E keurmerk einddempers : hoe belangrijk? Hoe groot de pakkans?

Muug

Die hard MF'er
17 okt 2007
348
141
O-Vl
Hoi,
ik heb momenteel drie sets einddempers liggen voor mijn KTM 950 Adventure. De originele, die zijn sowieso de stilste en met E keurmerk. Het zijn ook de zwaarste en de heetste. Dan heb ik nog een setje Wing dempers, héél erg licht, niet zoveel luider en zonder E keurmerk. Daar heb ik al véle jaren mee door Europa gereden. En nu zit er sinds een jaartje een setje van Arrow op, mét E keurmerk én eigenlijk te luid voor mij. Dus ik denk er sterk aan om weer die Wing-set te monteren.
Maar hoe groot is de pakkans tegenwoordig? Hoe streng controleren ze die dempers? Zijn er mensen die hier al voor aan de kant gezet of gehouden zijn?
mvg,
Paul
 
Nooit problemen gehad, rij ook zonder E keur. Niet te gek doen gewoon je gedragen scheelt al een hoop
 
Hier zullen ze je er niet snel voor aan de kant zetten. Hooguit bij evenement als de TT... daar willen ze nog wel eens op db meten bij een pompstation. In duitsland weet ik dat ze strenger zijn en is het verstandiger om een E keur te hebben en de dbkiller bij je te hebben. Dan kun je toch door rijden met een waarschuwing op zak. Dat heb ik zelf al eens meegemaakt.
 
Mijn broer heeft meer dan 100.000 km met een open Two Brothers gereden, met een ten hemel schreiend geluid. Ook in Duitsland, België en Frankrijk.
Nooit heeft er iemand iets van gezegd. Toevallig reed hij dit jaar op de eerste mooie zaterdag van het jaar op een weggetje waar zo'n bord staat dat motorrijders rustig moeten rijden en niet in groepen. Hij werd door een motoragent staande gehouden. Deze man was niet in staat het geluid te meten en hij kwam er met een waarschuwing vanaf. Toevallig had hij net een nieuwe motor gekocht, het was een soort van afscheidsritje.
Dus ja, het kan.
 
In het kentekenregister staat alleen vermeld hoeveel DB de motor(uitlaat) mag maken bij een bepaald toerental. Er is in de Regeling Voertuigen geen enkele bepaling over het wel of niet hebben van een E-keur opgenomen dus de politie en het RDW kunnen er niets mee zolang je niet aan je DB komt.
Geluidsmetingen tijdens verkeerscontroles zijn zeldzaam omdat daar hele strenge eisen voor zijn maar voor het ontbreken van de DB-killers kan een bonnetje onnodig geluid volgen van 380 euro.

In Duitsland is het anders geregeld. Daar is het E-keur voor de uitlaat wel verplicht en wordt er ook op gehandhaafd.
 
Er was hier iemand op MF die z'n KTM kwijt was omdat ie geen Ekeur op z'n neppe uitlaat had zitten.
 
Wie gelooft wordt zalig...
Ik heb dat ook gelezen, maar er was wel meer aan de hand...
Mijn 96'er 1000 heeft er sinds '97 een Laser onderzitten en daar is al een halve ton nooit wat van gezegd.

Neem een paar dingen in acht: Inderdaad de TT, Blijf uit Rotterdam en belangrijk: val niet op!
 
Ik heb wel e-keur. Maar ik vraag me af wat er van de demping over is na 23 jaar. Volgens mij voldoet de uitlaat allang niet meer aan de waardes op het kentekenbewijs. Hoe zit dat dan? Ik heb niet de apparatuur om dit na te meten en de meeste motorzaken volgens mij ook niet?

Kan je geen dbkillers vinden voor je Wing dempers. Ik rij al jaren met ekeurloze dempers en nooit geen problemen mee gehad. Heeft ook grotendeels met je rijstyle te maken. Als je voor vreemd rijgedrag of geluidsoverlast aan de kant wordt gezet is de kans waarschijnlijk erg groot dat je problemen kan krijgen voor dit soort einddempers.

Wat voor problemen had je dan?
 
Ik heb wel e-keur. Maar ik vraag me af wat er van de demping over is na 23 jaar. Volgens mij voldoet de uitlaat allang niet meer aan de waardes op het kentekenbewijs. Hoe zit dat dan? Ik heb niet de apparatuur om dit na te meten en de meeste motorzaken volgens mij ook niet?

De meeste fabrikanten blijven met de standaard uitlaten ruim aan de veilige kant van het maximaal aantal DB. Het maakt voor een geluidsmeting echter niet uit of je een originele uitlaat of andere uitlaat er onder hebt zitten en ook niet of hij nieuw is of dat hij 23 jaar oud is. Te veel DB zijn te veel DB.
 
Mijn Wings hebben geen e-keur, maar wel db-killers gelukkig en daardoor klinken ze min of meer even luid als de originele. En ik heb de vulling tien jaar geleden al eens vervangen, en 80.000km later (2 jaar geleden was dat) ook eens. Toen zag ik trouwens dat het niet nodig was geweest. Kortom, ze klinken heel sociaal. Socialer dan die wél gekeurde Arrow-set.

De originele dempers bevatten volgens mij een soort van labyrinth aan buisjes om het geluid te dempen, in combi met wat geluidsdempend materiaal. Dus als het dempend materiaal verdwijnt, zal het labyrinth toch nog goed dempen. Het verklaart ook waarom ze zo zwaar zijn en zo heet worden.
 
Pakkans: minder dan een snelheidsovertreding.

En verder gewoon niet opvallen en een beetje geluk hebben dat je op een drukke motortraject niet gecontroleerd wordt.

En voor de rest niet teveel herrie maken, denk aan een ander dus. Van herriemakers en snelheidsduivels krijg je alleen maar last van, met als gevolg dijkafsluitingen etc.
 
Wie trekt zich daar nog wat van aan...boeie...
Toch wel vervelend als je in het Sauerland of de Eifel staande wordt gehouden en je de fiets kan laten staan. Kan je nog net zo stoer zijn, maar sta je mooi met je pik in je handen.

Op mijn Vmax zitten ook geen originele uitlaten meer en ben nog nooit aangehouden in Duitsland, maar het spookt toch altijd wel ff door mijn hoofd als ik daar rijd.
 
Toch wel vervelend als je in het Sauerland of de Eifel staande wordt gehouden en je de fiets kan laten staan. Kan je nog net zo stoer zijn, maar sta je mooi met je pik in je handen.

Op mijn Vmax zitten ook geen originele uitlaten meer en ben nog nooit aangehouden in Duitsland, maar het spookt toch altijd wel ff door mijn hoofd als ik daar rijd.

Dat kan als ie te luid is...correct...maar niet wegens ontbreken van de e-keur...dus gewoon db killers onder het zadel...wie rijdt er trouwens in de Eifel? Sowieso, tenminste in de Nord-Eifel, veel teveel politie...
 
Ik heb dat ook gelezen, maar er was wel meer aan de hand...
Mijn 96'er 1000 heeft er sinds '97 een Laser onderzitten en daar is al een halve ton nooit wat van gezegd.

Neem een paar dingen in acht: Inderdaad de TT, Blijf uit Rotterdam en belangrijk: val niet op!


Ik hoor wel meer mensen dit zeggen, maar dat is echt pure Efteling gedachte..
Woon in Rotterdam, rij al heel wat jaartjes rond in en rondom de stad.
Met meestal niet originele uitlaten (9 van de 10x wel aftermarkets met E-keur) en nog
nooit gezeur over gehad.


Echter, wel één keer met mijn auto.
Werd toen aan de kant gezet omdat wijsneus vondt dat hij te veel herrie maakte.
Dus wijsneus met zijn bakkes op straat, zaklamp erbij en inspecteren.
En wijsneus kon het maar niet begrijpen dat de uitlaat geheel standaard was.
Zelfs de originele stickers van de dempers zaten er nog op..

Heb toen maar niet gezegd dat er een standaard Groep A van voor tot achter onder hing, incl spruitstuk..
 
Heb zelf een ktm 625 met een akra systeem, daar staan duidelijk E nummers op. Maar met het geluid dat ze maken, inclusief DB killers, denk ik niet dat oom agent op het E nummer gaat letten.
 
In het kentekenregister staat alleen vermeld hoeveel DB de motor(uitlaat) mag maken bij een bepaald toerental. Er is in de Regeling Voertuigen geen enkele bepaling over het wel of niet hebben van een E-keur opgenomen dus de politie en het RDW kunnen er niets mee zolang je niet aan je DB komt.
Geluidsmetingen tijdens verkeerscontroles zijn zeldzaam omdat daar hele strenge eisen voor zijn maar voor het ontbreken van de DB-killers kan een bonnetje onnodig geluid volgen van 380 euro.

In Duitsland is het anders geregeld. Daar is het E-keur voor de uitlaat wel verplicht en wordt er ook op gehandhaafd.

Voor duitsers, en ook dat is niet helemaal waar, ABE is daar ook voldoende, of zelfs nog beter, daar hoef je niet voor langs de TUV.
Ook in Dld mag je zelf een uitlaat in elkaar flansen, maar dan moet hij wel gekeurd worden, en dat wordt dan op je kenteken gezet met Db's die hij maakt...
Zelfs als je daar je velgen polijst, vindt de TUV dat je materiaal hebt weggenomen , en ook dat moet officieel in het kenteken worden vermeld na keuring
 
Terug
Bovenaan Onderaan