E-keur uitlaat en toch te luid.

Djarrax

MF'er
21 okt 2021
44
10
Limburg
Instagram
Goededag,

Net 2 dagen m'n nieuwe uitlaat met E-keur op de motor, wordt ik gemeten door het RDW. 2db te hard met correctie. Zover ik weet heeft het E-keur te maken met geluid en emissie eisen. Dacht dus veilig te kunnen rijden maar helaas ben ik een mooie boete rijker...


Iemand enig idee wat ik kan doen?

Boete aanvechten? Heeft dat zin?

Later toegevoegd*

Informatie over mijn motor:
Merk: HONDA
Type: PC64
Handelsbenaming: CB500XA
Bouwjaar: 2019
OEM spruitstuk en katalysator.
Motorisch en elektronisch niet aangepast.

Informatie over de uitlaat:
Merk: Arrow
Lijn: Nichrom Pro-Race
SKU: 71896PRI
Type: Slip-on
E-keur: Ja, E13 92R-01 10342       3884585
Db-killer: Ja
 
Laatst bewerkt:
Nah ja. Kweenie.
Ik was 10 jaar lang importeur voor een merk uit de vs. Voor harleys.

Geen e keur, uiteraard.

Ik deed wel een dB meting, die natuurlijk niet vergelijkbaar is met...

Meestal omdat de klant zoveel mogelijk wilde :').

Ik zet t op de factuur, en laat klant tekenen en afrekenen
Ik heb ook geen idee.

De enige dB meting die ik kan herinneren was dat men in het tijdschrift PB een dB meting deden dat Simon Hargreaves een boer liet en dat was 120 dB . Zeker 20 jaar geleden, vond dat erg indrukwekkend klinken.
zoals het er geschreven stond, ik was er niet bij .

Er rijd inmiddels dragelijk 2 maal een stel met HD's langs hier en kan dat duidelijk van uit het huis horen.
Nu is het hier zo stil/ rustig dat het ook opvalt .
Ik begrijp niet zo goed dat die dingen die hoeveelheid geluid moeten produceren met dat fietstempo dat ze voorbij rijden.

Aan de andere kant vind ik het fijn voor ze dat ze nog dagelijks een ritje kunnen maken met ongeveer 2 euro de liter, dat dan wel.

Beetje dubbel. en een beetje offtopic.
 
Alleen 'n beetje jammer dat ik de uitlaat zelf heb moeten monteren gezien het een online website is waar ik het gekocht heb (overigens wel een hele bekende maar wil nog geen namen noemen) De motor mag 92dB maken, werd 96dB gemeten. Geloofde de RDW niet gezien ik dacht dat ik alles in orde had. Hahah.
Gewoon voor laten komen, moet aan de meting hebben gelegen. Het kan niet zo zijn dat je alles volgens het boekje doet en dan zo gen**kt wordt.
 
Ik zou uit principe de originele uitlaat weer monteren en bij dezelfde persoon, methode en apparatuur opnieuw laten checken. Als ie dan niet klopt tov typeplaat, mag de RDW gaan uitleggen hoe dat zit ipv jij.

Weet je in iedergeval of de metingen kloppen ;).
 
E Keurmerk zegt dus eigenlijk helemaal niks, en zeker niet hier in Nederland. (Duitsland is ander geval, daar is verplicht dat er een E-keurmerk op de demper staat)

Op je kentekenbewijs staat hoeveel DB hij max. MAG maken, daar moet je vanuit gaan.
Zet je er een demper zonder E keur op dan mag dat, MITS hij de max. DB waarde van je kenteken niet overschrijd.

Hier een mooi uitleg:
wat een onzin wordt er toch af en toe geschreven in de volle overtuiging dat ze gelijk hebben...
Een E-keur is wel zeker een gegeven waar de koper van uitkan gaan dat hij goedgekeurd is, in welk land maakt geen zak uit, daar hebben we die geweldige EU voor gekregen...
Dus E-keur betekend dat er in het land van de codering er volgens europese regels getest is en daar een goedkeuring voor gegeven is, maar zoals ik al eerder schreef, Db meten is een vak apart, en dat moet aan een aantal voorwaarden voldoen, ook door het RDW en ook door de politie, zit je er naast , dan kun je de verkoper aansprakelijk stellen voor wanprestatie, maar die bekeuring kom je niet onderuit, dat is je eigen verantwoording
Duitsland heeft helemaal geen E-keur plicht, ook weer zo'n onzinverhaal, duitsland heeft de TUV, en DIE controleren elke twee jaar jouw motor, en een ABE ( algemeiner betriebserlaubnis) heeft daar meer waarde dan een e-keur, maar ook zonder ABE krijg je daar gewoon TUV als je geluid niet boven de norm uitkomt..
Als jij met je auto of motor onderweg op vakantie in b.v. engeland die nu niet meer bij de EU zit, en je laat daar een uitlaat monteren bij een uitlatenboer, is er geen instantie die je auto of motor afkeurt als hij aan de geluidsnorm voldoet
Maar in dld krijg je wel een rijverbod als DUITS kentekenhouder, als je b.v. rem of koppelings handels hebt zonder goedkeuring, daar mag je zelfs je velgen of frame niet polijsten, omdat je een laagje materiaal van je frame/velgen haalt, klinkt stom, maar zo streng kunnen ze daar zijn voor "posers"
 
Tenzij je het vast laat leggen...

Ik ken een Duitser met een zwaar verbouwde Suuz GS, en die rijdt met een stapeltje papieren rond ter onderbouwing van alle modificaties.
Die moet hij elke keer dat hij wordt gecontroleerd kunnen laten zien...
 
Ben benieuwd of het bezwaar gelukt is - eenmaal goed onderbouwd zouden ze er toch naar moeten kijken.

Zelf ben ik een paar jaar geleden door de politie aan de kant gezet met een niet-verbouwde motor, waar sinds een paar dagen een e-keur Bos demper op zat. Ik kon alles laten zien: uitlaat-paspoort met e-keur, decibelkiller etc..maar de agent had maar 1 reactie er op: e-keur is voor Duitsland, niet voor ons. Wij kijken in Nederland naar het aantal dB wat de motor maakt. Zelfs een nieuwe, onversleutelde motor met een nieuwe e-keur demper (met killer en papieren) kan prima een boete krijgen naar aanleiding van een meting.

Hij had geen meetapparatuur dus ik mocht weer verder.
 
wat een onzin wordt er toch af en toe geschreven in de volle overtuiging dat ze gelijk hebben...
Een E-keur is wel zeker een gegeven waar de koper van uitkan gaan dat hij goedgekeurd is, in welk land maakt geen zak uit, daar hebben we die geweldige EU voor gekregen...
Dus E-keur betekend dat er in het land van de codering er volgens europese regels getest is en daar een goedkeuring voor gegeven is, maar zoals ik al eerder schreef, Db meten is een vak apart, en dat moet aan een aantal voorwaarden voldoen, ook door het RDW en ook door de politie, zit je er naast , dan kun je de verkoper aansprakelijk stellen voor wanprestatie, maar die bekeuring kom je niet onderuit, dat is je eigen verantwoording
Duitsland heeft helemaal geen E-keur plicht, ook weer zo'n onzinverhaal, duitsland heeft de TUV, en DIE controleren elke twee jaar jouw motor, en een ABE ( algemeiner betriebserlaubnis) heeft daar meer waarde dan een e-keur, maar ook zonder ABE krijg je daar gewoon TUV als je geluid niet boven de norm uitkomt..
Als jij met je auto of motor onderweg op vakantie in b.v. engeland die nu niet meer bij de EU zit, en je laat daar een uitlaat monteren bij een uitlatenboer, is er geen instantie die je auto of motor afkeurt als hij aan de geluidsnorm voldoet
Maar in dld krijg je wel een rijverbod als DUITS kentekenhouder, als je b.v. rem of koppelings handels hebt zonder goedkeuring, daar mag je zelfs je velgen of frame niet polijsten, omdat je een laagje materiaal van je frame/velgen haalt, klinkt stom, maar zo streng kunnen ze daar zijn voor "posers"
Youtube staat er vol mee met filmpjes van controles door Duitse politie.
Soms denk ik wel waar gaat het over.
 
  • Eens
Waarderingen: K@W@
nee hoor , je koopt een uitlaat speciaal voor JOUW motor, met de daarbij behorende typegoedkeuring, die is daar ook op getest..
De meting langs de weg heeft niet voor niets een marge van 5 db, dat is geen goede meting, maar een indicatie..
Een echte db meting moet aan allerlei eisen voldoen, incl een dynamische meting, met speciaal opgestelde apparatuur met reflectiepanelen etc..
Dat kunnen ze volgens mij alleen op lelystad airport
Dat klopt natuurlijk niet. Er is wel een meting voor onderweg. Het zou lekker worden als elke motor voor een meting naar een soort laboratorium moet. De meting en de bedienaar moet wel aan eisen voldoen. Op die meting zit dan nog een ruime marge
 
Laatst bewerkt:
precies, dus kan allemaal zonder E-keur
Dit is niet helemaal juist, wij hebben eens een lekke band gehad in Duitsland en wilden enkel de achterband laten vervangen. Dat kon wel maar moest er een hele tabel bijkomen of het wel matchte met de voorband.
Hij kon er met geen mogelijkheid een band op zetten die hij had liggen want dan is hij als dealer strafbaar. In Duitsland moeten ze bewijzen dat het voldoet aan de keuring en de handelaar is verantwoordelijk voor wat hij doet aan de motor. Bij twijfel gaan die dan ook langs de keuring.
Het probleem ligt hem bij de bewijslast in geval van een ongeluk of geluidsoverlast etc. Je gaat het dan bij de rechter ook niet winnen, want jij zal moeten aantonen dat hun meting fout is. Dit had je kunnen doen door de RDW op voorhand laten meten of die voldoet. Dit heb je niet gedaan, dus gaat de RDW gelijk krijgen. Je kan dit dan gaan proberen te verhalen op de handelaar. Moreel heb je gelijk, maar juridisch niet. Ik zou me ook zwaar belazerd voelen door de handelaar en het keurmerk. Maar gaat de rechter vrijwel zeker geen waarde aan hechten omdat je motor niet origineel meer is en dus de huidige keuring eigenlijk niet klopt. Ik zou de boete betalen en de pijp laten keuren bij de RDW zodat je bewijs hebt dat het goed of niet goed is. En anders de handelaar in gebreke stellen dat jij een boete hebt terwijl hij stelt dat het in orde zou moeten zijn.
 
Ben benieuwd of het bezwaar gelukt is - eenmaal goed onderbouwd zouden ze er toch naar moeten kijken.

Zelf ben ik een paar jaar geleden door de politie aan de kant gezet met een niet-verbouwde motor, waar sinds een paar dagen een e-keur Bos demper op zat. Ik kon alles laten zien: uitlaat-paspoort met e-keur, decibelkiller etc..maar de agent had maar 1 reactie er op: e-keur is voor Duitsland, niet voor ons. Wij kijken in Nederland naar het aantal dB wat de motor maakt. Zelfs een nieuwe, onversleutelde motor met een nieuwe e-keur demper (met killer en papieren) kan prima een boete krijgen naar aanleiding van een meting.

Hij had geen meetapparatuur dus ik mocht weer verder.
De E keur Bos demper zou binnen de marge moeten blijven als die een E keur heeft.
 
Ik kwam na even zoeken dit tegen:


Het keurmerk heeft geen enkele waarde, lees vooral het hele topic, maar dit stukje zegt alles:

Een EU-keur richt zich (uitsluitend) op fabrikanten/leveranciers; het is een verklaring van de fabrikant dat het product voldoet aan de Europese eisen en niet meer dan dat. Dit is vooral belangrijk qua veiligheidseisen, maar ook qua productaansprakelijkheid. Een fabrikant verklaart zich ook meteen garant te staan conform de eisen van de EU, etc. Grappig detail is dat een fabrikant zelf mag kiezen of en door wie z’n product getest wordt. Dat is al humor..​

Een EU-keur is dus interessant voor de fabrikant om toegelaten te worden tot de Europese markt (met goedkeur moet ook ieder EU land dat product toelaten), maar dat wil niet zeggen dat de mogelijkheid tot ‘after market’ aanpassingen verboden is.​

Zodra ergens in de Nederlandse wetgeving staat dat auto’s blijvend moeten voldoen aan de EU richtlijnen is ’t klaar, maar dat lees ik nergens. Dat is overigens wel zo geweest bij de uitlaten van motorfietsen, maar die regel is inmiddels ook weer verwijderd..​

M.a.w. je zal toch echt zelf moeten moeten meten of het allemaal klopt.
Normaal staat er op je motor ook een aantal DB's waarvoor die goedkeuring heeft, ga je er over dan heb je een probleem.
Op je Vin-plaatje staat het aantal DB's dat die mag maken. Als de uitlaat dus meer lawaai maakt, ondanks het keurmerk wil het niet zeggen dat het legaal is op jouw motor. Ze mogen de uitlaat verkopen op de Europese markt, dat is eigenlijk alles wat het zegt. Het zegt niet dat het legaal is om mee rond te rijden. Ergo, je had de boel moeten laten nameten om zeker te zijn. De politie gaat uit van de waarde op je Vin-plaatje en zit je daar ver boven dan hang je als ik alles goed begrijp.
 
Dat klopt natuurlijk niet. Er is wel een meting voor onderweg. Het zou lekker worden als elke motor voor een meting naar een soort laboratorium moet. De meting en de bedienaar moet wel aan eisen voldoen. Op die meting zit dan nog een ruime marge
het is al weer een tijdje geleden, maar in 79 heb ik het voor laten komen ( we waren met 3 man) en twee van ons werden vrijgesproken en teruggave van in beslag genomen uitlaat gelast omdat de meting niet correct was gedaan ( kanton Nijmegen)
 
Ik kwam na even zoeken dit tegen:


Het keurmerk heeft geen enkele waarde, lees vooral het hele topic, maar dit stukje zegt alles:

Een EU-keur richt zich (uitsluitend) op fabrikanten/leveranciers; het is een verklaring van de fabrikant dat het product voldoet aan de Europese eisen en niet meer dan dat. Dit is vooral belangrijk qua veiligheidseisen, maar ook qua productaansprakelijkheid. Een fabrikant verklaart zich ook meteen garant te staan conform de eisen van de EU, etc. Grappig detail is dat een fabrikant zelf mag kiezen of en door wie z’n product getest wordt. Dat is al humor..​

Een EU-keur is dus interessant voor de fabrikant om toegelaten te worden tot de Europese markt (met goedkeur moet ook ieder EU land dat product toelaten), maar dat wil niet zeggen dat de mogelijkheid tot ‘after market’ aanpassingen verboden is.​

Zodra ergens in de Nederlandse wetgeving staat dat auto’s blijvend moeten voldoen aan de EU richtlijnen is ’t klaar, maar dat lees ik nergens. Dat is overigens wel zo geweest bij de uitlaten van motorfietsen, maar die regel is inmiddels ook weer verwijderd..​

M.a.w. je zal toch echt zelf moeten moeten meten of het allemaal klopt.
Normaal staat er op je motor ook een aantal DB's waarvoor die goedkeuring heeft, ga je er over dan heb je een probleem.
Op je Vin-plaatje staat het aantal DB's dat die mag maken. Als de uitlaat dus meer lawaai maakt, ondanks het keurmerk wil het niet zeggen dat het legaal is op jouw motor. Ze mogen de uitlaat verkopen op de Europese markt, dat is eigenlijk alles wat het zegt. Het zegt niet dat het legaal is om mee rond te rijden. Ergo, je had de boel moeten laten nameten om zeker te zijn. De politie gaat uit van de waarde op je Vin-plaatje en zit je daar ver boven dan hang je als ik alles goed begrijp.
Klopt niks van wat je zegt.
 
Ik kwam na even zoeken dit tegen:


Het keurmerk heeft geen enkele waarde, lees vooral het hele topic, maar dit stukje zegt alles:

Een EU-keur richt zich (uitsluitend) op fabrikanten/leveranciers; het is een verklaring van de fabrikant dat het product voldoet aan de Europese eisen en niet meer dan dat. Dit is vooral belangrijk qua veiligheidseisen, maar ook qua productaansprakelijkheid. Een fabrikant verklaart zich ook meteen garant te staan conform de eisen van de EU, etc. Grappig detail is dat een fabrikant zelf mag kiezen of en door wie z’n product getest wordt. Dat is al humor..​

Een EU-keur is dus interessant voor de fabrikant om toegelaten te worden tot de Europese markt (met goedkeur moet ook ieder EU land dat product toelaten), maar dat wil niet zeggen dat de mogelijkheid tot ‘after market’ aanpassingen verboden is.​

Zodra ergens in de Nederlandse wetgeving staat dat auto’s blijvend moeten voldoen aan de EU richtlijnen is ’t klaar, maar dat lees ik nergens. Dat is overigens wel zo geweest bij de uitlaten van motorfietsen, maar die regel is inmiddels ook weer verwijderd..​

M.a.w. je zal toch echt zelf moeten moeten meten of het allemaal klopt.
Normaal staat er op je motor ook een aantal DB's waarvoor die goedkeuring heeft, ga je er over dan heb je een probleem.
Op je Vin-plaatje staat het aantal DB's dat die mag maken. Als de uitlaat dus meer lawaai maakt, ondanks het keurmerk wil het niet zeggen dat het legaal is op jouw motor. Ze mogen de uitlaat verkopen op de Europese markt, dat is eigenlijk alles wat het zegt. Het zegt niet dat het legaal is om mee rond te rijden. Ergo, je had de boel moeten laten nameten om zeker te zijn. De politie gaat uit van de waarde op je Vin-plaatje en zit je daar ver boven dan hang je als ik alles goed begrijp.
De politie is niet de wetgever.
Ik ben te lui om de juiste wettekst te zoeken.
 
Ik kwam na even zoeken dit tegen:


Het keurmerk heeft geen enkele waarde, lees vooral het hele topic, maar dit stukje zegt alles:

Een EU-keur richt zich (uitsluitend) op fabrikanten/leveranciers; het is een verklaring van de fabrikant dat het product voldoet aan de Europese eisen en niet meer dan dat. Dit is vooral belangrijk qua veiligheidseisen, maar ook qua productaansprakelijkheid. Een fabrikant verklaart zich ook meteen garant te staan conform de eisen van de EU, etc. Grappig detail is dat een fabrikant zelf mag kiezen of en door wie z’n product getest wordt. Dat is al humor..​

Een EU-keur is dus interessant voor de fabrikant om toegelaten te worden tot de Europese markt (met goedkeur moet ook ieder EU land dat product toelaten), maar dat wil niet zeggen dat de mogelijkheid tot ‘after market’ aanpassingen verboden is.​

Zodra ergens in de Nederlandse wetgeving staat dat auto’s blijvend moeten voldoen aan de EU richtlijnen is ’t klaar, maar dat lees ik nergens. Dat is overigens wel zo geweest bij de uitlaten van motorfietsen, maar die regel is inmiddels ook weer verwijderd..​

M.a.w. je zal toch echt zelf moeten moeten meten of het allemaal klopt.
Normaal staat er op je motor ook een aantal DB's waarvoor die goedkeuring heeft, ga je er over dan heb je een probleem.
Op je Vin-plaatje staat het aantal DB's dat die mag maken. Als de uitlaat dus meer lawaai maakt, ondanks het keurmerk wil het niet zeggen dat het legaal is op jouw motor. Ze mogen de uitlaat verkopen op de Europese markt, dat is eigenlijk alles wat het zegt. Het zegt niet dat het legaal is om mee rond te rijden. Ergo, je had de boel moeten laten nameten om zeker te zijn. De politie gaat uit van de waarde op je Vin-plaatje en zit je daar ver boven dan hang je als ik alles goed begrijp.
Een EU keurmerk is iets helemaal anders dan een E-keur met bijhorend nummer zoals die op een uitlaat staat. Heel die uitleg is dus ook nutteloos als het over uitlaten gaat.
 
Een EU keurmerk is iets helemaal anders dan een E-keur met bijhorend nummer zoals die op een uitlaat staat. Heel die uitleg is dus ook nutteloos als het over uitlaten gaat.
Niet waar. Op je Vin-plaatje staat de dB geluidssterkte. Daar moet je je aan houden, want dat is de goedkeuring. Je mag er iets boven.
De Politie kijkt naar dat plaatje, +5dB (is heel veel harder, namelijk bijna 4x zo hard!), als je er over gaat, dan hang je.
Het probleem is gewoon, als je uitlaat storend veel lawaai maakt, dan gaan ze meten, en ja het kan gebeuren dat een uitlaat harder is zonder storend te zijn. Zoals bij een VFR800, die kan je zonder dB-killer rijden en ze houden je nooit tegen. Domweg omdat het geluid niet storend is.
Toch is die harder. Zo is een 2PK (Lelijke Eend in NL) veel storender dan een Posche, maar de 2PK voldoet en de Porsche niet. Geluid is niet hetzelfde, maar als ze gaan meten kan je verschieten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan