"Echte" motor vs motorscooter

Inmiddels bijna op pagina 15 en we zijn nog geen stap verder ,ik ga ook maar een topic openen,
de zin en onzin van scooter vs motor discussies,moet het ook goed doen.:Y
Lekker toch, beetje slap OH-en over motorfietsen...uhhhh...motoren....neee...uhhh motorscooters....en vooral de berijders ervan....toch })
 
Echte motorscooter versus motor ....................

nat kruis, natte voeten, veel te veel wind op je lijf ,lomp zwaar , zuipen .................nee een motor zal nooit een fijne scooter worden ........

en nu niet zeuren dat je op de motor ook een been kleed kunt dragen ..................

_O-
 
Echte motorscooter versus motor ....................

nat kruis, natte voeten, veel te veel wind op je lijf ,lomp zwaar , zuipen .................nee een motor zal nooit een fijne scooter worden ........

en nu niet zeuren dat je op de motor ook een been kleed kunt dragen ..................

_O-
Ja ja,alsof alle scooters lekker licht zijn,er zitten knap zware jongens tussen met in verhouding ook
nog eens weinig vermogen.:P
 
Inmiddels bijna op pagina 15 en we zijn nog geen stap verder ,ik ga ook maar een topic openen,
de zin en onzin van scooter vs motor discussies,moet het ook goed doen.:Y

Maar officieel hebben de motorscooterrijders gelijk als ze zeggen dat een scooter een motor is,alleen zien een aantal motorrijders dat niet zo en daar
zullen de scooter rijders mee moeten leren leven,want dat idee veranderen krijgen ze nooit niet voor elkaar.

Ik denk dat de onderste quote de lading wel dekt
 
Er zijn een heleboel motorbezitters die haast, of helemaal, niet rijden. Zo ken ik iemand die beweert af en toe nog flinke afstanden af te leggen, het liefst onder barre omstandigheden. Maar dat kan eigenlijk niet, want zijn banden waren al zeker 15 jaar geleden helemaal verteerd. Ik noem deze categorie rijders: motor-niet-rijders. Zou deze nomenclatuur ook van toepassing kunnen zijn op scooterrijders, m.a.w. zijn er ook fanatieke scooter-niet-rijders?
 
Er zijn een heleboel motorbezitters die haast, of helemaal, niet rijden. Zo ken ik iemand die beweert af en toe nog flinke afstanden af te leggen, het liefst onder barre omstandigheden. Maar dat kan eigenlijk niet, want zijn banden waren al zeker 15 jaar geleden helemaal verteerd. Ik noem deze categorie rijders: motor-niet-rijders. Zou deze nomenclatuur ook van toepassing kunnen zijn op scooterrijders, m.a.w. zijn er ook fanatieke scooter-niet-rijders?
Natuurlijk zijn die er, maar een scooter is toch meer een gebruiksvoorwerp dan een motor. Er zal echter wel een motorscooterblingblingscene zijn van zuivere niet-rijders.
 
Mooi dit topic, wel of geen motor?? Ach ja .....
ik rij al ff motor, heb een fijne street in de schuur staan, maar er staan ook 2! vespa schakel scooters een 150cc en een (opgevoerde)221cc 2takt motortjes... beide fun machientjes....
en raad eens welke er het snelst gepakt worden? Juist de scoots.... ik geniet van beide beleving Zowel van de “echte” motor als de motorscooters.... en werken moet je op beide en op de vespa nog meer dan een normale motor...

het is en blijft persoonlijk, ik vind beide leuk en zal het blijven doen..
 
Zowel van de “echte” motor als de motorscooters.... een normale motor...
Echte, onechte, normale, het zijn beide tocht echt, echte motorfietsen, met dit verschil dat de ene motorfiets, “motor” genoemd wordt en de andere motorfiets, “motorscooter”, dit heeft te maken met het model, niet meer maar zeker ook niet minder.
 
Echte, onechte, normale, het zijn beide tocht echt, echte motorfietsen, met dit verschil dat de ene motorfiets, “motor” genoemd wordt en de andere motorfiets, “motorscooter”, dit heeft te maken met het model, niet meer maar zeker ook niet minder.
Ja inderdaad model pleepot })
 

Bijlagen

  • A3B13579-6256-4A4A-BD22-0EC56DAD4D2B.jpeg
    A3B13579-6256-4A4A-BD22-0EC56DAD4D2B.jpeg
    59,4 KB · Weergaven: 5
  • 17CDDEC0-8204-45AF-BF58-5DCD3E21C176.jpeg
    17CDDEC0-8204-45AF-BF58-5DCD3E21C176.jpeg
    63,3 KB · Weergaven: 7
Laatst bewerkt:
Op het gevaar af nu ernstig de figuurlijke knuppel in een hoenderhok te smijten: ik vind mijn eigen Aprilia Scarabeo 250 ook niet mooi. Alleen heb ik hem daar ook nooit voor gekocht.....
Wel tuft 'ie me trouwhartig door spitsverkeer, en dat is precies waar ik hem voor heb: als werkpaard.
Spitsverkeer is een verkeerssituatie waarin het verschijnsel "motor-emotie" een hele andere betekenis krijgt. Iedere dag 2x 45 kilometer over smalle weggetjes dwars door het Goene Hart betekent gewoon niet harder dan 80 kunnen rijden. Of ik nou harder wil of niet, voor die tijd is er altijd wel een hobbel/klei op de weg/auto/tractor in beeld die tot vertragen noodt. Onder die omstandigheden is vermogen nutteloos (zo niet vermoeiend) , heb je niets aan scherp sturen bij het ontwijken van verregende fietsers en is een sportieve zithouding een vorm van zelfkastijding.
"Hanteerbaarheid" is veel nuttiger, en dan is dit de motor die daar bij past. Dan moet de emotie maar ergens anders vandaan komen.

Vanmorgen tufte ik door de regen richting werk. Misschien niet sportief, maar wel lekker in de frisse lucht. Links van de weg wat koeien, rechts een paar schapen en er achter een opkomende zon. Ik haalde een vierwieler in vol stickers van bekende Italiaanse en Amerikaanse motormerken en realiseerde me opeens dat ik ook op een lelijke scooterd aanzienlijk meer "motoremotie" ervoer dan deze "echte motorrijder", schuilend in een koekblik....

Na dertien jaar lang minstens eens per jaar overwegen om hem weg te doen was de enige vraag op dat moment hoe ik er zo snel mogelijk een nieuwe achterband op krijg. Een Scarabeo met een vierkante achterband in de stromende regen stuurt namelijk uitgesproken kødt. Waarschijnlijk ben ik dus voorlopig nog niet van het ding af. ;)

zo herkenbaar!

ik rij 2x 18km per dag op een Honda pcx 125.

ding gaat niet harder dan 110 op de teller (100 in het eggie), maar dat is ook meteen de kracht van het apparaat.
1 op 39 gemiddeld en gaat de eervolgende kernoorlog wel overleven denk ik.

gekocht voor 1700,- met 5000 km op de klok. ding heeft om de 8000 km wat liefde nodig. komt neer op 2 tientjes en 3 uurtjes werk.
Verder is ie niet zo flitsend met de hoge ruit en beenkleed. maar ik kom altijd warm en droog op de bestemming en kan voor 7 a 8 euro zo'n 200 km rijden.

Als ik dat naast mn 120 euro per maand reiskosten leg, hou ik veel centjes over voor zn broer (speed triple), die vereffend de zuinigheid wel weer met de vakanties.
 
Beide reacties herken ik. Mijn motorscooter moet praktisch en comfortabel zijn en geschikt om mee door te rijden. Praktisch is hij met 100 l bagageruimte zonder brede zijkoffers. Comfortabel ook: Lekker beschermd tegen de elementen en geen gedoe met schakelen en koppelen. Geschikt om door te rijden in 2 opzichten: ik blijf in de praktijk veel auto’s (en zelfs motoren) eenvoudig voor met mijn schamele 29 kW (ja, ook op de snelweg) en het kuipwerk beschermt de draaiende delen (en mij) uitstekend tegen vuil.

Ik rijd met een parallel twin, die net als bij een ‘echte’ motor in het frame zit gebouwd. Daarmee is het natuurlijk nog geen motorfiets, maar een motorscooter met een prima wegligging. Ik weet dat omdat ik ook motoren heb gereden (ben benieuwd hoeveel motorrijders op een motorscooter hebben gereden). En dan heb ik het nog niet eens gehad over een T-Max of Integra. Prima hoor, als je daarop niet wilt worden gezien. Maar voor mij is het een beetje als de keuze tussen hard werken in een 911 GT3 RS of reizen in een potente stationcar met automaat (een SUV, daar wil ik dan weer niet in worden gezien).

Beste motorrijders, je hoeft echt niet naar me te zwaaien (liever niet zelfs), maar leef en laat leven en oordeel niet op uiterlijk maar op inhoud (en dan bedoel ik niet cilinderinhoud)...
 
Dat boeit me nu weer helemaal niets. Als ik naar iemand zwaai dan is dat bedoeld als een uiting van beleefdheid van mij naar iemand anders. Zoiets als ",goedemorgen" zeggen tegen je collega's als je binnenkomt.
Het zit niet in mijn systeem om dat te zien als een verplichting naar die ander toe.
Of er iemand iets terug zwaait/zegt is helemaal voor rekening van die ander.
 
Er zijn een heleboel motorbezitters die haast, of helemaal, niet rijden.
Ja dat heb ik vorige week wel gezien bij de show van Goedhart-Bodegraven.
Veel 2e hands motorfietsen te koop die al heel wat jaartjes STIL moeten hebben gestaan in de schuur.
Ik schat bijna een kwart, die zo weinig hebben gereden, dat ik in 1 vakantie al meer doe!
 
het hebben van een motor , het poetsen en er naar kijken , en als het heeeeel mooi weer is even stukje rijden ............en verder op ieder forum of fb groep er over praten ................

ieder beleeft zijn hobby op zijn of haar eigen manier ................
 
maar enige scooter die ik zou willen ruilen voor mijn bmw is een Honda DN-01 gewoon omdat het lekker eigenwijs anders is .......

ik rijd ook een automaat koekblik en dat is ook zalig ...............

maar zolang het nog gaat hou ik ze alle vier op een rijtje
 
Ja dat heb ik vorige week wel gezien bij de show van Goedhart-Bodegraven.
Veel 2e hands motorfietsen te koop die al heel wat jaartjes STIL moeten hebben gestaan in de schuur.
Ik schat bijna een kwart, die zo weinig hebben gereden, dat ik in 1 vakantie al meer doe!

Ik ben ook zo'n rijder, rijd alleen met mooi weer (minimaal 10 graden en geen regen)

Woon op fietsafstand van het werk, ga op vakantie met auto of vliegtuig..

Dan red in het gewoon niet om duizenden km's per jaar te rijden, hoewel ik dat best zou willen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ronk
Ik rij gewoon door zolang het droog is en niet glad,zomer en winter.:]
Zo,n 18000km per jaar,de rest met m,n koekblikje.
 
Beide reacties herken ik. Mijn motorscooter moet praktisch en comfortabel zijn en geschikt om mee door te rijden. Praktisch is hij met 100 l bagageruimte zonder brede zijkoffers. Comfortabel ook: Lekker beschermd tegen de elementen en geen gedoe met schakelen en koppelen. Geschikt om door te rijden in 2 opzichten: ik blijf in de praktijk veel auto’s (en zelfs motoren) eenvoudig voor met mijn schamele 29 kW (ja, ook op de snelweg) en het kuipwerk beschermt de draaiende delen (en mij) uitstekend tegen vuil.

Ik rijd met een parallel twin, die net als bij een ‘echte’ motor in het frame zit gebouwd. Daarmee is het natuurlijk nog geen motorfiets, maar een motorscooter met een prima wegligging. Ik weet dat omdat ik ook motoren heb gereden (ben benieuwd hoeveel motorrijders op een motorscooter hebben gereden). En dan heb ik het nog niet eens gehad over een T-Max of Integra. Prima hoor, als je daarop niet wilt worden gezien. Maar voor mij is het een beetje als de keuze tussen hard werken in een 911 GT3 RS of reizen in een potente stationcar met automaat (een SUV, daar wil ik dan weer niet in worden gezien).

Beste motorrijders, je hoeft echt niet naar me te zwaaien (liever niet zelfs), maar leef en laat leven en oordeel niet op uiterlijk maar op inhoud (en dan bedoel ik niet cilinderinhoud)...

100 liter bagageruimte ? Waar dan ? Ik heb bij mijn Sym nooit echt nagekeken, maar 100 liter ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan