E-keur uitlaat en toch te luid.

Djarrax

MF'er
21 okt 2021
44
10
Limburg
Instagram
Goededag,

Net 2 dagen m'n nieuwe uitlaat met E-keur op de motor, wordt ik gemeten door het RDW. 2db te hard met correctie. Zover ik weet heeft het E-keur te maken met geluid en emissie eisen. Dacht dus veilig te kunnen rijden maar helaas ben ik een mooie boete rijker...


Iemand enig idee wat ik kan doen?

Boete aanvechten? Heeft dat zin?

Later toegevoegd*

Informatie over mijn motor:
Merk: HONDA
Type: PC64
Handelsbenaming: CB500XA
Bouwjaar: 2019
OEM spruitstuk en katalysator.
Motorisch en elektronisch niet aangepast.

Informatie over de uitlaat:
Merk: Arrow
Lijn: Nichrom Pro-Race
SKU: 71896PRI
Type: Slip-on
E-keur: Ja, E13 92R-01 10342       3884585
Db-killer: Ja
 
Laatst bewerkt:
Goededag,

Net 2 dagen m'n nieuwe uitlaat met E-keur op de motor, wordt ik gemeten door het RDW. 2db te hard met correctie. Zover ik weet heeft het E-keur te maken met geluid en emissie eisen. Dacht dus veilig te kunnen rijden maar helaas ben ik een mooie boete rijker...


Iemand enig idee wat ik kan doen?

Boete aanvechten? Heeft dat zin?
ja
 
Ik heb grote twijfels over de meetmethode en je moet verdomd goed weten wat je doet, wil je tot de juiste meting komen.

Ik heb jaren geluid gedaan op festivals en dan stond er soms zo'n vent van de gemeente te meten en als je dan vroeg hoe en wat, kwam je meestal tot de conclusie dat hij geen idee had waar hij mee bezig was.

Op de kermis in Hoorn mocht het niet harder dan 85 dBA. Loop ik met een geijkte dB meter in mijn zak en meet even bij de kinderdraaimolen, gewoon tussen het publiek en die clacksons in die draaimolen bliezen 106 dBA en daar zitten die kleuters vlak voor.

Ik word geroepen bij een jeugdcentrum, grote paniek want iemand van de gemeente moet een geluidbegrenzer afstellen en verzegelen. Bandje op het podium en hij wilde iets van maximaal 92 dBA als ik het me goed herinner en die begrenzer kwam tussen de mengtafel en waar het signaal naar toe gaat. Ik wijs die man op de masterfader en zeg hem dat als je die helemaal naar beneden haalt, dan komt er geen geluid meer uit de zaalinstallatie en hoor je alleen het podiumgeluid nog.

Ik vraag de band of ze willen gaan spelen en haal de masterfader naar nul en hij meten. Dik boven de 100dBA, dus hij snapte er helemaal niks meer van en ging maar weg.

Als ik jou was zou ik een degelijke meting eisen en mocht de uitlaat dan nog teveel lawaai makem is hij ten onrechte goedgekeurd.
 
Rij een cb500x 2019, uitlaat past echt alleen op deze motor, zit namelijk geen verbindingsstuk tussen en is dus één geheel. Van Arrow.
Zit de katalysator er nog wel onder, of is die vervangen door een linkpijp? Een katalysator absorbeert nogal wat uitlaatgeluid, dus als die weg is, maak je teveel db’s, ondanks een E-keur uitlaat.
 
Ik heb grote twijfels over de meetmethode en je moet verdomd goed weten wat je doet, wil je tot de juiste meting komen.

Ik heb jaren geluid gedaan op festivals en dan stond er soms zo'n vent van de gemeente te meten en als je dan vroeg hoe en wat, kwam je meestal tot de conclusie dat hij geen idee had waar hij mee bezig was.

Op de kermis in Hoorn mocht het niet harder dan 85 dBA. Loop ik met een geijkte dB meter in mijn zak en meet even bij de kinderdraaimolen, gewoon tussen het publiek en die clacksons in die draaimolen bliezen 106 dBA en daar zitten die kleuters vlak voor.

Ik word geroepen bij een jeugdcentrum, grote paniek want iemand van de gemeente moet een geluidbegrenzer afstellen en verzegelen. Bandje op het podium en hij wilde iets van maximaal 92 dBA als ik het me goed herinner en die begrenzer kwam tussen de mengtafel en waar het signaal naar toe gaat. Ik wijs die man op de masterfader en zeg hem dat als je die helemaal naar beneden haalt, dan komt er geen geluid meer uit de zaalinstallatie en hoor je alleen het podiumgeluid nog.

Ik vraag de band of ze willen gaan spelen en haal de masterfader naar nul en hij meten. Dik boven de 100dBA, dus hij snapte er helemaal niks meer van en ging maar weg.

Als ik jou was zou ik een degelijke meting eisen en mocht de uitlaat dan nog teveel lawaai makem is hij ten onrechte goedgekeurd.
Geen idee hoe ik een degelijke meting kan eisen, eerste keer dat ik überhaupt staande werdt gehouden. Begint al goed zo :p
 
Geen idee hoe ik een degelijke meting kan eisen, eerste keer dat ik überhaupt staande werdt gehouden. Begint al goed zo :p
Ik zou in ieder geval bezwaar maken tegen de bekeuring; in die brief ook aangeven dat je een ‘echte’ meting eist.

Je schrijft dat je door het RDW gemeten bent, niet tijdens een controle door de politie?
 
Ik zou in ieder geval bezwaar maken tegen de bekeuring; in die brief ook aangeven dat je een ‘echte’ meting eist.

Je schrijft dat je door het RDW gemeten bent, niet tijdens een controle door de politie?
Heb je wel heel toevallig net die ene politieauto met meetapparatuur te pakken
 
Als die uitlaat E-keur heeft voor deze motor, zou ik toch verwachten dat de geluidseis gewoon gehaald moet worden.

Een brief schrijven dat je bezwaar maakt en vragen om een degelijke meting lijkt me een kleine moeite. "Nee heb je, ja kan je krijgen..."
 
E-keur zeg niets over dat deze goed gekeurd is voor jou motor, probleem is dat ze dan voor elke model en merk een keuring moeten doen en dat kost veel geld .
Dus als de demper op één model goed gekeurd is word deze met een andere bochten set pas gemaakt op een groot aantal modellen die minofmeer gelijk zijn aan de goedgekeurde motor maar dat kan betekenen dat die net iets teveel geluid kan maken, zo als in jou geval .
Als je dat wil voorkomen is een originele uitlaat de engste weg

Ps na correctie 2 DBA teveel is bijna een verdubbeling van het geluid dat je mag maken verkijk je daar niet op
 
Laatst bewerkt:
E-keur zeg niets over dat deze goed gekeurd is voor jou motor, probleem is dat ze dan voor elke model en merk een keuring moeten doen en dat kost veel geld .
Dus als de demper op één model goed gekeurd is word deze met een andere bochten set pas gemaakt op een groot aantal modellen die minofmeer gelijk zijn aan de goedgekeurde motor maar dat kan betekenen dat die net iets teveel geluid kan maken, zo als in jou geval .
Als je dat wil voorkomen is een originele uitlaat de engste weg
nee hoor , je koopt een uitlaat speciaal voor JOUW motor, met de daarbij behorende typegoedkeuring, die is daar ook op getest..
De meting langs de weg heeft niet voor niets een marge van 5 db, dat is geen goede meting, maar een indicatie..
Een echte db meting moet aan allerlei eisen voldoen, incl een dynamische meting, met speciaal opgestelde apparatuur met reflectiepanelen etc..
Dat kunnen ze volgens mij alleen op lelystad airport
 
E-keur zeg niets over dat deze goed gekeurd is voor jou motor, probleem is dat ze dan voor elke model en merk een keuring moeten doen en dat kost veel geld .
Dus als de demper op één model goed gekeurd is word deze met een andere bochten set pas gemaakt op een groot aantal modellen die minofmeer gelijk zijn aan de goedgekeurde motor maar dat kan betekenen dat die net iets teveel geluid kan maken, zo als in jou geval .
Als je dat wil voorkomen is een originele uitlaat de engste weg
Dat is onzin,elke uitlaat met een E-keur is voor een bepaald type goedgekeurd.
Aan de hand van het nummer op de uitlaat kun je controleren voor welke motor deze goedgekeurd is.
Als eenzelfde demper (met andere voorbochten) op meerdere modellen gebruikt wordt,moeten die ook allemaal op die lijst staan.
Voor elk type zijn er tekeningen met afmetingen en alle details,om dat te kunnen controleren door bvb. politie en TUV.
 
Terug
Bovenaan Onderaan