ECU Flash of Powercommander .

Status
Niet open voor verdere reacties.
18 sep 2022
135
60
Wat is de betere afstelling ?

Een ECU flash of de Powercommander ? Nieuwe ECU zijn die beter dan met een ouder type ECU / motor ?

PC zijn beter omdat de meeste ECU's een beperking hebben ? Is dit bullshit ?

In mijn beleving stellen de meeste tuners middels een ECU flash enkel het A/F (brandstof/lucht) verhouding bij wat een PC ook kan.

Het gaat mij meer even om het afstellen van het A/F (brandstof/lucht) verhouding. Dat je middels een ECU Flash opties aan & uit kunt zetten weet ik.Heb al 20 x mijn motoren laten afstellen met beiden Flash en PC ben redelijk bekent met beiden.

En graag even het waarom dan uitleggen ? Graag enkel forumleden met antwoorden die ook verstand hebben van zaken. })
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een PC beliegt je ECU om zaken/waarden aan te passen.
Bij een flash wijzig je al die zaken/waarden rechtstreeks in de ECU,dat is dus de betere manier.
Een echte race ECU is zo gemaakt dat je die kan aanpassen,niemand gaat het in zijn hoofd halen om daar een PC voor te gebruiken.
 
Een PC beliegt je ECU om zaken/waarden aan te passen.
Bij een flash wijzig je al die zaken/waarden rechtstreeks in de ECU,dat is dus de betere manier.

Kennelijk biedt een PC toch meer tune mogelijkheden dan een stock ECU ? Je gaf het zelf ook al aan dat een echte race ECU een nog betere keuze zou zijn dan een stock ECU ;)

Een echte race ECU is zo gemaakt dat je die kan aanpassen,niemand gaat het in zijn hoofd halen om daar een PC voor te gebruiken.
 
Autotune werkt niet goed zonder breedband lambda sensor(en), welke motoren af fabriek niet hebben. Dan maakt de autotune het mengsel enkel rijker en rijker. Het is altijd beter om af te laten stellen op een testbank.

Mijn voorkeur zou zijn om direct in de ECU te werken, tenzij:
1. de ECU zo op slot zit dat tuners er (nog) niks mee kunnen
2. je functionaliteit wilt die de OEM ECU niet kan bieden (blipper, pit lane limiter, launch control, etc)
 
Autotune werkt niet goed zonder breedband lambda sensor(en), welke motoren af fabriek niet hebben. Dan maakt de autotune het mengsel enkel rijker en rijker. Het is altijd beter om af te laten stellen op een testbank.

Mijn voorkeur zou zijn om direct in de ECU te werken, tenzij:
1. de ECU zo op slot zit dat tuners er (nog) niks mee kunnen
2. je functionaliteit wilt die de OEM ECU niet kan bieden (blipper, pit lane limiter, launch control, etc)
Bij mij is het probleem idd dat ze niet in de ECU geraken, dat droeg effectief mijn voorkeur weg.
Hoe weet je of je lambda breedband is? Is ze steeds breedband wanneer ze vier connecties heeft? Of zijn er nog vereisten?

Zou toch wel zot zijn als zo een rapid bike gewoon grandioos te rijk gaat? Ook zonder breedband moet die toch beter kunnen dan dat? Net zoals een originele ECU niet steeds het mengsel armer en armer maakt?
 
Bij mij is het probleem idd dat ze niet in de ECU geraken, dat droeg effectief mijn voorkeur weg.
Hoe weet je of je lambda breedband is? Is ze steeds breedband wanneer ze vier connecties heeft? Of zijn er nog vereisten?

Zou toch wel zot zijn als zo een rapid bike gewoon grandioos te rijk gaat? Ook zonder breedband moet die toch beter kunnen dan dat? Net zoals een originele ECU niet steeds het mengsel armer en armer maakt?
Een originele lambda sensor is zo goed als nooit breedband.
En een 4 kabel lambda sensor is een geen breedband.(een breedband sensor heeft 6 kabels)
 
ECU flash heeft als je het mij vraagt de voorkeur. Puur omdat je met een PC een extra stuk elektronica erbij hebt, wat tevens mankementen kan geven. Zelf nog nooit zo'n ding in een motor gehad, maar om mij heen toch wel meerdere gevallen gezien waarbij dat apparaat de boosdoener was van uiteenlopende problemen. Voor het geld van zo'n apparaat kun je vaak toch wat andere leuke upgrades kopen. Als er nog geen toegang verkregen is tot de betreffende ECU of bepaalde mogelijkheden niet aanwezig zijn die je wil, heb je natuurlijk weinig keus.
 
ECU flash nog nooit gehad maar lees dat de mogelijkheden erg groot zijn. Dat zou mijn voorkeur hebben bij een circuit motor.

Voor op straat al meerdere motoren gehad met power commander, en tot nu toe nog altijd dik tevreden.
Doet waarvoor ik ze gekocht heb (volledig uitlaatsysteem gemonteerd, cat delete dus afstelling).
Bij verkoop motor afkoppelen en klaar, en heeft restwaarde. Dus uitlaat er van onder, cat er terug op. Pc los en weer verder.
 
@henk -J - racing , je kan je vraag ook in dit topic stellen. Voordelen van de ECU tov de PC zijn daarin vaak voorbij gekomen. Topic is nu een beetje stoffig, maar er gaat vast worden gereageerd als je een vraag stelt.
 
Kijk eens een filmpje van moore mafia op you tube. Dan is je vraag direct beantwoord.
Allang gezien ;) Ik loop al een tijdje langer mee in de ECU flash en of PC afstelling.
Eerlijk gezegd was mijn vraag via Moore nog niet beantwoord ? Liever gezegd ik ben niet overtuigd dat een ECU flash beter is betreffende A/F (brandstof/lucht) verhouding. Je betaald een berg geld extra ( de Flash) terwijl je er een PC voor hebt die na verkoop nog enige waarde heeft.

Jij refereerde naar dit filmpje ?
 
Laatst bewerkt:
@henk -J - racing , je kan je vraag ook in dit topic stellen. Voordelen van de ECU tov de PC zijn daarin vaak voorbij gekomen. Topic is nu een beetje stoffig, maar er gaat vast worden gereageerd als je een vraag stelt.
Oud topic de meeste zijn al dood.
Ik had er ook eentje een leuk MF topic uit 2004 gevonden. Hoe betrouw een ECU flash of PC wel NIET is ;) Ze beloven 15PK extra en je betaald voor lucht :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ECU flash nog nooit gehad maar lees dat de mogelijkheden erg groot zijn. Dat zou mijn voorkeur hebben bij een circuit motor.

Ik heb er al drie stuks laten Flashen en ook al 15 stuks laten afstellen middels een PC.

Voordelen zijn groot bij de nieuwste motoren bij de oudjes voor 2010 valt het kennelijke allemaal wel mee die voordelen.

Voor op straat al meerdere motoren gehad met power commander, en tot nu toe nog altijd dik tevreden.
Doet waarvoor ik ze gekocht heb (volledig uitlaatsysteem gemonteerd, cat delete dus afstelling).
Bij verkoop motor afkoppelen en klaar, en heeft restwaarde. Dus uitlaat er van onder, cat er terug op. Pc los en weer verder.

Het is en blijft een wazig wereldje dat Flashen en PC afstellen? Zeker de Flash afstelling je betaald bijna 400EURO en dan is maar de vraag waarvoor je dan betaald hebt? Ja wat opties uitzetten of temp fan eerder aanzetten of de gasklep op 100% zetten. Allemaal leuk.

De grote vraag is, wat is het grote verschil in het A/F (brandstof/lucht) verhouding tussen een Flash en een PC ?

 
Laatst bewerkt door een moderator:
bij een flash verander je effectief de mapping, het is echt meer dan "wat opties uitzetten of temp fan eerder aanzetten of de gasklep op 100% zetten"
een pc-commander verandert het uitgaande signaal en kan dus minder dan een echte flash
 
bij een flash verander je effectief de mapping, het is echt meer dan "wat opties uitzetten of temp fan eerder aanzetten of de gasklep op 100% zetten"

Dat weet ik Janbros, die opties daarmee bedoelde ik slechts dat er veel meer is dan dat ;)


een pc-commander verandert het uitgaande signaal en kan dus minder dan een echte flash

Dus als ik je goed begrepen heb Jan ? Dan kan het uitgaande signaal van een PC dus nooit en te nimmer het A/F (brandstof/lucht) verhouding perfect afstellen ? Ik zie toch duidelijke dat de mapping A/F aangepast wordt op een PC ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Allang gezien ;) Ik loop al een tijdje langer mee in de ECU flash en of PC afstelling.
Eerlijk gezegd was mijn vraag via Moore nog niet beantwoord ? Liever gezegd ik ben niet overtuigd dat een ECU flash beter is betreffende A/F (brandstof/lucht) verhouding. Je betaald een berg geld extra ( de Flash) terwijl je er een PC voor hebt die na verkoop nog enige waarde heeft.

Jij refereerde naar dit filmpje ?
Niet echt naar dit filmpje. Als hij enkel voor track days moet dienen zou ik de flash nemen. Dan zijn alle restricties eruit. Is het enkel baan en gaat het over een nieuwe dan zou ik dat niet doen enkel en alleen voor geen gezeik te hebben met garantie in geval er iets gebeurd.
Gaat het over een motor waarbij de garantie termijn al verstreken is dan zou ik flash nemen.
 
De grote vraag is, wat is het grote verschil in het A/F (brandstof/lucht) verhouding tussen een Flash en een PC ?
"The power commander 6 is a piggyback device"
Voor onsteking en injectie per cilinder heb je 2 extra modules nodig.
Dit kan bij de moderne ECU rechtstreeks geprogrammeerd worden.

The PC is een feite een module die waardes manipuleerd.
Het grote nadeel daarvan is dat de ingebouwde correctiefactoren in de ECU niet juist meer corrigeren. ( En dat is al lang niet meer alleen op de motor en inlaat temperatuur)
Maar als je hem om de dyno zet en afregelt zal hij voor die dag en omstandigheden juist afgesteld staan.
Maar je hebt geen garantie bij wisselende omstandigheden.

Bij het instellen van een mapping in een ECU kan je bijvoorbeeld de VE(volumetric efficiency) aanpassen aan jouw specifieke motor.
Elke motor heeft een andere VE per toerental en per belasting.
Gewoon kopiëren van een andere geeft geen ideale resultaten.
 
Persoonlijk denk ik dat het om het even is of je nou voor een flash gaat of een pc of rb.
Ik denk dat het grote verschil gemaakt wordt door diegene die hem af gaat stellen.

Juist en daar zijn wij beiden het 100% eens over dat is namelijk ook mijn idee van een Flash en of PC A/F .

Een Flash is een veel omslachtiger proces men moet meermaals een de dyno-run de testdata downloaden & uploaden op de ECU na een gedane aanpassing. Dan moet er weer een dyno run plaats vinden als check en juist aanpassingen dat zag ik zelden of niet gebeuren? Het komt zelden voor dat het A/F meteen goed staat.

Laat je een PC afstelling doen dan is men c.a 50 min bezig om het A/F netjes af te stellen. En een ECU Flash die hetzelfde duurt in tijd daar geloof ik niet in.

Wat ik meestal laat doen is een simpele ECU flash en daarna met de PC de fine tuning A/F.

Toevallig kwam ik dit filmpje tegen die mij ervaringen over een Flash cq PC al bevestigde .Dat een ECU Flash te onnauwkeurig is in het A/F.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
"The power commander 6 is a piggyback device"
Voor onsteking en injectie per cilinder heb je 2 extra modules nodig.
Dit kan bij de moderne ECU rechtstreeks geprogrammeerd worden.


The PC is een feite een module die waardes manipuleerd.
Het grote nadeel daarvan is dat de ingebouwde correctiefactoren in de ECU niet juist meer corrigeren. ( En dat is al lang niet meer alleen op de motor en inlaat temperatuur)
Maar als je hem om de dyno zet en afregelt zal hij voor die dag en omstandigheden juist afgesteld staan.
Maar je hebt geen garantie bij wisselende omstandigheden.

Bij het instellen van een mapping in een ECU kan je bijvoorbeeld de VE(volumetric efficiency) aanpassen aan jouw specifieke motor.
Elke motor heeft een andere VE per toerental en per belasting.

Gewoon kopiëren van een andere geeft geen ideale resultaten.

De grote vraag was, wat is het grote verschil in het A/F (brandstof/lucht) verhouding tussen een Flash en een PC ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De grote vraag was, wat is het grote verschil in het A/F (brandstof/lucht) verhouding tussen een Flash en een PC ?
Je begrijpt het niet denk ik, ik heb net uitgelegd waar het verschil zit.

Ofwel is het een vreemde vraag en wil je graag horen dat als je een AF van 13.2 op 1 ingeeft in de PC hetzelfde is als bij een flash.
 
De grote vraag was, wat is het grote verschil in het A/F (brandstof/lucht) verhouding tussen een Flash en een PC ?
het is al tig keer gezegd maar je wilt het niet aannemen : een goede flash is veel keer beter dan een goede PC-comm afstelling omdat het ene effectief de mappings verandert en de andere enkel het uitgaande signaal verandert.

je moet er niet mee akkoord gaan, maar 10x dezelfde vraag blijven stellen verandert het juiste antwoord niet.
 
Gozer... Je blijft zeggen; ik vraag dit en dat en voer de discussie over zus en zo maar ergens anders.
Wat wil je nou? Alles wat hier gezegt wordt is 'on topic' en daarbij is dit een openbaar forum waar een ieder zich in mag mengen.

Ecu flash is 't beste als het kan. PC of Rapid is een prima alternatief maar wel degelijk anders zoals eerder gezegt.

Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan