E-broh die spaanse chinees, weet je wel?

zou kunnen , maar ik sta er totaal niet open voor , daarom snap ik het van anderen denk ik ook niet , ik zie het een beetje als speelgoed geloof ik
Wat doe je in dit topic als je het allemaal zo vreselijk vindt?
 
Zoals je het nu schets is het een leuke vervanger voor een bromscooter
Die gedachte heb ik er niet bij, maar denk dat dat ook afhangt van waar je veel rijd.
In de randstad heb je wellicht gelijk...
de range is mijn grootste probleem bij elke elektrische motor
Dat geld niet alleen voor jou, maar voor velen.
En ja, ook ik heb daar met dit ding wel es moeite mee ;)
Bij ICE gooi je de tank vol en je gaat los.
De e-broh vergt meer planning vooraf, en niet alles wat ik voorheen deed met mn soes gaat nu even makkelijk met dit ding.

(Lange vakantie ritten kun je hiermee zoiezo vergeten)
 
benieuwd naar je ervaringen op de wat langere termijn en hoe je die twee puntjes op gaat lossen.
die ervaringen verschijnen hier vanzelf :)

en v.w.b. de oplossing, vroeg ik me af waarom E-broh het niet zelf bedacht had.
na de laatste regen rit, zag het er na demontage van de nep radiator er zo uit:
full

omdat het water door t voorwiel opgeworpen word (en dat dus alleen in de buurt van die schakelaar komt als ik een bocht naar rechts maak), was het dus logisch om daar een soort spatschermpje te plaatsen.

dus na wat knutselwerk met een plaat bruin plastic, zag dat er zo uit:
full


het schermpje is groot genoeg om het water tegen te houden, maar tussen de rand ervan en de kunststof delen van de motor kan nog ruim voldoende lucht door.
full


nu wachten op de volgende bui :)
 
persoonlijk snap ik de keuze niet om op een elektrische motor te gaan rijden , waarom ?
Het hangt er gewoon sterk vanaf wat je met je motorfiets wil doen.

Voor commuting heeft een elektrische motor veel voordelen.
Weinig onderhoud, geen tijd steken in gaan tanken, gratis laden op het werk.
Eenvoudiger rijden, gewoon 'gas' geven en vertrekken. Geen lawaai.
Altijd juiste koppel zonder veel nadenken. Functioneel.
Als je op jaarbasis echt veel kilometers rijdt, wordt tellen de milieuvoordelen en lopende kosten ook meer door.

Als je dagelijks commute met de motorfiets wordt de hoge aankoopprijs ook meer te verantwoorden. +20000 euro geven voor een voertuig waar je dagelijks mee op de baan gaat is logischer dan hetzelfde bedrag betalen om op een zonnige zondag eens mee te gaan toeren of om 1 maal per jaar mee op vakantie te gaan.

Als je je motorfiets vooral gebruikt als 'hobby' of om mee te reizen, zijn de huidige aankoopprijzen van een motorfiets om handig mee te reizen (zoals de energica's) best wel hoog. En dan wegen bovengenoemde voordelen te weinig door. Dan is het inderdaad beter om elektrisch rijden nog even uit te stellen tot er meer aanbod is en de prijzen lager zijn.

Voor mij is de motorfiets enkel voor woon-werk-verkeer en dan is een elektrische motorfiets ideaal.
 
Het hangt er gewoon sterk vanaf wat je met je motorfiets wil doen.

Voor mij is de motorfiets enkel voor woon-werk-verkeer en dan is een elektrische motorfiets ideaal.
i.t.t. veel ICE motoren, worden stekkerfietsen vooral met WW trajecten in gedachten gemaakt.
dán doen ze idd niet onder voor de verbrandingsmotor.

maar als je juist voor de fun wilt rijden, is er eigenlijk nog geen model waar de tourder of internationaal reizende motorrijder echt wat mee kan qua actieradius en prijs/kwaliteit verhouding...

maar goed, mn E-broh is een typisch voorbeeld van een uitsluitend voor woon-werk bedoelde fiets, en breek ik de lans door 'm juist vooral voor de fun te gebruiken, en zien wat er gebeurt. :)
en hiermee is een kleine update ook wel op zn plaats.
vandaag had ik voor het eerst serieus last van ´range anxiety´ toen ik op de terugweg twee keer een verkeerde afslag pakte, met gedwongen extra kilometers tot gevolg.
de GPS die ik bij een carpool plek ad-hoc op mn telefoon had geinstalleerd kende niet de optie ´vermijd snelwegen´ dus moest ik met nog maar 50% capaciteit de snelweg op.
ong. 20km later was ik weer op bekend terrein en knipperde de SOC indicator op een magere 10% resterend, welke omhoog kroop naar 30% toen ik voor het rode licht stond te wachten.
en toch was het toen nog zo'n 22 kilometers tot thuis, zij het over N-wegen (max 80).

met zuinig rijden, en vooral via stads verkeer (waar gas geven eigenlijk alleen nodig is om op snelheid te komen, verder is het kwestie van uitrollen op massa snelheid) met een stand van 101,6KM op de dagteller en een accu percentage van 12% thuisgekomen.
als de snelweg wel vermeden was, zou dit volgens berekening nog zo'n 22% resterend zijn geweest.
al die tijd hoefde ik niet met een lagere snelheid te rijden, wat vaak een nadeel is van EV's als de accu bijna plat is.
de E-broh gaat dapper door qua snelheid.

hoewel de motor prima (en na mn spatlap mod) probleemloos functioneerde, is er onlangs een rare kinderziekte naar boven gekomen.
het is afgelopen maand een paar keer gebeurd dat de motor tijdens het rijden niet meer reageerde op de rechterpols.
als je gas gaf gebeurde er niets, wat je ook deed.
pas als het achterwiel volledig tot stilstand was gekomen (bijv. na uitrollen voor een stoplicht) deed ie het weer en kon ik zonder problemen verder rijden.

EDIT: dit is een signaal van een falende hall-sensor.
word volgens garantie afgehandeld :)
 
Laatst bewerkt:
Nou... als afsluiting van het onderwerp (en ook effe mn ei kwijt kunnen) hier dan toch maar weer een update.

Sinds juni is er aardig wat gebeurd.
na de aanrijding was de motor weer opgelapt middels nieuwe rechter voorvork poot, voorwiel, spatbord, valdoppen en onderkuip.
Qua onderkuip duurde de levering nogal lang, omdat de verkeerde onderdelen waren meegestuurd.
Toen de onderdelen gearriveerd waren richting de importeur, schoof die het pakketje snel door richting dealer en ´moest´ de motor weer richting dealer om het spul eronder te schroeven.
De waarheid is wel, dat ik na overleg met de dealer het zelf wel zou monteren, en zodoende kon ik aan de slag:
full

Een bij elkaar geraapte doos met veel e-broh tape, waar uiteindelijk wel de onderkuipdelen in zaten

full

Met (zichtbaar) de klemmetjes voor de schroeven, maar ZONDER de schroeven.
Het zit er inmiddels allemaal op gemonteerd, maar dergelijke zaken (vooral de afwikkeling ervan) is wel iets wat je in de praktijk toch vaak bij de jonge bedrijfjes ziet en niet bij de grote merken, die toch een beter dealernetwerk hebben.
Sindsdien rij ik weer gewoon rond, maar heb ik inmiddels al wel besloten verder geen hobbygeld er meer in te steken, afgezien van gewoon onderhoud, zoals banden vervangen op zn tijd, en remklauwen schoon houden.

Reden hiervoor is alweer mores op gebied van onderdelen/beschikbare informatie.
Vandaag had ik de zijkappen, tank en zadel verwijderd, met de bedoeling om de lader onder het zadel weg te werken.
Daarna zou het snoer van de lader via het gat voor de sensor van de benzinemeter (die er bij de ICE versie gemonteerd zit) bij de tankdop uit komen, zodat er zowel via gewoon 220V als met een conversiekabel voor een laadpaal (bij)geladen kan worden.
Maarrr, terwijl ik bezig was met het maken van een kartonnen mal voor het te monteren laderplankje, viel me op dat de lader in kwestie eigenlijk totaal ongeschikt was. (ik weet het, had hier eerder op moeten letten |()

Het ding is eigenlijk bedoeld voor opladen in de woonkamer (alsof t een elektrische step is...) en is totaal niet waterdicht.
Toen dacht ik erover om een lader van een e-broh strada te regelen (zit bij dat model standaard ingebouwd, en is wel bestand tegen weersomstandigheden) en die dan onder het zadel te stoppen.
Maar inmiddels is er geen spul meer van het merk te krijgen via de dealer, en via internet was er evenmin een leverancier...
Anders gezegd: als ik nu weer uit het zadel gereden zou worden, kan ik reparatie zoals het er nu uitziet denk ik wel vergeten.
Zaken als voorwiel, vering, zadel, stuur en handvatten kan ik nog wel krijgen via universele merken op lang-wachten-webshops als aliexpress (niet dat ik dat risico ga nemen als bijv het achterwiel finito is).
Maar voor de rest is in feite niks voorhanden.

En hiermee komt dit experiment (hoe vergaat het je met een E-motor van een startup?) toch sneller dan me lief was aan zn eind.
Zoiezo wil ik nog a.s. motorbeurs bezoeken met de e-broh, en verder rij ik m gewoon door tot ie het niet meer doet.
misschien dat ie het twee jaar volhoud, of op zn best vijf jaar?
(zolang je op andermans kosten (zoals werk) kunt laden, én al t onderhoud zelf doet, is je aanschafbedrag relatief snel terugverdiend)

wel; het spaarvarken word hier alvast wat vetgemest voor de toekomstige opvolger... (een ER6F misschien, of toch weer een GSX? 🤔 ideeen genoeg)
En zo is wetenschappelijk aangetoond dat nieuw spul van startups (zéker als er nog maar één importeur is) nog niet het overwegen waard is, tenzij je minimaal nog een motor achter de hand hebt waar een beter dealernetwerk /informatie bronnen voor beschikbaar zijn.

Als laatste nog een paar feitjes:
actieradius in de zomer: 106km (bij snelheid van 50-80kmu)
actieradius in de winter: 85km (bij snelheid van 50-80kmu)
Puur technisch beschouwd, is de motor ala Chinese style gebouwd.
Ja, er zit beveiliging in tegen lithium-vuurwerk middels een hoofdschakelaar en ook een stekker onder het zadel waarmee de accu geheel losgekoppeld word van het elektronisch cirquit.
Plus ook een (vind ik) prima BMS in het accupakket en nog wat extra beveiliging middels de firmware in de controller.
Maar zaken als slordig lopende stroom / rem kabels en matige kwaliteit kunststof, plus dat e-broh in zn (beknopte)documentatie alleen chinees en spaans als talen heeft, maken dat bijna een jaar na aanschaf voor mij de kous nu wel af is.

Dus: ja, je kan het erop wagen met een onbekend merk, en je kan serieus veel plezier hebben van een dergelijke motor.
maar eigenlijk is het het risico niet waard, en ben je (afhankelijk van meer factoren dan je op dat moment kan overzien) toch min of meer een dief van je eigen portemonee...
 
Laatst bewerkt:
Nou... als afsluiting van het onderwerp (en ook effe mn ei kwijt kunnen) hier dan toch maar weer een update.

Sinds juni is er aardig wat gebeurd.
na de aanrijding was de motor weer opgelapt middels nieuwe rechter voorvork poot, voorwiel, spatbord, valdoppen en onderkuip.
Qua onderkuip duurde de levering nogal lang, omdat de verkeerde onderdelen waren meegestuurd.
Toen de onderdelen gearriveerd waren richting de importeur, schoof die het pakketje snel door richting dealer en ´moest´ de motor weer richting dealer om het spul eronder te schroeven.
De waarheid is wel, dat ik na overleg met de dealer het zelf wel zou monteren, en zodoende kon ik aan de slag:
full

Een bij elkaar geraapte doos met veel e-broh tape, waar uiteindelijk wel de onderkuipdelen in zaten

full

Met (zichtbaar) de klemmetjes voor de schroeven, maar ZONDER de schroeven.
Het zit er inmiddels allemaal op gemonteerd, maar dergelijke zaken (vooral de afwikkeling ervan) is wel iets wat je in de praktijk toch vaak bij de jonge bedrijfjes ziet en niet bij de grote merken, die toch een beter dealernetwerk hebben.
Sindsdien rij ik weer gewoon rond, maar heb ik inmiddels al wel besloten verder geen hobbygeld er meer in te steken, afgezien van gewoon onderhoud, zoals banden vervangen op zn tijd, en remklauwen schoon houden.

Reden hiervoor is alweer mores op gebied van onderdelen/beschikbare informatie.
Vandaag had ik de zijkappen, tank en zadel verwijderd, met de bedoeling om de lader onder het zadel weg te werken.
Daarna zou het snoer van de lader via het gat voor de sensor van de benzinemeter (die er bij de ICE versie gemonteerd zit) bij de tankdop uit komen, zodat er zowel via gewoon 220V als met een conversiekabel voor een laadpaal (bij)geladen kan worden.
Maarrr, terwijl ik bezig was met het maken van een kartonnen mal voor het te monteren laderplankje, viel me op dat de lader in kwestie eigenlijk totaal ongeschikt was. (ik weet het, had hier eerder op moeten letten |()

Het ding is eigenlijk bedoeld voor opladen in de woonkamer (alsof t een elektrische step is...) en is totaal niet waterdicht.
Toen dacht ik erover om een lader van een e-broh strada te regelen (zit bij dat model standaard ingebouwd, en is wel bestand tegen weersomstandigheden) en die dan onder het zadel te stoppen.
Maar inmiddels is er geen spul meer van het merk te krijgen via de dealer, en via internet was er evenmin een leverancier...
Anders gezegd: als ik nu weer uit het zadel gereden zou worden, kan ik reparatie zoals het er nu uitziet denk ik wel vergeten.
Zaken als voorwiel, vering, zadel, stuur en handvatten kan ik nog wel krijgen via universele merken op lang-wachten-webshops als aliexpress (niet dat ik dat risico ga nemen als bijv het achterwiel finito is).
Maar voor de rest is in feite niks voorhanden.

En hiermee komt dit experiment (hoe vergaat het je met een E-motor van een startup?) toch sneller dan me lief was aan zn eind.
Zoiezo wil ik nog a.s. motorbeurs bezoeken met de e-broh, en verder rij ik m gewoon door tot ie het niet meer doet.
misschien dat ie het twee jaar volhoud, of op zn best vijf jaar?
(zolang je op andermans kosten (zoals werk) kunt laden, én al t onderhoud zelf doet, is je aanschafbedrag relatief snel terugverdiend)

wel; het spaarvarken word hier alvast wat vetgemest voor de toekomstige opvolger... (een ER6F misschien, of toch weer een GSX? 🤔 ideeen genoeg)
En zo is wetenschappelijk aangetoond dat nieuw spul van startups (zéker als er nog maar één importeur is) nog niet het overwegen waard is, tenzij je minimaal nog een motor achter de hand hebt waar een beter dealernetwerk /informatie bronnen voor beschikbaar zijn.

Als laatste nog een paar feitjes:
actieradius in de zomer: 106km (bij snelheid van 50-80kmu)
actieradius in de winter: 85km (bij snelheid van 50-80kmu)
Puur technisch beschouwd, is de motor ala Chinese style gebouwd.
Ja, er zit beveiliging in tegen lithium-vuurwerk middels een hoofdschakelaar en ook een stekker onder het zadel waarmee de accu geheel losgekoppeld word van het elektronisch cirquit.
Plus ook een (vind ik) prima BMS in het accupakket en nog wat extra beveiliging middels de firmware in de controller.
Maar zaken als slordig lopende stroom / rem kabels en matige kwaliteit kunststof, plus dat e-broh in zn (beknopte)documentatie alleen chinees en spaans als talen heeft, maken dat bijna een jaar na aanschaf voor mij de kous nu wel af is.

Dus: ja, je kan het erop wagen met een onbekend merk, en je kan serieus veel plezier hebben van een dergelijke motor.
maar eigenlijk is het het risico niet waard, en ben je (afhankelijk van meer factoren dan je op dat moment kan overzien) toch min of meer een dief van je eigen portemonee...
Dapper dat je het uitprobeert, het ziet er leuk uit en je bent een ervaring rijker.
 
Terug
Bovenaan Onderaan