Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Omdat een snelheidsmeter die gebaseerd is op het meten van de omwentelingen van je voor of achterwiel altijd een afwijking zal hebben. Ten eerste al vanwege bandenslijtage, tussen nieuwe banden en versleten banden zit al gauw een cm verschil in doorsnede. Bij een wieldoorsnee van 50cm (en dat is weinig voor een motorwiel) zit je dan dus al op een afwijking van minimaal 2% tussen. Met nieuwe banden rij je dus al zeker 2% harder dan met versleten banden.....
Ja, maar drie cijferige getallen geeft ie niet weer
hier in belgië zijn er met 3 cijfers...
ik weet dat ze 188 kunnen aangeven....
De lengte van het loopvlak bepaalt dus hoe vaak een wiel rond moet om een bepaalde afstand af te leggen.
Het loopvlak heeft stevige koordlagen die ervoor zorgen dat de lengte constant is....
De lengte van het loopvlak neemt af als je band slijt. Of het ding nou ingedrukt wordt, de omtrek over het profiel heen blijft pi*doorsnede en als die doorsnede afneemt door slijtage wordt het loopvlak minder. Niet extreem maar wel merkbaar in een paar procent afwijking....
Nee, het loopvlak gaat bij elke omwenteling telkens even aanliggen op het wegdek; of de band hard is of zacht, het loopvlak blijft even lang en de effectieve diameter van het wiel blijft dus hetzelfde.@Hybride: Die redenering snap ik niet helemaal; natuurlijk is het zo dat de band vervormd, maar volgens mij maakt dat de afwijking juist groter i.p.v. kleiner. Tijdens het rijden wordt de band als het ware kleiner van bij het meten in stilstand. Jouw redenering zou betekenen dat de band minder gaat vervormen naarmate deze ouder wordt, om te compenseren voor het weggesleten rubber. Het lijkt me juist dat de band (heel minimaal) meer gaat vervormen als deze ouder wordt, omdat er materiaal weg is en de band dus minder stijf wordt.
Het loopvlak heeft stevige koordlagen die ervoor zorgen dat de lengte constant is.Nee, het loopvlak gaat bij elke omwenteling telkens even aanliggen op het wegdek; of de band hard is of zacht, het loopvlak blijft even lang en de effectieve diameter van het wiel blijft dus hetzelfde.
Ook de profielhoogte heeft weinig invloed want het profiel is bevestigd op de koordlagen en die lengte verandert niet.
De band wordt niet kleiner tijdens het rijden... dat de band ingedrukt wordt heeft geen invloed op de lengte van het loopvlak en dat loopvlak wordt a.h.w. telkens opnieuw uitgerold.
Vergelijk het met een rupsband van een graafmachine; de schalmen van de rupsband worden één voor één op de grond gelegd, hoe vaak de rupsband rond moet hangt af van zijn lengte. Wat de schalmen doen voordat ze daarna weer op de grond zijn heeft geen invloed op hoe vaak de rupsband rond moet voor een bepaalde afstand.
Een rupsband zou je kunnen zien als een heel slappe luchtband... Alleen maar om dit duidelijk te maken.
Ik stel dit een beetje zwart/ wit, maar hiermee wil ik wijzen op dit veelvoorkomende misverstand; het is goed om daar eens over na te denken.
...In de praktijk zal die er echter in minimale mate toch wel zijn en is dan waarschijnlijk afhankelijk van de bandenspanning, zo ontstaat naar mijn idee ook het verschijnsel "cuppen", slijtage van de rand van een profielblok door vervorming van het loopvlak...
Dat heb ik al gedaan:
...en dat zou weer betekenen dat elke keer als ik mijn banden op spanning breng de afwijking weer teniet gedaan zou zijn, en dat is dus niet zo....
Waar het mij om gaat is het principe van de luchtband, dat je begríjpt hoe die zich gedraagt.
Ik heb uitgebreid uitgelegd wat ik bedoel en hoe het principe in elkaar steekt.
Als jij gelijk hebt, en dat zal best wel, dan zul je het met me eens zijn dat een motorfietsband zich blijkbaar aardig gedraagt als een massief wiel...
Kutscootah'smijn teller zei 86
rollerbank zei 86
Het loopvlak heeft stevige koordlagen die ervoor zorgen dat de lengte constant is.
Een rupsband zou je kunnen zien als een heel slappe luchtband... Alleen maar om dit duidelijk te maken.
Ik wil ook een pratende teller
Maar dan is de vraag: Hoe naukeurig is het GPS?
Als ik op een ventweg rij zet het navigatiesysteem me ooit lekker op de hoofdbaan, de afwijking is dan 10 meter.
Ook GPS is een meetinstrument, en heeft dus een afwijking...GPS is redelijk nauwkeurig qua snelheid maar heeft zeker ook wel wat afwijking.
Feit dat je teller meer aangeeft dan dat je rijd is om claims te voorkomen naar de fabrikant toe mocht je een boete krijgen, daarom bouwen ze vooraf al die marge in.
Politiewagens hebben wel een 'ge-eikte' teller maar zelfs die is niet helemaal precies.
De fout marge ligt tussen de 8 en 12 % en is vaak ook nog snelheids afhankelijk.
Bij mijn hayabusa was het ongeveer 8% bij 50 km/u en 12 % bij 300 km/u. De referentie is een Garmin 2820 gps.
Dat geldt alleen als de band zuiver rond blijft en dus niet vervormt. Het loopvlak past zich echter aan aan de vorm van het wegdek, het zal dus buigen van rond naar recht en weer naar rond.....Dat klopt, alleen rijd je niet op de koordlagen maar op het rubber dat om de koordlagen heenligt. En daardoor is het loopvlak langer dan de koordlagen maar wordt korter naarmate er meer slijtage is....