Easy SM

botje

MF veteraan
8 jun 2002
2.344
0
Ok ik ben een sport - toer rijder. Momenteel rij ik rond op een leuke RF900 die ik zelf, na enkele valpartijen opgeknapt heb. Ik zou nu graag een SM erbij hebben voor de fun die je met zo'n ding kan maken. Nu zit ik eraan te denken om er zelf eentje te bouwen. Graag had ik dus van jullie alle tips gekregen. Wat is bv. een goede motor om van te vertrekken. Die motor moet goedkoop te krijgen zijn, er moeten voldoende tweedehands stukken te krijgen zijn, de aftermarket delen moeten uitgebreid zijn om hem goedkoop te kunnen ombouwen, ... alles moet goedkoop zijn. Ikzelf ben niet vies van een beetje werk dus dat is geen probleem. Graag had ik van jullie geweten wat er zoals moet omgebouwd worden en wat de kosten daar zo voor zijn? Voorbeelden als VOOR - NA de transformatie, met de gemaakte kosten kunnen mij alvast een flink stuk op weg helpen. En natuurlijk indien ik er zou aan beginnen is het een langeduur project ;)
 
Ten eerste wat wil je voor een motor? twee of viertakt?

Ik zou of een 500 / 600 viertakt nemen, of een 250 tweetakt, aangezien je toch al een dikke viertakt hebt is twee takt erg leuke hobby. Slijt natuurlijk wel als de ziekte maar opzich is het allemaal wel te betalen, als je om de 125 draai-uren de zuiger vervangt, en als het nodig is een nieuwe drijfstang op perst en lagers in doet is er niks aan de hand.

Een cr 250 uit 90-94 is overal goed te vinden, en er is een heel legio aan spullen van te krijgen. Wielen zijn zowieso wel prijzig, of je moet giet-wielen nemen als je dat ook mooi vind.
 
Waarom moet het goedkoop zijn?

Een sm is juist een machine die goede (en vaak dure) spullen nodig heeft.
Bij supersports vliegt het carbon en titanium je om de oren, maar een sm moet zo goedkoop mogelijk, terwijl een sm juist veel harder wordt aangepakt.

Maareh, de basis is een goedkope enduro. Daar mik je een stel velgen op. Gebruikte gegoten velgen zijn goedkoper dan spaakwielen.
Een grotere remschijf (kan ook gebruikt zijn). Misschien een nieuwe adapter voor de remklauw.
Je kan een stel wp-veren + olie in je vork gooien, dan heb je het belangrijkste wel gehad.
 
Ik weet deze staan voor 1400 €

5681024.jpg


of is een 500cc 2-takt te heftig om mee te beginnen
 
Ik weet deze staan voor 1400 €

(Afbeelding)

of is een 500cc 2-takt te heftig om mee te beginnen
Die voorrem vind ik meer een probleem dan het vermogen. Je kunt altijd minder gas geven maar die standaard voorrem gaat je echt geen plezier opleveren. Die wordt binnen notime kokend heet. Ik zie trouwens dat je die foto van een belgische site hebt. Ik weet niet hoe het in Belgie zit maar hier klopt het kenteken van zo'n CR vaak niet en is het gewoon een crosser met het kenteken van een andere motorfiets. Ik zou daar zeker even op letten.
 
is wel leuk zo'n 500 maar denk dat je bter met een 250 2takt ofzo kan beginnen als je echt 2takt wil
anders zou ik een 4takt kopen
kheb ook een 500 gehad, is voor op de weg wel vet maar je moet wel durven :)
250 heb ik nu, dat vind ik zelf leuker
kan je ff makkelijker mee spelen en is niet zo lomp oncontroleerbaar :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan