E10 brandstof ook voor motoren issue??

wilco1979

Die hard MF'er
9 mei 2017
354
17
lelystad
Hoi allemaal,

Ik las dat voor iets oudere auto's de E10 brandstof die in 2020 ingevoerd gaat worden tot problemen kan gaan leiden. Ik ben benieuwd of dat ook voor motorfietsen zo zal zijn.

Zou erop neerkomen dat als je auto/motor geen E10 mag tanken dat je dan automatisch Vpower of vergelijkbaar moet tanken. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden, ikzelf vind het weer een typische overheidsmaatregel (overheid bezorgt me nogal eens recht overeind staande nekharen).
 
Ik las dat voor iets oudere auto's de E10 brandstof die in 2020 ingevoerd gaat worden tot problemen kan gaan leiden. Ik ben benieuwd of dat ook voor motorfietsen zo zal zijn.

Zou erop neerkomen dat als je auto/motor geen E10 mag tanken dat je dan automatisch Vpower of vergelijkbaar moet tanken. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden, ikzelf vind het weer een typische overheidsmaatregel (overheid bezorgt me nogal eens recht overeind staande nekharen).

Zelfs mijn 20 jaar oude Transalp mag volgens opgave van Honda gewoon op E10 rijden.
 
ikzelf vind het weer een typische overheidsmaatregel (overheid bezorgt me nogal eens recht overeind staande nekharen).
:^

Als ik een tank in 1-2 dagen leeg kan rijden dan gooi ik er soms nog wel de voorloper van E10 in.
Maar anders tank ik juist de V-Power of Excellence benzines. (En mijn Aprilia RSV4 zelfs altijd)

Moderne benzine is troep. -O-
 
Laatst bewerkt:
Je moet voor de grap eens op Youtube zoeken naar filmpjes van mensen die oude motoren aan de praat maken. Ethanol houdende brandstof geeft echt veel meer problemen als je hem langere tijd laat staan. Het gaat echt onherstelbaar stuk doordat er veel meer corrosie optreed. Bij een motor met carburateur zou ik het gewoon helemaal nooit gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Een tijdje terug stond ik met de auto bij een Shell-pomp en had toevallig een lege 10-liter jerrycan achterin liggen. Met die hele E10-discussie in het achterhoofd dacht ik wtf en voor de gein eens even de auto (Honda Civic, 2006) en de motor (Honda Rebel, 1986) een keertje volgegooid met V-power.

Allebei draaien ze mooier en stiller rond en verbruiken ze minder, de Civic ging van net 1:14 naar bijna 1:16, dus die meerprijs per liter voelt mijn portemonnee niet.
Nu ik zie dat de Rebel niet eens voorkomt op de lijst van HCx, maar vergelijkbare types niet op E10 mogen draaien, staat mijn keuze wel vast. :Y

En dan die mooie disclaimer op de Honda-lijst: "Auch wenn eine E10-Verträglichkeit vorliegt kann dieser Kraftstoff unter Umständen einen unrunden Motorlauf verursachen und zu einer Leistungsminderung führen." :N
 
Laatst bewerkt:
Joh, just for the record: We rijden al op E07.
De Euro95 uit de pomp is al enkele jaren geen pure benzine meer.

We krijgen langzaamaan steeds meer ethanol, tot we in 2020 10% ethanol in de benzine hebben.
We zitten nu op 7%, volgend jaar zal het allicht 8% zijn, etc etc.

Wat van belang is, is dat als je de motor langere tijd weg zet, je de tank tot de nok toe vol gooit.
Dat was het sowieso al in verband met condens en eventueel optredende roest, maar met ethanol is de brandstof ook nog licht hygroscopisch geworden.
Dat betekent dat er dus letterlijk water in je brandstof terecht komt omdat het wordt aangetrokken uit de lucht. Dus zelfs onder de vloeistofspiegel kan je tank dan gaan roesten, wat dan weer je brandstoffilter en carbs/injectie terecht komt.

Als je tank helemaal vol zit en er geen lucht bij is, kan er ook geen vocht in terecht komen, dus gaat je tank niet roesten.

Dan is er nog het puntje dat ethanol rubber afdichtingen kan opvreten.
Gelukkig hebben we sinds de midden jaren 90 al vrij veel ethanolbestendig rubber.
Maargoed, het kan natuurlijk nogsteeds gebeuren want niet alle auto's/motoren zijn aangepast, dus je moet er iets meer op verdacht zijn dat er benzinelekjes kunnen optreden.
Als je dan nieuwe stukjes rubber koopt, zijn die inmiddels bestand tegen ethanol.
Preventief vervangen is ook een optie.

Voor auto's kan Ethanol een probleem zijn, maar dat is vrij sporadisch. Vooral de direct inspuitende systemen (dus injectie direct in de cylinder ipv in inlaattraject) hebben er eerder last van.
Dat vind je onder andere in Mitsubishi GDI motoren en Volkswagen's TSI (Stratified Injection) modellen.
De Mitsubishi's zijn inmiddels al ouder en zijn er niet op aangepast. De modellen van Volkswagen kunnen er wel gewoon mee overweg.
Dat zit hem vooral in de smerende werking van benzine, terwijl ethanol juist smeermiddelen oplost. De injectoren van een direct inspuitend systeem staan onder veel hogere druk en hebben de smering nodig om fatsoenlijk te werken.
Volkswagen schijnt dat anders te hebben opgelost.

Voor systemen die injectie hebben in het inlaattraject of zelfs gewoon carburateurs gebruiken, is er verder eigenlijk weinig aan de hand.
Ethanol heeft dan wel een lagere energetische waarde en brand heter dan benzine, maar in de kleine hoeveelheden die het in benzine zit, maakt het weinig uit.
Als je motor is voorzien van een lambdasonde, dan stelt hij automatisch bij (die 10% wordt prima opgevangen met bijregelen vanuit de computer) en bij carburateurs is het een kwestie van opnieuw laten afstellen.


Wat betreft de opmerkingen over dat het weer zo'n overheidsmaatregel is, is er veel meer te zeggen.
Het gebruik van Ethanol verkleint de CO2 cirkel van duizenden jaren naar slechts enkele tientallen jaren.
Het effect op het broeikaseffect zou dus op de lange termijn zeker merkbaar moeten zijn.
Hoe meer ethanol we gebruiken, hoe meer planten we daar voor moeten gaan verbouwen. Meer planten is een grotere CO2 absorbtie en dus minder broeikaseffect.
Dus op z'n minst zou de hoeveelheid CO2 in de atmosfeer moeten stabiliseren (c.q. stoppen met stijgen) en over de komende 1000 jaar moeten gaan afnemen.
Daarbij brand Ethanol schoner dan benzine, met minder schadelijke restproducten in de uitlaatgassen. Dus ook smog-vorming in dichtbevolkte stedelijke gebieden zou fors minder moeten worden op termijn.


Editje erbij:
Ethanol heeft trouwens nog andere voordelen.
De klopvastheid (c.q. het octaangetal) is veel hoger dan die van zelfs de beste benzine op de markt.
Dat maakt de weg vrij voor grootschaliger inzet van turbo's en superchargers, en voor hogere compressie nivo's in de motor. Meer compressie (of dat dan in de motor zelf is of middels een externe turbo/supercharger) betekent ook een beter gebruik van het uitzettingscoefficient. Per arbeidsslag van een cylinder wordt er een grotere afstand (up/down) afgelegd door de zuiger en verzet deze dus meer werk.
En dat betekent meer vermogen.
Of je verbrand gewoon meer brandstof (met een turbo) en geeft de zuiger een hardere mep.
Om het op z'n Clarkson's te zeggen: POOOWEEEEEEERRRRR!!!!!

Dus stel dat je nu fatsoenlijk aan E85 kan komen, je vervangt alle rubbers in het brandstoftraject en verbouwt je motor met een 'grotere' krukas, andere zuigers, etc etc voor hogere compressie, dan heb je ook meer vermogen te pakken dan wat je ooit met benzine zou kunnen halen.
Of je monteert een turbo/supercharger ipv andere inwendige onderdelen, voor hetzelfde effect.
 
Laatst bewerkt:
Het is simpel. Gewoon E10 tanken. Gaat allemaal probleemloos.

Tenzij je je motor wekenlang hebt stilstaan.

Ik tank het nu al een half jaar en enkel in de winter merk ik een meerverbruik.

Maar intussen ben ik met de E10 al 6 keer over de 500km gegaan met een tank van 21L.

Met de oude 95 (wat E5 is) is me dat slechts 1 kee4 gelukt.

Of het meer power geeft durf ik niet te bevestigen, ik ben een te rustige rijder om da te weten. Alhoewel, tijdje terug in Duitsland, effe 210km/u op teller (204km/u reëel), en die bleef gewoon doortrekken. Het verbruik lag toen wel hoger maar dat is normaal als je een paar honderd km aflegt met een kruissnelheid van om en bij de 160km/u.

Met mijn rijstijl zat ik met de 95 op circa 480km per tank, met de E10 is dat niet minder.
Afgelopen cyclus ook wat sportiever gereden als gewoonlijk, en voor de zekerheid getankt op 460km, er ging maar 20,35L in dit in tegenstelling tot de gewoonlijke 21L.

Al dat gedoe over de E10 is een storm ... nee, een tsunami ... in een glas water.

En ... de E10, wacht maar, dat zal snel oplopen tot E23. Zijn ze nu al over aan het debatteren.

Mij krijgen ze er niet toe die verschrikkelijk peperdure* 98 te doen tanken. Mijn motor gaat er niet zuiniger op. Dat de meesten bij E10 merken dat ze plots veel meer verbruiken is omdat ze er nu plots op letten. En de gegevens meestal ook sterk overdrijven of verkeerd testen.

* de benzine is gewoon onmenselijk duur in België ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ach, zolang de 98 in België nog flink goedkoper is dan de 95 in NL, vind ik het niet zo erg om die onmenselijk dure 98 te tanken. ;)
Dat van die prijzen was dan ook wel een beetje ironisch bedoeld :P

Heb trouwens al gemerkt dat Nederland zich opgewerkt heeft tot de 1ste plaats in de categorie dure benzine. Noorwegen stond lang op 1 en heeft tijdelijk gekampt met een literprijs van meer dan 2€ :X
 
Zie voor geschiktheid op http://www.e10check.nl/

Sommige merken zijn al sinds 1990 of eerder geschikt voor E10.

Ervaring is wel dat met E10 soms het vermogen iets minder is en dat het verbruik iets hoger is.
Met de motor heb ik het nog niet geprobeerd E10 is hier duurder dan normaal ;-)

Met het auto alleen merkbaar als de sleurhut erachter hing. Nog niet eens de prestaties (gewoon meer gasgeven) maar wel het verbruik was zeker 5% hoger. Zonder sleurhut merkte ik vrij weinig van het rijden met E10.
 
Zelfs mijn 20 jaar oude Transalp mag volgens opgave van Honda gewoon op E10 rijden.
tuurlijk mag dat van honda die geven toch geen garantie meer en de onderdelen verkoop gaat alleen maar omhoog want je kan toch niet bewijzen dat het door de brandstof komt. zij zullen er dus alleen maar beter van worden dus waarom zouden ze zeggen dat het niet mag.
 
tuurlijk mag dat van honda die geven toch geen garantie meer en de onderdelen verkoop gaat alleen maar omhoog want je kan toch niet bewijzen dat het door de brandstof komt. zij zullen er dus alleen maar beter van worden dus waarom zouden ze zeggen dat het niet mag.

_O-
 
Mijn jongste (VFR) is van '91, de oudste (WLA) van '41, de rest zit ertussen.
Alles deed het prima op Euro95 E5, maar ik ga vanaf nu op zoek naar E5 of E0 brandstoffen
 
Ik tankte gisteren bij een tankstation hier in het centrum. (Total). De euro 95 pompen (groen label) stonden nu e10 onder. En de euro95 excellium (wit label) stond E5. Voorheen was dit dus 95 en 98, gaan denk ik een hoop mensen de mist mee in omdat het verder precies hetzelfde eruitziet als voorheen.
 
E10 benzine heeft inderdaad een lagere calorische waarde en hierdoor zal, theoretisch, het verbruik stijgen.
Echter ik rij al zo'n 8 jaar nagenoeg alleen E10. Dit met 3 verschillende motoren en totaal ruim 350k km. Soms moet er echter E5 erin (NL, Luxemburg en Spanje)
Ik merk echter geen verschil.
Ook geen brandstof problemen gehad.
Voor de meeste motoren geldt: Wees niet te bang!
 
E10 benzine heeft inderdaad een lagere calorische waarde en hierdoor zal, theoretisch, het verbruik stijgen.
Echter ik rij al zo'n 8 jaar nagenoeg alleen E10. Dit met 3 verschillende motoren en totaal ruim 350k km. Soms moet er echter E5 erin (NL, Luxemburg en Spanje)
Ik merk echter geen verschil.
Ook geen brandstof problemen gehad.
Voor de meeste motoren geldt: Wees niet te bang!
Dat verschil is kleiner dan 2%, dus dat valt weg in de verschillen die je dagelijks al hebt en de meetfouten. Mensen die zeggen dat het verbruik flink omhoog gaat hebben waarschijnlijk een ander probleem aan de motor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan