Echte snelheid vs jouw snelheidsmeter

Mit46

MF veteraan
Donateur
12 mei 2008
10.582
330
Echte kilometers hebben we het over in dit geval. ;)

ik kan mijn GSX-R 750 uit 1985 een idiote tandwielverhouding geven en op de bank 350 laten lopen.
Een standaard GSXR 1000 haalt ook geen 300 km\h op de GPS :?
Überhaupt geen 1 straatmotor voor zover ik weet.

De cockpit van een GSXR stopt bij 299 km\h (de K of jongere modellen). Het kan geen 300 km\h aangeven. Het kan wel wat doorlopen in toeren, maar dat compenseert nooit de afwijking van de teller van ongeveer 10%.
Dan zou die in theorie 330 moeten lopen op de teller.
 
Laatst bewerkt:

Okami_Xci

MF veteraan
24 dec 2016
1.183
170
34
Eindhoven
Weet iemand of er ergens een chart te vinden is waarop je per merk/model de afwijking kunt zien tussen je snelheidsmeter en je actuele snelheid? Ik neem aan dat niet alle motorfietsen dezelfde afwijking hebben.

Reed namelijk laatst op een weg waar je 80 mag en alle auto's gingen redelijk rap rijden. Om veilig in het verkeer te blijven zat ik zelfs tegen de 120km/h aan. Nou ben ik benieuwd of mijn motor een redelijk grote afwijking heeft (en de snelheidsovertreding wel mee viel) en of heel het verkeer even als een malle aan het rijden was.
Nee, afwijking is geheel van de unieke motor/situatie afhankelijk... de ene motor is inderdaad de andere niet.
Wat betreft waar je 80 mag en om "veilig" in het verkeer tegen 120Km/u rijden... de N2 rond Eindhoven is zo'n weg....

Officieel mag je er maar 80, maar dan heb je iedere 5 seconden ongeveer een nieuwe auto in je nek aan het hijgen dat je harder moet.....
 

Miglowie

MF veteraan
21 mei 2016
1.225
551
42
Vollenhove
Mijn Diversion600 was vrij accuraat, maar de Vstrom650 wijkt ongeveer 10% af. Dat heb ik vorige week nog vastgesteld, maar wat me dan erg opviel, de app waarmee ik het heb geregistreerd (Yamaha Mydrive geloof ik), gaf dezelfde afstand aan als de dagteller.

Ik zou verwachten dat de dagteller dan ook 10% af zou wijken, maar er zit blijkbaar een andere vertaalslag in de pulsen vanuit de versnellingsbak voor snelheid en afstand. Morgen komen er trouwens wel nieuwe banden op, dan ga ik nogmaals vergelijken als het droog is.
 

Nightbat®

MF veteraan
29 feb 2004
6.477
390
42
Delft
op de testbank van Hoegee die minder positief is kwam mijn K5 tot168pk,toen was hij nog standaard.
168pk is wel een hele positieve waarde als een k5 standaard 178pk fabrieksopgaaf heeft
MCN sprak over iets meer als 147 pk op het achterwiel in 2010
 
3 mei 2019
27
23
Een standaard GSXR 1000 haalt ook geen 300 km\h op de GPS :?
Überhaupt geen 1 straatmotor voor zover ik weet.

De cockpit van een GSXR stopt bij 299 km\h (de K of jongere modellen). Het kan geen 300 km\h aangeven. Het kan wel wat doorlopen in toeren, maar dat compenseert nooit de afwijking van de teller van ongeveer 10%.
Dan zou die in theorie 330 moeten lopen op de teller.
Echt niet? Ik dacht dat de meeste moderne grote supersports over de 300 echte km/u gingen.
 
Laatst bewerkt:

Thijs67

MF veteraan
Donateur
7 aug 2012
1.560
110
Den Dolder
Omdat ik op verschillende motoren rijdt, kijk ik altijd op de navi, die geeft het meest accurate beeld....en hoef ik de afwijking niet te onthouden.
 

RG-gamma

MF veteraan
29 nov 2009
12.369
1.249
168pk is wel een hele positieve waarde als een k5 standaard 178pk fabrieksopgaaf heeft
MCN sprak over iets meer als 147 pk op het achterwiel in 2010
147 is wel heel erg weinig,mijn antieke FZR1000 haalde al 138pk op de testbank bij Frederiks,ik heb meerdere exemplaren gezien die rond de
170pk zaten met hooguit een andere uitlaatdemper,de slechtste die ik gezien heb was 165pk.
 

Monkey

MF veteraan
3 apr 2007
7.348
161
35
froubuurt
Kunnen we de "mijn piemel is langer" discussie ergens anders doen?

Ik zou verwachten dat de dagteller dan ook 10% af zou wijken, maar er zit blijkbaar een andere vertaalslag in de pulsen vanuit de versnellingsbak voor snelheid en afstand. Morgen komen er trouwens wel nieuwe banden op, dan ga ik nogmaals vergelijken als het droog is.
Ik heb de zelfde ervaring met mijn pcx, de dagteller klopt behoorlijk terwijl 70 op de teller maar 64 is. Deze afwijking blijft gelijk trouwens, 110 op de teller is 104. Het is dus niet een meetfout, die zou in procent ongeveer gelijk blijven, maar een weergave fout.

Auto's zijn over het algemeen een stuk preciezer dan een motor. Een 2001 320d zat er bij een snelheid boven de 200 maar 4 naast.
 

ducsmit

MF veteraan
16 apr 2007
2.649
85
58
Echte kilometers hebben we het over in dit geval. ;)

ik kan mijn GSX-R 750 uit 1985 een idiote tandwielverhouding geven en op de bank 350 laten lopen.
Hoe dan ? Die heeft toch een snelheidsopname in het voorwiel .
 

Robinjo

MF veteraan
17 mei 2003
9.327
71
Driebergen
Een standaard GSXR 1000 haalt ook geen 300 km\h op de GPS :?
Überhaupt geen 1 straatmotor voor zover ik weet.

De cockpit van een GSXR stopt bij 299 km\h (de K of jongere modellen). Het kan geen 300 km\h aangeven. Het kan wel wat doorlopen in toeren, maar dat compenseert nooit de afwijking van de teller van ongeveer 10%.
Dan zou die in theorie 330 moeten lopen op de teller.
Een Hayabusa loopt 300+,
Hoe dan ? Die heeft toch een snelheidsopname in het voorwiel .
Hoe dan ? Die heeft toch een snelheidsopname in het voorwiel .
Op de testbank wordt de snelheid van de rol gemeten die je achterwiel op dat moment aandrijft, dat is ook de snelheid die dan eventueel op de grafiek komt.
 

Mit46

MF veteraan
Donateur
12 mei 2008
10.582
330
Een Hayabusa loopt 300+,



Op de testbank wordt de snelheid van de rol gemeten die je achterwiel op dat moment aandrijft, dat is ook de snelheid die dan eventueel op de grafiek komt.

Een standaard Hayabusa loopt geen 300+ op de GPS. Daar ging het om. Hoe kom je daar bij?
De eerste generatie volgens mij geen eens terwijl die iets van 320 op de teller deed.

Nogmaals;
geen 1 standaard straatmotor loopt 300 echte kilometers. Misschien die nieuwe V4R. Dat weet ik niet.

En als jouw motor een andere vertanding heeft dan loopt die op de testbank helemaal niet harder. Dan loopt jouw teller harder mits die meet aan de versnellingsbak.
Dus als jouw motor de snelheid meet aan het voorwiel dan is jouw snelheid op de teller ook niet anders wanneer de tandwielverhouding wordt aanpast.

Jouw GSXR750 geeft dus helemaal geen andere waardes aan aangezien ik begrijp dat die aan het voorwiel meet. Niet op jouw teller en niet op de testbank.
 
Laatst bewerkt:

Nightbat®

MF veteraan
29 feb 2004
6.477
390
42
Delft
De eerste generatie volgens mij geen eens terwijl die iets van 320 op de teller deed.
Sorry, 1e generatie ging wel over de 300 echte km's
Da's waar die hele "gentlemen's agreement" door is ontstaan

Waarom denk je dat latere modellen begrenst zijn?
 

Robinjo

MF veteraan
17 mei 2003
9.327
71
Driebergen
Een standaard Hayabusa loopt geen 300+ op de GPS. Daar ging het om. Hoe kom je daar bij?
De eerste generatie volgens mij geen eens terwijl die iets van 320 op de teller deed.

Nogmaals;
geen 1 standaard straatmotor loopt 300 echte kilometers. Misschien die nieuwe V4R. Dat weet ik niet.

En als jouw motor een andere vertanding heeft dan loopt die op de testbank helemaal niet harder. Dan loopt jouw teller harder mits die meet aan de versnellingsbak.
Dus als jouw motor de snelheid meet aan het voorwiel dan is jouw snelheid op de teller ook niet anders wanneer de tandwielverhouding wordt aanpast.

Jouw GSXR750 geeft dus helemaal geen andere waardes aan aangezien ik begrijp dat die aan het voorwiel meet. Niet op jouw teller en niet op de testbank.
Je snapt mijn punt niet, dus zal het verduidelijken.... waar in de echte wereld mijn motor een top heeft van circa 250, want voornamelijk door luchtweerstand komt heb je daar op de bank uiteraard geen last van en zal hij dus wel doorlopen in toeren met een extra zware vertanding.

En over de Hayabusa moet je iets beter je huiswerk doen denk ik, zie ook de post hierboven.
 

Mit46

MF veteraan
Donateur
12 mei 2008
10.582
330
Sorry, 1e generatie ging wel over de 300 echte km's
Da's waar die hele "gentlemen's agreement" door is ontstaan

Waarom denk je dat latere modellen begrenst zijn?
Dan heb ik mij vergist in de eerste generatie. Ik meen dat deze op de teller de 300 voorbij ging en niet op de GPS.

Waarom ik dat denk is omdat de fabrikanten handelen naar die Gentlemans agreement. Suzuki in ieder geval wel.
Kan jij aangeven dat de huidige wel de 299 km\h passeren dan?
 

Mit46

MF veteraan
Donateur
12 mei 2008
10.582
330
Je snapt mijn punt niet, dus zal het verduidelijken.... waar in de echte wereld mijn motor een top heeft van circa 250, want voornamelijk door luchtweerstand komt heb je daar op de bank uiteraard geen last van en zal hij dus wel doorlopen in toeren met een extra zware vertanding.

En over de Hayabusa moet je iets beter je huiswerk doen denk ik, zie ook de post hierboven.
Jij roept dat jij jouw GSXR 750 met andere vertanding 350 kan laten lopen op een testbank. Daar bedoel je dus mee, op de teller.
Vervolgens geeft iemand aan dat jouw GSXR750 snelheid meet aan het voorwiel. Die gaat dus nergens 350 lopen, want de teller zal niet afwijken en de testbank mee niet zoals de teller.

Dat een motor op een testbank sneller loopt had ik zelf al aangegeven. Mijn punt is dat jij hetgeen roept wat hierboven staat.

Ik heb net gekeken naar aanleiding van Nightbat zijn bericht en de teller blijft op 300 bij de 2016 Hayabusa. Het loopt door in toeren dus met een gemiddelde afwijking van 10% zou die 330 moeten lopen op zijn teller om 300 op een gps te halen. Ik ben dat nog niet eerder tegen gekomen bij een hedendaagse motor.

Enlighten my world :)

Ik heb nog verder gekeken en de 1st gen ging er inderdaad overheen. Sommige halen 345 op de teller waarbij 303 km\h op de gps gemeten werd. Zat ik er bij die inderdaad naast.
 
Laatst bewerkt:

jaap43

MF veteraan
11 aug 2008
15.907
590
Capelle aan den IJssel
Er kan wel degelijk een verschil zitten tussen de foutmarge van de snelheidsmeter en de kilometer/dag-teller.

De eerste heeft als interne overbrenging een magnetische koppeling en de andere een starre tandwieloverbrenging.
Door die magnetische koppeling ontstaat de fout.

Bij de revisie van mijn kilometerteller 10 jaar geleden door Casu Utrecht is gelijk de meterfout minimaal gemaakt. 98/99 km/h op de teller is 100 km/h GPS.
 

Monkey

MF veteraan
3 apr 2007
7.348
161
35
froubuurt
Nogmaals;
geen 1 standaard straatmotor loopt 300 echte kilometers. Misschien die nieuwe V4R. Dat weet ik niet.
Mv Augusta de 312r
De snelheid zit in de naam

En voor je zegt dat iemand beweert dat zijn motor harder op de teller gaat lopen terwijl hij op de testbank staat ...
Hij zegt namelijk op de bank laten lopen, zoek maar op
 

Robinjo

MF veteraan
17 mei 2003
9.327
71
Driebergen
Jij roept dat jij jouw GSXR 750 met andere vertanding 350 kan laten lopen op een testbank. Daar bedoel je dus mee, op de teller.
Vervolgens geeft iemand aan dat jouw GSXR750 snelheid meet aan het voorwiel. Die gaat dus nergens 350 lopen, want de teller zal niet afwijken en de testbank mee niet zoals de teller.

Dat een motor op een testbank sneller loopt had ik zelf al aangegeven. Mijn punt is dat jij hetgeen roept wat hierboven staat.

Ik heb net gekeken naar aanleiding van Nightbat zijn bericht en de teller blijft op 300 bij de 2016 Hayabusa. Het loopt door in toeren dus met een gemiddelde afwijking van 10% zou die 330 moeten lopen op zijn teller om 300 op een gps te halen. Ik ben dat nog niet eerder tegen gekomen bij een hedendaagse motor.

Enlighten my world :)

Ik heb nog verder gekeken en de 1st gen ging er inderdaad overheen. Sommige halen 345 op de teller waarbij 303 km\h op de gps gemeten werd. Zat ik er bij die inderdaad naast.
Ik zeg nergens dat het op mijn teller is, die zit er namelijk niet meer op want circuitfiets, (en omdat het een JDM versie is ging hij maar tot 180), maar op de uitdraai van de bank die gemaakt wordt a.d.h. van de snelheid van de rol die aangedreven word, daar kan je toch echt je snelheid als parameter weer laten geven.
 

Mit46

MF veteraan
Donateur
12 mei 2008
10.582
330
Mv Augusta de 312r
De snelheid zit in de naam

En voor je zegt dat iemand beweert dat zijn motor harder op de teller gaat lopen terwijl hij op de testbank staat ...
Hij zegt namelijk op de bank laten lopen, zoek maar op
Hij zegt dat hij door de vertanding aan te passen het ding 350 kan laten lopen op de bank.

Hij zegt niet dat die bank dan 350 meet en hij zegt ook niet niet bedoelt dat zijn teller dan 350 loopt.
Een bank ziet niet dat jij jouw vertanding wijzigt. Ik ga ervan uit dat je uit een bank actuele data wilt halen, want waarom ben je überhaupt anders aan het meten?

Dat hij vervolgens schijnbaar bedoelt dat je waardes gaat wijzigen aan de bank zodat deze denkt dat je 350 loopt had ik uiteraard niet voorzien. 8)7
 
Laatst bewerkt: