E-broh die spaanse chinees, weet je wel?

Dr1v3r 7

2 wheels 4 ever!
1 feb 2016
2.891
4.398
ergens in NL
Beste mede motorrijders,

Na het eerste schrijven over deze motoren in het chinese motoren topic, kreeg ik onlangs te horen dat er al enkele exemplaren in ons land rond rijden.
Nu weet ik niet of die paar eigenaren ook hier op MF zitten, maar omdat ik afgelopen week ook een E-broh besteld heb, leek het mij een goed idee om voor dit merk een apart topic te starten, waarin alle informatie, ervaringen, modellen, kortom; alles wat met E-broh te maken heeft kan worden gedeeld.

Dus heb je een E-broh (of gewoon nieuwsgierig), en wil je je verhaal erover kwijt? brand maar los! :t

zodra de mijne geleverd is, zal ik hier zo af en toe ook mn ervaringen delen. :)

en op verzoek van @igg zowel de link naar de motor-import, de importeur als de (mij tot dusver bekende) merkdealer: motorservice ijmuiden
 
Laatst bewerkt:
het schijnt dat de Bravo CR verderop in het voorjaar aan de line up in nederland word toegevoegd
bravocr-version2-2-fondo-blanco-1920w.jpg

voor nu zijn er slechts twee: de Bravo GLE (onder) en de Strada motorscooter (geheel onder)
full

full
 
Bijzonder, de keuze voor E-Broh zie je niet vaak. Ik heb 3 jaar geleden op een demo versie van de Bravo gereden, maar ben daar wel flink op afgeknapt. Erg veel kinderziektes destijds, waaronder onbetrouwbare SoC indicatie, de brandstof tankdop die nog in de body zat en de montage van de hoog voltage bekabeling vond ik niet veilig. Ik hoop van harte dat jouw exemplaar beter is, want het zou goed zijn voor de elektrische motormarkt als er betrouwbare, betaalbare alternatieven komen.
 
Laatst bewerkt:
Bijzonder, de keuze voor E-Broh zie je niet vaak. Ik heb 3 jaar geleden op een demo versie van de Bravo gereden, maar ben daar wel flink op afgeknapt.
in frankrijk en spanje rijden relatief meer E-broh's rond dan elders in europa (daardoor zijn er op internet meer franse en spaanse reviews).
maar idd niet elke rijder zal er enthousiast van worden, met name vanwege de lage spec's i.t.t. merken als Zero en Energyca.
Ik hoop van harte dat jouw exemplaar beter is, want het zou goed zijn voor de elektrische motormarkt als er betrouwbare, betaalbare alternatieven komen.
hoop het ook, maar de testrit van laatst was wel geslaagd, dus wie weet...
Is een linkje naar importeur en/of fabrikant in de openingspost mogelijk?
is bij deze toegevoegd.
persoonlijk snap ik de keuze niet om op een elektrische motor te gaan rijden , waarom ?
waarom?
als de rijbeleving goed bevalt, en je kan het opbrengen, waarom dan niet?
na met plezier een aantal ICE motoren gehad te hebben, was ik na het testen van stekker motoren onder de indruk van de (vooral) afwijkende rijbeleving die een stekkerfiets bied.
uiteindelijk gaat het erom waar je met t meeste plezier op rijd... de rest is (effe kort door de bocht) bijzaak.
 
Laatst bewerkt:
Dat moet je ervaren.

Ga er een week mee rijden, laat het een maand bezinken en daarna wil jij er ook één.
zou kunnen , maar ik sta er totaal niet open voor , daarom snap ik het van anderen denk ik ook niet , ik zie het een beetje als speelgoed geloof ik
 
om op het doel van dit topic terug te komen (= het delen van ervaringen):
gisteren stond de Bravo me bij de dealer toe te stralen.
omdat de actieradius niet toereikend was (helemaal niet als ik via de snelweg zou gaan) had ik een busje gehuurd en 'm opgehaald.
helaas heb ik daar geen foto's van.
wel van de rit, diezelfde avond:
full

full

anders dan de motoren van Zero en Energica heeft de E-broh geen Re-gen functie.
een van de trucjes die de actieradius kunnen verhogen, is veel uit laten rollen d.m.v. massa snelheid.
al houd ie dit bij lage snelheden langer vol dan bij hoge snelheden a.g.v. de luchtweerstand.
de motor kan bij een bepaalde snelheid (20kmpu uit t hoofd) wat brommen, maar dit verdwijnt zodra de snelheid hoger/lager word.
inmiddels ben ik er nu ook achter gekomen dat de Bravo GLE in feite een elektrische kloon is van een Kawasaki ER6N.
en de Bravo CR een kloon van de Ninja-300 uit 2016.

omdat ik tijdens het rijden een ´knak´ hoorde/voelde via het stuur, dacht ik dat het balhoofd misschien vergeten was tijdens de laatste check voor ik de GLE meekreeg.
maar toen ik 'm vanmiddag op de heftafel zette om zelf eens te voelen, bleek er niks aan de hand te zijn.
wel bleek dat de gasstroom-hendel lichtjes kon bewegen a.g.v. interne ruimte tussen de hendel en de stuurstang, welke dat knak geluid maakte.
dit ben ik gewend bij mn E-scooter, maar daar is die speling zonder geluid.

wat de tank betreft: dat is eigenlijk een standaard stalen tank, waar ze de bodem uit gehaald hebben
full

en het ´metalen plaatje´ wat zichtbaar is als je in de tank kijkt, lijkt wel erg veel op de behuizing van de accupack
full

de gehele ´motor-ruimte´ plus tank is een en al accu ruimte geworden, en ik ben nu wel blij dat het een stalen tank is, vastgeschroefd op t frame.
i.c.m. de rode buizenframes aan de zijkant (weliswaar voor de sier) vormt het zo een soort stalen kooi om de accupack.
ergens in die ruimte zit ook de controller verstopt, maar heb die nog niet gevonden.

ook blijkt de E-broh keyless go te hebben, en een ingebouwd alarm (kwam ik per abuis achter toen ik bij de sleutels een afstandsbediening meekreeg en zomaar op een van de knopjes drukte; dat alarm maakt écht een takke herrie!).
al met al een leuk aparaat, :) maar waarbij wel blijkt dat het echt een budget motorfiets is, getuige de gebruikte materialen.
 
Laatst bewerkt:
vandaag voor t eerst door regen gereden.
het ging allemaal prima, tot ik toch wel fors moest remmen voor een onverwachte (invoeg)actie van de koekblikker voor mij.
de remmen kermden als een trommel-rem waar vocht in zit.
full

op 't WWW blijken er meer mensen last van te hebben, en zou dit in de matige kwaliteit remblokken zitten...
affijn, als dit erger word (of de remweg word erdoor beinvloed) ga ik kijken voor goede vervanging.

anders dan dat, was de rit verder prima en bleek ook dat de standaard bijgeleverde Cordial bandjes geen moeite hebben met water.
ik was eerst wel wat bedacht op ´opzij stappen´ van voor of achterwiel, vanwege eerdere (minder fijne) ervaring met goedkope onbekende banden.
maar de Cordial's deden het prima, dus ik rij ze eerst op, alvorens ze voor een merk-band te vervangen :)

voor het zadel van de duo passagier zal ik wat moeten verzinnen om water buiten te houden.
full

via de plek (aangegeven met rode pijltje) kan opspattend water van t achterwiel binnenkomen.
precies daarboven zit in het karkas van het zadel een gat waar het schuim van het zadel zichtbaar is.
je raad het al: dit werkt dan als een spons.
de bekabeling op deze foto is bij de mijne al keurig weggewerkt langs de zijkanten.
hierdoor kan het bakje eronder voor bijv. een schijfrem slot gebruikt worden.

toch zijn er na de rit ook twee punten boven gekomen die (vind ik) wel op termijn verbetert moeten worden.
eerste is de plaats van de hoofdschakelaar.
deze zit achter de beplating verstopt, tegen de zijkant van de accu-bak
full

de schakelaar zit er nu nog droog en beschermd bij, maar op de foto is te zien dat de rode draad rechts boven wat waterdruppeltjes heeft.

dit komt omdat die draad in de accubak verdwijnt, en toen ik de camera tussen de nep-radiator en de tank stak, was er dit te zien:
full

op de bovenkant van de accupack lag waterdruppels... (links onder op foto is t best te zien)
het bleek dat die nep-radiator de boel toch niet adequaat afschermt tegen opspattend water van het voorwiel.
en hoewel dat water niet in de accupack kon komen, was ik niet echt blij met dit uitzicht...

hoe het verder moet? geen idee 🤷‍♂️
maar dat dit voer is voor het smeden van wat ideetjes i.c.m. wat tijd in de hobby werkplaats moge duidelijk zijn...

Groet,
Dr1v3r 7
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de review, hij ziet er leuk uit. Ben benieuwd naar je ervaringen op de wat langere termijn en hoe je die twee puntjes op gaat lossen.
 
Hoeveel is je range in de praktijk? Ik las dat je de motor bij de dealer ophaalde met een aanhangertje ivm de afstand. Kun je er 40 kilometer vv woonwerk mee doen?
 
Hoeveel is je range in de praktijk?
dat hangt af van factoren als het weer, rijstijl, bandenspanning en gewicht.
maar gemiddeld haal ik een range van tussen de 70 en 90 km per accu lading.
dit is dan vooral met snelheden tussen de 50 en 85kmpu.
Ik las dat je de motor bij de dealer ophaalde met een aanhangertje ivm de afstand.
klopt, omdat ik onderweg de snelweg niet kon vermijden (actieradius duikt dan omlaag met de helft).
had ik het bijv. via N-wegen kunnen doen (dus geen autoweg met max 100kmpu) dan had ik het met een tussenstop van twee uur (snel laden kan ie niet) wel kunnen redden, maar dan was ik meer tijd kwijt geweest dan ik toen ter beschiking had.
Kun je er 40 kilometer vv woonwerk mee doen?
bedoel je 40 km heen én terug zonder bijladen? = net te doen met rustig rijden (80 km totaal), zolang je de snelweg links laat liggen.
al vrees ik dat je dan in bijv. de winter actieradius tekort komt.
al moet ik er wel bij zeggen dat met een sportieve rijstijl de actieradius tot max 76km daalt (op snelweg tot +- 50KM), dus houd dan (vooral) in de steden de rechterpols in bedwang, aangezien optrekken bij deze motor de meeste stroom kost i.v.t. het in beweging blijven of uitrollen op de massa snelheid.
 
Laatst bewerkt:
dat hangt af van factoren als het weer, rijstijl, bandenspanning en gewicht.
maar gemiddeld haal ik een range van tussen de 70 en 90 km per accu lading.
dit is dan vooral met snelheden tussen de 50 en 85kmpu.

klopt, omdat ik onderweg de snelweg niet kon vermijden (actieradius duikt dan omlaag met de helft).
had ik het bijv. via N-wegen kunnen doen (dus geen autoweg met max 100kmpu) dan had ik het met een tussenstop van twee uur (snel laden kan ie niet) wel kunnen redden, maar dan was ik meer tijd kwijt geweest dan ik toen ter beschiking had.

bedoel je 40 km heen én terug zonder bijladen? = net te doen met rustig rijden (80 km totaal), zolang je de snelweg links laat liggen.
al vrees ik dat je dan in bijv. de winter actieradius tekort komt.
al moet ik er wel bij zeggen dat met een sportieve rijstijl de actieradius tot max 76km daalt (op snelweg tot +- 50KM), dus houd dan (vooral) in de steden de rechterpols in bedwang, aangezien optrekken bij deze motor de meeste stroom kost i.v.t. het in beweging blijven of uitrollen op de massa snelheid.
Ik ga het dus zeker niet halen om er mee naar mijn werk te rijden via de de normale snelweg en snelheid.
 
Ik wil niet rot doen, maar ik lees dat er nog wel wat verbeterpunten aan dit ding zitten, de actieradius is nauwelijks toereikend voor woon-werkverkeer tenzij je op fietsafstand woont, en dan kost zo een ding nog een kleine 5400 euro ook?
 
Tja, het is en blijft een budget fiets (zero of energica is al helemaal onbetaalbaar) en afgaand op wat ik ervan gezien heb, vooral een ww motor met de gedachte dat er een stopcontact op je werk zal zijn.

Toegegeven: bij "top kwaliteit" houd E-broh er een ander idee op na dan wat wij hier gewend zijn.

Mijn insteek is vooral om zowel de voor als nadelen die niet gezegd worden boven tafel te krijgen zodat wie e-broh overweegt de waarheid weet.

En wie weet... In Duitsland blies een autobild journalist zn chinese CEO SUV op nadat ie had uitgeplozen hoe de kar in elkaar zat.
Dit is een vergelijkbare duurtest, waarin ik gelijk ook kan ontdekken hoe het is om met een EV te leven...
 
Tja, het is en blijft een budget fiets (zero of energica is al helemaal onbetaalbaar) en afgaand op wat ik ervan gezien heb, vooral een ww motor met de gedachte dat er een stopcontact op je werk zal zijn.

Toegegeven: bij "top kwaliteit" houd E-broh er een ander idee op na dan wat wij hier gewend zijn.

Mijn insteek is vooral om zowel de voor als nadelen die niet gezegd worden boven tafel te krijgen zodat wie e-broh overweegt de waarheid weet.

En wie weet... In Duitsland blies een autobild journalist zn chinese CEO SUV op nadat ie had uitgeplozen hoe de kar in elkaar zat.
Dit is een vergelijkbare duurtest, waarin ik gelijk ook kan ontdekken hoe het is om met een EV te leven...
Zoals je het nu schets is het een leuke vervanger voor een bromscooter met als voordeel dat je nog een stukje over de ring kan als het moet. De range is mijn grootste probleem bij elke elektrische motor
 
Terug
Bovenaan Onderaan