Een cbr600 pc19 1987 herboren

michaelvanh

MF'er
2 mei 2005
67
0
Hallo mensen,

Aleerst ga ik mezelf even voorstellen, ik ben Michaël, wonende te België. Ik ben nogal supermotard/enduro fanaat, maar al het moois met een motor en 2 wielen spreekt mij enorm aan. Momenteel ben ik dan ook bezig met de ombouw van mijn oude cbr600 van 1987 :] , ik ga er binnen een paar weken mee op reis dus de bouw zal snel gaan. Het verloop van de ombouw zal ik hier posten. Ik heb hier al heel wat ombouwprojecten stil meegevolgd en wat moois staat er allemaal tussen :) . Andere pc19 projecten die hier staan volg ik natuurlijk nauwkeurig op ;) .
Ik heb de cbr goedkoop op de kop kunnen tikken (400euro) :] , dus heb ik beslist om dit een een onmogelijk low-budget project te houden O-) , dit weliswaar zonder (of toch met zo weinig mogelijk :z ) te moeten inboeten aan de originaliteit ervan 8-) . Dat is de intentie natuurlijk :+ , of het resultaat werkelijk zo gaat zijn, zullen we nog wel zien.


Genoeg gezever,
hier de eerste fotos

1 jaartje geleden, de trotse aankoop... nu begrijp je de lage prijs. En begrijp je eveneens het rare gezicht die mijn pa trok toen die zag waar ik nu weer mee thuiskwam.

dsc00136pf2.jpg


Wie niet gelooft dat een volledige cbr600 MET 2de motorblok, en nog een kameraad als passagier, in een piepkleine toyota corolla (eveneens van 1987 8-) ) kan... die is mis.

dsc00137ne5.jpg


De auto hing nogal laag. Aerodynamische voordelen uiteraard *D
Dan toch maar snel vork en tank erin, benieuwd naar de mogelijkheden...
met op de tank het net aangeschafte werkplaatshandboek *D

mvc001sdf9.jpg


Van 2 twijfelachtige motorblokken maken we 1 perfect blok 8-)

mvc002soz0.jpg


Al snel werd duidelijk welk blok in de motor zou gaan B| B| B| B|
Versnellingsbak-grind -O- :N

mvc005smg2.jpg


Goed onderhouden remklauwen B| B| . Volgens mij moet je ze 20 jaar in een rotte oude vochtige kelder laten staan om ze zo te verkrijgen :N

mvc004slo5.jpg


Na lang zitten prullen het blok toch onder het frame gekregen.
Met even wat overdreven veel niet echt boeiende fotos...

mvc002sjr0.jpg

mvc003sgr3.jpg

mvc001sxu1.jpg


Na wat uren zweten de electriciteit toch in orde gekregen, ze draait *D

mvc005snm8.jpg



more to come...
 
Er moet nog een hoop gedaan worden voor het wat wordt. en die remmen heb je binnen een maand of wat al hoor.
 
nou nou, jij durft !
erg gaaf ! dit soort projecten :}
heb je iets van een wereldreis in je hooft oid met dat ding :P

ik wens je iig veel succes
gr fritskes
 
@dirk: die remmen zijn ondertussen al in orde ;)
@fritskes: een wereldreis nog niet direct , een paar dagen naar zuid frankrijk om mee te beginnen 8-)
@steven: ok, zo goedkoop was ze nu ook niet B| _O- ... zolang ik maar "denk" dat het wel zo was :9 ;) ;)
 
Laatst bewerkt:
update...

volledige lazer uitlaatlijn, met dank aan arno, de demper in bruikleen :9

dsc00980rl2.jpg


De oliekoeler wat weggewerkt, want die hangt ferm in de weg. Nu kan de olie goed opwarmen door de hete uitlaten... B| B| B|

dsc00979fx7.jpg


snel een rondslingerend voor en achterlicht opgezet, zo heb ik er een 6 maand mee rond gereden. Aangezien dit dus op niks trekt, ben ik nu maar begonnen met de echte ombouw.

1ok9.jpg

2qa4.jpg
 
Op de achtergrond ziet u dat ik ondertussen gesetteld ben in mijn nieuwe atelier, een hele verbetering.
Wegens een tijdelijk gebrek aan digitale camera, ontbreken er een paar fotos. maar dat maakt niet echt uit. sorry voor de onscherpe fotos, maar ik kan absoluut niet werken met dit fototoestel

Ben maar onmiddelijk begonnen. Hup de slijpschijf in dat subframe, en die gooien we ze ver mogelijk weg. Een paar bevestigingspunten voor het nieuwe subframe gepuntlast. Deze wordt er op gevezen, ik vind het handiger, en ze krijgt een ander kleurtje dan het frame. Voor de bovenste bevestigingspunten heb ik de originele buizen platgeslagen en een verdikking aangebracht 8-) .

1iz3.jpg


2fv2.jpg



Men neme wat oud ijzer, platte, L en kokerprofieltjes, samen met een 30jaar oude laspost.

3mx0.jpg


... en je begint te prutsen...

4ip8.jpg


5uq1.jpg


Je zorgt voor voldoende sterkte en stijfheid in de constructie, en ziet dat ze pas staat...

6dg6.jpg


En op de duur begint het geheel er al wat op te lijken :)

7ba0.jpg

8zo4.jpg


Het is mijn bedoeling om het subframe te gebruiken zonder :z bijkomende kuipen of carosserie, en het originele zadel te behouden, ik vindt het nog niet zo lelijk. Het zadel staat achteraan uiteindelijk een 10-tal centimeter hoger dan de originele positie.

9oe8.jpg


10yy4.jpg


Buiten nog wat bevestigingspunten voor de uitlaat, lichten, en undertail is het subframe ongeveer compleet.
 
ik verschiet ervan, dat ik dat volledig zadel echt nog mooi vind op die manier
goe bezig allesinds
grtz (medebelg)

edit: van waar zijt ge eig?
 
Laatst bewerkt:
ik verschiet ervan, dat ik dat volledig zadel echt nog mooi vind op die manier
goe bezig allesinds
grtz (medebelg)

edit: van waar zijt ge eig?

dank je, altijd leuk te horen als het goed overkomt :) , er is onderaan wel wat overbodige plastic afgezaagd 8-)

ik woon op de grens van Vlaams brabant, Henegouwen en Oost-vlaanderen, in Bever, omgeving Geraardsbergen ;)
 
well, ik woon in de buurt van dendermonde, aalst enzo.
als de uwe af is, en de mijne |( kunnen we eens gaan rijden :]
heb trwns vorige weken paar keer in geraardsbergen moeten leveren met de camionet van ijsboerke 8-)
 
Dat is zeker een goed idee :] ;)
Ik heb even uw topic van uw VFR eens doorgeneusd, hoe ver staat die? Al wat vorderingen gemaakt? Greets 8-)
 
Een stalen achterbrug(die op niks trekt)... er is een voordeel aan, ik kan er zelf aan prutsen 8-)
En aangezien de cbr-achterbrug er belachelijk en oersaai uitziet, heb ik er wat aan gewerkt.


Een detail amateurs-laskunst... 8-) de rest toon ik bewust niet O-) :X
13vn1.jpg


Een modernere look aan de brug gegeven, in verhouding met het subframe.
Het is dus niet percé mijn bedoeling om de brug de verstijven/verstevigen :z ;)
11ii5.jpg

12pz6.jpg


Een spatbordje gesneden en geplooid :)
14hp3.jpg



En even een previeuw op de moto :]
15dn0.jpg

16km7.jpg


Let op het spatbordje evenwijdig met de onderkant van het subframe om een mooie lijn te verkrijgen. Het subframe werkt nu beter samen met de achterbrug, zo vormt het een iet of wat evenwichtiger geheel. 8-)
De achterveer ga ik ook proberen zichtbaar te houden, komt mooi uit in het rood 8-)

Ik hoor graag ook jullie commentaren of ideeën, dus aarzel niet om te posten ;)
grtz
 
Ik vind het geweldig.

inderdaad lowbudget, maar kan me goed voorstellen hoe met wat polijsten en/of spuiten het eruit gaat zien.

blijf je volgen.

En zo'n achterspatbordje wil ik ook op mijn Z.

succes verder.
 
Knap hoor :Y

Moet van te voren wel al een goed idee hebben gehad, anders zou het nooit zo snel gaan. Maar ga vooral door ben benieuwd :W
 
Hey hallo,

Ik heb het allemaal ff snel bekeken en gelezen en ben erg benieuwd naar het
eindresultaat 8-) Ziet er erg goed uit.

Ik heb zelf ook 2x een Cbr600 pc19 gekocht voor maar €850,= (en we zijn rijdend
naar huis gegaan) :]
Hier ga ik er 1 van extreem veranderen en de ander (voor de vrouw) blijft gewoon een naked Cbr maar dan wel in een mooi kleurtje.
Foto´s moet ik nog maken, heb er nu een helemaal gestript.
Ga er binnenkort mee naar de spuiter.

:] :] :] :] :] :] :] :] :]
 
brace en spatbord is een goed idee :Y
zou ik ook bedacht kunnen hebben _O- _O-

heb je wel rekening gehouden met je tandwiel en ketting??



owja, zitje is super zo met dat subframe :9~
hoewel ik wel die buis die onder de tank vandaan komt eraf zou slijpen en een kokertje terug lassen, omdat de rest ook koker is ;) datails :Z
 
Dat is zeker een goed idee :] ;)
Ik heb even uw topic van uw VFR eens doorgeneusd, hoe ver staat die? Al wat vorderingen gemaakt? Greets 8-)
wel al beetje vorderingen gedaan, maar heb weinig tijd om iets te posten.
binnenkort nog eens up to date zetten.

die brace is schitterend *D
 
Vind die brace niet echt mooi. Had op mijn oude originele achterbrug ook een brace gelast, maar die had ik gewalst zodat ie mooi rond was.

Bjorn
 
heeeeeeeeeeeey

lekker bezig hoor, ziet er al erg gaaf uit
cool idee die achterbrug.

wat zijn het toch lekkere fietsen die cbrs
ga zo door, doe ik namelijk ook

gr stefan
 
Bedankt voor al de positieve reacties :9 , daar wordt een mens weer wat beter van 8-) .

@Salty: Ik had inderdaad al een globaal idee van op voorhand ;) , maar het meeste wordt ter plekke uitgevonden :P .

@#-Cbr-#: ik ben benieuwd wat je ervan gaat maken ;)

@Maikel84: Ja hoor, de ketting en de rem aan de andere kant is geen probleem *D die past er wel tussen. Dat stukje kokerprofiel heb ik ook aan gedacht ;) . maar ik heb toen besloten dat ik te lui was om daar aan te beginnen :z .

@Bjorn: Ik heb de brug op uw fighter gezien met een ronde brace, staat ook heel mooi 8-) , maar ik heb er het materiaal niet voor :) . Het is mijn bedoeling het hoekige aspect er wat in te houden he ;) .

En steven, een antwoord op je vraag in de volgende post ;) ;) ;)
 
Het undertail is ongeveer af, maar heb nog niet alles op foto. Het achterlicht/pinkers heb ik op deze manier ingebouwd.
Een ledlichtje van 5 a 6 ledjes, een led-halogeen als remlicht, en een paar remorque-pinkers :? :P . Totaal 15 eur.

Heb eerst wat zitten sukkelen hoe ik die led-halogeen zou inwerken. Het staat niet echt 100% recht maarja :z , zo hard valt het nu ook niet op :P .

17so6.jpg


18ll4.jpg



De pinkers lijken nogal opvallend op de fotos, maar in werkelijkheid valt dit best mee, ze zitten wat verdoken onder het frame. Het led-achterlichtje moet het zadel doen aansluiten op het frame (of zou moeten _O- )

20xr3.jpg


21xc9.jpg


Nu ben ik enkel de nummerplaathouder vergeten B| B| B| B|
Ben nu bezig aan een voorspatbordje, zou morgen af moeten zijn 8-) .
Grtz
 
Laatst bewerkt:
Voorspatbordje is ongeveer af...
Misschien zet ik er nog vorkbeenbeschermers bij, maar ik ga eerst kijken hoe dat uitvalt.

22gc4.jpg


23jq1.jpg


24zz8.jpg



En blijkbaar past deze kroonplaat als gegoten :} , kost mij een traktatie 8-) , handig. Verder ga ik dus niet zoeken naar een bevestigingsmethode voor het stuur. veel sterker zal het niet worden 8-) .

25uw7.jpg


26vn7.jpg



Ondertussen is de moto weer uit elkaar gehaald.
Dus nu wat plamuur/schuurwerk. :z
Grtz
 
Terug
Bovenaan Onderaan