E-Keurmerk

MaartN

MF veteraan
16 aug 2009
1.480
0
Apeldoorn
Hallo, ik wil een nieuwe uitlaat kopen.
Waar kun je zien dat er een e-keurmerk op zit, of is daar een bepaalde website voor??

Gr
 
Ai em wit stoepit. :+


Kijk wel uit. Soms worden uitlaten door de fabrikant aangegeven als "street legal", maar hebben ze evengoed geen E-keur.
 
Als het goed is moet het er in gestanst of gelaserd zijn. een E merkje.
Mijn bruute Devil uitlaten staat ook geen E in, maar maken niet zo'n heel hard lawaai en ben in zowel Nederland , duitsland en Tsjechië nog nooit aangehouden. Gewoon geen open schreeuw uitlaten halen, doe je niemand een plezier mee. En blijf je uit de problemen :)
 
CE Marking (CE-Marking), also known unofficially as "CE mark" or "EC Mark", as shown on the top of this page, is a mandatory mark for many (estimatively around 70%) of the products sold on the EFTA plus European Union (EU) market (total 28 countries) and it is often referred as the "Trade Passport to Europe" for non-EU products.

Uiteraard weer mét bronvermelding

Maar dat CE/EC keur zegt verder dus nog niets aangaande de technische eisen en keuringen, iets wat ingeval het een "e" keur betreft wél het geval is. (Let vooral ook op de "e" v.s. de "E", want ook daar zit weer verschil in.
Dat hele logo/keur orgaan is overigens érg lastig te doorgronden, maar zolang je er maar vanuit gaat dat er bij een "e" keur produkt óók een uitdraai aanwezig hoort te zijn van het keuringsrapport/goedkeuring dan moet 't wel goed komen ;)
 
Laatst bewerkt:
Wat ik mij zomaar afvraag betreffende de e-keur:

Stel je koopt een tweedehands setje uitlaten zonder e-keur, slaat zo'n teken erin met slagletter en gaat lekker rondrijden en doet alsof je nergens iets van af weet.

Ik neem aan dat bijna niemand het keuringsrapport van de uitlaten altijd bij zich heeft dus misschien kan je bij een eventuele controle zo toch de politie op het verkeerde been kan zetten als de uitlaat niet teveel herrie maakt.

Verder denk ik trouwens dat het niet veel uitmaakt of je met of zonder e-keur rijdt. Ik ben al een aantal keer staande gehouden met "competition use only" pijpen en hier is nooit iets van gezegd. Ze maken dan ook alleen herrie als je flink toeren maakt.

Andersom denk ik dat een e-keur ook weinig betekend als je uitlaten alsnog een takke herrie maken, ook al staat er een e-tje op. Denk niet dat je onder een boete uitkomt dan of ligt dit anders?
 
Wat ik mij zomaar afvraag betreffende de e-keur:

Stel je koopt een tweedehands setje uitlaten zonder e-keur, slaat zo'n teken erin met slagletter en gaat lekker rondrijden en doet alsof je nergens iets van af weet.

Ik neem aan dat bijna niemand het keuringsrapport van de uitlaten altijd bij zich heeft dus misschien kan je bij een eventuele controle zo toch de politie op het verkeerde been kan zetten als de uitlaat niet teveel herrie maakt.
Als je niet teveel herrie maakt boeit een e-keur inderdaad nauwelijks. Tenzij je bij een uitgebreide politiecontrole een keer gezeik krijgt. Wel denk ik dat het een verschrikkelijk stupide idee is om zo'n ding er zelf in te slaan. Niet alleen zie je dat meteen, het levert ook heel veel extra gezeik op. Je kunt veel beter zonder e-keur rondrijden.

Andersom denk ik dat een e-keur ook weinig betekend als je uitlaten alsnog een takke herrie maken, ook al staat er een e-tje op. Denk niet dat je onder een boete uitkomt dan of ligt dit anders?
Nee, natuurlijk niet. Er zijn 2 onafhankelijke verplichtingen: je moet een uitlaat met e-keur hebben (en knippers met e-keur, reflectoren met e-keur, en nog een hele serie onderdelen), en daarnaast mag je motor niet teveel herrie maken. Het punt is alleen dat bekeuren op herrie altijd ingewikkeld is, bekeuren op het missen van een keurmerkje is heel makkelijk :)
 
Laatst bewerkt:
Als je niet teveel herrie maakt boeit een e-keur inderdaad nauwelijks. Tenzij je bij een uitgebreide politiecontrole een keer gezeik krijgt. Wel denk ik dat het een verschrikkelijk stupide idee is om zo'n ding er zelf in te slaan. Niet alleen zie je dat meteen, het levert ook heel veel extra gezeik op. Je kunt veel beter zonder e-keur rondrijden.
In Nederland heb je gelijk, daar wordt niet of nauwelijks op de E-keur gelet.
Maar in Duitsland bv. is het ontbreken van dat keur al voldoende voor de bekende fanmail......

Nee, natuurlijk niet. Er zijn 2 onafhankelijke verplichtingen: je moet een uitlaat met e-keur hebben (en knippers met e-keur, reflectoren met e-keur, en nog een hele serie onderdelen), en daarnaast mag je motor niet teveel herrie maken. Het punt is alleen dat bekeuren op herrie altijd ingewikkeld is, bekeuren op het missen van een keurmerkje is heel makkelijk :)

Klopt. Overigens is dat bekeuren op herrie ook weer niet zó ingewikkeld. Motor laten lopen, meetapparaat op de vereiste afstand en meten maar. Daarna wordt de uitkomst vergeleken met de waarde uit de RDW tabel voor dat type motor.
 
Laatst bewerkt:
oke even een vraag,
"stel" ik heb een uitlaat (aftermarket) met E keur, rij lekker op zaterdag ochtend naar de TT. Veel controles natuurlijk. De politie wilt mijn geluid meten, en ze meten 5 dB te hoog voor mijn motor.
Wat dan??? ik heb een goedgekeurde uitlaat, verder nix veranderd, en toch is mijn dB te hoog. Wat dan. Iemand een idee of ervaring????
 
oke even een vraag,
"stel" ik heb een uitlaat (aftermarket) met E keur, rij lekker op zaterdag ochtend naar de TT. Veel controles natuurlijk. De politie wilt mijn geluid meten, en ze meten 5 dB te hoog voor mijn motor.
Wat dan??? ik heb een goedgekeurde uitlaat, verder nix veranderd, en toch is mijn dB te hoog. Wat dan. Iemand een idee of ervaring????

E óf e .... is een wereld van verschil ...

En een uitlaat óf alleen een einddemper?
 
Aftermarket einddemper
E of e tja laten weg zeggen streetlegal, is dat genoeg???
iig kunnen ze mij dan een boete geven voor de dB's??? als ik verder nix heb veranderd aan de moto.
dit is btw allemaal "stel" he, ik heb gewoon de orginele dempers er op zitten met de opdruk "80 dB @ 6800 rpm" dus zeker wel legaal.
ik vroeg het me gewoon af
en als het een motor van na 1998 is (I wish B| )
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan