E10 en verbruik

Status
Niet open voor verdere reacties.

wes1985

Die hard MF'er
5 okt 2016
314
47
Misschien niet helemaal voor hiermaar goed, ik tank met mijn motor meestal de e5 benzine.
Maar met mijn werk buffel niet dat moet goedkoop natuurlijk, maar hoe goedkoop is dat nu eigelijk.
Ik heb namelijk het idee dat het verbruik flink is toegenomen daar het tanken van e10,voorheen met e5 700 a 750 km op 50 liter nu red ik net de 500 kilometer.
Zijn er meer die daar last van hebben toevallig?
 
Nou, dat is een beetje overdreven. Het verschil in energiedichtheid tussen E5 en E10 is ongeveer 2%. Ik heb zelf lange tijd een 40/60 mix van E85 en 98 octaan in mijn auto gegooid (Turbos worden heel blij van Ethanol vanwege het octaan gehalte van plus/min 110) en toen kreeg ik een meerverbruik van 20%. Maar in het dagelijkse gebruik zou je tussen E5 en E10 amper iets van merken.
 
Nou, dat is een beetje overdreven. Het verschil in energiedichtheid tussen E5 en E10 is ongeveer 2%. Ik heb zelf lange tijd een 40/60 mix van E85 en 98 octaan in mijn auto gegooid (Turbos worden heel blij van Ethanol vanwege het octaan gehalte van plus/min 110) en toen kreeg ik een meerverbruik van 20%. Maar in het dagelijkse gebruik zou je tussen E5 en E10 amper iets van merken.
Van mij uit is het niet overdreven ik rij ruim 2000 km in de maand en druk na het tanken altijd de dagteller naar nul, ik merk echt dat ik 200 kilometer minder rij met een tank.
Vandaar ook mijn vraag ik had gezien dat het niet teveel zou mogen schelen, en zou ik misschien gewoon in mijn auto zoeken dat daar het probleem zit.
 
Ik heb ook een verschil gemerkt, met de auto (astra station 1.6 uit 2008).
E5 98: gemiddeld 1:14,2
E10 95: gemiddeld 1:12.8
Dit is gemiddeld door meerdere tankbeurten die ik grotendeels met dezelfde route (woonwerk) heb gereden.
En pas geleden een keer in duitsland getankt (E5 95), en met die tank 1:13,6 gereden.
 
Misschien niet helemaal voor hiermaar goed, ik tank met mijn motor meestal de e5 benzine.
Maar met mijn werk buffel niet dat moet goedkoop natuurlijk, maar hoe goedkoop is dat nu eigelijk.
Ik heb namelijk het idee dat het verbruik flink is toegenomen daar het tanken van e10,voorheen met e5 700 a 750 km op 50 liter nu red ik net de 500 kilometer.
Zijn er meer die daar last van hebben toevallig?
Heb jij een 50 liter tank?
 
Ik las ook dat je met E10 veel meer zou verbruiken dan met eg5 en dat je daarom net zo goed e5 kan tanken want het verschil in verbruik zou dat zo goed als compenseren. Ik rij met e10 5 l/100 km en met e5 4,9 L/100 km (volgens de motor dan hè, zal wel niet supernauwkeurig zijn) Veel lijkt het niet uit te maken dus en e10 wordt alleen verkocht hier in de omgeving bij stations die toch al prijzig zijn. Dus ik tank maar weer e10 en af en toe wat van die cleaner door een tank- althans bij de oliewissels om de 10k km, dus elke vier maanden.
 
Een verschil van 2% kun je niet meten, dat valt weg tegen andere faktoren, zoals weersinvloeden, verkeer, verschillende gebruiksomstandigheden.
 
Ik ga verder op onderzoek, bedankt voor de reacties nu snel een slotje omdat het eigelijk hier niet hoort.
 
Ik merk een stijging in verbruik van 1:19.5 naar 1:18.5 de laatste paar maanden. Of dat alleen door E10 komt geen idee, maar heb ook geen andere duidelijke oorzaak.
 
Met de motor heb ik nog verschil in verbruik gemerkt, kan ook niet want ik ben nog in de wintermode....

En met de auto geen enkele verschil gemerkt en wellicht minder verbruikt ivm nog rustiger rijden...:o
 
De constatering van hoger verbruik heb ik ook gedaan bij mijn auto.

Voorheen was het altijd mogelijk 500km op een tank te rijden.
Nu moet ik met E10 bij ca 470km rap naar de pomp anders wordt het wandelen................. :X
 
Ik merk het met de auto ook. 1:14 naar 1:12 ongeveer.
Die achter de komma laat ik weg, zijn zoveel andere factoren.

Iedereen moet over een maandje nog maar eens gaan kijken.
E10 is ook groot geworden toen na de zomer vorig jaar. Dus we zijn allemaal ook weer extra goed gaan meten toen het koud weer werd. Dus we meten nu feitelijk 2 factoren die veranderd zijn.
Als het goed is verbruik je elke winter iets meer dan in de zomer.
 
  • Leuk
Waarderingen: KvM
Ik merk het met de auto ook. 1:14 naar 1:12 ongeveer.
Iedereen moet over een maandje nog maar eens gaan kijken.

Als het goed is verbruik je elke winter iets meer dan in de zomer.
Ja in de zomer rijd je altijd goedkoper dan in de winter.
Hierboven mijn genoemde 500km die ik altijd wel kon halen, blijkt in de zomer meestal 520-530.
Maar nu (feb-mrt) met E10 kom ik echt niet boven de 480, zelfs niet met rustig rijden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan