Een café-racer...typische model?

25 mei 2004
40
0
hakendover
Een caféracer zoals die hier veel op het forum staat is meestal een CB van Honda...en meestal een 500-tje of iets dat daarrond ligt...
Nu kan je van toch van bijna iedere moto een caféracer maken? Waarom dan die CB-modellen altijd? (ps ik weet een CB750 van 1980 staan voor 500euro... draaiende motor :) zou dat geen idee zijn? )
En (voor als ik mijn suzuki GT250 eens heel ernstig onder handen neem) hoe krijgen jullie die motorblok zo schoon???? Ik zou die ook heel graag zo zien... :} Is dat met hittebestendige zilver-achtige verf? (hier in de winkels is bijna enkel rood, geel en zwart te krijgen->België :? ) Of wordt die blok metaal op een bepaalde manier behandeld?
Ik doe graag zoveel mogelijk zelf, maar als er betere en andere alternatieven zijn die niet extreem duur zijn hoor ik het graag!

alvast bedankt!
 
Ik heb ook een Suzuki caféracer maar het grote broertje van de t250 kijk maar eens op mijn siste.

http://members.lycos.nl/gt750/

Pict0046.jpg



Pict0070.jpg



succes!!!!!!!!
 
Een caféracer zoals die hier veel op het forum staat is meestal een CB van Honda...en meestal een 500-tje of iets dat daarrond ligt...
Nu kan je van toch van bijna iedere moto een caféracer maken? Waarom dan die CB-modellen altijd?

Je geeft zelf al de reden. Oude viercilinders van de CB generatie zijn spotgoedkoop, zeker als ze nog geen bijna-klassieker-status hebben. Buiten dat ziet heb CB blok er leuk klassiek uit natuurlijk :)

Als alternatieven lijken de yamaha XS650 (en de 400 eigenlijk ook) en XV920/TR-1 een aardig uitgangspunt. Wil je meer werk en is een moderner ogend blok geen bezwaar: Suzuki GR650 (ook wel Tempter genoemd).

En natuurlijk simpelweg elke motor die je tot je beschikking hebt ;)
 
@ ron zrx
Hoe heb je in godsnaam (dat enkel voorbeeld van je stuur) zo schoon gekregen... Is dat werkelijk krabben tot die verf loskomt en dan maar polieren? of komt er nog een pak meer bij kijken?
Zo'n GT750 is nu wel practisch onbetaalbaar aan het worden voor een studentje als ik ;( vandaar dat ik me maar braaf bezig hield met een heel klein broertje ervan :P . Ziet er heel goed uit, maar zo'n ras-echte klassieker als een GT750 zou ik persoonlijk niet ombouwen... alleen al voor de "historische waarde" *D

En CB's zijn inderdaad wel met hopen verkocht geweest,... dus daar heb je wel een punt. En een Cb500tje had vroeger 4cylinders en dus veel plek voor uitlaten... best knap en veel "blink"... ideaal en prachtig.
Maar al die verbouwingen en dergelijke ... wat is uiteindelijk de kostprijs ervan... want hierover heb ik geen enkel idee... Bij mij is een opmaak van een moto een lange-jarenplan... die GT250 hier staat ondertussen al 2 jaar hier in de garage en nu begin ik net te merken dat er nog heel wat aan gedaan moet worden aan het motorblok zelf... Voor de aankoop van 2 van die fietsen heb ik 300euro betaald en eentje werkte al nadat ik de ontsteking had afgesteld en een batterij had gekocht |( half jaar naar zitten zoeken |(
en ondertussen zit ik aan een 500euro aan kosten.
Hij moet nog wat bijgewerkt worden hier en daar maar, voor originele kleuren, verf en lak kan ik het niet over m'n hart krijgen om die om te bouwen en te herspuiten. DUS die blijft standaard hoor!

Misschien graag nog wat alternatieven voor dat blok te kuisen... een poliersetje heb ik ooit al gekocht voor een 25euro ofzo (moest ik dat ooit daarvoor kunnen gebruiken) het enige probleem is dat ik nooit tussen die koelvinnen zal kunnen geraken! suggesties? laat maar horen

probeer eens een teiltje met een kwast en dieselolie,en een vrije zaterdag om te kliederen...
Ik denk dat een "teiltje en een kwast" iets te nederlands is :? een belgische vertaling?
 
Laatst bewerkt:
@ ron zrx
Hoe heb je in godsnaam (dat enkel voorbeeld van je stuur) zo schoon gekregen... Is dat werkelijk krabben tot die verf loskomt en dan maar polieren? of komt er nog een pak meer bij kijk

fijn schuren en dan polijsten..........en veel geduld.


blok%20onb.jpg


blok%20gepolijst.JPG
 
Wow... Das chique gedaan man! Maar het enige verschil is dat het om een watergekoelde (zonder koelvinnen gaat). en niet eentje met ultra-diepe koelvinnen.
Zal ook eens een fotootje moeten maken,... maar dan best in een ander topic ... het wijkt nogal af.
 
roerstokje van een verfboer schuurpapier erom en er voor zitten gaan (heel veel werk)))
of een powertool heet dat geloof ik(stiftslijper)dat scheelt ook een stuk hierop een fijne staalborstel(let op diepe krassen geeft veel schuur en polijst werk)
 
Terug
Bovenaan Onderaan