E-keur uitlaat en toch te luid.

Djarrax

MF'er
21 okt 2021
44
10
Limburg
Instagram
Goededag,

Net 2 dagen m'n nieuwe uitlaat met E-keur op de motor, wordt ik gemeten door het RDW. 2db te hard met correctie. Zover ik weet heeft het E-keur te maken met geluid en emissie eisen. Dacht dus veilig te kunnen rijden maar helaas ben ik een mooie boete rijker...


Iemand enig idee wat ik kan doen?

Boete aanvechten? Heeft dat zin?

Later toegevoegd*

Informatie over mijn motor:
Merk: HONDA
Type: PC64
Handelsbenaming: CB500XA
Bouwjaar: 2019
OEM spruitstuk en katalysator.
Motorisch en elektronisch niet aangepast.

Informatie over de uitlaat:
Merk: Arrow
Lijn: Nichrom Pro-Race
SKU: 71896PRI
Type: Slip-on
E-keur: Ja, E13 92R-01 10342       3884585
Db-killer: Ja
 
Laatst bewerkt:
nee, de E-keur betreft puur en alleen op de losse uitlaat en niet op de motor met vervangende uitlaat in zij geheel als samengesteld geheel.
Geen idee waar je die onzin vandaan hebt, maar dat is dus wel het geval.
Je krijgt bij een uitlaat met e-keur ook een certificaat behorend bij de uitlaat en het motortype.
Hij is dus ook enkel goedgekeurd op dat specifieke type motor.
 
07B850A5-AE67-4F71-8B94-F7B68AA9D292.jpeg


Dit nr is specifiek voor een gsxr 1000. Dus alleen voor die motor een geldig e-keur.
check de link als je nog niet overtuigd bent:
https://jamparts.com/media/pdf/df/9e/5c/Akrapovic-GSXR-1000-Bj-07-e1-0683.pdf
 
nee, de E-keur betreft puur en alleen op de losse uitlaat en niet op de motor met vervangende uitlaat in zij geheel als samengesteld geheel.

Alles wat binnen Europa gemaakt of gebouwd wordt moet een E-keur hebben.
de vervangende uitlaat is gekeurd op zijn eigen technische en mechanische specificaties los van de motor waarvoor de uitlaat gebouwd is.
Dat betekend dat de vervangende uitlaat andere geluids- en emissienormen heeft of kan hebben.

Jouw motor is een samengesteld constructief geheel die gekeurd is door de RDW zoals ie uit de fabriek is komen rollen met de specificaties, geluidsnormen en emissies die bij die samengesteld constructie behoren EN als dusdanig dior de RDW zijn geregistreerd waarvan (beknopt) dit op de kentekenbewijs terug te vinden is.

elke aanpassing hieraan zorgt ervoor dat de motor buiten de bij de RDW geregisteerde specificaties vallen.
Kontverhaal
 
komt ff aanwaaien, geeft een flutopmerking die nergens op slaat maar zelf een steekhoudende argument geven.... het forum.zit er vol mee met dit soort typetjes schijnbaar.
jij bent er zelf de grootste van...
E-keur is een GOEDKEURING PUNT...
In Dld waar we zo'n beetje de strengste eisen hebben qua veranderingen, krijg je er vaak ook een ABE bij , een
Algemeiner
Betriebs
Erlaubnis,
Dit formulier moet je bij je hebben om aan te tonen dat de uitlaat voldoet aan de normen
Een E-keur mag daar OOK, maar dan moet je dit bij de TUV laten keuren, en krijg je een aantekening op je kentekenbewijs
En zelfs eigenbouw zonder E-keur kan en mag, maar ook hier weer keuren bij de TUV en daarna aantekening in kentekenbewijs>
Voer je een duitse motor in, met een vervangende uitlaat, wordt dat hier ook geaccepteerd, staat dat niet op het kenteken , dan meten ze hier het geluid bij import ...is het orgineel, dan is het goed
Bij jouw stelling, zou elke uitlatenboer ( ook voor auto's) zijn boeltje kunnen pakken, want die zijn niet orgineel...
Mijn FZS1000 rijdt zonder exup, en een 636 kawa bos demper, en voldoet ruimschoots aan de norm ( met Db-Eater), zal er in NL geen problemen mee krijgen, en in Dld maakt het niet uit wat ik er onder heb zitten, als ik ook daar de norm maar haal >>>>
Daarnaast heb ik al zoveel motoren ingevoerd en kentekens voor gekregen waar flink aan verbouwd was en die op kenteken stonden, dat het volgens jouw niet mogelijk moest zijn ze legaal op de weg te krijgen..

Dus stop met je onzin..
E-keur mag je ( motor specifiek) ALTIJD gebruiken en is legaal
Al het andere is je eigen verantwoording

en om even je onzin duidelijk te maken..Een helm waar standaard geen pinlock bij zit, zou je dus niet mogen voorzien van pinlock want je veranderd wat aan de helm...
 
Voer je een duitse motor in, met een vervangende uitlaat, wordt dat hier ook geaccepteerd, staat dat niet op het kenteken , dan meten ze hier het geluid bij import ...is het orgineel, dan is het goed
Ik heb mijn (Duitse) Tuono 1100 factory zelf ingevoerd met Akrapovic demper en de rdw keurmeester heeft er niet eens naar omgekeken bij de keuring. Sterker nog, volgens mij heeft hij niet eens de motor gestart 😂.

Ik denk dat het keuringstation en meester afhankelijk is. Ik kneep hem van te voren namelijk best wel, ondanks dat het een goedgekeurde demper was.
 
Ik heb mijn (Duitse) Tuono 1100 factory zelf ingevoerd met Akrapovic demper en de rdw keurmeester heeft er niet eens naar omgekeken bij de keuring. Sterker nog, volgens mij heeft hij niet eens de motor gestart 😂.

Ik denk dat het keuringstation en meester afhankelijk is. Ik kneep hem van te voren namelijk best wel, ondanks dat het een goedgekeurde demper was.
Venlo is bij mij altijd easy peasy geweest, daar staan ook keurmeesters die zelf motorfanaten zijn ( opengewerkt blok daar in de hal)
Gilze rijen was streng, geluid meten, en als er iets aan verbouwd was de weegschaal op.
 
Ik heb mijn (Duitse) Tuono 1100 factory zelf ingevoerd met Akrapovic demper en de rdw keurmeester heeft er niet eens naar omgekeken bij de keuring. Sterker nog, volgens mij heeft hij niet eens de motor gestart 😂.

Ik denk dat het keuringstation en meester afhankelijk is. Ik kneep hem van te voren namelijk best wel, ondanks dat het een goedgekeurde demper was.
Als de motor uit de eu komt controleren ze alleen of de gegevens juist zijn. Techniek wordt niet naar gekeken.
 
die kunnen gerust ook een e-keur hebben dat is mijn punt.

Nee, die hebben dan geen e-keur, of eigenlijk: de e-keur is niet geldig.
Die e-keur op die uitlaat is voor die ene motor, onder de omstandigheden zoals die bedoeld zijn. Je krijgt er zelfs een certificaat bij waar jouw type motor op staat. Het tekentje van de E-keur an sich alleen zegt niks. De E-keur is geldig als je aan alle daarbij behorende voorwaarden voldoet.
Dus met db-killer, met katalysator, zonder gaatje in je uitlaatbochten etc etc.

Die mensen met brulpijpen hebben niet de juiste uitlaat voor hun motor, geen db-killer erin of andere fratsen uitgehaald.


Edit: zie dat je al genoeg les hebt gehad, maar het wil er blijkbaar niet in.
 
Ingewikkeld verhaal hoor, met die E-keuren en decibellen.

Tegenwoordig schrijven ze elke motor in met een dB waarde op kenteken. Een E-keur van lang geleden met een grotere waarde is dan niet zomaar geldig, tenzij je die nieuwe waarde op jouw kentekenbewijs weet te krijgen. Misschien lukt dat als je zwaait met de homologatiepapieren.

Maar het zou zomaar kunnen dat ze dat omkeuren niet meer doen, dat voor alle ombouw de nieuwbouw eisen gelden. Dat zou ook nog van het bouwjaar van de motor af kunnen hangen. Die constructie komt op andere gebieden voor (bv ombouwen naar EV van recente voertuigen). Dan kun je je r**t afvegen met oudere CE keur papieren, die zijn dan gewoon voor een nieuwe toelating in 2023 niet meer geldig.

Als de uitlaat gecertificeerd is binnen de waarde die anno 2023 voor jouw brommert geldt, en bij meting is ie toch te luid, dan is ie door een vorige eigenaar wellicht gemodificeerd, of versleten, of productiefout.

Een CE certificaat is geen garantiebewijs dat die uitlaat 100 jaar lang aan die norm blijft voldoen, ongeacht wat ermee gedaan wordt. En ook geen garantiebewijs dat de regels in die 100 jaar niet veranderen. Daarom wordt er gemeten, in plaats van alleen naar papiertjes gekeken.

In al die gevallen moet je dus bij de leverancier wezen voor een nieuwe die wél voldoet...
De enige uitzondering is als je door een tweede meting kunt aantonen dat de RDW meting niet correct volgens de norm uitgevoerd is en jouw uitlaat dus wel degelijk aan de normen voldoet, die gelden in 2023 voor jouw kenteken.
 
nee, de E-keur betreft puur en alleen op de losse uitlaat en niet op de motor met vervangende uitlaat in zij geheel als samengesteld geheel.

Alles wat binnen Europa gemaakt of gebouwd wordt moet een E-keur hebben.
de vervangende uitlaat is gekeurd op zijn eigen technische en mechanische specificaties los van de motor waarvoor de uitlaat gebouwd is.
Dat betekend dat de vervangende uitlaat andere geluids- en emissienormen heeft of kan hebben.

Jouw motor is een samengesteld constructief geheel die gekeurd is door de RDW zoals ie uit de fabriek is komen rollen met de specificaties, geluidsnormen en emissies die bij die samengesteld constructie behoren EN als dusdanig dior de RDW zijn geregistreerd waarvan (beknopt) dit op de kentekenbewijs terug te vinden is.

elke aanpassing hieraan zorgt ervoor dat de motor buiten de bij de RDW geregisteerde specificaties vallen.

Raar dat iemand die het allemaal zo goed weet aan de sukkels hier om hulp komt vragen.


PS: Je snapt er geen reet van.
 
Ingewikkeld verhaal hoor, met die E-keuren en decibellen.

Tegenwoordig schrijven ze elke motor in met een dB waarde op kenteken. Een E-keur van lang geleden met een grotere waarde is dan niet zomaar geldig, tenzij je die nieuwe waarde op jouw kentekenbewijs weet te krijgen. Misschien lukt dat als je zwaait met de homologatiepapieren.

Maar het zou zomaar kunnen dat ze dat omkeuren niet meer doen, dat voor alle ombouw de nieuwbouw eisen gelden. Dat zou ook nog van het bouwjaar van de motor af kunnen hangen. Die constructie komt op andere gebieden voor (bv ombouwen naar EV van recente voertuigen). Dan kun je je r**t afvegen met oudere CE keur papieren, die zijn dan gewoon voor een nieuwe toelating in 2023 niet meer geldig.

Als de uitlaat gecertificeerd is binnen de waarde die anno 2023 voor jouw brommert geldt, en bij meting is ie toch te luid, dan is ie door een vorige eigenaar wellicht gemodificeerd, of versleten, of productiefout.

Een CE certificaat is geen garantiebewijs dat die uitlaat 100 jaar lang aan die norm blijft voldoen, ongeacht wat ermee gedaan wordt. En ook geen garantiebewijs dat de regels in die 100 jaar niet veranderen. Daarom wordt er gemeten, in plaats van alleen naar papiertjes gekeken.

In al die gevallen moet je dus bij de leverancier wezen voor een nieuwe die wél voldoet...
De enige uitzondering is als je door een tweede meting kunt aantonen dat de RDW meting niet correct volgens de norm uitgevoerd is en jouw uitlaat dus wel degelijk aan de normen voldoet, die gelden in 2023 voor jouw kenteken.
Wat is dit weer voor verhaal, heb je de openingspost wel gelezen?
 
Ingewikkeld verhaal hoor, met die E-keuren en decibellen.

Tegenwoordig schrijven ze elke motor in met een dB waarde op kenteken. Een E-keur van lang geleden met een grotere waarde is dan niet zomaar geldig, tenzij je die nieuwe waarde op jouw kentekenbewijs weet te krijgen. Misschien lukt dat als je zwaait met de homologatiepapieren.

Maar het zou zomaar kunnen dat ze dat omkeuren niet meer doen, dat voor alle ombouw de nieuwbouw eisen gelden. Dat zou ook nog van het bouwjaar van de motor af kunnen hangen. Die constructie komt op andere gebieden voor (bv ombouwen naar EV van recente voertuigen). Dan kun je je r**t afvegen met oudere CE keur papieren, die zijn dan gewoon voor een nieuwe toelating in 2023 niet meer geldig.

Als de uitlaat gecertificeerd is binnen de waarde die anno 2023 voor jouw brommert geldt, en bij meting is ie toch te luid, dan is ie door een vorige eigenaar wellicht gemodificeerd, of versleten, of productiefout.

Een CE certificaat is geen garantiebewijs dat die uitlaat 100 jaar lang aan die norm blijft voldoen, ongeacht wat ermee gedaan wordt. En ook geen garantiebewijs dat de regels in die 100 jaar niet veranderen. Daarom wordt er gemeten, in plaats van alleen naar papiertjes gekeken.

In al die gevallen moet je dus bij de leverancier wezen voor een nieuwe die wél voldoet...
De enige uitzondering is als je door een tweede meting kunt aantonen dat de RDW meting niet correct volgens de norm uitgevoerd is en jouw uitlaat dus wel degelijk aan de normen voldoet, die gelden in 2023 voor jouw kenteken.
Sorry, maar nu ga je E-keur en CE door elkaar gebruiken, en buiten het feit dat het weinig met elkaar te maken heeft, maakt het er ook niet duidelijker op..
E-keur werkt als volgt..
Een helmfabrikant ontwerpt een helm, en die wil hij in europa gaan verkopen..
Dan kan hij in elk land apart goedkeuring aanvragen, of hij gaat naar een keuringsinstantie, die een keuring doet voor ALLE bij de EU aangesloten landen, en als de helm voldoet krijgt hij een certificering met een nummer daarbij, en daarmee mag hij in alle landen deze helm als goedgekeurd verkopen..
Datzelfde geldt voor uitlaten, koplampen, zo'n beetje alles wat hij maar wil verkopen wat aan eisen moet voldoen, en het land van keuren is vertegenwoordigd door het cijfertje achter de E.
En dit blijft voor altijd geldig voor DAT product..
Komt de EU met nieuwe eisen, dan krijgt jouw product een nieuw toelatingsnummer, en dan is het vervangingsonderdeel niet meer van toepassing op het nieuwe product tenzij er een hernieuwde keuring plaatsvind

Een CE keurmerk mag je zelf aanbrengen zonder dat een keuringsinstantie zich daar over hoeft te buigen, daarmee geef je aan dat jouw product voldoet aan de regels die de europese regelgeving daaraan stelt, en is geheel je eigen verantwoording.
Voor de meeste west europese bedrijven is dat geen probleem, maar er wordt natuurlijk misbruik van gemaakt, al vraag ik me af wie er naar een CE keurmerk kijkt
Ook mag je niet CE gekeurde producten gebruiken en staat er geen straf op, maar onderzoek naar deugdelijkheid kan wel tot straf leiden..
b.v. een wandcontactdoos kan een TNO keurmerk hebben en geen CE , maar mag je dus gebruiken..
Een koffiezetapparaat kan helemaal geen keurmerken hebben, uitgevoerd worden naar jemen en door een vluchteling mee teruggebracht worden...brand>>> onderzoek>>> helaas pindakaas
En de CE gaat verder, gezondheid , milieu en veiligheid
 
Terug
Bovenaan Onderaan