E aanduiding op onderdelen

yoeri111

Marauder GZ125X
1 jan 2022
85
13
vlaams brabant , belgie
iemand een idee waar het beste te zoeken achter een E (blijkbaar eu keurmerk) op de demper bij de suzuki intruder?
mijn vader kocht hem een intruder tweedehands ( van een nl wonend in be tegen de grens) welke over de papieren uit nl beschikt ,een douaneattest en een exportpapier.
volgens die gast waren dat alle papieren nodig om het ding in te schrijven maar de div eist een gva.

na bekijken foto's ervan stelt suzuki dat qua spiegels en demper er zeker een E moet opstaan of ze keuren hem af.
dus vandaar de vraag voor de dempers, voor de spiegels moet ik op zoek naar een deftig bruikbaar paar
 
Technisch gezien is je vraag "waar moet ik zoeken achter een E op de demper?" Die vraag snap ik niet.

Er moet een E op de uitlaat staan als je aan de regels wil voldoen, welke getallen daar achter staan doen er wat minder toe (land van keuring). Soms wil men dan ook dat er een corresponderend stikkertje op de motor zelf zit.
 
In plaats van een GVA aan te vragen bij Suzuki kan je ook een validatie attest aanvragen,dat is veel goedkoper en de motor wordt niet gekeurd.
Suzuki vraagt een hoop geld voor de keuring en als hij niet origineel is keuren ze hem af en krijg je geen GVA.
Je moet wel zien dat het vermogen vermeld staat op de NL papieren,indien niet vraag dan aan Suzuki NL of ze kunnen bevestigen hoeveel kW deze motor heeft.
 
Ja,een validatieattest is evenwaardig aan een GVA.
Met nieuwere motoren bestaat dat probleem niet meer,die hebben een EU keuring en zijn dus simpeler in te voeren zonder enig probleem.
Dus nu gewoon een verklaring vragen aan Suzuki NL met daarop je framenummer en het vermogen waarmee hij afgeleverd is.
 
intussen ff gezien.
op de rdw vind ik de nummerplaat niet meer terug.

zal dus ff suzuki internationaal gaan lastig vallen , NL reageert niet en BE is alles behalve behulpzaam ( vind zogezegd 100den uitlaten tot je hem vraagt de link door te sturen)
 
antwoord van rdw, blijkbaar is die suzuki niet rechtstreeks van de fabrikant in japan naar NL gegaan , is pas paar jaar later in NL geimporteerd.
iemand die mailinfo van Suzuki japan moederfirma heeft? die NL verdeler schijnt niet te antwoorden.
 
Dat verklaart al veel.
Ik heb ook al een paar keer ondervonden dat een invoerder je alleen helpt als de motor ook door hun geleverd is,bij import haken ze af of je moet een hoopje €€€ neertellen.
 
ondertussen via whatsapp toch al de verdeler NL te pakken gekregen.

helaas op framenummer niet bekend in hun database.
in 93 van elders in NL geimporteerd.

blijkbaar beperkt suzuki internationaal de toegang tot hun db tot enkel de lokale verkopen in betreffend land.
dus maar op zoek naar een topman van de moederfirma in het land van de rijzende zon die wss meer acces heeft en wel kan zien waar dat ding ooit is geleverd
 
wel , blijkbaar mist het gva.NL kent dat niet en hier eist de dienst inschrijvingen dat.

dus ofwel dik betalen aan suzuki BE ( welke alles behalve enige medewerking geeft, eist originele stukken die niet te vinden zijn - of reteduur) ofwel een attest van vlaanderen wat 75€ kost.

daarvoor heb je dan ook wel vermogen in KW nodig wat NL niet kent aangezien niet nodig ginder.
verder is die eerst blijkbaar niet rechstreeks aan NL geleverd dus een blinde vlek voor suzuki NL ( welke meer medewerking hebben gegeven dan die BE hoofdverdeler)

alles bij elkaar, omdat EU enkel bestaat als rustooord voor overtollige politiekers maar niet in zo een gevalllen is het dus zeer moeilijk tot onmogelijk.

het feit dat blijkbaar suzuki zijn dealers enkel toegang tot de db geeft op alles wat hun land aangaat helpt ook niet.
derhalve kan de importeur NL niet zien waar die bike ooit geleverd is.

kortom , daar is dus veel moeilijk aan en een NL inwoner die in BE woont en blijkbaar zwarte import/handel doet helpt ook niet.
 
wel , blijkbaar mist het gva.NL kent dat niet en hier eist de dienst inschrijvingen dat.

dus ofwel dik betalen aan suzuki BE ( welke alles behalve enige medewerking geeft, eist originele stukken die niet te vinden zijn - of reteduur) ofwel een attest van vlaanderen wat 75€ kost.

daarvoor heb je dan ook wel vermogen in KW nodig wat NL niet kent aangezien niet nodig ginder.
verder is die eerst blijkbaar niet rechstreeks aan NL geleverd dus een blinde vlek voor suzuki NL ( welke meer medewerking hebben gegeven dan die BE hoofdverdeler)

alles bij elkaar, omdat EU enkel bestaat als rustooord voor overtollige politiekers maar niet in zo een gevalllen is het dus zeer moeilijk tot onmogelijk.

het feit dat blijkbaar suzuki zijn dealers enkel toegang tot de db geeft op alles wat hun land aangaat helpt ook niet.
derhalve kan de importeur NL niet zien waar die bike ooit geleverd is.

kortom , daar is dus veel moeilijk aan en een NL inwoner die in BE woont en blijkbaar zwarte import/handel doet helpt ook niet.
Moeilijk verhaal dus.
 
helaas wel :)
nuja de rdw antwoord redelijk snel.
de suzuki NL heeft ook de max gedaan binnen hun opties.

dan nu maar ff de NL douane te contacteren.
die is ooit NL ingekomen via de douane dus moeten die er nog wat van hebben.

eens ik het land van origine weet vind ik er wel een contact dat de db kan nazien en hopelijk het attest maken.
alleen veel werk, spijtig dat er zulke oneerlijke verkopers bestaan maar die krijgt ook nog z'n bedankje :)
 
helaas wel :)
nuja de rdw antwoord redelijk snel.
de suzuki NL heeft ook de max gedaan binnen hun opties.

dan nu maar ff de NL douane te contacteren.
die is ooit NL ingekomen via de douane dus moeten die er nog wat van hebben.

eens ik het land van origine weet vind ik er wel een contact dat de db kan nazien en hopelijk het attest maken.
alleen veel werk, spijtig dat er zulke oneerlijke verkopers bestaan maar die krijgt ook nog z'n bedankje :)
Douane gaat geen attest maken hoor. Helaas, sorry.

Ik ken t gedoe in Belgistan. Hier (in België) wil met graag nog een boekwerk aan papieren bij een voertuig. Waarom weet niemand, maar men is dol op papieren.

In NL is er een kentekencard, daar staat alles wat relevant is op. Ook Kw. Heerlijk. Ff overschrijven in 2 minuten, en go.

In Be is het een ellende, 40 jaar terug in de tijd.


En al helemaal als een voertuig buiten BE vandaan komt. Waar halen ze het lef vandaan om t zo moeilijk te maken?

Nah ja, ze willen inschrijftaks heffen obv vermogen. Dus cashen. En dus kom je weer aankakken met je papieren.

Bij mn BE auto heb ik 7 documenten, om rechtmatig rond te mogen rijden. In NL max 2, meestal 1.
 
Terug
Bovenaan Onderaan