E-keur uitlaat en toch te luid.

Djarrax

MF'er
21 okt 2021
44
10
Limburg
Instagram
Goededag,

Net 2 dagen m'n nieuwe uitlaat met E-keur op de motor, wordt ik gemeten door het RDW. 2db te hard met correctie. Zover ik weet heeft het E-keur te maken met geluid en emissie eisen. Dacht dus veilig te kunnen rijden maar helaas ben ik een mooie boete rijker...


Iemand enig idee wat ik kan doen?

Boete aanvechten? Heeft dat zin?

Later toegevoegd*

Informatie over mijn motor:
Merk: HONDA
Type: PC64
Handelsbenaming: CB500XA
Bouwjaar: 2019
OEM spruitstuk en katalysator.
Motorisch en elektronisch niet aangepast.

Informatie over de uitlaat:
Merk: Arrow
Lijn: Nichrom Pro-Race
SKU: 71896PRI
Type: Slip-on
E-keur: Ja, E13 92R-01 10342       3884585
Db-killer: Ja
 
Laatst bewerkt:
Sorry, maar nu ga je E-keur en CE door elkaar gebruiken,
U heeft gelijk, ik heb de juiste terminologie niet te pakken. Ik ga verder ook geen moeite doen in een topic waar iedereen het toch zelf al het beste weet, maar de wet uiteindelijk toch het laatste woord heeft.

Inderdaad is CE een merkje wat de leverancier er bijna naar eigen inzicht zelf op kan plakken. Wordt wel eens gekscherend het China Export keurmerk genoemd... en heeft dus geen enkele waarde voor homologatie voor de openbare weg. Daarvoor heb je conformiteitsverklaringen of specifieke keuringen en die hele rataplan nodig.

Het punt dat op je kenteken een dB waarde staat die leidend is ongeacht keurmerken of andere papieren blijft staan. (met een zekere meetmarge). Velden U1, U2, U3. Wil je die waarde aanpassen dan moet je met de RDW gaan praten. Alle andere argumentaties en bezwaarschriften ga je bot mee vangen tenzij je kan aantonen dat de meting niet klopt en je wel degelijk onder jouw richtwaarde zit. Succes daarmee...
 
U heeft gelijk, ik heb de juiste terminologie niet te pakken. Ik ga verder ook geen moeite doen in een topic waar iedereen het toch zelf al het beste weet, maar de wet uiteindelijk toch het laatste woord heeft.

Inderdaad is CE een merkje wat de leverancier er bijna naar eigen inzicht zelf op kan plakken. Wordt wel eens gekscherend het China Export keurmerk genoemd... en heeft dus geen enkele waarde voor homologatie voor de openbare weg. Daarvoor heb je conformiteitsverklaringen of specifieke keuringen en die hele rataplan nodig.

Het punt dat op je kenteken een dB waarde staat die leidend is ongeacht keurmerken of andere papieren blijft staan. (met een zekere meetmarge). Velden U1, U2, U3. Wil je die waarde aanpassen dan moet je met de RDW gaan praten. Alle andere argumentaties en bezwaarschriften ga je bot mee vangen tenzij je kan aantonen dat de meting niet klopt en je wel degelijk onder jouw richtwaarde zit. Succes daarmee...
nee ook nu weer niet correct CE en china export zijn twee verschillende dingen..
CE is een officieel keurmerk, china export een merkje bedacht in china om de CE certificering voor de gek te houden
 
Ik heb mijn (Duitse) Tuono 1100 factory zelf ingevoerd met Akrapovic demper en de rdw keurmeester heeft er niet eens naar omgekeken bij de keuring. Sterker nog, volgens mij heeft hij niet eens de motor gestart 😂.

Ik denk dat het keuringstation en meester afhankelijk is. Ik kneep hem van te voren namelijk best wel, ondanks dat het een goedgekeurde demper was.
Als een ingevoerde motor uit de EU op kenteken heeft gestaan in de EU. Worden alleen de nummers van frame etc gechecked. En de motor wordt gewogen. Er is geen technische keuring slechts een schouwing
 
nee ook nu weer niet correct CE en china export zijn twee verschillende dingen..
CE is een officieel keurmerk, china export een merkje bedacht in china om de CE certificering voor de gek te houden
"Gekscherend" schreef ik dan ook. Maar als corrigeren je hobby is gun ik je dat plezier graag hoor. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan