echte snelheid, teller snelheid

Omdat een snelheidsmeter die gebaseerd is op het meten van de omwentelingen van je voor of achterwiel altijd een afwijking zal hebben. Ten eerste al vanwege bandenslijtage, tussen nieuwe banden en versleten banden zit al gauw een cm verschil in doorsnede. Bij een wieldoorsnee van 50cm (en dat is weinig voor een motorwiel) zit je dan dus al op een afwijking van minimaal 2% tussen. Met nieuwe banden rij je dus al zeker 2% harder dan met versleten banden.....

Dat waag ik te betwijfelen... Bij een massief wiel of een veel te hard opgepompte band heb je gelijk, echter...

Motorfietsbanden van tegenwoordig zijn luchtbanden, het mooie daarvan is naast het extra comfort door de elasticiteit van lucht dat het loopvlak zich aanpast aan de vorm van het wegdek. De koordlagen in het loopvlak zijn nauwelijks elastisch, ze buigen telkens bij elke omwenteling.
De hoogte van het profiel heeft in theorie dus geen invloed op de afgelegde afstand per omwenteling, en in de praktijk uitermate weinig.
In de praktijk zal die er echter in minimale mate toch wel zijn en is dan waarschijnlijk afhankelijk van de bandenspanning, zo ontstaat naar mijn idee ook het verschijnsel "cuppen", slijtage van de rand van een profielblok door vervorming van het loopvlak.

De lengte van het loopvlak bepaalt dus hoe vaak een wiel rond moet om een bepaalde afstand af te leggen.
 
Laatst bewerkt:
De lengte van het loopvlak bepaalt dus hoe vaak een wiel rond moet om een bepaalde afstand af te leggen.

De lengte van het loopvlak neemt af als je band slijt. Of het ding nou ingedrukt wordt, de omtrek over het profiel heen blijft pi*doorsnede en als die doorsnede afneemt door slijtage wordt het loopvlak minder. Niet extreem maar wel merkbaar in een paar procent afwijking.
 
@Polcastrol: dan zijn ze waarschijnlijk 2 1/2 digit, dat wil zeggen dat het eerste cijfer alleen een 1 kan zijn, of helemaal niets. Dus bij 199 zal het wel ophouden...

@Hybride: Die redenering snap ik niet helemaal; natuurlijk is het zo dat de band vervormd, maar volgens mij maakt dat de afwijking juist groter i.p.v. kleiner. Tijdens het rijden wordt de band als het ware kleiner van bij het meten in stilstand. Jouw redenering zou betekenen dat de band minder gaat vervormen naarmate deze ouder wordt, om te compenseren voor het weggesleten rubber. Het lijkt me juist dat de band (heel minimaal) meer gaat vervormen als deze ouder wordt, omdat er materiaal weg is en de band dus minder stijf wordt.

De luchtdruk in de band speelt natuurlijk ook mee bij de vervorming, en deze stijgt als de band op bedrijfstemperatuur komt, dus wordt de band harder. Tegelijk wordt het rubber zachter door het opwarmen, waardoor het weer gemakkelijker vervormd. Nou betwijfel ik ten zeerste of deze effecten meetbaar zijn, tenzij je met echt veel te slappe banden rond rijdt, maar het is wel een effect wat mee speelt.

Die GPS bepaald de snelheid door de afgelegde afstand in een bepaalde tijd te meten. Nu is de tijdmeting, die afgeleid wordt uit het GPS signaal bijzonder nauwkeurig, maar de plaatsbepaling niet echt (van civiele GPS dan, in vergelijking met het militaire systeem).
De plaats kan gemakkelijk 3 meter afwijken onder goede omstandigheden, en daarbij kan de defensie van de VS het civiele signaal opzettelijk minder nauwkeurig maken, zoals ze tijdens de beide golf oorlogen gedaan hebben om te voorkomen dat de vijand de civiele GPS zou gebruiken.

Als de gemeten afstand kleiner wordt, wordt de relatieve afwijking groter. Een systeem met GPS geeft zeker geen super nauwkeurige snelheid weer, alleen een stuk nauwkeuriger dan grove schatting die de snelheidsmeter aangeeft.
 
...
De lengte van het loopvlak neemt af als je band slijt. Of het ding nou ingedrukt wordt, de omtrek over het profiel heen blijft pi*doorsnede en als die doorsnede afneemt door slijtage wordt het loopvlak minder. Niet extreem maar wel merkbaar in een paar procent afwijking....
Het loopvlak heeft stevige koordlagen die ervoor zorgen dat de lengte constant is.


@Hybride: Die redenering snap ik niet helemaal; natuurlijk is het zo dat de band vervormd, maar volgens mij maakt dat de afwijking juist groter i.p.v. kleiner. Tijdens het rijden wordt de band als het ware kleiner van bij het meten in stilstand. Jouw redenering zou betekenen dat de band minder gaat vervormen naarmate deze ouder wordt, om te compenseren voor het weggesleten rubber. Het lijkt me juist dat de band (heel minimaal) meer gaat vervormen als deze ouder wordt, omdat er materiaal weg is en de band dus minder stijf wordt.
Nee, het loopvlak gaat bij elke omwenteling telkens even aanliggen op het wegdek; of de band hard is of zacht, het loopvlak blijft even lang en de effectieve diameter van het wiel blijft dus hetzelfde.
Ook de profielhoogte heeft weinig invloed want het profiel is bevestigd op de koordlagen en die lengte verandert niet.

De band wordt niet kleiner tijdens het rijden... Dat de band ingedrukt wordt heeft geen invloed op de lengte van het loopvlak en dat loopvlak wordt a.h.w. telkens opnieuw uitgerold zodat het de vorm van het wegdek kan aannemen.

Vergelijk het met een rupsband van een graafmachine; de schalmen van de rupsband worden één voor één op de grond gelegd, hoe vaak de rupsband rond moet hangt af van zijn lengte. Wat de schalmen doen voordat ze daarna weer op de grond zijn heeft geen invloed op hoe vaak de rupsband rond moet voor een bepaalde afstand.

Een rupsband zou je kunnen zien als een heel slappe luchtband... Alleen maar om dit duidelijk te maken.

Ik stel dit een beetje zwart/ wit, maar hiermee wil ik wijzen op dit veelvoorkomende misverstand; het is goed om daar eens over na te denken.
 
Laatst bewerkt:
Het loopvlak heeft stevige koordlagen die ervoor zorgen dat de lengte constant is.Nee, het loopvlak gaat bij elke omwenteling telkens even aanliggen op het wegdek; of de band hard is of zacht, het loopvlak blijft even lang en de effectieve diameter van het wiel blijft dus hetzelfde.
Ook de profielhoogte heeft weinig invloed want het profiel is bevestigd op de koordlagen en die lengte verandert niet.

De band wordt niet kleiner tijdens het rijden... dat de band ingedrukt wordt heeft geen invloed op de lengte van het loopvlak en dat loopvlak wordt a.h.w. telkens opnieuw uitgerold.

Vergelijk het met een rupsband van een graafmachine; de schalmen van de rupsband worden één voor één op de grond gelegd, hoe vaak de rupsband rond moet hangt af van zijn lengte. Wat de schalmen doen voordat ze daarna weer op de grond zijn heeft geen invloed op hoe vaak de rupsband rond moet voor een bepaalde afstand.

Een rupsband zou je kunnen zien als een heel slappe luchtband... Alleen maar om dit duidelijk te maken.

Ik stel dit een beetje zwart/ wit, maar hiermee wil ik wijzen op dit veelvoorkomende misverstand; het is goed om daar eens over na te denken.

:? Leg eens uit waarom mijn sigma teller naarmate de band slijt een hogere waarde aan gaat geven bij eenzelfde toerental ?

Jouw verhaal zou alleen maar opgaan als je op je koordlagen zou rijden, als er 4 milimeter profiel wegslijt van mijn voorband maakt mijn voorwiel toch echt meer omwentelingen bij eenzelfde toerental. veel is het niet, maar toch echt wel een procent of 2 a 3
 
Dat heb ik al gedaan:
...In de praktijk zal die er echter in minimale mate toch wel zijn en is dan waarschijnlijk afhankelijk van de bandenspanning, zo ontstaat naar mijn idee ook het verschijnsel "cuppen", slijtage van de rand van een profielblok door vervorming van het loopvlak...
 
Tis vrij logisch.

Een kabeltje draait rond en wordt overgebracht op een tellerunit. Het is zo dat elk meetinstrument een bepaalde afwijking heeft (heel klein of groot). Die afwijking zit ook in dat meetsysteem. Als je harder gaat rijden zal het kabeltje meer toeren gaan maken waardoor die afwijking alleen maar groter wordt. Bij een snelheid van 30 km/h zul je nauwlijks een afwijking in de gemeten snelheid hebben. Bij een snelheid van 200 km/h zal de snelheids afwijking aanzienlijk groter worden.

En natuurlijk spelen er nog meer factoren mee zoals bandenslijtage of bandendruk (=omtrek van de band) waardoor de km-teller een afwijking mee krijgt. Hoewel die afwijking erg miniem zal zijn.
 
Laatst bewerkt:
...en dat zou weer betekenen dat elke keer als ik mijn banden op spanning breng de afwijking weer teniet gedaan zou zijn, en dat is dus niet zo....

Waar het mij om gaat is het principe van de luchtband, dat je begríjpt hoe die zich gedraagt.

Ik heb uitgebreid uitgelegd wat ik bedoel en hoe het principe in elkaar steekt.
Als jij gelijk hebt, en dat zal best wel, dan zul je het met me eens zijn dat een motorfietsband zich blijkbaar aardig gedraagt als een massief wiel...
 
Waar het mij om gaat is het principe van de luchtband, dat je begríjpt hoe die zich gedraagt.

Ik heb uitgebreid uitgelegd wat ik bedoel en hoe het principe in elkaar steekt.
Als jij gelijk hebt, en dat zal best wel, dan zul je het met me eens zijn dat een motorfietsband zich blijkbaar aardig gedraagt als een massief wiel...


:X LoSBoL heeft inderdaad niet helemaal goed gelezen, zag jouw verhaal als losstaand, en had even moeten onderstrepen dat hij reageerde op het gedeelte 'profieldiepte is niet van belang' voor een accurate snelheidsmeting :+

verder heb je natuurlijk helemaal gelijk :+
 
Laatst bewerkt:
Het loopvlak heeft stevige koordlagen die ervoor zorgen dat de lengte constant is.

Dat klopt, alleen rijd je niet op de koordlagen maar op het rubber dat om de koordlagen heenligt. En daardoor is het loopvlak langer dan de koordlagen maar wordt korter naarmate er meer slijtage is.

Een rupsband zou je kunnen zien als een heel slappe luchtband... Alleen maar om dit duidelijk te maken.

Klopt, maar ook de omtrek van een rupsband wordt minder als de band slijt.

Als ik een vierkant blokje heb en ik meet de omtrek van dat blokje over vier zijden heen krijg ik een bepaalde lengte. Ga ik dan aan één of meer zijden een stuk van dat blokje afschuren en ik meet daarna over dezelfde zijden weer de omtrek, zal de lengte korter zijn.
 
Ik wil ook een pratende teller :(


Maar dan is de vraag: Hoe naukeurig is het GPS?
Als ik op een ventweg rij zet het navigatiesysteem me ooit lekker op de hoofdbaan, de afwijking is dan 10 meter.

GPS is redelijk nauwkeurig qua snelheid maar heeft zeker ook wel wat afwijking.

Feit dat je teller meer aangeeft dan dat je rijd is om claims te voorkomen naar de fabrikant toe mocht je een boete krijgen, daarom bouwen ze vooraf al die marge in.

Politiewagens hebben wel een 'ge-eikte' teller maar zelfs die is niet helemaal precies.
 
GPS is redelijk nauwkeurig qua snelheid maar heeft zeker ook wel wat afwijking.

Feit dat je teller meer aangeeft dan dat je rijd is om claims te voorkomen naar de fabrikant toe mocht je een boete krijgen, daarom bouwen ze vooraf al die marge in.

Politiewagens hebben wel een 'ge-eikte' teller maar zelfs die is niet helemaal precies.
Ook GPS is een meetinstrument, en heeft dus een afwijking...
De geijkte (heeft niks met bomen te maken 8-) ) teller van een politie-auto, daar moet je je niet te veel van voorstellen. Wil gewoon zeggen dat ze het ding op de rollenbank zetten, en een mooi lijstje maken met 'km op de teller' vs. 'echte km', en dat is het wel. Hierdoor krijg je echter wel een correctiemechanisme, waardoor je teller eigenlijk zo nauwkeurig wordt als die van de rollenbank waar je het mee meet, en die afwijking is normaal redelijk klein.
De eventuele afwijking die er in zit is dan weer verrekend in de meetcorrectie die wordt toegepast. Daarom is een meetcorrectie bij een 'zichtmeting' hoger dan bij een radar- of lasermeting.
 
De fout marge ligt tussen de 8 en 12 % en is vaak ook nog snelheids afhankelijk.
Bij mijn hayabusa was het ongeveer 8% bij 50 km/u en 12 % bij 300 km/u. De referentie is een Garmin 2820 gps.


Dat is niet altijd zo, mijne gaf het onderstaande aan bij ca 250 op de teller O-)
full


Dat is dus een afwijking van 590% :?
 
Laatst bewerkt:
Stel dat GPS maximaal 3m afwijkt. Als je dan een gemiddelde meting over 1 km doet, en je uitgaat van een worst case scenario (begin en eind max afwijking), is dat een relatieve afwijking van 0.6%. Zoals al eerder gezegd is de tijdmeting van navigatiesystemen behoorlijk nauwkeurig, waardoor je uiteindelijk dus toch een heel nauwkeurige meting hebt.

1 km lang je snelheidsmeter op dezelfde stand houden moet op een rustige (snel-)weg niet echt een probleem zijn.
 
Ik heb niet echt het hele topic doorgespit, maar is iemand al op het idee gekomen dat een motorband rond is? en dat als je dus een bochtje omgaat dat de snelheid dan ineens anders is dan bij het rechtdoor gaan? Ik denk dat het indeuken en veren van de band daar ondergeschikt aan is...




Dat neemt niet weg dat ik met een vriend laatst in de werkbus van z'n pa wel vonden dat we erg langzaam reden toen de teller 80 aangaf. De tomtom vond toen ook dat we maar 65 reden :X
 
....Dat klopt, alleen rijd je niet op de koordlagen maar op het rubber dat om de koordlagen heenligt. En daardoor is het loopvlak langer dan de koordlagen maar wordt korter naarmate er meer slijtage is....
Dat geldt alleen als de band zuiver rond blijft en dus niet vervormt. Het loopvlak past zich echter aan aan de vorm van het wegdek, het zal dus buigen van rond naar recht en weer naar rond.
Waar het hier om gaat is het gedeelte dat de weg raakt, en dat gedeelte van het loopvlak is recht. Waar het loopvlak recht aanligt aan het wegdek heeft de profielhoogte geen invloed op de lengte van het loopvlak.

Voorbeeld; als je bij een rupsband alle schalmen voorziet van dikke rubber blokken om op asfalt te kunnen rijden heeft dat ook geen invloed op de gereden (of gemeten) snelheid.

Als je hetzelfde bij een stalen wiel doet hebben dergelijk blokken wél invloed op de omtrek en dus ook op de (gemeten) snelheid.
Dit is het verschil dat ik bedoel

Ik heb al eerder gezegd dat ik hier spreek over hoe het in principe werkt, de praktijk is nogal eens anders; hier blijkbaar behoorlijk anders.
Ik geloof je best als jij of iemand anders zegt dat profielhoogte wel uitmaakt, ik heb het zelf nooit gemeten. Ik las jouw bewering en heb daar slechts een achtergrond aan toegevoegd.
 
Laatst bewerkt:
Ooit met 110 op de teller (ik zat toen nog achterop op mijn huidige motor) een R1 ingehaald welke op zijn digitale teller 130 aangaf.
 
Terug
Bovenaan Onderaan