Economy Airbag vest - wat is nu de beste (goedkoopste) keuze?

blarp

Die hard MF'er
13 nov 2007
930
397
Breda
Ik weet dat er al eerder topics zijn gewijd aan dit onderwerp, maar de tijd schrijd voorwaarts, en inzichten veranderen.
En ik zoek ervarings deskundigen.

Wat ik zoek:
- Uitwendig airbag vest (over mijn bestaande pak, XL formaat)
- activatie draadje geen probleem, liever geen abbo of opladen etc.
- goedkoop! < E400

Ik rij de meeste km's ww verkeer, en zal het ding soms wel, soms niet aanhebben.
Geen circuit gebruik oid.

Ik snap dat duurder beter is, en dat veiligheid priceless is, maar ik wil het toch niet te gek maken.

Ik kan zelf ook googelen, maar ik zoek ervaringen uit de praktijk. (draagcomfort, -en als het even kan: de mate van protectie)

Vast dank voor inzichten!
 
Heb zelf sinds een paar maanden het Dainese smart jacket.

Bevalt erg goed. Kan over of onder je pak gedragen worden.

Draag het zelf onder mijn pak(ken) Zit prima, je hebt er geen last van. Is wel iets dikker dan een gewone rugprotector.
Mocht het smart jacket af gaan heb je nog wel wat ruimte nodig, het kan zijn dat je dan een maatje groter jas moet hebben.
Als je het er over heen draagt heb je daar geen last van natuurlijk.

Wat ik juist handig vind dat je geen activatiekoortje meer hebt. De batterijduur is 26 uur, dat dat is best veel. Opladen gaat heel makkelijk.
En het schijnt 7x veiliger te zijn dan een gewone rugprotector.

Je hebt ook geen abbo nodig, aanmelden na aankoop en gaan. heb het vest gekocht bij motorkledingstore.nl in Vianen, erg goede mooie nieuwe winkel met kundig en vriendelijk personeel.
 
Zijn dat volledige jassen?
Worden armen ook ge-air-bagged?
Zijn de vesten herstelbaar na schade?
Ik lees: Activatiekoordje of niet, Activatiekoordje vergeten is boem als je bijje motor wegloopt?
Geen activatiekoordje, hoe wordt er getriggerd?
en zit er echt een springlading in :?

Heet me welkom in de wereld van de veiligheidsvesten -O-
 
Het is een vest.
Nee.
Ja, komt er een hele nieuwe in, kost wel 250 euri..
Geen koordje, met koordje is het boem idd.

Zoek even op Dainesese smart jacket en je leest er alles over meteen op de 1e hit op Google van Dainese.
 
Ik zie de
Bering
Bering BERING C-PROTECT AIR AIRBAGVEST


Heeft iemand daar een mening over?
Lijkt aan mijn criteria te voldoen..
 
Verbazing wekkend hoe weinig info en ervaringen er te vinden zijn die enigszins recent zijn. Ik overweeg ook zoiets te kopen. Prijsverschillen zijn groot en kwaliteitsverschillen onduidelijk.

Ervaringen en kennis welkom! Ik volg dit draadje even.....
 
Met koordje gaat 'ie niet zomaar boem, dan moet je vrij ruig weg lopen
Ik vraag me af of de smart vesten in hun algoritmen óók een minimum snelheid aanhouden.
Dus als je beneden, zeg, 15 km/u onderweg bent en je gaat onderuit,
dat de airbag niet wordt geactiveerd.
Zo is er op Youtube een filmpje te vinden waar iemand met zijn Hövding airbag-fietshelm
(sorry voor dit off topic geval) een supermarkt inloopt en uitglijdt.
Daarbij meende de sensoren van het ding dat ie in een ongeval betrokken was en activeerde.
Beswel ‘n bietje lullig en onnodig duur.
hier dus: Youtube filmpje
 
Ik vraag me af of de smart vesten in hun algoritmen óók een minimum snelheid aanhouden.
Dus als je beneden, zeg, 15 km/u onderweg bent en je gaat onderuit,
dat de airbag niet wordt geactiveerd.
Zo is er op Youtube een filmpje te vinden waar iemand met zijn Hövding airbag-fietshelm
(sorry voor dit off topic geval) een supermarkt inloopt en uitglijdt.
Daarbij meende de sensoren van het ding dat ie in een ongeval betrokken was en activeerde.
Beswel ‘n bietje lullig en onnodig duur.
hier dus: Youtube filmpje
Haha prachtig
 
Tot 10km/h gaat de airbag niet af.

Dit is niet helemaal waar volgens mij. De Smart Jacket heeft ook de mogelijkheid om op rear-end collision te triggeren (bijv. als je voor het stoplicht staat, v=0 km/u). De SMJ triggert dan op motorvibraties. Bij elektrische motoren (zonder trillingen), is de onderdrempel 10 [km/u]. Ik denk dus dat bij de meeste motorrijders (lees: petrolheads) onder de 10 [km/u] de SMJ toch af zal gaan bij een lullige schuiver.
 
Sinds vandaag eigenaar van een tech-air 5 systeem van alpinestars. Is volgens mijn informatie de beste op de markt. Niet de goedkoopste, maar geen abbonnement.

Zit comfortabel, wel iets warmer dan zonder (uiteraard). Alle naden etc zien er stevig uit. Design en gebruik goed over nagedacht zo te zien.

Ze geven aan dat t 10 jaar moet meegaan. Lijkt me sterk. Ik ben benieuwd.....

Nog meer airbagrijders hier?
 
Sinds vandaag eigenaar van een tech-air 5 systeem van alpinestars. Is volgens mijn informatie de beste op de markt. Niet de goedkoopste, maar geen abbonnement.

Zit comfortabel, wel iets warmer dan zonder (uiteraard). Alle naden etc zien er stevig uit. Design en gebruik goed over nagedacht zo te zien.

Ze geven aan dat t 10 jaar moet meegaan. Lijkt me sterk. Ik ben benieuwd.....

Nog meer airbagrijders hier?
Nee, maar wel geinteresseerd. Zojuist op Youtube ook wat informatie over dit vest gezien en het ziet er goed uit. Schijnbaar idd de beste op de markt; geen bullshit met touwtjes, gps, abbo's, e.d.

Ik vraag mij wel 3 dingen af, namelijk hoe het zit onder een textiele jas welke geen strakke maar ook geen losse pasvorm heeft, hoe warm het voor je rug is (met een bezwete rug op kantoor aankomen is niet ideaal) en hoe veilig de sensors zijn als je bijv zeer snel optrekt. Dat laatste zou bijna hetzelfde moeten zijn als je bijv van achteren geramd zou worden, ongeveer dan :+ .

Waar heb je het trouwens gekocht?
 
Nee, maar wel geinteresseerd. Zojuist op Youtube ook wat informatie over dit vest gezien en het ziet er goed uit. Schijnbaar idd de beste op de markt; geen bullshit met touwtjes, gps, abbo's, e.d.

Ik vraag mij wel 3 dingen af, namelijk hoe het zit onder een textiele jas welke geen strakke maar ook geen losse pasvorm heeft, hoe warm het voor je rug is (met een bezwete rug op kantoor aankomen is niet ideaal) en hoe veilig de sensors zijn als je bijv zeer snel optrekt. Dat laatste zou bijna hetzelfde moeten zijn als je bijv van achteren geramd zou worden, ongeveer dan :+ .

Waar heb je het trouwens gekocht?

Gekocht bij motorkleding center in Assen. Ik heb pas 650km op 1 dag gereden in 35 graden ermee. Dat was een goede test. Nauwelijks warmer dan zonder moet ik zeggen. Ik voel de rug niet. Als de pasvorm goed is heb je er denk ik geen last van, onder de meeste textieljassen geen probleem denk ik. Ik heb ook geprobeerd met mijn winterjas erin. Prima!

Hij werkt goed. Watkan beter:
Uitleg over hoe hij aan gaat. Je moet echt het boekje lezen. Je moet namelijk eerst dichtritsen en dan opstijgen of een paar passen lopen. Dan gaat hij aan. Logisch, maar je moet t maar net weten. Ik check t lampje nu.

Pairen met mobiel. Werkt niet vlekkeloos helaas. Soms pakt hij de jas niet. De app registreert alleen snelheid en je locatie als je de rit opneemt. Dat doet hij via bluetooth ook nog: best irritant als je je bluetooth nodig bent voor je headset zoals ik.

Gelukkig werkt de jas prima zonder telefoon in de buurt.
 
Ik rijd al lange tijd met Airbagvesten. Heb twee jaar geleden zelfs een nieuwe gekocht. Ik had altijd een Hitair YS vest en heb nu een Held Air Vest II. Handige van de Held is dat er een level II backproctor in het vest zit. Daarvoor altijd Dainese Wave II aangehad.

Een vest is best handig vind ik, je kunt hem over verschillende jassen dragen. In de winter over de textielen jas en in de zomer over de leren doorwaai jas. Ik rijd nooit meer zonder. Waarom? ik heb hem een keer getest: met ongeveer 60km tegen de vlakte... Je kon niet zien dat er zand in de bocht lag. Anyway vest deed het prima. Geeft ook een veiliger gevoel, de kans dat je zwaargewond raakt is kleiner, hoeveel? geen idee. Maar waarom zou je die kans niet (flink) willen verkleinen? Je moet niet de illusie hebben dat je onkwetsbaar bent met zo'n vest. Je kan die auto of fietser ook over het hoofd zien, daar gaan airbags niet bij helpen, maar die nare crash erna wellicht wel. Just my 2 cents.

Ik kan het iedereen aanraden!

Groet, Niels

Hit-Air:
hit-air ys vest.jpg
Held:
held air vest II.jpg
 
Ik zie de
Bering
Bering BERING C-PROTECT AIR AIRBAGVEST


Heeft iemand daar een mening over?
Lijkt aan mijn criteria te voldoen..
Hoi @blarp, Ik ben zelf ook aan het kijken voor precies het zelfde. Wat heb jij uiteindelijk gekocht? Deze Bering ziet er wel oke uit.
 
Voor wat het waard is. Deze week voor t eerst gevallen met airbag. Bij t parkeren op mn werk. Stond dus al bijna stil. Airbag is niet af gegaan. Daar ben ik dus positief over.

Ik ben, na honderden uren gebruik, ook tevreden over de batterijduur trouwens. Hij gaat zeker 30u rijden mee, dat is erg prettig.
 
Voor wat het waard is. Deze week voor t eerst gevallen met airbag. Bij t parkeren op mn werk. Stond dus al bijna stil. Airbag is niet af gegaan. Daar ben ik dus positief over.

Ik ben, na honderden uren gebruik, ook tevreden over de batterijduur trouwens. Hij gaat zeker 30u rijden mee, dat is erg prettig.
Jammer dat je bent omgekieperd (hopelijk weinig schade).
Goed om te weten dat ie niet onnodig afgaat.
 
Ik heb een 3 tal jaar geleden een Dainese D-air street jas gekocht en ben er best tevreden mee.
De jas word actief als je de magneetsluiting van de airbagjas sluit.Vanaf dan kan ze worden geactiveerd als je 10 km/h rijd of als je op de motor zit (trilling) of door versnelling/vertraging (als je achteraan aangereden wordt)
De jas is niet goedkoop (1100€) maar wordt wel altijd verder door ontwikkeld (3 maal per jaar een update)

Wat ik goed vind:
Na 3 jaar ww verkeer nog altijd waterdicht (goretex)
Past perfect alle beschermstukken zitten goed.
Geeft een veilig gevoel.
Lange levensduur batterij ongeveer iedere 10 dagen opladen .

Minder goed:
De jas is tijdens de zomer te warm voor mij.
Weinig jaszakken.
Het lichtje op de mouw is wel heel fel.
 
Laatst bewerkt:
Ik rijd al lange tijd met Airbagvesten. Heb twee jaar geleden zelfs een nieuwe gekocht. Ik had altijd een Hitair YS vest en heb nu een Held Air Vest II. Handige van de Held is dat er een level II backproctor in het vest zit. Daarvoor altijd Dainese Wave II aangehad.

Een vest is best handig vind ik, je kunt hem over verschillende jassen dragen. In de winter over de textielen jas en in de zomer over de leren doorwaai jas. Ik rijd nooit meer zonder. Waarom? ik heb hem een keer getest: met ongeveer 60km tegen de vlakte... Je kon niet zien dat er zand in de bocht lag. Anyway vest deed het prima. Geeft ook een veiliger gevoel, de kans dat je zwaargewond raakt is kleiner, hoeveel? geen idee. Maar waarom zou je die kans niet (flink) willen verkleinen? Je moet niet de illusie hebben dat je onkwetsbaar bent met zo'n vest. Je kan die auto of fietser ook over het hoofd zien, daar gaan airbags niet bij helpen, maar die nare crash erna wellicht wel. Just my 2 cents.

Ik kan het iedereen aanraden!

Groet, Niels

Hit-Air:
Bekijk bijlage 1530981
Held:
Bekijk bijlage 1530982

Ligt eraan of je met een object in aanraking komt of niet. In Duitsland is ooit een onderzoek gedaan, al wel weer een tijd geleden: ‘Motorkleding helpt nauwelijks dodelijk motorongeval te voorkomen’

Baat het niet schaadt het niet gewoon aandoen dat vest als het kan :)
 
Cruciaal is het woord "dodelijk" in je genoemde onderzoek. Als je met of zonder helm een boom kopt met 100km/u ben je dood. Geen verschil. Punt is dat het met minder ernstige ongevallen wel een groot verschil maakt. Dat geldt ook voor een airbagvest/jas denk ik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan