Een dagje supermoto rijden !! De ervaring. :)

Bitaktus_Snellus

MF veteraan
16 jan 2004
14.900
100
Roden
Een dagje supermotard rijden.

Een tijdje terug had ik van mijn broertje een supermoto-cursus cadeau gekregen. Gisteren, 15 mei, was het dan eindelijk zover dat het daadwerkelijk ging gebeuren.
Zo rond een uur of 12 waren we aanwezig in Valkenswaard op een oud militair oefenterrein. De yamaha WR450's stonden al klaar.
Na een kleine opbouw van het kamp en een briefing begon de cursus om ongeveer 13.00 uur.
We waren met 6 cursisten op 2 instructeurs, dus daarmee in goed gezelschap. De hoofdinstructeur was niemand minder dan Marcel van Drunen. Meer informatie over hem kun je vinden op www.marcelvandrunen.nl.

Na een korte uitleg over supermotard en de machines konden we beginnen met rijden. Eerst voorzichtig de banden warmrijden en de baan verkennen. Daarna mocht iedereen één voor één een keer voorop rijden met Marcel erachter. Ik presteerde het hierbij wonderwel om te vallen. In een bochtencombinatie remde ik mezelf onderuit op vuil. Nu pas, een dag later voel ik echt dat ik ben gevallen. Beetje stijfjes en een pijnlijke borst. Het mocht de pret echter niet drukken. Opstappen en weer gas geven!
Per sessie ging de snelheid omhoog en het werd steeds leuker! Tussendoor kwamen korte oefeningen, zoals het cirketjes rijden met de motor... ongelovelijk hoe plat je een supermotard in een bocht kunt drukken! Dat durf ik met de RS niet.. voor geen goud.
Ondertussen hadden nog twee mannen het asfalt van iets te dichtbij opgezocht.. het had een beetje geregend en dan breekt een achterwiel erg graag uit.
De laatste sessie werden we even 'losgelaten'. Vrij rondjes draaien op het uitgezette circuit. Voorzichtig komen dan ook de eerste echte drifts, ontzettend kicken. Natuurlijk lang niet zo spectaculair als de experts het doen, maar het voelt al heel erg goed.
Mijn idee was dat het uitbrekend achterwiel een remkwestie was. Niets is minder waar. Je remt ligt met de achterrem, maar met de koppeling en motorrem laat je de achterkant uitbreken. Het komt puur en alleen aan op koppelingstechniek.

Gerald (mijn broertje) bleek een waar talent, hij had het direct goed door. Ik reed veel te veel als een racer... en het omschakelen viel me zwaar.
Pas aan het einde van de dag was ik enigszins in staat Gerald te volgen.

Al met al een perfect georganiseerde dag. Een aanrader! Ook als je geen cross of supermotard ervaring hebt. *O* *O* *O* *O*

www.supermotoschool.nl
 
Laatst bewerkt:
maandje terug met open dag van gebben motoren op een yamaha xt660 gereden met open akra's
wat een geweldige ervaring. een supermoto komt er zeker nog een keer!!
 
foto's en fimpjes moeten we helaas even op wachten. Er was een fotograaf/cameraman aanwezig. Daar moeten we even op wachten.

Volgens Marcel was 'onze' 450 veel geschikter voor supermotard. De 660 is te lomp, te zwaar en.. te langzaam. :P
 
LEuk verhaal. Heb op de site wat foto's bekeken en die zien er zeker goed uit! Lijkt me erg vermakelijk zo'n dagje supermotard.
 
foto's en fimpjes moeten we helaas even op wachten. Er was een fotograaf/cameraman aanwezig. Daar moeten we even op wachten.

Volgens Marcel was 'onze' 450 veel geschikter voor supermotard. De 660 is te lomp, te zwaar en.. te langzaam. :P

tja, we zijn geen 4takt gewend , tzal wel dat die lomp zijn ;)


soit, leuk verhaalke , nu nog fotos !
 
Terug
Bovenaan Onderaan