Een echte design klassieker: de APRILIA MOTO'6.5 (totaal 6129 geproduceerd)

GESIGNEERD!

Dat was een zeer speciale ontmoeting, tijdens de meeting in Noale ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van de Moto 6.5. Door Corona is de meeting twee jaar doorgeschoven maar in 2022 kon deze dus toch plaats vinden. Een speciale videoverbinding was gemaakt met Philippe Starck! Bijzonder om zo de ontwerper van de Moto 6.5 te horen spreken. Het gesprek was in het Engels (want Starck is een Fransman) dus ook redelijk goed te volgen. Hij verontschuldigde zich nog voor het feit dat hij niet persoonlijk had kunnen komen, maar hij had wel voor iedereen die op de meeting er was een fles Prosecco gestuurd (uit zijn prive-collectie). Een zeer leuk (en heerlijk) cadeau!

Tijdens een groot diner in het hotel was er nog een aangename verrassing! Er waren twee speciale gasten gekomen, Alberto Capella en Federico Tasso. De ingenieurs van Aprillia die vanaf het eerste moment samenwerkten met Philippe Starck tijdens het ontwerpen van de scooter de ‘Lama’ en later de ‘Moto 6.5’

De hoofdingenieur Alberto Capella was zelfs een paar maanden in het zomerhuis van Philippe Starck geweest om samen met hem de Lama te ontwerpen. Helaas is dit ontwerp niet verder gekomen dan 3 proto-typen, maar hierdoor was wel een zeer goede band ontstaan.
Naast Alberto Cappella was ook de andere ingenieur Federico Tasso nauw betrokken bij de productie van de Moto 6.5.

Alberto Cappella heeft voorafgaande aan het diner in Noale een uitgebreid verhaal verteld over de ontwerpfase van de Lama en de Moto 6.5, maar helaas was deze voordracht in het Italiaans, dus ik heb er niets van begrepen. Toch was er later een speciaal moment. Ik had een houten model van de Moto 6.5 meegenomen. Dit model (er bestaan er twee van, vervaardigd door een houtbewerker uit Indonesie) werd uitvoerig bewonderd door Alberto Capella en Federico Tasso. De deksel van het kistje is later door beiden gesigneerd. Later vertelde Alberto Cappella mij nog een leuk stukje geschiedenis over het ontwerp van het zadel van de Moto 6.5. Daar waar normaliter een periode van een jaar werd uitgetrokken voor een ontwerp, moest nu in een maand een geschikt model gemaakt worden door een zadelfabrikant in Barcelona. Met een hoop gefoeter is dit gelukt, maar Alberto kon er ook bij vertellen dat de fabrikant ook meteen schoon genoeg had van de opdracht van Philippe Starck en dit niet op deze manier wenste te herhalen. Grappig hoe dat gegaan was dus.

Ik koester nu dit aandenken aan de ingenieurs en de zeer geslaagde meeting in Noale. Jaarlijks wordt er door de ‘Club 6.5 Italia’ een grote meeting gehouden, dus voor 2023 zal ik trachten er weer bij te zijn. Want niet alleen het bezit van een Moto 6.5 is bijzonder, maar ook de meeting met de Club 6.5 is een prachtige belevenis geweest!!

356.jpg


PHOTO-2022-06-08-13-23-18.jpg


fullsizeoutput_18d6.jpeg


284558876_5428392037183272_3585498624790176269_n.jpg
 
ZATERDAG 27 Augustus (over 2 weken dus):

De 2e MID-HOLLAND-RIT voor de Moto 6.5 !!

Het GROENE HART van Nederland zo wordt de regio om Gouda genoemd.
Gelegen in de driehoek Rotterdam, Den Haag en Utrecht.
Landelijk gebied, afgewisseld met rivieren en dorpjes.
Voor de tweede keer zal Gouda het verzamelpunt zijn.
De rit van 80 kilometer geeft een goed beeld van de omgeving.
Vanaf 10.00 verzamelen:
Lokatie:
- Mac Donalds
Nieuwe Gouwe O.Z 19, 2803 RA Gouda
Graag vooraf een volle tank! (Meerdere benzinepompen in de directe omgeving).
Start rit 11.00 uur
Tijdens de rit een lunchstop (eigen kosten).
Terugkomst is op de startplaats.
 
Gisteren (27 augustus) was er een verzamelpunt voor 7 MOTO-rijders in Gouda. Om 11 uur eerst een bakkie bij de Mac Donalds. Daarna het centrum van Gouda in om een foto te maken voor het oude stadhuis. Er was een marktdag, maar we lieten ons niet tegen houden. Dan naar nog zo'n oud stadje, Oudewater. Daar een super lunch genomen. Er was genoeg bij te praten want heel toevallig waren alle Nederlanders er bij die ook op de grote meeting in juni in Noale (bij Venetie) waren. Er was zelfs een Nederlander bij die in Italie woont. Hoe toevallig. Dit was niet van te voren afgesproken!!.... Na de Lunch naar Hilversum, alwaar het 'Aprilia Moto 5.5-monument' staat. Een hoge paal met daarop een Moto 6.5 (op het Wagemakersplein). Er werd nog lang nagepraat op het terras daar..... Het was een SUPERdag.
300838925_3337581306461473_5912419070131176002_n.jpg

300747026_620697702958017_2713470169546208427_n.jpg
 
STARCK RAVING MAD? DE SLECHTSTE MOTOR TER WERELD AANPASSEN
HERINNER JE DE STARCK-ONTWERP Aprilia Moto 6.5? Velen waren zo getraumatiseerd door het bestaan ervan, dat ze het uit hun hoofd hebben geschrapt. De Britse website Visordown was bijzonder brutaal in zijn beoordeling: “Aprilia gaf de Franse avant-garde ontwerper van de jaren '90, Philippe Starck, de opdracht om een motorfiets te ontwerpen. Wat ze kregen was een misdaad tegen motorrijden.”
Het was niet alleen het uiterlijk van de Moto 6.5 dat ertegen telde. Met de kracht van de Aprilia Pegaso 650 cc motor, was het ook geen bijzonder spannende rit. Toch zijn er enkele fans, zoals Rick Geall. Hij is de oprichter van Wreckless Motorcycles, een 'pro-am'-winkel in Northamptonshire, Engeland, en hij is eigenaar van een door Starck ontworpen toilet. Met een 1996-model Moto 6.5 in zijn garage ook, was Rick op zoek naar gemodificeerde 6.5's - waarvan er begrijpelijkerwijs weinig zijn - toen hij een weergave van de Australische grafisch ontwerper Michael Bretherton tegenkwam. Hij stak zijn hand uit.
"Dit was het begin van de richting die de Moto zou uitgaan", zegt Rick. "Laat hem laag en plat zitten en maak - bij gebrek aan een betere uitdrukking - een straatracer-stijlfiets. Een mix van rondingen en hoeken, en een agressievere uitstraling.” “Het eivormige frame, de Rotax-motor en de extra grote, ronde tank moesten de ruggengraat van de constructie vormen, om de echo van de originele machine te geven. Al het andere lag voor het grijpen.” Gloednieuwe Showa-vorken ontworpen voor de Honda Hornet 600 werden erop geënt. Wreckless gebruikte een Hornet onderklem en stuurpen, en een eenmalige, met de hand bewerkte bovenklem van een derde partij. Het is ontworpen om een set Renthal clip-ons vast te houden, en een verzonken digitaal dashboard van KOSO (en het kostte naar verluidt een arm en een been om te maken).
Om de cockpit meer op te ruimen, hebben de jongens het contactslot naar de gereedschapskist verplaatst. (Ja, de Moto 6.5 heeft een gereedschapskist - deze bevindt zich aan de rechterkant, net onder de tank.) Ze hebben ook Renthal-grepen, Brembo-bedieningselementen en een spiegel en bar-end richtingaanwijzers van Rizoma gemonteerd. Aan de achterkant installeerde Wreckless een Bitubo-schok, waarbij de veer opnieuw werd geverfd om bij de rest van de graphics te passen. De standaard 18F / 17R-spaakwielen werden gedumpt voor een bijpassende set 17-inch lichtmetalen items van een Aprilia Pegaso Strada, geschoeid in Michelin Pilot Power 2CT's. Er werden ook nieuwe Brembo-remklauwen en verbeterde schijven gemonteerd.
Bovenop heeft Wreckless het subframe eraf gehaald en een nieuwe gefabriceerd. Daarna fabriceerden ze een nieuw zadel en stuurden die naar Matt bij Herbert & Ellison voor een nieuwe hoes van Alcantara. De achterbrug werd ook met 55 mm verlengd, om de fiets een meer gestrekte, agressieve uitstraling te geven. De jongens hebben ook een aantal kleinere onderdelen gefabriceerd om alles samen te binden. De zijkappen, het achterspatscherm, de bash-plaat, de lade onder het zadel en de kettingkast werden allemaal in eigen huis gemaakt, samen met de ietwat sinistere koplampbehuizing. Er werden nieuwe aftermarket-achterstellen gemonteerd en er werd een verplaatste zijstandaardbevestiging aangebracht.
Wreckless negeerde de motor echter niet. Iain behandelde het tot een strip-and-rebuild, met nieuwe pakkingen, afdichtingen en lagers. Elke laatste sluiting, sluitring, filter en plug werd vervangen, en elke kabel of buis netjes ingepakt. Het originele omvangrijke dubbele uitlaatsysteem werd vervangen door een op maat gemaakt twee-in-één systeem van Alan van APH Engineering. Het veegt omhoog en stroomt in een stompe Akrapovič-bus.
Voor verf, Rick ging in de tegenovergestelde richting van het OEM-schema. De brandstoftank en een paar andere onderdelen kregen een koolstofachtige textuur door Wicked Coatings in Dorset, met behulp van een hydrografisch proces. Als eerbetoon aan Starck zelf kreeg de motor de bijnaam 'S±ARX' en werd de tank getrakteerd op een diep oranje kruis. Vinyl Revolution in Oxford heeft een aantal emblemen gemaakt, waaronder een spookachtig Wreckless-logo bovenaan.
"Deze Moto was erg onhandig", zegt Rick, "en uitdagend en tijdrovend. Maar uiteindelijk erg leuk om te doen. De Moto 6.5 Owners Club in Italië vindt het leuk, dat is genoeg voor mij!” Wacht even - is er een Moto 6.5-eigenarenclub?
Wreckless motorfietsen | Facebook | Instagram | Afbeeldingen door Daniel Du Cros bij Junction11 Studios INGESLAGEN ONDER AANGEPASTE MOTORFIETSEN GETAGGED APRILIA | DOOR WESLEY REYNEKE

fullsizeoutput_197d.jpeg

custom-aprilia-moto-65-starck-wreckless-10-625x417.jpg

fullsizeoutput_1981.jpeg
fullsizeoutput_1983.jpeg
 
De MOTORBEURS in UTRECHT is volop met de voorbereidingen bezig. Zoals eerder vermeld zal er een primeur zijn met een eigen stand voor de Aprilia MOTO 6.5 ! Zoals het er nu naar uit ziet zullen clubs e.d. niet in hal 10 te vinden zijn maar in hal 9!!! Op de bijgaande kaart (welke dus voorlopig is) zal de stand van de Moto 6.5 op plek nummer 09.D87 zijn. Mooi centraal en goed vindbaar! NOTEER MAAR ALVAST.....
 

Bijlagen

  • fullsizeoutput_1993.jpeg
    fullsizeoutput_1993.jpeg
    85,1 KB · Weergaven: 7
De MOTORBEURS in UTRECHT is volop met de voorbereidingen bezig. Zoals eerder vermeld zal er een primeur zijn met een eigen stand voor de Aprilia MOTO 6.5 ! Zoals het er nu naar uit ziet zullen clubs e.d. niet in hal 10 te vinden zijn maar in hal 9!!! Op de bijgaande kaart (welke dus voorlopig is) zal de stand van de Moto 6.5 op plek nummer 09.D87 zijn. Mooi centraal en goed vindbaar! NOTEER MAAR ALVAST.....

Ben jij er alle 3 de dagen Gemsie?
 
Guggenheim Museum, The Art of the Motorcycle


In 1998 was er een tentoonstelling in het wereldberoemde GRUGERHEIM Museum (in Bilbao, Las Vegas en New York). Deze heette "THE ART OF MOTORCYCLE'

Meer dan 110 motoren werden tentoongesteld die op de een of andere manier baanbrekend waren geweest in techniek of design.



De uitnodiging kwam per post:

Ansichtkaart (4,25″ x 6″) voor The Art of the Motorcycle in het Guggenheim Museum


De voorkant van de ansichtkaart is de uitnodiging en de achterkant van de ansichtkaart toont een Aprilia Moto 6.5, Italië, 1995.


scanned270-1-700x492.jpg
scanned272-1-700x492.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan