E10 brandstof ook voor motoren issue??

Er zijn geen onbemande tankstations waar je non-E10 kan scoren?
Mag je niet meer op bemande stations komen?:+
Het heeft te maken met het aantal pompen, omdat ze van de overheid een verplicht percentage E10 moeten aanbieden.
 
Ik begrijp dat er e.e.a. moet veranderen ten behoeve van het milieu.
Maar ik begin het betuttel en het gebemoei van de overheid een beetje zat te worden.
We moeten hier koste wat kost het beste jongetje van de klas (lees: Europa) zijn.
Nu weer het geleuter over die brandstoffen.
Als je een mooie klassieker hebt kun je er straks alleen nog naar kijken.
 
Er zijn geen onbemande tankstations waar je non-E10 kan scoren?
https://www.blueone95.nl/
Die stations voeren allemaal al jaren E10. De stations waar ik geweest ben hadden daar Euro 95 E5 naast. Die stations hebben dus de infrastructuur voor E5 en E10 op orde. Het zou kapitaalvernietiging zijn om dat na 1 oktober te stoppen. Ik verwacht dat je bij deze stations dus straks nog 95 E5 kunt tanken. Of ze gaan overstappen op een premium met een hoger octaangetal. Dat is even afwachten.
 
Ik heb het weleens geprobeerd hoor, dat E10 in Duitsland, maar de tank was opvallend sneller leeg. Dus dat prijsverschil kan echt niet uit.
Daarnaast vraag ik me af wat de meerwaarde voor het milieu is, als je met dezelfde kms er meer brandstof doorjaagt.

Normaal tank ik dus Euro95 (is overigens ook al E5 oftewel 5% ethanol) maar voor de winterstop tank ik hem altijd vol BP ultimate 98 omdat die ethanolvrij is. En het grootste bezwaar van ethanol is de neiging om water aan te trekken, en dat wordt een probleem als je motor lang stil staat, zo heb ik begrepen.
 
Ik heb de nieuwe bandit 1250 van 2014 al de jaren weggezet met E10 /E5 peut
Alleen de druppellader eraan
Het is starten en wegrijden
Het enige wat stuk is gegaan in die jaren is de claxon :+
Dat ethanolvrij wegzetten is wat voor zenuwlijers :X
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zet hem weg met Shell V Power (is ook ron 98) met zo’n flesje ‘anti-verouderaar’.
Nooit problemen gehad, 1x starten, lopen.
Tank in mijn motoren altijd V Power, niks mis mee.
Motor staat ook maar maximaal 4 maanden stil...
 
Zet hem weg met Shell V Power (is ook ron 98) met zo’n flesje ‘anti-verouderaar’.
Nooit problemen gehad, 1x starten, lopen.
Tank in mijn motoren altijd V Power, niks mis mee.
Motor staat ook maar maximaal 4 maanden stil...

ron 98 of 95 maakt niks uit voor het wegzetten hoor

zet em eens een keer weg zonder anti-verouderaar. Ook 1x starten lopen hoogstwaarschijnlijk. 4 maanden is niets
 
ron 98 of 95 maakt niks uit voor het wegzetten hoor

zet em eens een keer weg zonder anti-verouderaar. Ook 1x starten lopen hoogstwaarschijnlijk. 4 maanden is niets
Als ik mijn bandit 400 in de winter weg zet met E5, zonder anti-verouderaar, moet ik na de winter 10-20 sec doorstarten. Motor staat binnen maar wel op een vochtige plek.
Met anti-verouderaar start hij meteen. Ik tank nu gewoon 1x v-power aan het eind van de herfst, voor de rest gewoon 'normale' benzine.
Ik heb de motor nu al 10 jaar, na de winter merk ik echt verschil. Voor die 3 euro/jaar is dat het zeker waard.
 
Als ik mijn bandit 400 in de winter weg zet met E5, zonder anti-verouderaar, moet ik na de winter 10-20 sec doorstarten. Motor staat binnen maar wel op een vochtige plek.
Met anti-verouderaar start hij meteen. Ik tank nu gewoon 1x v-power aan het eind van de herfst, voor de rest gewoon 'normale' benzine.
Ik heb de motor nu al 10 jaar, na de winter merk ik echt verschil. Voor die 3 euro/jaar is dat het zeker waard.

ah, je doelde op 0% ethanol vs 5%. Duidelijk.
Gevaarlijk om dan de octaalgetallen te noemen als reden. Volgens mij is nl. lang niet elke ron98 nog ethnolvrij en ron95 kan momenteel ook 5% of 10% zijn.
 
ah, je doelde op 0% ethanol vs 5%. Duidelijk.
Gevaarlijk om dan de octaalgetallen te noemen als reden. Volgens mij is nl. lang niet elke ron98 nog ethnolvrij en ron95 kan momenteel ook 5% of 10% zijn.
Ik had het nergens over octaangetal hoor, misschien iemand anders ;). Dat maakt inderdaad niks uit. Alleen zijn de benzines zonder ethanol toevallig vaak ook de benzines met octaangetal 98. Zoals V-power (tegenwoordig ook octaangetal 98+) en BP Ultimate 98.
 
Ik had het nergens over octaangetal hoor, misschien iemand anders ;). Dat maakt inderdaad niks uit. Alleen zijn de benzines zonder ethanol toevallig vaak ook de benzines met octaangetal 98. Zoals V-power (tegenwoordig ook octaangetal 98+) en BP Ultimate 98.

Yes was idd iemand anders O-)

Trouwens, volgens mij noem jij nu de enige twee 98 benzines op die nog ethanolvrij zijn, als ik me goed herinner uit een ander topic. Firezone stopt er ook al mee meen ik.
 
Yes was idd iemand anders O-)

Trouwens, volgens mij noem jij nu de enige twee 98 benzines op die nog ethanolvrij zijn, als ik me goed herinner uit een ander topic. Firezone stopt er ook al mee meen ik.
Het word in Nederland wel een beetje zeuren wat betreft beschikbaarheid van E0. Hier in de VS zitten we al tijden op E10, maar er zijn ook nog wel redelijk wat tankstations waar E0 verkrijgbaar is. (in ieder geval ten oosten van de Rockies, vooral in gebieden waar veel op water gerecreëerd word).
 
Het KAN problemen opleveren.
Zowel m'n '79 als '91 Honda mogen het niet hebben van Honda - San.

Met een recentere motor verwacht ik geen geneuzel van rubbertjes die er door de uitlaat uit gaan komen in kleine brokjes.

Heb er wel veel mee getest met een koekblik, m'n '01 bmw 6 pitter verbruikt duidelijk meer , of.. heeft minder vermogen met E10 .
( meten.. is weten )

Op vakantie / bergen... zwaar beladen, krijgt ie dus het goeie spul..
In het vlakke Holland.. het goedkope spul aan de belgen pomp :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan