E-keur uitlaat en toch te luid.

Djarrax

MF'er
21 okt 2021
44
10
Limburg
Instagram
Goededag,

Net 2 dagen m'n nieuwe uitlaat met E-keur op de motor, wordt ik gemeten door het RDW. 2db te hard met correctie. Zover ik weet heeft het E-keur te maken met geluid en emissie eisen. Dacht dus veilig te kunnen rijden maar helaas ben ik een mooie boete rijker...


Iemand enig idee wat ik kan doen?

Boete aanvechten? Heeft dat zin?

Later toegevoegd*

Informatie over mijn motor:
Merk: HONDA
Type: PC64
Handelsbenaming: CB500XA
Bouwjaar: 2019
OEM spruitstuk en katalysator.
Motorisch en elektronisch niet aangepast.

Informatie over de uitlaat:
Merk: Arrow
Lijn: Nichrom Pro-Race
SKU: 71896PRI
Type: Slip-on
E-keur: Ja, E13 92R-01 10342       3884585
Db-killer: Ja
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn auto indertijd helemaal standaard en origineel besteld; is ook niets aan gemodificeerd of verbouwd, maar als ik het motormanagement in standje ‘supersportief’ zet gaat ie ook brommen en pruttelen. Ik gebruik het vrijwel nooit omdat ik dat niet vind kunnen in een woonwijk, en omdat het wel een beetje naar compensatie riekt, maar op de snelweg zet ik ‘m weleens op die stand (ook omdat ie dan wat feller op het gas reageert). Normaal rij ik netjes op stand ‘efficiënt’ :Y (dan zuipt ie ook wat minder).
Dan nog mag je als klant verwachten dat je een produkt word verkocht die onder alle omstandigheden maar dus ook instellingen legaal is.
Best kans dat ergens in de kleine letters staat dat je die instelling niet langer dan x mag gebruiken omdat het dan niet binnen de ekeur van het voertuig valt , ik ken het van top gear .
Maar om weer iets mee ontopic te komen, het is geen toevallige fuik geweest maar omdat de buurt had geklaagd . Ik vermoed dat TS pech heeft gehad en hem een systeem is verkocht die niet van begin tot eind E keur is, misschien met een E keur demper aangezien die van Arrow dat allemaal zijn.

Maar alle E keur systemen hebben voor zover ik weet een papiertje erbij, of dat je dat iig kan downloaden bij de fabrikant, ik had dat ook bij mn xr400 . Ik zou zelf voordat een eventuele herkeuring plaats vind toch voor mezelf willen weten dat het inderdaad een E keur systeem is, waar ik nogmaals ernstige twijfel bij heb.
 
Dan nog mag je als klant verwachten dat je een produkt word verkocht die onder alle omstandigheden maar dus ook instellingen legaal is.
Best kans dat ergens in de kleine letters staat dat je die instelling niet langer dan x mag gebruiken omdat het dan niet binnen de ekeur van het voertuig valt , ik ken het van top gear .
Maar om weer iets mee ontopic te komen, het is geen toevallige fuik geweest maar omdat de buurt had geklaagd . Ik vermoed dat TS pech heeft gehad en hem een systeem is verkocht die niet van begin tot eind E keur is, misschien met een E keur demper aangezien die van Arrow dat allemaal zijn.

Maar alle E keur systemen hebben voor zover ik weet een papiertje erbij, of dat je dat iig kan downloaden bij de fabrikant, ik had dat ook bij mn xr400 . Ik zou zelf voordat een eventuele herkeuring plaats vind toch voor mezelf willen weten dat het inderdaad een E keur systeem is, waar ik nogmaals ernstige twijfel bij heb.
Rij met een origineel spruitstuk en katalysator.
 
Tja, een aftermarket uitlaat zal altijd op het randje (of net erover) zitten wat betreft geluid. We kopen tenslotte geen aftermarket uitlaat om lekker stil rond te rijden. Het E-keur zegt natuurlijk niet alles, je kunt de dB killer eruit laten of de uitlaat leeg gemaakt hebben. Dat heb je niet gedaan maar dat weet de politie niet dus die meten gewoon. Maar zoals hierboven staat; Arrow is verantwoordelijk voor producten die aan de keuringseisen voldoen.
Ik blijf tegenwoordig maar bij origineel; zo langzamerhand gaan we wat teveel vijanden maken. Maar ik begrijp best dat je een lekker geluidje wil op je motor. Helaas, 'vroeger' kon dat nog.
Geloof het of niet, maar heb de uitlaat gekocht voor de looks, de originele uitlaat begon wit uit te slaan en heeft krassen. Geluid is altijd een gok. Bij mijn vorige motor was de aftermarket uitlaat net zo stil als origineel.
 
Laatst bewerkt:
Dan nog mag je als klant verwachten dat je een produkt word verkocht die onder alle omstandigheden maar dus ook instellingen legaal is.
Best kans dat ergens in de kleine letters staat dat je die instelling niet langer dan x mag gebruiken omdat het dan niet binnen de ekeur van het voertuig valt , ik ken het van top gear .
Maar om weer iets mee ontopic te komen, het is geen toevallige fuik geweest maar omdat de buurt had geklaagd . Ik vermoed dat TS pech heeft gehad en hem een systeem is verkocht die niet van begin tot eind E keur is, misschien met een E keur demper aangezien die van Arrow dat allemaal zijn.

Maar alle E keur systemen hebben voor zover ik weet een papiertje erbij, of dat je dat iig kan downloaden bij de fabrikant, ik had dat ook bij mn xr400 . Ik zou zelf voordat een eventuele herkeuring plaats vind toch voor mezelf willen weten dat het inderdaad een E keur systeem is, waar ik nogmaals ernstige twijfel bij heb.
Als je een aftermarket E-keur uitlaat koopt zit er inderdaad vaak een bewijs bij. Als de vervangingsuitlaat af fabriek wordt gemonteerd, dan valt ie onder de typegoedkeuring van de motor.
 
Rij een cb500x 2019, uitlaat past echt alleen op deze motor, zit namelijk geen verbindingsstuk tussen en is dus één geheel. Van Arrow.

Rij met een origineel spruitstuk en katalysator.
Ok , dat is wat duidelijker.

Arrow Product Catalogue n 040 - January 2022 - Yumpu.com .

zo te zien zijn alle dempers E keur. blz 66

ik zou je willen vragen het er niet bij te laten zitten, er zijn al teveel mensen die allerlei boetes betalen onder het motto , een hobby mag geld kosten, maar als de boete onterecht is en dat komt telkens niet aan het licht dan gebeurt er nooit wat.

Dat je het op de mail moet zetten is niet zo heel vreemd, dat voorkomt latere verwarring en kan altijd als bewijs worden gebruikt, beiden kanten op.
 
Helaas een mooi voorbeeld van hoe een groepje herriemakers het voor andere kan verpesten en dus ook boetes kan opleveren.
Dan neem ik een voorsprongetje om er even vanuit te gaan dat de uitlaat in kwestie dus wel een geldige E keur heeft maar je dus nog steeds bekeurt kan worden.

#badboys ........ 💩🍆
 
Ok , dat is wat duidelijker.

Arrow Product Catalogue n 040 - January 2022 - Yumpu.com .

zo te zien zijn alle dempers E keur. blz 66

ik zou je willen vragen het er niet bij te laten zitten, er zijn al teveel mensen die allerlei boetes betalen onder het motto , een hobby mag geld kosten, maar als de boete onterecht is en dat komt telkens niet aan het licht dan gebeurt er nooit wat.

Dat je het op de mail moet zetten is niet zo heel vreemd, dat voorkomt latere verwarring en kan altijd als bewijs worden gebruikt, beiden kanten op.
Ga er zeker achteraan, koop niet voor niets een uitlaat met E-keur.
 
Een E keur is verplicht op onderdelen, maar met een E keurmerk wil het niet zeggen dat het ook goed is helaas, het gaat uiteindelijk om de werking en deze lijkt hier niet voldoende te zijn.
2db klinkt als een kleine verhoging maar het wil zeggen 2x een verdubbeling van de geluidsnormen. In snelheid zou dat willen zeggen als je 100 mag rijden dat je 400kmh rijd
 
Een E keur is verplicht op onderdelen, maar met een E keurmerk wil het niet zeggen dat het ook goed is helaas, het gaat uiteindelijk om de werking en deze lijkt hier niet voldoende te zijn.
2db klinkt als een kleine verhoging maar het wil zeggen 2x een verdubbeling van de geluidsnormen. In snelheid zou dat willen zeggen als je 100 mag rijden dat je 400kmh rijd
hahah jij draait de boel om..
E-keur is nergens verplicht, jij mag zelf een uitlaat bouwen , en die er onder zetten, zolang die maar van voor tot achter gasdicht is, ( met uitzondering van een ontwateringsgaatje) en voldoet aan de geluidsproductie uit je kentekenbewijs of op je frame..E-keur wil alleen maar zeggen dat iets voldoet aan de normen van in dit geval geluidsproductie mits op de juiste wijze gemonteerd, en als ze dan een e-keur als fabrikant aanvragen, moeten alle lande binnen de EU dit accepteren..
Zo zul je op een van buiten de EU geimporteerd voertuig zelden een E-keur aantreffen, waarom zouden ze ook??
en db is een drukmeting geen geluidsmeting
 
Disclaimer: heb niet alle reacties gelezen.

Geluid van een motor komt niet alleen uit de demper. Als de headers dunwandig zijn, komt daar ook geluid vanaf. De inlaat kan ook geluid geven, hoewel dat vaak meer is bij belasting en minder bij een stationaire test.

Verder zijn er factoren zoals waar gemeten wordt. Recht achter de uitstroom opening, eventueel omgevingsgeluid, reflecties zoals straat/muren.. te dicht bij.

Lijkt erop dat je zover mogelijk alles voor elkaar hebt. En dat je in je recht staat om je twijfel in een bezwaar te uiten.
 
Disclaimer: heb niet alle reacties gelezen.

Geluid van een motor komt niet alleen uit de demper. Als de headers dunwandig zijn, komt daar ook geluid vanaf. De inlaat kan ook geluid geven, hoewel dat vaak meer is bij belasting en minder bij een stationaire test.

Verder zijn er factoren zoals waar gemeten wordt. Recht achter de uitstroom opening, eventueel omgevingsgeluid, reflecties zoals straat/muren.. te dicht bij.

Lijkt erop dat je zover mogelijk alles voor elkaar hebt. En dat je in je recht staat om je twijfel in een bezwaar te uiten.
In 1972 was ik werkzaam in een motorzaak onze hoofdmonteur had een zelfbouwproject een motorfiets gemaakt. Bij de RDW keuring voor het verkrijgen van een kenteken werd motor afgekeurd.
Opmerk van keurmeester teveel db maar niet van de uitlaat maar van het gasgeven .(aan zuig geluid)
 
In 1972 was ik werkzaam in een motorzaak onze hoofdmonteur had een zelfbouwproject een motorfiets gemaakt. Bij de RDW keuring voor het verkrijgen van een kenteken werd motor afgekeurd.
Opmerk van keurmeester teveel db maar niet van de uitlaat maar van het gasgeven .(aan zuig geluid)
Was met een oude serie van de GSXR750 ook; die werden op Zolder van het circuit geplukt ivm te veel herrie: aanzuiggeluid :Y.
 
Balen voor Djarrax, in bezwaar gaan kan maar ik denk dat het niet veel uit gaat maken.
Meting is gedaan, en zoals K@w@ zegt zijn de regels volgens mij enkel gasdicht over de gehele lengte en binnen de toegestane goedkeuring + evt correctie die ze toepassen (foutmarge). Dan zou je het op het meetprincipe zelf oid moeten gooien mocht dat niet goed gedaan zijn.

Zelf rij ik met een volledig akra systeem, met fatsoenlijke demperlengte en killer.
Geluid niet gemeten maar klinkt wat dieper dan origineel maar niet echt harder.
Ben benieuwd mocht ik in een controle vallen, geen e-keur ivm ontbreken catalysator maar geluid zou wel eens goed kunnen zijn. Motor mag 96db maken met foutmarge nog enkele db's erbij.

Ik zie er genoeg met een e-keur demper op een cat vervanger dus die e-keur zegt dan niks meer.
Volgens mij ben ik in NL (als mijn geluid goed blijkt te zijn) dus niet in overtreding met het akra systeem.
Ik weet dat ze in Duitsland etc een stuk strenger zijn, maar ook daar telt dat als je normaal doet in dorpen en kernen etc en de killer er gewoon inlaat je nog best lekker kan rijden. Aandacht vragen is het vaak ook krijgen.
 
Wat ik me afvraag: ik heb een Norton van 1957 met nieuwe standaard uitlaten en die heeft geen luchtfilter, gewoon een open kelk en ik vind het geluid fantastisch, maar als je gas geeft kun je hem heel goed horen en in feite zijn al die dinosaurus motoren veel luidruchtiger dan de moderne.

Stel dat er zo'n jopie staat te meten ergens, is er nog een bepaalde leeftijd voor motoren zodat die er buiten vallen?
 
Wat ik me afvraag: ik heb een Norton van 1957 met nieuwe standaard uitlaten en die heeft geen luchtfilter, gewoon een open kelk en ik vind het geluid fantastisch, maar als je gas geeft kun je hem heel goed horen en in feite zijn al die dinosaurus motoren veel luidruchtiger dan de moderne.

Stel dat er zo'n jopie staat te meten ergens, is er nog een bepaalde leeftijd voor motoren zodat die er buiten vallen?
Voor 1960 wordt gemeten op 2000 toeren en die van jou mag dan 103db maken. Lijkt me makkelijk haalbaar.
 
Wat ik me afvraag: ik heb een Norton van 1957 met nieuwe standaard uitlaten en die heeft geen luchtfilter, gewoon een open kelk en ik vind het geluid fantastisch, maar als je gas geeft kun je hem heel goed horen en in feite zijn al die dinosaurus motoren veel luidruchtiger dan de moderne.

Stel dat er zo'n jopie staat te meten ergens, is er nog een bepaalde leeftijd voor motoren zodat die er buiten vallen?
is dat niet ruim voor de tijd dat er een geluidsnorm was vastgesteld, danwel dat de fabrikant zich daaraan moes houden ?
mijn fzr1000 van 1992 had een stempeltje erin staan met 82 db .
de FZ750 van 1985 heeft een eeeeh kerker ? en denk niet dat die daaraan voldoet.
dan moeten zijn dat ding ter plekke in een database kunnen opzoeken.

Overigens vind ik alles secundair aan het feit dat hier in een specifieke fuik is gereden n.a.v klachten , bij een gewone fuik om jonge agenten wat te leren zal men alleen echte herrieschoppers er tussen uit pikken, hier dus duidelijk niet het geval.
 
Terug
Bovenaan Onderaan