Een echte design klassieker: de APRILIA MOTO'6.5 (totaal 6129 geproduceerd)

Ja dat is duidelijk een achterlijke idioot. Maar hopelijk is hij nog te traceren......@ts zijn er nog meer foto's van deze meeting?:P
 
Update m.b.t. de twee onfortuinlijke motorrijders. Het gebeurde zondag 27 september. 1 persoon kon na een nachtje observatie al naar huis (flinke kniewond). De ander had een gebroken been. Moest na operatie blijven maar mocht vandaag (woensdag) weer naar huis. Nu revalideren. De schade aan de motoren valt gelukkig mee. Ze hadden nagenoeg geen snelheid meer. Dat was een geluk (bij een ongeluk).
 
fullsizeoutput_13f3.jpeg
 
BOEKEN met achtergrondinformatie over de Moto 6.5
fullsizeoutput_1400.jpeg

Hoe leuk is het om meer te weten te komen over het ontstaan van de Aprilia Moto 6.5! Op het Internet kom je best wat algemene informatie tegen, maar het zijn vaak samenvattingen en meningen uit de journalistieke wereld. Ik probeer verder te spitten en ben op zoek gegaan naar boeken met of over Ivano Beggio en Philippe Starck. Ze zijn niet talrijk maar er zijn toch een aantal interessante boeken verschenen die gaan over Aprilia of over van het werk van Philippe Starck met daarin ook de Moto 6.5. Eigenlijk geef ieder boek weer afzonderlijk een aanvulling op het totaalplaatje. Het heeft mij meer inzicht gegeven. Dus als ook jij meer wil weten, kan ik deze boeken aanbevelen. Laat me maar weten, dan geef ik per boek de bijzonderheden aan.
 
"Degenen die nieuw terrein betreden moeten ook
er ook voor zorgen dat niemand hem volgt.”

Tien wereldberoemde ontwerpers praten over hun favoriete flops...
en wat ze van hen geleerd hebben.

Net gepubliceerd (10-2020 in het tijdschrift van de "Süddeutsche"...


Een late verklaring van Philippe Starck:
“Ik denk dat ik gefascineerd ben door motorfietsen. Toen ik 14 was, kreeg ik een bromfiets genaamd Vélosolex, waarna ik op een Motobécane Mobylette reed, tenslotte een echte motorfiets. Maar altijd heel eenvoudige, lichte machines. Toen Aprilia me begin jaren negentig vroeg om een motorfiets te ontwerpen, was ik erg trots en opgewonden. Mijn visie: twee wielen, één motor, één tank, één zadel - een legendarische naked bike zonder kuip. Helaas was mijn machine volledig tegen de markttrend in. Destijds moest elke motorfiets geschikt zijn voor offroad-gebruik en goed opgeleid; de rally Parijs-Dakar was het grote voorbeeld thema. Ik kon er niets mee, ik kende de weg niet. Mijn 6.5 is gemaakt door het merk Aprilia. En de Aprilia marketeers adverteerde nauwelijks. Het flopte verschrikkelijk, de vakpers en kopers wezen het af. Ik werd ervan beschuldigd een motorfiets te maken voor meisjes, niet voor mannen. Of hooguit voor homomannen. Dat was hoe reactionair de scène toen was.

Tegenwoordig wordt het beschouwd als een cultmachine, waarvoor liefhebbers drie keer de oorspronkelijke prijs neerzetten. Ik heb zes 65's en rijd er nog steeds mee. Er zijn zelfs MOTO’ 6.5 motorclubs. Wat heb ik ervan geleerd? Soms doe je gewoon het goede op het verkeerde moment. Mijn opdrachtgever stond niet achter mij, als je dan tegen de trend in ontwerpt, heb je de wind in de rug.”

De 71-jarige Fransman is een van de meest invloedrijke ontwerpers van zijn generatie. Objecten zoals zijn citroenpers Juicy Salife of zijn plexiglas voor Kartell, worden beschouwd als designiconen.

Philippe Starck
39760923xs.jpg
Motorfiets “MOTO 6.5” voor Aprilia,1994
 
Dat is de eerste 'folder/boekwerk' (duurder woord: prospectus) die gebruikt werd bij de eerste leveringen van de Moto 6.5. Deze was voor de klanten, maar ook voor de dealers die net naast de boot vielen. Er bestaat ook een hele luxe cassette (boek) met dezelfde inhoud (1994) voor uitverkoren dealers, maar dan met echte foto's. Deze zijn zeer zeldzaam en eigenlijk niet verkrijgbaar (tenzij het een nalatenschap of zo). De folder bestaat in twee talen. In het Italiaans en in het Engels. Later kwamen er 'echte' folders in (opgevouwen) A4 model. Er zijn er 3 van. uitgegeven in 1995,1996 en 1997 (in tig talen). Er zijn meer folders waar de Moto 6.5 in staat (latere data), maar dat zijn verzamelfoto's waar ook andere modellen van Aprilia in staan. Het is een kunst om ze allemaal te verzamelen. Vooral de eerste (1995) is moeilijk te vinden. Momenteel staat er eentje (de laatste) te koop op Marktplaats.....


En dit zijn de eerdere twee: (Moto op voorplaat 1995 en man met handen op oren 1996)
 

Bijlagen

  • 20180302-122323-1.jpg
    20180302-122323-1.jpg
    51,5 KB · Weergaven: 5
  • 20180302-111443.jpg
    20180302-111443.jpg
    30,7 KB · Weergaven: 5
Laatst bewerkt:
De special pins van Club 6.5 Italia:
 

Bijlagen

  • fullsizeoutput_1481.jpeg
    fullsizeoutput_1481.jpeg
    128,1 KB · Weergaven: 5
Het ziet er aardig uit ,maar vind dat je dit soort fietsen origineel moet houden, waarom anders een design motor
maken. 🤔
Helemaal mee eens. Maar ik weet dat er een paar scramblers zijn die uit nood geboren zijn. Na een flinke stuiter waren er dusdanig veel onderdelen beschadigd, dat het zoeken naar originele onderdelen een grotere klus was dan herstel met wat ander spul. Zo zijn die scramblers geboren. Soms geslaagd, soms niet. Maar origineel is ook mijn absolute voorkeur maar dan ook 100%. Voor mij moet de laatste bout ook kloppen.
 
Gevraagd: Deze pijpsleutel:
 

Bijlagen

  • fullsizeoutput_1483.jpeg
    fullsizeoutput_1483.jpeg
    139,5 KB · Weergaven: 15
The (very) good, the (very) bad ad the (still) ugly!

Ik heb dus drie Moto’s en ieder heeft zijn verhaal.

De ‘GOOD’ was mijn eerste Moto’. Na jaren een Vmax gereden te hebben was het 5 jaar geleden tijd voor iets minder wild. Als liefde op het eerste gezicht bestaat, dan was het moment, dat ik naar huis reed met m’n nieuwe aanwinst, de Moto’ dat daar voor zorgde. Ik wist wel iets van de historie, maar ik wilde beslist meer weten. De Moto’ was oorspronkelijk zwart.

Toen ik een tweede Moto’ tegen kwam twee jaar geleden na een tip en de foto’s zag, kon ik ook deze kopen. Na jaren verwaarloosd in een schuur en bovendien niet helemaal compleet (een mislukte poging er een scrambler van te maken) kon ik ‘m overnemen (op de foto die met het zwarte frame die ik dus de ‘BAD” noem). Het oorspronkelijk plan was ook deze weer tip/top te maken. Er zat geen kenteken bij, dus die uitdaging moest nog gaan plaatsvinden om hem door de keuring te krijgen van de RDW

Maar afgelopen jaar ik kwam een derde tegen. Deze lag helemaal uit elkaar. Zelfs het blok was volledig in onderdelen. Tijdgebrek vorige eigenaar en dus een gestaakte restauratie. Er miste wel een paar onderdelen. Maar belangrijk, er zat een kenteken bij. Deze noem ik voor het moment de ‘UGLY” maar daar gaat verandering in komen!

De ‘GOOD’ is al een pronkstuk, dus daar behoeft niets aan gedaan te worden. Ik heb de oranje kleurset er op gezet.
De ‘BAD’ is gedegradeerd tot donor-motor. Te veel werk om deze 100% te maken voor de keuring. Een zeer slechte doe het zelver heeft helaas veel verpest.
Maar de ‘UGLY’ gaat dus weer in een showroomstaat komen. Ik heb een overschot aan onderdelen en de beste delen komen na een grondige schoonmaakbeurt en zonodig een revisie op deze Moto’ te zitten. Het Rotaxblok van de ‘BAD’ gaat van frame verhuizen naar dit zilveren frame.
Genoeg werk deze winter!!
IMG-20210114-WA0000.jpg
IMG-20210114-WA0002.jpg
IMG-20210114-WA0002.jpg
IMG-20210114-WA0004.jpg
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels half februari en vandaag 2e keer opa geworden van een meisje (maar daar gaat het hier natuurlijk niet over).:)

De restauratie van de Moto is nagenoeg rond. Alles zit top z'n plek en alleen nog wat plastic schermen monteren. Ik heb nog moeite met het starten. Moet nu uitvinden wat er nog aan scheelt. Het kan de carburateur zijn, maar ook electronisch. Ben er nog niet aan toegekomen. Komende weken hoop ik van wel.
IMG_20210126_144325.jpg
 
Laatst bewerkt:
NIEUW in de 'Moto73' (nummer 3 / 2021) een artikel over de Moto 6.5!!

MOTO73 editie #3 is uit en ligt nu in de winkel.

Wil je hem online bestellen als losse editie? klik hier. GRATIS thuisbezorgd!


Aprilia Moto 6.5
Opgehemeld en kapotgeschreven. Dat overkwam de Aprilia Moto 6.5 in 1995. Het design van Philippe Starck reed best goed, maar een koppige Duitser begreep het kunststukje niet. Gevolg: de verkoop liep niet.
 

Bijlagen

  • Cover-0321-785x1024.jpg
    Cover-0321-785x1024.jpg
    207,9 KB · Weergaven: 10
  • aprilia15_preview_maxWidth_1600_maxHeight_1600-1170x550.jpg
    aprilia15_preview_maxWidth_1600_maxHeight_1600-1170x550.jpg
    93,9 KB · Weergaven: 8
Ja dit was een motor die moest rijpen eer hij gewaardeerd werd voor wat het is,ik heb vele jaren
in de motorbranche gewerkt en weet nog wel dat deze de showroom niet uit te branden was,
persoonlijk vond ik het toen ook niks in die tijd,vele later jaren hadden we er toevallig 1 ingeruild ,
toen pas dacht ik eigenlijk best een leuk ding,blijkbaar moet zoiets eerst rijpen bij mij,ik
heb dat wel bij meer design voertuigen,een ander voorbeeld is het eerste model Ford Ka ,
vroeger vond ik dat een verschrikkelijk lelijk ding,nu vind ik ze wel leuk.
 
Ja dit was een motor die moest rijpen eer hij gewaardeerd werd voor wat het is,ik heb vele jaren
in de motorbranche gewerkt en weet nog wel dat deze de showroom niet uit te branden was,
persoonlijk vond ik het toen ook niks in die tijd,vele later jaren hadden we er toevallig 1 ingeruild ,
toen pas dacht ik eigenlijk best een leuk ding,blijkbaar moet zoiets eerst rijpen bij mij,ik
heb dat wel bij meer design voertuigen,een ander voorbeeld is het eerste model Ford Ka ,
vroeger vond ik dat een verschrikkelijk lelijk ding,nu vind ik ze wel leuk.

Dat gebeurd bij mij ook wel eens.
Met de 6.5 iets minder. Maar ik heb dat met veel motoren.
Diegene die ik lelijk vond en nu reeds heb (gehad) :

Suzuki gsx1100E
Suzuki gsx1100 ES vond ik spuuglelijk en nooit kwam het in mij op om er te 1 te bezitten. Heb er intussen 4 gehad :+
Suzuki gsx1100 EF vind ik nog steeds moeilijk, maar ok als straatdrag voor tijdperk Vmax.
Suzuki gsxr 750 1985 - 1987. Heb er daarna veel gehad.
Streetfighters in het algemeen. En heb er nu reeds 3 gehad.
Srad met zijn dikke kont.
Zelfs de bol d'or en alles met comstar velgen vond ik in de begin 90 lelijk. Intussen....8-)
Walter wolf. Nu zeer ok
DR750 en 800 big. Nu ok
De GS met eendenbek blijf ik moeilijk vinden.

Hier nog een foto van vroeger

6.5 is een ideale modieuze, ietwat dure, bezemhouder :X
knuppel hoenderhok

Geen van de motoren heb ik nog op de zxr na.
Ook geen onderdelen. (ik hoor jullie al denken)
mooi tapijten ook van de kringwinkel. :Y
180301.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan