E-10 Benzine. Kan het in jouw motor?

@vmax: dus zijn we straks min of meer verplicht eur98 te tanken als de 95 variant verdwijnt... nice.


Laat bij veel pompen in Nederland nou de 98 verdwenen zijn, omdat het te weinig wordt verkocht. Wordt nog lachen met mijn VFR, ik heb het enige model dat niet op E10 mag rijden. En 98 is steeds schaarser. :(
 
Volgens het lijstje wel, heb het al eens een keer getankt toen er niks anders in de buurt was, niks nadeligs gemerkt. En de rest van het groepje maar stressen dat het E10 was, injectoren blablabla, andere pomp zoeken balablalba.......
 
Ik vraag me af of ethanol alleen in euro 95 wordt bijgemengd.
Of wordt het in alle benzine gedaan.
Want dan heeft het geen zin om super 98 te tanken.
Ik weet dat zowel mijn (oudere Honda ) motor, als mijn auto ( Daihatsu ) er volgens de lijst niet tegen kunnen.
Ben ik nu verplicht om een andere motor en een andere auto te kopen?
Dat zou toch absurd zijn.
Er is op internet geen duidelijk antwoord te vinden.
Weten jullie misschien raad?

Wat is eigenlijk het doel van dit alles.
Er is op de aarde voedsel tekort, en dan gaan ze graan e.d. gebruiken als brandstof.
En al die toestanden om het te maken en te vervoeren kost veel meer dan het oplevert.
Van de zotte.
 
Als het goed is alleen in Euro 95. Zo gaat dit ook in het buitenland.

Het idee zal wel zijn dat apparaten die zo'n hoge octaan _nodig_ hebben, je ook niet op 10% Ethanol wil laten lopen maar op 100% benzine.
 
Het wordt wel ruim genomen maar het kan dus volgens het Duitse lijstje wel in mijn waggie.
"In alle BMW personenauto's van alle bouwjaren"

Dus BMW heeft al die jaren hoogwaardige producten gebruikt of die E10 is toch minder schadelijk en extreem als sommige lieden beweren?

Ik denk overigens wel dat het bij motoren iets nauwkeuriger komt.
 
hehehe 8-) Ik heb ff zitten zoeken in het Appie forum. Het is niet dat de motoren van Aprilia er niet tegen kunnen, maar eerder de brandstoftank. Die schijnt een beetje te gaan bollen en te gaan smelten met 10% ethanol erin :X Lekker Euro98 erin gooien als het tijd is.
 
Het is gewoon een complot om alle ouwe zooi van de weg te krijgen.
Eerst zorgen ze dat je nergens meer naar de derde versnelling kunt en nu wordt je fiets van binnenuit opgevreten.
Gelukkig heb ik nog een OV-chipkaart, daarvoor is tenminste alles goed geregeld.
 
img20110128112456.jpg

img20110128112502.jpg



Scanner kaduuk, camera kwijt... Telefoon it is :+ Maar 't is wel leesbaar nog. Niet onverdeeld enthousiast :)
 
Laatst bewerkt:
Octaangetal zegt niets over de verbrandingswaarde (alcohol/metanol heeft veel hoger octaangetal maar de verbrandingswaarde is veel lager dan die van benzine)

Als jouw motor ook in de states wordt verkocht dan kunnen er bijna alle benzine's in want de Janken hebben een octaangetal van 90 in de goede benzine's dus 95 is geen probleem
 
Octaangetal zegt niets over de verbrandingswaarde (alcohol/metanol heeft veel hoger octaangetal maar de verbrandingswaarde is veel lager dan die van benzine)

Als jouw motor ook in de states wordt verkocht dan kunnen er bijna alle benzine's in want de Janken hebben een octaangetal van 90 in de goede benzine's dus 95 is geen probleem

En daarbij;
Amerikaanse 90 octaan PON is bijna 97 Nederlandse octaantjes RON ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan