"Echte" motor vs motorscooter

Deputy Duc

Moderator
Crew
Donateur
2 aug 2004
33.745
22.264
Eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom scooters zo een heftige reactie oproepen bij sommige "echte motorrijders". Persoonlijk heb ik ook niets met die dingen, en ja, ik heb er mee gereden. Misschien is het omdat bij scootterrijders zo vaak het woord "praktisch" valt, misschien is het omdat je er op zo een ding uitziet alsof je op de plee de krant zit te lezen, ik weet het niet. Maar als dat zo is, wat dan nog? Is het nou echt zo moeilijk om iedereen in zijn waarde te laten? Ik zou wel eens willen weten wat het nou eigenlijk is wat zoveel weerstand oproept, en dan graag inhoudelijk.

Voor mij telt bijvoorbeeld iets wat de Amerikanen zo mooi noemen "pride of ownership". Alle motoren die ik tot dusver heb gehad, van mijn Honda Yamaha RD250, via de Ducati 916 tot mijn Suzuki GS550 uit 1977 hebben iets wat mij af en toe naar de schuur lokt, gewoon om er even naar te kijken. Zelfs als het ding stil staat heb ik er plezier van, iets wat ik mij van een scooter echt niet kan voorstellen. Zelfs van een custom, ook een soort van motor waar ik niets mee heb, kan ik mij dat voorstellen, maar van een scooter? Nee, echt niet. Wat mij echter steeds weer opvalt is de enerzijds de minachting, bijna pure haat van "echte motorrijders" tegen scooterrijders. Andersom is dat nauwelijks het geval. Aan de scooterkant zie ik vaak een bijna sektarische aanhang van dat voertuig. In elk topic waarin er advies gevraagd wordt welke (eerste) motor iemand zou moeten kiezen, komt er wel een scooterrijder opdagen die voorstelt eens een scooter te proberen omdat deze zo geweldig zijn. De enige mij bekende groep die hun overtuiging zo stellig en hardnekkig uitdragen zijn Jehaova's getuigen.

Dus....vertel hier waarom je een scooter verkiest boven een ander type motor, of juist waarom je nog niet dood naast zo een ding gevonden wil worden. Maar houd het netjes en inhoudelijk. Duik eens diep in je eigen ziel en maak ons deelgenoot van je diepste gedachten over dit onderwerp. Ik ben benieuwd.
 
Ik vind ze niet mooi en het ziet er een beetje gek uit als ik iemand in full gear op een "scootertje" zie rijden. Heb er overigens wel serieus aan gedacht om er 1 te kopen.
 
Nog een scootertopic.:P
"Pride of ownership" is bij mij door de jaren heen afgesleten. Ik stap op mijn Ducati zonder er naar te kijken, weet zelfs niet goed hoe hij er uitziet.
 
Ik snap de keuze voor een motorscooter absoluut, je bent net zo vrij als op een motor, maar dan wat praktischer, en volgens mij in verhouding ook goedkoper?

Ik denk echter dat het mis gaat bij "motor" scooter.

Als iemand mij verteld dat hij motor rijd, verwacht ik niet dat ze met een scooter aan komen zetten. :P

Verder ben ik persoonlijk iemand die er van auwehoeren houd, en graag iemand de gek aan steekt, kan daarentegen zelf ook genoeg hebben. Dus als ik iemand "plaag" met het feit dat ze een scooter rijden, kan ik het ook waarderen als ze mij plagen met dat ik een grasmaaier rijd (ik rijd Honda..)

Maar het valt mij op dat veel mensen hier niet tegen een geintje of wat geplaag kunnen, en dan gaat het mis. Dan word het heen en weer irriteren.

In het vorige topic stonden ook echte haat reacties, dat is dan weer niet nodig, elkaar een beetje plagen is niks mis mee.

Dus ja, ik heb respect voor ieders keuze, ik zou zelf bijvoorbeeld nooit een stukgaatie kopen, degene die dat wel doen, helemaal prima. Iemand die een motorscooter rijd, helemaal prima. Maar accepteer dat je iets "anders" rijd dan een normale motor, en dat je daar ook geplaagd mee kan worden. Als je niet tegen plagen kunt, of denkt dat plagen gelijk staat aan pesten en haten, dan ligt het probleem puur bij jezelf.

:]
 
Ik ben zelf van plan om over te stappen naar een scooter :+
Ja echt, een Tmax is toch niet verkeerd
Ben ik meteen van dat gewuif af
 
Het is zoals met alles....hokjesgedrag...als er maar ergens over gezeikt kan worden...oordelen, meningen, overtuigingen...mijn is beter dan dijn...etcetc
Laat iedereen gewoon lekker zijn ding doen...
Ben jij blij op je Vespa? Tof, houden zo.
Voel je je de king op een Harley? Prima.

Live and let live....ride on


Btw..Honda rules 😝😉
 
Ik heb drie "echte" motoren (waarvan één met een zijspan) en een motorscooter. Ding is praktisch en in stads of spitsverkeer eigenlijk slecht te overtreffen (en daar naast praktisch ook best leuk om te rijden), maar op rustige en wat meer doorgaande wegen zo mogelijk nog saaier dan op je stofzuiger gaan zitten kijken hoe het gras groeit.

Wat mij betreft is de scooter een prima manier om op een prettige manier op mijn werk te komen. Voor een toerrit of voor plezierritten pak ik meestal een van de andere motoren. Het is maar net wat voor een soort wegen ik verwacht te gaan rijden en wat ik daar denk te gaan doen.

In algemene zin merk ik wel dat je met scooter zowel door motorrijders als niet-motorrijders een andere "statusfactor" krijgt opgeplakt. Persoonlijk zal het me een worst zijn, maar ik kan me er van alles bij voorstellen dat dat ook meeweegt voor sommigen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb op zo,n beetje alles gereden van grote zware motoren tot 50cc en van grote scooters tot kleintjes,
eerlijk gezegd is er niet 1 die niet leuk rijd en ze hebben allemaal hun voor en nadelen,de 1 is wat praktischer dan de andere
zo is er keuze genoeg voor iedereen,persoonlijk heb ik niks tegen scooters zou er alleen zelf nooit 1 kopen,waarom niet omdat
ik ze er niet uit vind zien en ik liever zoals iedere echte kerel wat groots tussen mijn benen heb hangen}),op een klassieke Vespa met handversnellingen na,dat is dan ook de enigste scooter die ik zelf wel zou willen.
Op de vraag of ik een scooter een motor vind,nee dat vind ik niet,niet om dat ze minderwaardig zijn maar omdat het een klasse apart is.
Ik snap dan ook niet waarom scooterrijders zo graag willen dat een scooter ook een motor is,wees blij
dat het een individueel apparaat is.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb drie "echte" motoren (waarvan één met een zijspan) en een motorscooter. Ding is praktisch en in stads of spitsverkeer eigenlijk slecht te overtreffen (en daar naast praktisch ook best leuk om te rijden), maar op rustige en wat meer doorgaande wegen zo mogelijk nog saaier dan op je stofzuiger gaan zitten kijken hoe het gras groeit.

Wat mij betreft is de scooter een prima manier om op een prettige manier op mijn werk te komen. Voor een toerrit of voor plezierritten pak ik meestal een van de andere motoren. Het is maar net wat voor een soort wegen ik verwacht te gaan rijden en wat ik daar denk te gaan doen.

In algemene zin merk ik wel dat je met scooter zowel door motorrijders als niet-motorrijders een andere "statusfactor" krijgt opgeplakt. Persoonlijk zal het me een worst zijn, maar ik kan me er van alles bij voorstellen dat dat ook meeweegt voor sommigen.

Alsof een motor met zijspan een echte motor is...
 
Alsof een motor met zijspan een echte motor is...

Een motor met zijspan is best lastig om (goed) mee te rijden..

Een scooter daarentegen... 16 jarige tutjes redden zich prima :+


(Dit was een grapje, ik hoop niet dat iemand zich aangevallen, bedreigd, gepest of minderwaardig voelt)
 
Sorry, het regent hard.

Maar stel je eens voor dat Peter Fonda en Dennis Hopper op Vespa's hadden gereden in 'Easy rider', keurig achter elkaar op de fietsstrook, met de opzwepende muziek van Steppenwolf op de achtergrond.

Of Jack Nicholson die naast Captain America plaatsneemt in het zijspan, terwijl Billy allerlei fratsen uithaalt achter het stuur.
 
Sorry, het regent hard.

Maar stel je eens voor dat Peter Fonda en Dennis Hopper op Vespa's hadden gereden in 'Easy rider', keurig achter elkaar op de fietsstrook, met de opzwepende muziek van Steppenwolf op de achtergrond.

Of Jack Nicholson die naast Captain America plaatsneemt in het zijspan, terwijl Billy allerlei fratsen uithaalt achter het stuur.

Ja, dan?
 
Dik 20 jaar geleden besloot ik al mijn woon-werk verkeer met de motor te gaan doen.
Ik had een BMW R1100RS, prima toermotor, perfecte wegligging, vet koppel, geweldig in de Alpen, hij maalt niet om het gewicht van een passagier en een hoop bagage, allemaal prima.

Maar op de 25 heen en 25 km terug op mijn woon-werk route heb je daar allemaal weinig aan. Bij korte stukjes kwamen vooral de nadelen van die motor naar boven.

De helft van de tijd had ik een koude nukkige motor die ik met beleid probeerde warm te rijden, als ie bijna warm was zette ik hem al weer stil. Het hoge gewicht, de afmetingen, de versnellingsbak waarmee je eigenlijk moet double-clutchen. En hij kan veel meenemen maar om altijd met die brede koffers te rijden...
Het ging me steeds meer tegenstaan.

Zodoende heb ik gekeken wat wél handig zou zijn en heb ik uiteindelijk een Honda 250 cc scooter (erbij)gekocht. Een Foresight.

Inderdaad, het roept altijd heftige reacties op als je zo’n heilig verklaarde “echte” motor vergelijkt met een scooter, ik doe het toch.
Die scooter was een wereldding, handig, gebruikersvriendelijk, praktisch, zuinig (gebruikt de helft van de brandstof) en uiterst betrouwbaar. Het was tot dat moment mijn fijnste motor. Ik heb 8 jaar lang al mijn woon-werk ermee gedaan, en ik ging er ook mee toeren. De BMW kwam steeds minder van z’n plek...
En de wegligging is anders dan een BMW, zeker, maar ook leuk.
 
Ik snap ook niet dat iedereen dat zo graag wil mixen ,een scooter is geen motor ,en waarom je zo graag als scooterrijder voor "motorrijder" aangezien wil worden ,is mij ook totaal niet duidelijk, koop dan een motor ,zelf heb ik een poosje op een pcx gereden ,en t heeft niets met motorrijden te maken .
Leuk voor ritjes in de buurt en naar de supermarkt ,maar dat was t voor mij wel.
Ik heb wel respect voor mensen die hele reizen met zo n ding maken :}
 
Een motor met zijspan is best lastig om (goed) mee te rijden..

Een scooter daarentegen... 16 jarige tutjes redden zich prima :+


(Dit was een grapje, ik hoop niet dat iemand zich aangevallen, bedreigd, gepest of minderwaardig voelt)
Een Reliant is ook lastig om te rijden.
 
ik heb niet zoveel tegen een motorscooter, tja, persoonlijk vind ik ze niet mooi. groeten is soms lastig, want ik vergis me vaak in die bromscooters. Waar ik wel de pest aan heb zijn die mp3/ 4, gereden door types die denken dat ze alles mogen en kunnen, ik heb werkelijk nog nooit een normaal rijdende mp3 gezien
 
Sorry, het regent hard.

Maar stel je eens voor dat Peter Fonda en Dennis Hopper op Vespa's hadden gereden in 'Easy rider', keurig achter elkaar op de fietsstrook, met de opzwepende muziek van Steppenwolf op de achtergrond.

Of Jack Nicholson die naast Captain America plaatsneemt in het zijspan, terwijl Billy allerlei fratsen uithaalt achter het stuur.
Kan me er niks bij voorstellen:P
 
Ik heb er een beetje moeite mee dat sommigen menen dat motorscooters geen motoren zijn, want RDW zegt toch duidelijk dat dit wel het geval is. Accepteer nu eens dat een motorscooter een type motor is, net als een sportmotor, toermotor, crossmotor of chopper.
Elk type motor heeft z'n eigen karakter. Een Honda Goldwing heeft ook net zo weinig gemeen met een Ducati 959 als met een Yamaha Xmax300 bijvoorbeeld.
Mijn laatste "gewone" motorfiets was een Kawasaki Vulcan 750. Een mooie diep donkerrode chopper destijds, nieuw gekocht bij Safe Motors in Staphorst (is niet meer).
Veel plezier van gehad en na een jaar of 10/12 wegens omstandigheden verkocht met enig pijn in het hart.
Een jaar of 6 motorloos geweest, maar het begon op een gegeven moment toch weer een beetje te jeuken. Mijn vrouw had een bromscootertje, en die pikte ik steeds vaker mee.Gewoon om in de r3gio wat rond te toeren en uit te waaien. Mijn vrouw zei toen "koop lekker zelf zo'n ding". Tja, dat kan ook. Maar aangezien ik een motorrijbewijs heb ben ik gaan kijken voor een lichte motorscooter. Zo is het weer begonnen. Ik hoef niet zonodig met 150+ over de snelweg te rijden. Meer dan 90% van mijn ritjes zijn over 60/80/100km wegen. En dan heb ik aan een lichtere motorscooter genoeg. Daarnaast zijn de rijeigenscappen van een scooter helemaal niet verkeerd (zeker vergeleken met chopper-achtige motoren). Ik rij relaxed met heel veel plezier over de leukste weggetjes en in de stad is een scooter natuurlijk ook top. Lekker licht en super wendbaar.
Oja, ik kijk regelmatig onnodig in de garage naar m'n scooter, ik vind 'm echt wel mooi. :Y
 
Ik heb er een beetje moeite mee dat sommigen menen dat motorscooters geen motoren zijn, want RDW zegt toch duidelijk dat dit wel het geval is. Accepteer nu eens dat een motorscooter een type motor is, net als een sportmotor, toermotor, crossmotor of chopper.
Elk type motor heeft z'n eigen karakter. Een Honda Goldwing heeft ook net zo weinig gemeen met een Ducati 959 als met een Yamaha Xmax300 bijvoorbeeld.
Mijn laatste "gewone" motorfiets was een Kawasaki Vulcan 750. Een mooie diep donkerrode chopper destijds, nieuw gekocht bij Safe Motors in Staphorst (is niet meer).
Veel plezier van gehad en na een jaar of 10/12 wegens omstandigheden verkocht met enig pijn in het hart.
Een jaar of 6 motorloos geweest, maar het begon op een gegeven moment toch weer een beetje te jeuken. Mijn vrouw had een bromscootertje, en die pikte ik steeds vaker mee.Gewoon om in de r3gio wat rond te toeren en uit te waaien. Mijn vrouw zei toen "koop lekker zelf zo'n ding". Tja, dat kan ook. Maar aangezien ik een motorrijbewijs heb ben ik gaan kijken voor een lichte motorscooter. Zo is het weer begonnen. Ik hoef niet zonodig met 150+ over de snelweg te rijden. Meer dan 90% van mijn ritjes zijn over 60/80/100km wegen. En dan heb ik aan een lichtere motorscooter genoeg. Daarnaast zijn de rijeigenscappen van een scooter helemaal niet verkeerd (zeker vergeleken met chopper-achtige motoren). Ik rij relaxed met heel veel plezier over de leukste weggetjes en in de stad is een scooter natuurlijk ook top. Lekker licht en super wendbaar.
Oja, ik kijk regelmatig onnodig in de garage naar m'n scooter, ik vind 'm echt wel mooi. :Y
Dat je daar moeite mee hebt :?
Dat boeit toch niet wat een ander ervan vindt ?
 
Ok, vanuit het andere topic nu van mij een serieuze reactie en daarmee gezegd: het is mijn mening op de vraag en een generalisatie, nergens sta ik te veroordelen

Ik denk dat ik er niet ver naast zit als veel scooter eigenaren dit voertuig hebben gekocht voor dezelfde reden als dat ik een auto zou kopen
(Daar ik na 15 jaar motorrijden nog steeds m'n B rijbewijs moet halen, zal mijn interesse in 4-wielig vervoer wel duidelijk zijn)
Veel Motorscooterrijders komen mij over als mensen die puur voor dat voertuig kiezen uit 'gemak'
Ze zouden nog net zo makkelijk (misschien zelfs liever) in een auto stappen, alleen daar staan ze mee in de file/kunnen ze niet parkeren bij hun werk of huis/etc, openbaar vervoer is geen optie/te druk/te lang onderweg
Dat wil niet zeggen dat er géén fans zijn van hoé een scooter rijd of er uit ziet, mensen die altijd een Burgman, GTS of dergelijke hebben gewild,
of die na aanschaf een soort openbaring hebben ondergaan van het rijden op zo'n machine en een absolute liefde in hebben gevonden
Maar over het algemeen lijkt bij het merendeel die passie te missen en is het eigenlijk alleen maar "makkelijk"
En zo ongeveer de hele ontwikkeling en marketing van scooters is daarop gespitst

Even op een zijspoor: De zgn. toerbuffels, worden ook aangesproken op stoel- en handvatverwarming, wat het nut überhaupt is van een radio, of ze nou motor willen rijden of auto op 2 wielen, dat ook het 'rijden' ondergeschikt begint te worden aan het 'comfort', etc.
Maar deze fietsen zie nog vaak volbeladen als pakezels onderweg naar Italië, rijden ook wel de racers het stront voor de oren op het circuit
(Ook hier: er zullen vast wel uitzonderingen zijn onder de Scooter fans)

Ik had er al geen liefde voor scooters (Eigenlijk alle automaten) toen ik 16 was en de enige reden dat ik een jaar van en naar m'n werk op een scootertje ben gegaan was omdat ik die voorhanden had (Lees: makkelijk), was van m'n moeder, reed er niet op
zodra het kon heb ik een schakelbrommer aangeschaft

Buiten het feit dat de styling van scooters me niet aanspreekt, zie ik, behalve het 'gemak', geen enkel voordeel aan een motorscooter, en ik ben niet motor gaan rijden voor het 'gemak'
Als 'Motorrijder' zou ik pas op een scooter stappen als ik m'n been niet meer over het zadel kan gooien
(Met de opkomst van automaten in motorfietsen word de angst van het onvermogen om te kunnen koppelen een zorg minder, dus blijft dat me bespaart)
En als die dag zou aanbreken zou ik denk ik hetzelfde gevoel hebben als de OP van het andere topic
...Misschien dat het dan ook maar tijd word om m'n B rijbewijs te halen (Voor uiteraard een handgeschakelde wagen met minimaal 175pk ;))
 
Wat ik niet aan scooters snap is dat ze er een akrapovic of weet ik veel wat voor een uitlaat eronder gooien terwijl het maar een monotoon geluid maakt.
Dan koop je beter een motor :')
(heb ook al gedacht om een Xmax ofzo te kopen gewoon voor het gemak, maar ik vind ze gewoon te lelijk)
 
Terug
Bovenaan Onderaan