Een aantal vragen over een dnepr zijspan harley combinatie

Bram de Viking

Die hard MF'er
16 jul 2014
541
0
Hallo allemaal, zal me eerst even kort voorstellen. Ik ben Bram en woon in het land van maas en waal.
Sinds een aantal jaar ben ik in het bezit van een shovelhead uit 1970. Tot zover het voorstellen(de uitgebreide begroeting heb ik ergens anders gedaan op het MF).

Ik heb een aantal vragen rond het bouwen van een zijspan cobinatie. Afgelopen winter bekroop mij het gevoel dat ik weer iets moest gaan doen met mijn motor. Nu heb ik altijd al een zijspan willen rijden, dus dat moest het gaan worden.

Ik heb een dnepr zijspan gekocht en ben deze nu aan mij motor aan het klussen.
Het gaat over een span die gebruikt is om een aangedreven zijspan wiel te hebben.

Nu eindelijk mijn vragen.

x Is het mogelijk om de ophanging uit het frame te halen, heb geprobeerd de as uit de rubbers te tikken, lukt niet.
x Bestaan er banden met een lage wang hoogte voor om een 13inch auto velg, wil de span lager leggen.
X Zijn er kortere veren te krijgen voor dit type span

X En weet iemand ongeveer het gewicht van een shovelhead harley een flh, dit ivm de voorloop.

Tot lees
 
x Is het mogelijk om de ophanging uit het frame te halen, heb geprobeerd de as uit de rubbers te tikken, lukt niet.
x Bestaan er banden met een lage wang hoogte voor om een 13inch auto velg, wil de span lager leggen.
X Zijn er kortere veren te krijgen voor dit type span

X En weet iemand ongeveer het gewicht van een shovelhead harley een flh, dit ivm de voorloop.

Tot lees
Hoi Bram, welkom :W

Je vragen:
* natuurlijk kan het uit elkaar, de Russen hebben het tenslotte ook in elkaar gekregen. Ik vermoed dat je een circlip in de naaf los moet halen, maar ik heb er eigenlijk geen verstand van.

*Geen idee, maar ik weet dat er lage banden zijn voor anhangers, en die jongens met die verlaagde Golfjes trekken te smalle banden om de velg dan komen ze ook lager uit te vallen.

* kortere veren kan altijd, desnoods kort je er zelf een in. Maar als je Morren in Barneveld belt kan mevrouw Morren je wel vertellen welke Hagon demper, met welke veer je kunt gebruiken.

* Daar weet ik gelukkig wel wat van, voorloop op basis van gewicht is hopeloos achterhaald, dan kom je eigenlijk altijd te laag uit, zelfs met die 300Kg van een shovel. Om op de snelweg te kunnen rijden moet je boven de dertig centimeter voorloop gaan zitten. Tussen de 35 en 40 centimeter is ideaal.
 
Hallo ,bedankt voor je snelle reactie
Ik ben van een gewicht van 250kg uitgegaan en heb daardoor een voorloop van 255mm.
Ik begrijp nu dat ik helemaal verkeerd zit, of valt dit binnen de marge?
Heb op een site, vraag me niet welke, gelezen dat er shovels rond rijden met een voorloop van 180mm, dit vindt ik zeer weinig maar heb ook totaal geen ervaring .
Nu kan ik dus mijn subframe in zijn geheel aanpassen.

Ps ik zal een paar fotos plaatsen, fotos zeggen meer dan een verhaal.
 
Wacht even de volgende reacties af voordat je de slijptol pakt. Maar 255mm is meer iets voor een MZ, Jawa, Ural. Fietsen van 50 jaar geleden waar je niet mee de snelweg opgaat.
 
en even uitkijken met je voorloop van je zijspanwiel. de aangedreven spannen hebben een heel andere geometrie. Het wiel staat verder naar achteren dan normaal bij een span. Omdat het zijspanwiel aangedreven is en meetrekt is dit normaal niet bezwaarlijk maar bij een niet aangedreven oplossing zou ik er even heel goed naar kijken. risico blijft dat je een combi krijgt die erg graag op zijn neus komt te staan in een linkerbocht of een span wat amper op een normale voorloop te krijgen is met aanbouwen. Ik zou zoeken naar een frame van een niet aangedreven model in ieder geval.

plaatje asbevestiging Dnepr

http://www.dnepr-kiev.com/image/data/catalogue/11-16/38.jpg



Benno
 
Laatst bewerkt:
Hallo ,bedankt voor je snelle reactie
Ik ben van een gewicht van 250kg uitgegaan en heb daardoor een voorloop van 255mm.
Ik begrijp nu dat ik helemaal verkeerd zit, of valt dit binnen de marge?
Heb op een site, vraag me niet welke, gelezen dat er shovels rond rijden met een voorloop van 180mm, dit vindt ik zeer weinig maar heb ook totaal geen ervaring .
Nu kan ik dus mijn subframe in zijn geheel aanpassen.

Ps ik zal een paar fotos plaatsen, fotos zeggen meer dan een verhaal.

Lijkt me erg weinig (zowel 255, als zeker die 180 mm)

Maar kan ik uit bovenstaande tekst concluderen dat je al aan het bouwen geslagen bent?
We zijn hier allemaal gek op foto's (hint, hint :9 )


Welkom trouwens !!!
 
Benno het gaat toch om de voorloop tov het achterwiel van de motor? Ik heb nu mijn span zo bedacht dat het span wiel op 255mm komt, en dan komt de bak op de span ook mooi gelijk achter met het achterspatbord van de motor, dus goed in mijn ogen. Helaas is de exploded view van een on-aangedreven span en zijn er dus dingen anders waaronder de ophanging, maar bedankt.
Er is al het een en ander aangepast door vorige eigennaren denk ik want er zit al een auto naaf op de ophanging gelast.
deze wil ik gaan los slijpen om op een hoger punt terug te zetten om zo het span zo,n 7cm te laten zakken. Ik kan deze dusook nog een paar cm naar voren schuiven om zo de voorloop aan te passen. Ik zie een uitweg pufffff.

Verder probeer ik morgen de fotos te plaatsen die ik tot dusver heb gemaakt. Ik probeer een soort van stappenplan achter te laten hierop het forum. Heb zelf de belangrijkste informatie punten net gemist of niet kunnen vinden.
Ben lang bezig geweest om de juiste aangrijppunten te vinden op een shovel, punten waren zo gevonden maar waren deze bruikbaar enz enz. Nu kom ik er helaas ook achter dat het gewicht in voorloop mm een beetje achterhaalt is.
Maar goed , we komen er wel uit.


Ga nu eerst maar eens GOED bekijken hoe de brug in het frame zit.
hoi
 
laag bandje is geen probleem

175 50 13 of 165 55 13 laatste zit onder onze mini

eerste word vaar onder c kadett gebruikt.

autobandenmarkt.nl
 
en even uitkijken met je voorloop van je zijspanwiel. de aangedreven spannen hebben een heel andere geometrie. Het wiel staat verder naar achteren dan normaal bij een span. Omdat het zijspanwiel aangedreven is en meetrekt is dit normaal niet bezwaarlijk maar bij een niet aangedreven oplossing zou ik er even heel goed naar kijken. risico blijft dat je een combi krijgt die erg graag op zijn neus komt te staan in een linkerbocht of een span wat amper op een normale voorloop te krijgen is met aanbouwen. Ik zou zoeken naar een frame van een niet aangedreven model in ieder geval.

plaatje asbevestiging Dnepr

http://www.dnepr-kiev.com/image/data/catalogue/11-16/38.jpg



Benno
Benno, juist met een te kleine voorloop krijg je een span dat makkelijk over zijn neus duikt. Daarom is de voorloop tegenwoordig groter, dan kan je ook met redelijk tempo een rotonde of groot kruispunt linksaf nemen.
 
Halflive, daarom waarschuw ik. Een mt16 bak heeft het wiel te ver naar achteren standaard om een veilig niet aangedreven combi te maken. Vandaar het advies van een mt11 frame, daar staat het wiel al snel 15 cm verder naar voren.Volgens mij stond dat ook in mijn vorige antwoord. Ik heb beide versies hier staan. een mt16 en een BMW met K750 Bak (essentieel een MT11 frame). Ik kan het verschil wel eens opmeten maar dan niet vandaag meer :)

Manual Dnepr 11\16

@ Bram, als je de link naar het plaatje iets terugvolgt vind je daar de complete partsmanual. daarin staat ook een ophanging van een mt16 met tandwielkast, aangedreven versie (pagina 22) . Daar zie je dat het system hetzelfde is. Als je die niet hebt is er al een andere arm ingehangen een keer. het mechanism is gelijk
 
Oke Benno, bij mij is het verhaal van voorloop duidelijk. Ik ga er voor om het ophangpunt van het wiel te verplaatsen. Dwz, de naaf los slijpen en op een ander plaats, verder naar voren vast lassen.
Het frame wat ik hier heb staan staat inderdaad op de laatste tekening maar de ophanging is niet gelijk. Ik zie dat er een soort van steekas is getekend die wordt geklemt met bouten , dat zit er bij mij niet aan. Vreemd. Wordt vervolgt :Z
 
Wat Halflive zegt, voorloop niet korter dan 380mm zetten. Vooral niet als je ook nog je naloop moet gaan verkorten. Dan word de voorloop van 255mm in verhouding veel te klein.
 
Heb even zitten vogelen met de ophanging van het zijspanwiel, dit zit echt vreemd in elkaar. Het ziet er na uit dat ik de gehele ophanging met rubber en al door de buitenste ophangbus moet persen. Heb geen verborgen borgclip, bout of iets kunnen ondekken. (Helaas is lukt het me nog niet om fotos te plaatsen). Dus ga maar even lomp te werk.

Het is mogelijk om het ophangpunt van het spanwiel 55mm naar voren te schuiven, en dan kom ik al op 310mm voorloop. Maar nu lees ik dat de naloop ook invloed heeft. Met naloop wordt bedoeld het ophangpunt van het wiel tov het schanierpunt ophanging??

Om op 380mm voorloop te komen met een gelijk blijvende "naloop" is denk ik niet mogelijk met dit span, moet ikdan toch een ander span kopen? !.!? :(

Even een zijspan er aanhangen ha ha ha :?
 
Naloop zorgt dat je wielbasis groter word. Daardoor word een korte voorloop nog gevaarlijker.
 
Hmm... mijn gevoel zegt toch dat mijn bewering niet klopt. Hoe verder je voorwiel naar voren word gezet, hoe minder hij met de neus naar de grond wil. Sorry.

Maar ik zou die invloed niet meewegen, ik zou sowieso je voorloop zo groot mogelijk maken.
die max van 310 is al beter dan 255
 
Hmm... mijn gevoel zegt toch dat mijn bewering niet klopt. Hoe verder je voorwiel naar voren word gezet, hoe minder hij met de neus naar de grond wil. Sorry.

Maar ik zou die invloed niet meewegen, ik zou sowieso je voorloop zo groot mogelijk maken.
die max van 310 is al beter dan 255

Die invloed lijkt me minimaal (verkleinen naloop bedoel ik), die paar centimer bij je voorwiel.
 
Laatst bewerkt:
Hmm... mijn gevoel zegt toch dat mijn bewering niet klopt. Hoe verder je voorwiel naar voren word gezet, hoe minder hij met de neus naar de grond wil. Sorry.

Maar ik zou die invloed niet meewegen, ik zou sowieso je voorloop zo groot mogelijk maken.
die max van 310 is al beter dan 255
In principe heb je wel gelijk, het gaat om de lijnen die je van wielbasis, naar wielbasis kunt ttrekken. Daar krijg je een driehoek uit waar het zwaartepunt idealiter in het midden ligt.
Hier is de naar het Engels vertaalde techniek er achter, zeer grundlich uitgewerkt door de Duitsers.

Nog meer leuke informatie staat hier!
 
He hallo, er is inderdaad al weer een dag voorbij maar heb het vanmorgen niet voor mekaar gekregen om fotos te plaatsen. Halflive, bedankt voor de informatie,is mooi uitgewerkt.
Met die "naloop" wist ik al maar ik zat helemaal met mijn hoofd bij de verekte ophanging,snap er niets van terwijl ik al 20 jaar dingen reviseer en bouw. Nu eerst vierdaagze feest vieren en dan gaan we er zondag met frisse moet weer tegen aan
hoi
 
Nee binnen halen van de lopers in nijmegen. Maar eerst dit, ik heb de ophanging uit het frame. :P Gewoon te simpel voor woorden. Grote koevoet er tussen en klaar. Je perst gewoon een rubber met rand door een te klein gat. Hebben ze over na gedacht. :? En ik maar moeilijk denken.

Proost :+ ;)
 
Dit is zeker een puntje van aandacht. Eerst even kijken hoe het met de rest gaat en dan een nieuwe ophanging maken.
Wil graag eerst het span correct naast mijn motor hebben hangen, dit valt al niet mee.
 
Misschien dat dit je wat verder helpt?
Vaak zie je ook dat het zijspanwiel zich ter hoogte van de rijders-billen bevindt.
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan