ECU storingen uitlezen met module en smartphone

Status
Niet open voor verdere reacties.

pretpiloot

MF veteraan
8 dec 2004
24.636
2
Heerhugowaard
Hallo,

Voor auto's zijn er al enkele jaren modules te krijgen die je in de OBD-II poort van de auto steekt, en je door middel van bluetooth+app kan uitlezen met je smartphone, al dan niet tijdens het rijden.
Tegenwoordig gaan de ontwikkelingen aardig snel, en is er op sites als Aliexpress etc vaak wel wat te krijgen, echter heb ik er zelf nog geen ervaring mee. Dus de vragen aan medetechneuten die hier wel al ervaring mee hebben:

Is er voor motoren ook al zoiets verkrijgbaar? Welke systemen zijn er, en waar te krijgen? Voor welke merken/motoren is er iets beschikbaar? Wat kan je er allemaal mee?
Als er mensen zijn die hier ervaringen mee hebben, ben ik er wel benieuwd naar.

*O*

informatie reeds verzameld:

info over TuneECU
Voor ktm, aprilia, benelli, Ducati, Moto Guzzi, BMW, ccm, Husqvarna, gilera, Morini en Triumph kun je tuneEcu gebruiken. (Werkt niet op alle modellen van die fabrikanten overigens)

Hiermee kun je foutcodes uitlezen/wissen, maar je kan bijvoorbeeld ook functies testen, throttle bodies synchroniseren, ontsteking aanpassen en mapping wijzigen.
Software is gratis, kabeltje kost +-50/60 euro via eBay kant en klaar of +-25 euro als je zelf wat knutselt.
(Nampus)

automobiel industrie plaatje
met apparatuur voor VAG, GM en BMW kan je volgens mij al 95% van het wagenpark in NL onder handen nemen... (Den the Man)
understandingtheautoundustry.jpg


EURO4 info
Sinds Euro4 hebben alle fietsen een OBD stekker.
Probleem is alleen een beetje dat elke OBD tool/software wel foutcodes kan lezen, wissen en een onderhoudsmelding kan resetten. Probleem is dat het merkspecifieker wordt zodra je de wat handigere stappen wil kunnen uitvoeren zoals het ontluchten van een ABS unit of het inleren/kalibreren van stappenmotoren. Daar heb je vaak merkspecifieke software voor nodig.
(Mastertommy)

Link naar webshop met diverse apparatuur
Diverse apparaten: Motorfiets diagnose - OBD2 | Q24U webshop (Vroembert)

Rexxer Informatie:
Rexxer
https://shop.daniele-moto.de/artikelliste.aspx?sd=3699_1

PREIS:
499,00 EUR
inkl. 19% MWSt.
(CMK)

ECU uitlezen met kitje van Aliexpress
2016 New Arrival OBD Tool for Fuel Injected for Honda Motorcycles Support Multi languages for Honda Motorbike diagnostic tool-in Car Diagnostic Cables & Connectors from Automobiles & Motorcycles on Aliexpress.com | Alibaba Group

moet nog getest worden


ScanM5X Data logger voor Android, toepasbaar op diverse Italiaanse motorfietsen en waarschijnlijk anderen
https://play.google.com/store/apps/details?id=scantwin.scanmM5.AllinOne&hl=nl
484570d1419072329-scanm5x-app-scanm5x_logger.jpg

2_small.png

Ook bv TPS reset en CO instelling is mogelijk, alsmede natuurlijk uitlezen/wissen van meldingen

Diagnostic ECU Marelli
 
Laatst bewerkt:
Ik heb voor m'n auto (VAG Group) een ROSS-TECH HEX-NET (Unllmeted VIN's) dongeltje. Érg handig ding omdat je je auto buiten kunt laten staan terwijl je vanuit huis alles van de auto kunt uitlezen (én aanpassen) via WiFi.

Binnenkort eens kijken of er een verloopje te verkrijgen is naar de aansluiting op m'n Yamaha MT-10 zodat ik die ook kan uitlezen. Dongle + Software kunnen overweg met CAN én OBD(II). Aanpassingen op de Yammie zijn dan helaas niet mogelijk maar alleen kunnen uitlezen is vaak al genoeg. Totdat er Euro-4 gevoerd werd kon je bij Yamaha alles gewoon op het display van de motor naar boven toveren middels een knoppen combinatie op het cockpitje.

P.S: Voor mensen welke willen gaan "spelen" met dit soort apparatuur; Houd er rekening mee dat de "El-Cheapo" chinese imitatie modules, welke je voor een paar tientjes op bijv. Marktplaats kunt vinden, vaak meer stuk maken dan dat je denkt. Die goedkope ROMMEL lijkt netjes te communiceren met de vaak verouderde, legaal én gratis te downloaden, officiële software maar er worden regelmatig foutieve codestrings de boordcomputer in gepushed waardoor je érg vreemde verstoringen kunt krijgen in het CAN BUS systeem. Ik heb hier al vaker bij derden op byte/bit niveau aanpassingen welke middels dat soort TROEP gemaakt waren uit het systeem kunnen "vissen" en ze netjes mogen herstellen met de officiële fabriek strings.

Het is niet voor niets dat zo'n officiële module "redelijk prijzig" is!!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb voor m'n auto (VAG Group) een ROSS-TECH HEX-NET (Unllmeted VIN's) dongeltje. Érg handig ding omdat je je auto buiten kunt laten staan terwijl je vanuit huis alles van de auto kunt uitlezen (én aanpassen) via WiFi.

Binnenkort eens kijken of er een verloopje te verkrijgen is naar de aansluiting op m'n Yamaha MT-10 zodat ik die ook kan uitlezen. Dongle + Software kunnen overweg met CAN én OBD(II). Aanpassingen op de Yammie zijn dan helaas niet mogelijk maar alleen kunnen uitlezen is vaak al genoeg. Totdat er Euro-4 gevoerd werd kon je bij Yamaha alles gewoon op het display van de motor naar boven toveren middels een knoppen combinatie op het cockpitje.

P.S: Voor mensen welke willen gaan "spelen" met dit soort apparatuur; Houd er rekening mee dat de "El-Cheapo" chinese imitatie modules, welke je voor een paar tientjes op bijv. Marktplaats kunt vinden, vaak meer stuk maken dan dat je denkt. Die goedkope ROMMEL lijkt netjes te communiceren met de vaak verouderde, legaal én gratis te downloaden, officiële software maar er worden regelmatig foutieve codestrings de boordcomputer in gepushed waardoor je érg vreemde verstoringen kunt krijgen in het CAN BUS systeem. Ik heb hier al vaker bij derden op byte/bit niveau aanpassingen welke middels dat soort TROEP gemaakt waren uit het systeem kunnen "vissen" en ze netjes mogen herstellen met de officiële fabriek strings.

Het is niet voor niets dat zo'n officiële module "redelijk prijzig" is!!

Ik heb ook zo'n ross-tech interface, en de software is hetgene wat opdrachten geeft. De interface is niets meer dan dat. Codeerfouten ontstaan ook wel eens met de originele hexnet interface, maar daarom sla je ook altijd een autoscan op voor je wat dan ook gaat doen.

Daarnaast blijft ook VCDS gewoon een halfbakken stukje reverse engineering. Ook als je alle stapjes netjes doorloopt brick je soms een controller. Dat is een bekend risico van dergelijke programmatjes.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook zo'n ross-tech interface, en de software is hetgene wat opdrachten geeft. De interface is niets meer dan dat. Codeerfouten ontstaan ook wel eens met de originele hexnet interface, maar daarom sla je ook altijd een autoscan op voor je wat dan ook gaat doen.

Daarnaast blijft ook VCDS gewoon een halfbakken stukje reverse engineering. Ook als je alle stapjes netjes doorloopt brick je soms een controller. Dat is een bekend risico van dergelijke programmatjes.

VCDS is gelukkig dan wél weer een stukje software wat 100% supported is door Ross-Tech áls je van een door hen geleverde module gebruik maakt.
 
Wat de goedkope DIY scannertjes en gratis zachte waren zoal lezen zijn MIL codes, dus de primaire codes om een motorblok lopend te houden / repareren. Probleem is alleen dat er best wat fabrikanten zijn die allerlei merkspecifieke protocollen verstoppen buiten het "bereik" van de budget scannertjes. Sommige van die protocollen zijn dan wel weer van invloed op MIL codes.

Zo heb ik een tijdje die ELM bluetooth dingen verkocht. Werkt op sommige auto's schandalig goed voor bijna geen knaken, maar op mijn eigen auto's was het een waardeloos ding. Wel gegevens uitlezen, maar geen service reset bijvoorbeeld. En zelfs een simpele ABS sensor fout werd niet gezien (want geen MIL code, jaja..)

Dan heb je een stap duurder de (originele) iCarsoft en Autel scannertjes (ze lijken allemaal op elkaar, maar die dingen staan of vallen op de software, niet het kastje. Ze worden ook bij het leven nagemaakt in Pakistan en China). De +/- €100,- versies komen verder maar hebben meestal geen push functie dus zal je met de hand door een stel tabbladen moeten om een fout terug te vinden, ook een echt goede livedata functie ontbreekt vaak bij die dingen. De wat luxere modellen kunnen dat wel.

En dan kom je op het echte betere werk, MaxiDas, MaxiSYS,TRW, etc. Die zijn 60% goedkoper dan een dealer systeem, maar bieden wel voor veel merken dealer niveau functies en sturen ook comfortmodules en actuatoren aan. De MaxiSYS kan zelfs een scope op een extern scherm splashen en als je handig bent kan je bij sommige ECU's ook gewoon buiten de fabrikant parameters programmeren.

Maar, helaas weinig tot geen informatie / ondersteuning voor motorfietsen en motorfabrikanten. Ben wel benieuwd wat er gebeurt als je een MaxiSYS op bijvoorbeeld een nieuwe BMW motorfiets aan sluit..

Hoe werkt zo'n elm op BMW software? Of geen ervaring mee?
 
Voor mijn Honda ben ik al heel lang van plan zelf iets te maken.

Deze heeft een 4pin connector waarvan er 1 draad het k line draad zou zijn (de data).

Ik ben van plan de originele 4pin Honda stekker te kopen waarmee je de foutcodes kan uitlezen (het lampje op het dashboard laten knipperen).

Deze stekker wil ik dan aansluiten op een open naar female obd2 stekker. Deze female obd2 stekker dan weer op zn Bluetooth obd2 stekker. Vervolgens met een app de boel uitlezen.

Het doel is data te kunnen loggen om het in filmpjes te plakken van fe circuitdagen.

Ivm andere dingen ligt dit plan er al een eeuwigheid terwijl alles bij elkaar mss 30 euro kost.

Op mijn pc heb ik wel alle info staan. Wat welk draadje zou moeten zijn van zowel de 4pin Honda stekker als de odb2 stekker.

Als er behoefte aan is wil ik dat best delen.

(Ik zit op mijn tel. Excuus voor typos)


Ik ben er zojuist achter gekomen dat voor Honda het een Sumitomo HM090 4-pin connector is :)
http://projects.gonzos.net/ctx-obd/
 
Heads up:

Als je nou zo'n ELM bluetooth kastje koopt, controleer dan de stekker heel erg goed. Ik hoor meerdere negatieve verhalen over de laatste generatie van die dingen en gisteren kreeg ik er een in het echt te zien. Je merkt het al meteen omdat je hem met geweld in de OBD poort moet drukken terwijl dat met een licht duwtje moet kunnen.

In het ergste geval druk je de female kant van zo'n connector recht door je OBD aansluiting heen, of andersom, druk je het pinnetje de ELM in (ook niet goed).

Kan voor hele rare problemen zorgen, zoals wel verbinding maar geen data, of hele langzame werking.
 
Van Suzuki weet ik dat de dealer SDS gebruikt, niet alleen voor motoren maar ook jetskies, bootjes en snowmobiles. De hard- en software is wel te koop, maar ik meen voor een euro of 2-300.

Van mijn motor (v-strom) weet ik dat de 2002 en 2003 modellen een 16 bit ECU hebben en niet uit te lezen zijn via een interface. Wel heb je de (in de Suzuki wereld de welbekende) "dealer mode" waarin je eventuele foutcodes in het display krijgt te zien.

Andere oplossingen zijn ernstig duur voor de gemiddelde hobbyist wat betreft uitlezen en tunen.

Wel heb je, om heel grof iets af te stellen aan de brandstofmap, een zogenaamde YOSHBOX. hier zijn ook DIY schema's voor te vinden en ik heb deze al succesvol gebruikt op mijn DL1000 uit 2002.

Hopelijk hebben jullie wat aan de info.
 
Gebruik hier voor BMW 1150GS MotoScan software.
MotoScan | Professionelle BMW Motorrad Diagnose App

Heb zelf de basic licentie, Kan hiermee foutmeldingen lezen en wissen
Wat voor mij afdoende is, met andere licenties kun je meer
MotoScan | Professionelle BMW Motorrad Diagnose App

Deze kabel
10Pin To 16Pin OBD2 OBDII Diagnostic Cable For BMW 1.5M ICOM D Cable ICOM D Motorcycles Motobikes 10 Pin Adaptor 1.5m Long-in Car Diagnostic Cables & Connectors from Automobiles & Motorcycles on Aliexpress.com | Alibaba Group

en een ELM327 unit (heb ik al ~6 jaar denk ik).
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een jaartje geleden wat elektronica in elkaar gezet om te communiceren met mijn '04 Z750 via de diagnose stekker. Na een hoop reverse engineering was het gelukt om een aantal sensor data op te vragen, en de ruwe data om te zetten in de goede eenheden. Daarnaast is het ook mogelijk om freezeframe geschiedenis en foutcodes op te vragen en te wissen.

Een leuke mogelijkheid is natuurlijk het loggen van de data naar een SD kaartje. Dat geeft dan dit soort resultaten:

29lbgo2.png

vysdpe.png

152gl8m.png

1z4ve6r.png

2pzmjcp.png
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan