen hebben ze helaas dan wel een stukje minder motorplezier.
Mapjes downloaden en mee rijden :? laat ze maar lekker :+ tis hun eigen motor en ook hun eigen zuinigheid (muv diegene die het écht niet weten hoe het eigenlijk moet en gewoon hun best doen)
Tunen wordt idd minder rendabel, 1000 euro is niks als je iets moet maken.
Maar het gáát wel, laatste projectje van mij (1000 K5) is van 180 naar 206 aw pk's gegaan })
Ik speel héél graag met de "moderne" techniek, hoe moeilijker, hoe fijner/leuker :Y
Vroeger werd er nog weleens wat "gegokt" , maar daar is nu geen sprake meer van, alles is vantevoren netjes (voorzover het gaat) doorgerekend.
Het liefste zou ik mijn eigen motor ontwikkelen, gewoon uit massief materiaal motorblokken maken, met álles erop en eraan, net zoals het frame/bodywork, álles eigenbouw :9~
Maarja, ik wacht nog steeds op iemand die een paar miljoentjes "over"heeft :+

Mijn miljoentjes zijn gesmolten in de buurt van IJsland...

Maar kun je je eigen riante vermogen niet eens aanspreken? ;)
 
Even voor de duidelijkheid,men(hoegee) vertelde mij ook dat mijn ecu op slechts 3 a 4 toerentallen afgesteld kon worden en een powercommander op veel meer(ik dacht op stapjes van 100 toeren),hij deed het idd met een yoshi-kastje.

Ik had een superpole titanium (open)demper gekocht en vroeg me af op ie nu niet arm zou lopen,hoegee zei dat dat wel mee zou vallen maar voegde ook toe dat ie er wat meer uit kon halen eventueel met een bcm filter.

Nu had ik mijn fiets bij hilltech,kaatsheuvel,op de bank gehad,staandaard,daar gaf ie 126 pk ahaw.
bij hoegee had ie na filter en "afstelling" 135 pk ahaw,nu weet ik dat verschillende banken van elkaar kunnen afwijken maar ik ga ervanuit dat men hun best doet om zo nauwkeurig mogelijk te meten.

Als het klopt,is 135 pk ahaw niet misselijk voor een 2002 gsxr 750(tegen de 150 pk aan de kruk).

dus....

Dan heeft hoegee hier in dit geval niks gelogen! , alleen jij had het ff verkeerd geïnterpreteerd :+
Je winst zit 'm nu in de andere filter icm meer brandstof, logisch dattie meer vermogen kan krijgen.
Helaas zijn banken niet gelijk met hun pk opgaves, zou niet moeten mogen, maar ik kan er ook niks aan doen, ik maak motoren, geen dynobanken.
Het beste is om een run te maken en op dezelfde bank het resultaat na de wijzigingen aan de motor, op diezelfde bank te bekijken, de winst die dan behaald is, is wél echt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan