ECU tuning

Ja en nee. Zoveel mogelijkheden dat het best spannend kan worden. Afhankelijk van merk en model kan je vanalles controleren op werking. Storingen uitlezen en resetten. Brandstofmengsel aanpassen. Servo s uitschakelen en nog veel meer. Mooi dat het bestaat, maar weet wat je doet.
 
Wat ik er van weet (harley en suzuki gsx 1100 olie koeler, carb versies) is dat als je open uitlaten monteert de sproeiers iets groter moeten (suzuki stage 3 dyno kit, open uitlaat, k&n filter en andere gas naalden en veren).
Voorkomt knallen uit de uitlaat, en bij stationair lopen soms een klein petsje geven, teken van te arm staan.
 
Tja, proef ondervindelijk.
Of op een dure dyno bank.
Maar dat begint bij 300 euro.
Bij de carbs was het ook experimenteren, hoeft voor mij niet elke pk er uit te persen, maar meer wat beter (lees knallen bij gas dicht draaien) te laten lopen
 
Zonder dyno ga je toch niet bepalen of ie goed staat? Een knal is toch geen manier van meten of ie goed staat :+ Mijn triumph klapte gigantisch als je een spuit gas gaf en weer los, maar stond wel goed afgesteld.(dyno)
 
  • Leuk
Waarderingen: Joep
Wat ik er van weet (harley en suzuki gsx 1100 olie koeler, carb versies) is dat als je open uitlaten monteert de sproeiers iets groter moeten (suzuki stage 3 dyno kit, open uitlaat, k&n filter en andere gas naalden en veren).
Voorkomt knallen uit de uitlaat, en bij stationair lopen soms een klein petsje geven, teken van te arm staan.

Hoe denk je dat die dynojet kits ontwikkeld worden? op basis van een gemiddeld aantal vlammen en knallen? :+ gaan gewoon uren aan dynotijd in zitten!
 
  • Leuk
Waarderingen: Joep
Hoe denk je dat die dynojet kits ontwikkeld worden? op basis van een gemiddeld aantal vlammen en knallen? :+ gaan gewoon uren aan dynotijd in zitten!
Dat is proef ondervindelijk, begrijp ook dat het geen simpel iets is, maar dyno bank is net iets te kostbaar om dit uit te zoeken.
Het zelfde werkt ook met een power commander, instellen en kijken wat er gebeurt......je kunt altijd terug naar de basis instelling.
 
Dat is proef ondervindelijk, begrijp ook dat het geen simpel iets is, maar dyno bank is net iets te kostbaar om dit uit te zoeken.
Het zelfde werkt ook met een power commander, instellen en kijken wat er gebeurt......je kunt altijd terug naar de basis instelling.

Het is een stuk kostbaarder als je straks iets stuk maakt met verkeerd afstellen.
 
ik zeg wideband lambda erin die onafhankelijk van het injectiesysteem werkt en meten maar! Dan kom je er wel.... kost wel wat, heb je ook wat.

Ik betwijfel trouwens of jouw speedtriple een ECU heeft die zomaar aan te passen is.... en als het kan, waarschijnlijk niet met een simpel RS232 of USB kabeltje. En met welke software was je van plan het te gaan proberen?
Als je echt de tabellen uit de ECU kan inzien en aanpassen is het rijker zetten van je blok niet meer zo ingewikkeld. Dan meten wat de lambda doet en weer aanpassen. Maar het rijker zetten van de inspuit bij gas opendraaien is het makkelijkste deel ;) je fiets "rijdbaarder" maken is heel andere koek, daar komen meer instellingen bij kijken....

Succes :t, ik ben benieuwd, er zijn niet zoveel echt leuke injectie topics hier.... Jammergenoeg.

Later,

Loek
 
Zie het linkje van Martell hierboven het lijntje.
Volgens mij zit er geen lambda sonde in, ga morgen even kijken, maar vermoed het niet.
Is een hoge uitlaat, dat maakt ook verschil met de software, origineel, lage uitlaat of hoge uitlaat.
In mijn onwetendheid ga ik er vanuit dat bet het zelfde werkt als carbs, dat heb ik nagenoeg ook perfect gekregen, wel uren bezig geweest met gas naalden, emulsie buizen, sproeiers en synchroon stellen.
En leuke leer momenten.......
 
Zie het linkje van Martell hierboven het lijntje.
Volgens mij zit er geen lambda sonde in, ga morgen even kijken, maar vermoed het niet.
Is een hoge uitlaat, dat maakt ook verschil met de software, origineel, lage uitlaat of hoge uitlaat.
In mijn onwetendheid ga ik er vanuit dat bet het zelfde werkt als carbs, dat heb ik nagenoeg ook perfect gekregen, wel uren bezig geweest met gas naalden, emulsie buizen, sproeiers en synchroon stellen.
En leuke leer momenten.......


Van wat ik weet zijn die zelf-tune kits stervensduur, kabels en software gaan wel de 4 cijfers voor de komma in
Voor dat geld koop je een PCV, Autotune module, Wideband sensor en misschien nog een paar uur testbank voor
(als het geld op is kun je op z'n minst nog een map voor eenzelfde type fiets van het internet downloaden, kom je dichterbij als een beetje roeren in een pot waarvan de ingrediënten onduidelijk zijn)
 
Schroef gewoon die andere demper eronder en gas erop. Maar ik kan je wel vertellen dat je fiets af laten stellen op een vermogensbank een groot verschil kan maken in gasreactie en verbruik. Beiden positief bedoel ik dan.
Bij mijn vtr was het een hele verbetering.
En ja er zijn kits te koop met verstelbare gasnaalden sproeiers ed, maar je zit dingen op gevoel aan te passen. Eigenlijk gaat dat nergens over wat mij betreft. Maar hier betreft het een injectie fiets toch?
 
Klopt, is een injectie fiets.
Ik begrijp dat het een lastige materie is, maar alles gelijk afschieten is ook wel weer wat.
Zoals ik al zei, ik hoef er niet alle pk's uit te halen die er in zitten en een super optimale powerband te creëren.
Als je een standaard fiets neemt die normaal rijdt en die op een testbank zet, is er ook het eea te verbeteren.
Het boeit mij niet dat er bij 7500 toeren een klein dipje zit.
Ik heb die triumph gekocht maar niet op gereden omdat ie val schade had maar wel liep, met race demper.
De eigenaar had dat zo door een maatje laten maken en wist niet of er ook wat met de afstelling was gebeurd.
Hij roggelt en knettert behoorlijk als je van hoge toeren je gas dicht draait, dus waarschijnlijk niet gebeurd.
Adviezen van in een potje gaan zitten roeren en niks weten is niet echt het antwoord wat ik zoek.
Iemand die er verstand van heeft en verteld welke software het beste geschikt is en welke waardes je zou kunnen hanteren in de software om stapje voor stapje verbetering (of verslechtering) te krijgen, heb ik nog niet gezien.
Zoals ik al zei, ik ben niet geheel onervaren met afstellen, maar dan bij een carb fiets.
Die GSX had ik op een dipje na bijna goed op de de dyno bank, en gewoon nuchter na denken en testen......testen.......testen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan