- 2 aug 2004
- 33.745
- 22.264
En de prijs.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Wat doe je in dit topic als je het allemaal zo vreselijk vindt?zou kunnen , maar ik sta er totaal niet open voor , daarom snap ik het van anderen denk ik ook niet , ik zie het een beetje als speelgoed geloof ik
Volgens mij dus helemaal niet. (curious)Hij is bike-curious. Niets mis mee.
Die gedachte heb ik er niet bij, maar denk dat dat ook afhangt van waar je veel rijd.Zoals je het nu schets is het een leuke vervanger voor een bromscooter
Dat geld niet alleen voor jou, maar voor velen.de range is mijn grootste probleem bij elke elektrische motor
die ervaringen verschijnen hier vanzelfbenieuwd naar je ervaringen op de wat langere termijn en hoe je die twee puntjes op gaat lossen.
Het hangt er gewoon sterk vanaf wat je met je motorfiets wil doen.persoonlijk snap ik de keuze niet om op een elektrische motor te gaan rijden , waarom ?
i.t.t. veel ICE motoren, worden stekkerfietsen vooral met WW trajecten in gedachten gemaakt.Het hangt er gewoon sterk vanaf wat je met je motorfiets wil doen.
Voor mij is de motorfiets enkel voor woon-werk-verkeer en dan is een elektrische motorfiets ideaal.
Dapper dat je het uitprobeert, het ziet er leuk uit en je bent een ervaring rijker.Nou... als afsluiting van het onderwerp (en ook effe mn ei kwijt kunnen) hier dan toch maar weer een update.
Sinds juni is er aardig wat gebeurd.
na de aanrijding was de motor weer opgelapt middels nieuwe rechter voorvork poot, voorwiel, spatbord, valdoppen en onderkuip.
Qua onderkuip duurde de levering nogal lang, omdat de verkeerde onderdelen waren meegestuurd.
Toen de onderdelen gearriveerd waren richting de importeur, schoof die het pakketje snel door richting dealer en ´moest´ de motor weer richting dealer om het spul eronder te schroeven.
De waarheid is wel, dat ik na overleg met de dealer het zelf wel zou monteren, en zodoende kon ik aan de slag:
Een bij elkaar geraapte doos met veel e-broh tape, waar uiteindelijk wel de onderkuipdelen in zaten
Met (zichtbaar) de klemmetjes voor de schroeven, maar ZONDER de schroeven.
Het zit er inmiddels allemaal op gemonteerd, maar dergelijke zaken (vooral de afwikkeling ervan) is wel iets wat je in de praktijk toch vaak bij de jonge bedrijfjes ziet en niet bij de grote merken, die toch een beter dealernetwerk hebben.
Sindsdien rij ik weer gewoon rond, maar heb ik inmiddels al wel besloten verder geen hobbygeld er meer in te steken, afgezien van gewoon onderhoud, zoals banden vervangen op zn tijd, en remklauwen schoon houden.
Reden hiervoor is alweer mores op gebied van onderdelen/beschikbare informatie.
Vandaag had ik de zijkappen, tank en zadel verwijderd, met de bedoeling om de lader onder het zadel weg te werken.
Daarna zou het snoer van de lader via het gat voor de sensor van de benzinemeter (die er bij de ICE versie gemonteerd zit) bij de tankdop uit komen, zodat er zowel via gewoon 220V als met een conversiekabel voor een laadpaal (bij)geladen kan worden.
Maarrr, terwijl ik bezig was met het maken van een kartonnen mal voor het te monteren laderplankje, viel me op dat de lader in kwestie eigenlijk totaal ongeschikt was. (ik weet het, had hier eerder op moeten letten )
Het ding is eigenlijk bedoeld voor opladen in de woonkamer (alsof t een elektrische step is...) en is totaal niet waterdicht.
Toen dacht ik erover om een lader van een e-broh strada te regelen (zit bij dat model standaard ingebouwd, en is wel bestand tegen weersomstandigheden) en die dan onder het zadel te stoppen.
Maar inmiddels is er geen spul meer van het merk te krijgen via de dealer, en via internet was er evenmin een leverancier...
Anders gezegd: als ik nu weer uit het zadel gereden zou worden, kan ik reparatie zoals het er nu uitziet denk ik wel vergeten.
Zaken als voorwiel, vering, zadel, stuur en handvatten kan ik nog wel krijgen via universele merken op lang-wachten-webshops als aliexpress (niet dat ik dat risico ga nemen als bijv het achterwiel finito is).
Maar voor de rest is in feite niks voorhanden.
En hiermee komt dit experiment (hoe vergaat het je met een E-motor van een startup?) toch sneller dan me lief was aan zn eind.
Zoiezo wil ik nog a.s. motorbeurs bezoeken met de e-broh, en verder rij ik m gewoon door tot ie het niet meer doet.
misschien dat ie het twee jaar volhoud, of op zn best vijf jaar?
(zolang je op andermans kosten (zoals werk) kunt laden, én al t onderhoud zelf doet, is je aanschafbedrag relatief snel terugverdiend)
wel; het spaarvarken word hier alvast wat vetgemest voor de toekomstige opvolger... (een ER6F misschien, of toch weer een GSX? ideeen genoeg)
En zo is wetenschappelijk aangetoond dat nieuw spul van startups (zéker als er nog maar één importeur is) nog niet het overwegen waard is, tenzij je minimaal nog een motor achter de hand hebt waar een beter dealernetwerk /informatie bronnen voor beschikbaar zijn.
Als laatste nog een paar feitjes:
actieradius in de zomer: 106km (bij snelheid van 50-80kmu)
actieradius in de winter: 85km (bij snelheid van 50-80kmu)
Puur technisch beschouwd, is de motor ala Chinese style gebouwd.
Ja, er zit beveiliging in tegen lithium-vuurwerk middels een hoofdschakelaar en ook een stekker onder het zadel waarmee de accu geheel losgekoppeld word van het elektronisch cirquit.
Plus ook een (vind ik) prima BMS in het accupakket en nog wat extra beveiliging middels de firmware in de controller.
Maar zaken als slordig lopende stroom / rem kabels en matige kwaliteit kunststof, plus dat e-broh in zn (beknopte)documentatie alleen chinees en spaans als talen heeft, maken dat bijna een jaar na aanschaf voor mij de kous nu wel af is.
Dus: ja, je kan het erop wagen met een onbekend merk, en je kan serieus veel plezier hebben van een dergelijke motor.
maar eigenlijk is het het risico niet waard, en ben je (afhankelijk van meer factoren dan je op dat moment kan overzien) toch min of meer een dief van je eigen portemonee...