E-keur uitlaat en toch te luid.

Djarrax

MF'er
21 okt 2021
44
10
Limburg
Instagram
Goededag,

Net 2 dagen m'n nieuwe uitlaat met E-keur op de motor, wordt ik gemeten door het RDW. 2db te hard met correctie. Zover ik weet heeft het E-keur te maken met geluid en emissie eisen. Dacht dus veilig te kunnen rijden maar helaas ben ik een mooie boete rijker...


Iemand enig idee wat ik kan doen?

Boete aanvechten? Heeft dat zin?

Later toegevoegd*

Informatie over mijn motor:
Merk: HONDA
Type: PC64
Handelsbenaming: CB500XA
Bouwjaar: 2019
OEM spruitstuk en katalysator.
Motorisch en elektronisch niet aangepast.

Informatie over de uitlaat:
Merk: Arrow
Lijn: Nichrom Pro-Race
SKU: 71896PRI
Type: Slip-on
E-keur: Ja, E13 92R-01 10342       3884585
Db-killer: Ja
 
Laatst bewerkt:
Heb eerlijk gezegd geen idee of dat erop zit. Denk het niet? Gezien de motor vanuit de fabriek niks mag kosten?
Dat is niet helemaal juist gedacht. Soms moeten fabrikant dingen toevoegen om te zorgen dat wettelijk klopt
Het kan zelfs goedkoper/eenvoudiger zijn om een ontsteking aanpas schakeling toe toe te passen ipv een hele hoop moeite doen om de motor (caburatie, kleptiming ect)zodanig afgesteld te krijgen dat klopt.
 
Dat is niet helemaal juist gedacht. Soms moeten fabrikant dingen toevoegen om te zorgen dat wettelijk klopt
Het kan zelfs goedkoper/eenvoudiger zijn om een ontsteking aanpas schakeling toe toe te passen ipv een hele hoop moeite doen om de motor (caburatie, kleptiming ect)zodanig afgesteld te krijgen dat klopt.
Bedankt voor de uitleg, dat wist ik niet. De CB500X is vanaf 2019 helemaal vernieuwd, waaronder ook de uitlaat en het geluid daarvan. Geen idee wat er verder motorisch/softwarematig aangepast is.
 
Zit op de motorfiets een schakeling die in 2e en 3e versnelling de ontsteking iets later stelt zodat de uitlaat aan de geluids normen voldoet.
ik betwijfel dit zéér sterk, eerder "ik geloof er geen bal van"
ontstekingstijdstip is niet iets dat je "zomaar even verlaat om minder geluid te hebben". en het is slecht voor de uitlaatkleppen.
als er een uitlaatklep in zit, wordt die wel al eens gebruikt om het geluid te minderen bij bepaalde toerentallen.
 
ik betwijfel dit zéér sterk, eerder "ik geloof er geen bal van"
ontstekingstijdstip is niet iets dat je "zomaar even verlaat om minder geluid te hebben". en het is slecht voor de uitlaatkleppen.
als er een uitlaatklep in zit, wordt die wel al eens gebruikt om het geluid te minderen bij bepaalde toerentallen.
De oliegekoelde Suzuki Bandit 1200 heeft dat. Om meer trekkracht in de betreffende versnellingen te krijgen kun je een stekkertje lostrekken.
 
ik betwijfel dit zéér sterk, eerder "ik geloof er geen bal van"
ontstekingstijdstip is niet iets dat je "zomaar even verlaat om minder geluid te hebben". en het is slecht voor de uitlaatkleppen.
als er een uitlaatklep in zit, wordt die wel al eens gebruikt om het geluid te minderen bij bepaalde toerentallen.
De Suzuki SV650 heeft dat ook in de eerste 3 versnellingen. Als op de juiste plek een extra weerstandje wordt gezet in de draadboom zodat de motor denkt dat hij altijd in de 4e, 5e of 6e versnelling staat, dan komt er wat extra trekkracht vrij in het lage toerenbereik.

Mogelijk is dit niet alleen specifiek voor de geluidsemissie, maar om ook aan de uitlaatgasemissie te voldoen.

Men zou kunnen beargumenteren dat dit een begin is van sjoemelsoftware })O-)
 
Heb mij laten vertellen dat er merken zijn die niet helemaal eerlijk zijn qua E-keur, dat men een prototype maakt dat wel voldoet en vervolgens de productie uitlaten niet hetzelfde maken qua demping.. Meer mensen die daar iets vanaf weten?
 
Goededag,

Net 2 dagen m'n nieuwe uitlaat met E-keur op de motor, wordt ik gemeten door het RDW. 2db te hard met correctie. Zover ik weet heeft het E-keur te maken met geluid en emissie eisen. Dacht dus veilig te kunnen rijden maar helaas ben ik een mooie boete rijker...


Iemand enig idee wat ik kan doen?

Boete aanvechten? Heeft dat zin?

Later toegevoegd*

Informatie over mijn motor:
Merk: HONDA
Type: PC64
Handelsbenaming: CB500XA
Bouwjaar: 2019
OEM spruitstuk en katalysator.
Motorisch en elektronisch niet aangepast.

Informatie over de uitlaat:
Merk: Arrow
Lijn: Nichrom Pro-Race
SKU: 71896PRI
Type: Slip-on
E-keur: Ja, E13 92R-01 10342       3884585
Db-killer: Ja
jouw motor is goedgekeurd met de door de fabrikant aangebrachte uitlaat.
doe je er een andere uitlaat onder anders dan 1 die aan dezelfde specificaties voldoet van de fabrikant/standaard uitlaat, dan heb je je motor feitelijk constructief aangepast buiten de fabriek specificaties om waardoor jouw motor niet meer voldoet aan de RDW keuring/gegevens op kentekenbewijs.

al is de vervangende uitlaat EU goedgekeurd, gemonteerd op jouw motor laat deze vervangende uitlaat jouw motor buiten de fabrieks specificaties vallen en dus ook buiten de RDW keuring/gegevens op kenteken en voldoet jouw motor niet meer aan de gegevens die de RDW heeft.

jouw motor wordt gekeurd door de RDW aan de hand van de gegevens die de RDW heeft van jouw motor.
 
jouw motor is goedgekeurd met de door de fabrikant aangebrachte uitlaat.
doe je er een andere uitlaat onder anders dan 1 die aan dezelfde specificaties voldoet van de fabrikant/standaard uitlaat, dan heb je je motor feitelijk constructief aangepast buiten de fabriek specificaties om waardoor jouw motor niet meer voldoet aan de RDW keuring/gegevens op kentekenbewijs.

al is de vervangende uitlaat EU goedgekeurd, gemonteerd op jouw motor laat deze vervangende uitlaat jouw motor buiten de fabrieks specificaties vallen en dus ook buiten de RDW keuring/gegevens op kenteken en voldoet jouw motor niet meer aan de gegevens die de RDW heeft.

jouw motor wordt gekeurd door de RDW aan de hand van de gegevens die de RDW heeft van jouw motor.
Correct maar, zodra je een uitlaat koopt met E-keur, passend bij betreffende motor, zou in theorie de uitlaat moeten voldoen aan de geluidsnormen en emissie eisen van de desbetreffende motor.
 
Zou dat een probleem kunnen zijn tijdens een rechtzaak?
Dat de politie gaat beweren dat je er nadien een stillere uitlaat op heb gezet?
Hoe kom je hier nu weer bij? Een meting wordt toch gedaan op een bepaald tijdstip? Zoals de de motor op dat moment erbij staat. Hoe gaat een politie dan later beweren dat de motor anders was dan dat die was op dat moment.
 
jouw motor is goedgekeurd met de door de fabrikant aangebrachte uitlaat.
doe je er een andere uitlaat onder anders dan 1 die aan dezelfde specificaties voldoet van de fabrikant/standaard uitlaat, dan heb je je motor feitelijk constructief aangepast buiten de fabriek specificaties om waardoor jouw motor niet meer voldoet aan de RDW keuring/gegevens op kentekenbewijs.

al is de vervangende uitlaat EU goedgekeurd, gemonteerd op jouw motor laat deze vervangende uitlaat jouw motor buiten de fabrieks specificaties vallen en dus ook buiten de RDW keuring/gegevens op kenteken en voldoet jouw motor niet meer aan de gegevens die de RDW heeft.

jouw motor wordt gekeurd door de RDW aan de hand van de gegevens die de RDW heeft van jouw motor.
Veel tekst, maar er klopt niet veel van.

Juist voor die verandering van fabriekscomponenten bestaat type-goedkeuring.
Laten we de uitlaat als voorbeeld nemen; de uitlaatfabrikant maakt een demper en laat deze keuren op een specifieke motorfiets. De keuringsinstantie bepaalt of deze voldoet en zo ja, dan komt er een keurmerk op en wordt dit gedocumenteerd.
Op dat moment voldoet de motor dus weer volledig aan de eisen.
 
Correct maar, zodra je een uitlaat koopt met E-keur, passend bij betreffende motor, zou in theorie de uitlaat moeten voldoen aan de geluidsnormen en emissie eisen van de desbetreffende motor.
nee, de E-keur betreft puur en alleen op de losse uitlaat en niet op de motor met vervangende uitlaat in zij geheel als samengesteld geheel.

Alles wat binnen Europa gemaakt of gebouwd wordt moet een E-keur hebben.
de vervangende uitlaat is gekeurd op zijn eigen technische en mechanische specificaties los van de motor waarvoor de uitlaat gebouwd is.
Dat betekend dat de vervangende uitlaat andere geluids- en emissienormen heeft of kan hebben.

Jouw motor is een samengesteld constructief geheel die gekeurd is door de RDW zoals ie uit de fabriek is komen rollen met de specificaties, geluidsnormen en emissies die bij die samengesteld constructie behoren EN als dusdanig dior de RDW zijn geregistreerd waarvan (beknopt) dit op de kentekenbewijs terug te vinden is.

elke aanpassing hieraan zorgt ervoor dat de motor buiten de bij de RDW geregisteerde specificaties vallen.
 
Veel tekst, maar er klopt niet veel van.

Juist voor die verandering van fabriekscomponenten bestaat type-goedkeuring.
Laten we de uitlaat als voorbeeld nemen; de uitlaatfabrikant maakt een demper en laat deze keuren op een specifieke motorfiets. De keuringsinstantie bepaalt of deze voldoet en zo ja, dan komt er een keurmerk op en wordt dit gedocumenteerd.
Op dat moment voldoet de motor dus weer volledig aan de eisen.
er zijn genoeg motoren op de weg met een vervangende uitlaat waarvan deze uitlaat ervoor zorgt dat de motor buiten de vastgestelde en door de RDW geregistreerde geluids- en emissienormen vallen.
ik hoef hiervoor alleen maar te refereren aan die zgn brulpijpen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan