Een Dr. Big of iets dergelijks

Nou, nou. En ik maar denken dat de Dr. Big uniek was. Er is zat ander leuk spul. Overleg met de Boswachter alhier heeft wel financiele ruimte geschapen.
U wordt bedankt voor uw bijstand.

Groet, Fred Kroket
 
Ik las een 660 blok. Dat moet dan haast een XT660 blok zijn. Het werd al gezegd dat het een Yamaha blok is.

Groet, Fred Kroket
 
Na een 20 jaar motorloos te zijn geweest ben ik op zoek naar een oude favo van me. Een Dr. Big. Nooit een gehad hoor. Maar omdat ik voor het werk op een soortgelijke motor heb gereden....

Dr. Big is duur. Voor wat je krijgt. Nieuwe enduro's ook. Met zo'n complete ISS cockpit.

Is er nog vergelijkbaar matereel wat wel klopt qua prijs / leeftijd en niet gelijk tot ruimtereizen uitnodigt?

Groet, Fred Kroket
Ik heb een Dr. BIG uit 1988, het eerste jaar. Ze zijn gemaakt t/m 1998/1999. De jongste is dus 20 jaar oud.
Ze zijn vrijwel onverwoestbaar en de mijne heeft er nu 88.000 km op staan en is 1 maal gereviseerd met de eerste overmaat cylinder.
De grote voordelen van een Dr. BIG:
  • Zeer stevige constructie
  • Weinig tot geen kinderziektes
  • Zit zeer goed voor grotere rijders
  • Grote liefhebbers groep, via div forums
  • Elke upgrade die je maar kunt bedenken koop je hier: Startseite - Dr. Big Shop
  • Is echt dual purpose. Prima in het terrein en lekker op de weg
  • Het is de grootste 1 cylinder op de weg en dat voelt goed
Meer vragen? laat maar horen.
 
Het is maar net wat je duur vind,vroeger kocht je bijvoorbeeld een heel leuke 2 takt voor weinig,
jaren later kon ik die zelfde 2 takten kopen voor ongeveer 2x zoveel,ook toen heb ik er nog een aantal gekocht,
nu zijn de prijzen ongeveer weer verdubbeld en nog steeds worden ze er voor verkocht,de prijzen blijven maar stijgen
zolang mensen bereid blijven het er voor te betalen,zijn ze het puur economisch gezien waard,nee dat waren ze jaren geleden al niet,
de economische waarde doet er al lang niet meer toe,die is vele jaren geleden al vervangen door wat liefhebbers er voor willen betalen,
zo is het ook met de DR Big,ze worden niet meer gemaakt en het blijft een unieke motor,dus zullen de prijzen alleen maar blijven stijgen
zolang liefhebbers er 1 willen.Dit geld voor bijna al de oer off the road motoren,XT,XL,XR,DT enzzzzz.
 
M.i. is de charme van een DR Big het feit dat het hele dikke eencilinders zijn; maar wat wil je er mee?
Wij zijn met twee allroads zo'n 13000 km op vakantie geweest waarvan zo'n 7000 km onverhard, de ene was een Transalp, de ander een 750 Super Tenere; beide prima gedaan, wel vering en demping aangepast middels Hyperpro. De Transalp mistte (volgens mijn reismaat) wel dat bullige doordouwen wat een Suup wel heeft, maar is wel weer lichter van gewicht. Beide ook probleemloos, de Suup is wel wat doordachter in elkaar gezet voor offroadwerk (imho natuurlijk).
 
Ik las een 660 blok. Dat moet dan haast een XT660 blok zijn. Het werd al gezegd dat het een Yamaha blok is.

Groet, Fred Kroket
Als je daadwerkelijk het zand in wilt, is het geen verkeerd idee om eens naar de XT600/XT660/XT660Z tenere te kijken.
 
Cagiva Elephant of de moderne variant, de Cagiva Gran Canyon?
De eerste in 750/900 variant met carbs of injectie, de 2e in 900 IE.
Ducati L-twin blok.

Bijvoorbeeld GC 900IE
 
Cagiva Elephant of de moderne variant, de Cagiva Gran Canyon?
De eerste in 750/900 variant met carbs of injectie, de 2e in 900 IE.
Ducati L-twin blok.

Bijvoorbeeld GC 900IE
Koopje als alles van de beschrijving klopt,zo,n 900 blok heeft lekker veel koppel,en ze zijn vrij zeldzaam,
geluid wat zo,n blok produceert is ook super:Y
 
Of deze 750 Elefant met een lekker degelijk Duc Pantah-blok. Heeft een natte koppeling, dus geen gerammel.
Zo’n blok heb ik in m’n Duc Monster, doet het altijd en je loopt niet leeg op het onderhoud. Zelfs een tijdje woon-werk mee gereden.
 
Of deze 750 Elefant met een lekker degelijk Duc Pantah-blok. Heeft een natte koppeling, dus geen gerammel.
Zo’n blok heb ik in m’n Duc Monster, doet het altijd en je loopt niet leeg op het onderhoud. Zelfs een tijdje woon-werk mee gereden.
750 is lang niet zo leuk als een 900 ,deze is ook een stuk duurder,gerammel heb je setjes voor,dan is de koppeling een stuk stiller.
 
Of een simpele BMW Funduro.
Zeer betrouwbaar Rotax 650 blok. 1 cilinder, ook goed op de weg te rijden, goedkoop en makkelijk rijden met toch bijna 50pk.
 

Bijlagen

  • IMG_20200518_212808.jpg
    IMG_20200518_212808.jpg
    946,7 KB · Weergaven: 6
Of een simpele BMW Funduro.
Zeer betrouwbaar Rotax 650 blok. 1 cilinder, ook goed op de weg te rijden, goedkoop en makkelijk rijden met toch bijna 50pk.
Als je een goed exemplaar kan vinden zijn het heel fijn rijdende motorfietsjes,maar tref je een verkeerde ben je het haasje,
 
Geldt dat niet voor alle tweedehands motoren?

Alles wat hier voorbij komt is 20 jaar oud. Alles heeft dan al een volledig leven achter de rug. Hoe de vorige eigenaar er mee om gegaan is van levensbelang.
 
Of deze 750 Elefant met een lekker degelijk Duc Pantah-blok. Heeft een natte koppeling, dus geen gerammel.
Zo’n blok heb ik in m’n Duc Monster, doet het altijd en je loopt niet leeg op het onderhoud. Zelfs een tijdje woon-werk mee gereden.

De Elephants zijn mi wat gewilder (exclusiever?) dan de GC's

Ik heb nog wel eens heimwee naar mijn GC.
F1000015.JPG
 
Terug
Bovenaan Onderaan