'ECHTE Caferacers...'

Dat zijn idd de echte!! :Y

Leuk, geen schijfrem te bekennen en.....tussen al dat viertaktgeweld, wel een mooie japanse tweetakt. Een Yammie. (Gijs is blij! ;) )

_O-


:W
 
Laatst bewerkt:
mooi spul :}
daar zitten er een paar tussen die goed hard gaan op die bromfietsbandjes :}
daar heb je met een R6 nog ernstig moeite mee :W
 
Wat is de definitie van een Café Racer?

Ik wou hier alleen mee aangeven dat de meeste cafe-racers van nu veel radicaler/mooier/duurder worden gebouwd dan destijds.
Laat ik het zo zeggen: de zaken worden mooier voorgespiegeld dan dat ze waren.
Je ziet tegenwoordig bijvoorbeeld vaak mooie Tritons met de meest fantatische dure spullen erop, bijvoorbeeld dikke 4LS remmen in het voorwiel.
In de jaren zestig was dat echt een uitzondering, meestal zat er gewoon een standaard Norton of Triumph remmetje in dat voorwiel, al of niet voorzien van de meest fantastische zelfgemaakte 'luchthappers'... :9
 
Laatst bewerkt:
Wat is de definitie van een Café Racer?

Een standaard motor waar zo veel mogelijk vanaf gehaald wordt. M-stuur of clipons monteren. Eventueel een andere tank en een racezitje.

Vervolgens kan je verder gaan met stepjes, vermogen, stroomlijn, (remmen). Als je dat allemaal gehad hebt kan je aan de Poser delen beginnen; chroom, polijsten, etc.

Zoals je ziet is het moeilijk te zeggen.
 
klopt, vaak wordt er ook nog een beetje aan het blok en de uitlaten gesleuteld voor meer vermogen want een echte café racer moet de grens van 100miles/hour kunnen halen ofwel 160km/h dat waren in die tijd nog levensgevaarlijke en sprectaculaire snelheden :Y
 
klopt, vaak wordt er ook nog een beetje aan het blok en de uitlaten gesleuteld voor meer vermogen want een echte café racer moet de grens van 100miles/hour kunnen halen ofwel 160km/h dat waren in die tijd nog levensgevaarlijke en sprectaculaire snelheden :Y

De zgn. Ton-up Boys... :}
Toendertijd ontmoeten de motor-jongelui in de UK elkaar in zgn. cafes, dat is niet hetzelfde als wat wij hier in nederland er onder verstaan.
De cafes waren een soort van kleine wegrestaurants langs de provinciale wegen (er waren toen een stuk minder snelwegen!) waar je koffie, broodje, lunch en eenvoudig avondeten kon krijgen. Meestal stond er ook wel een juke-box.
Vaak had men een favoriete route in de buurt van het cafe uitgezet, zat altijd een rotonde in die volledig rond genomen werd en dan hetzelfde stuk terug naar het cafe.
Als je echt snel was reed je weg terwijl het plaatje in de juke-box gestart werd en was je natuurlijk weer terug voor het einde van de plaat!
Daarvoor moest je dan wel boven de 100 mph (= in het engels 'doing the Ton') rijden, en dan behoorde je dus tot de 'Ton-up Boys'...
 
Een standaard motor waar zo veel mogelijk vanaf gehaald wordt. M-stuur of clipons monteren. Eventueel een andere tank en een racezitje.

Vervolgens kan je verder gaan met stepjes, vermogen, stroomlijn, (remmen). Als je dat allemaal gehad hebt kan je aan de Poser delen beginnen; chroom, polijsten, etc.

Zoals je ziet is het moeilijk te zeggen.

Ze gingen echt nog wel verder dan dat, vaak werden de beste onderdelen van verschillende merken gecombineerd tot één motor. De ééne fabrikant had het beste frame, maar niet zo'n goede motor. Een volgende fabrikant had het perfecte blok, maar in een matig frame. Voeg die twee bij elkaar en je hebt de perfecte cafe-racer.
Zo is Triton ontstaan, een samenvoeging van triumph en Norton

:]
 
Terug
Bovenaan Onderaan