Een echte design klassieker: de MV Agusta Ipotesi (totaal 1991 geproduceerd)

1646734541956.png
 
Na 10 jaar en talloze voornemens hem weer op te starten, is het er toch van gekomen.
De Ipotesi loopt weer.
Had afgelopen herfst de carburateurs al gereviseerd, olie ververst en kleppen gecheckt, maar door verbouwings perikelen kwam het niet van opstarten.
Vandaag toch gewoon de tijd ervoor genomen.
Heb nu een basis afstelling waarop hij blijft lopen en de volgende stap wordt zo goed mogelijk afstellen.

Verder ligt de elektrische benzinekraan bij Han voor revisie, en moet ik de tank nog intern reinigen.
Maar het begin is er.
 
Goed dat Han er is; hij heeft mij laten zien hoe nauw de afmeting/kracht van het veertje in de kraan luistert....
EN natuurlijk toppie dat ze het (weer) doet!

mva.jpg

Vandaag iets van 2 uur gereden, grote grijns op mijn bakkes 8-)

Toen ik bij Molenaar weg wilde, had de kick starter er geen zin in. De as "greep" niet, geen weerstand van de zuigers...
Na een keer of 10 met het handje pompen, voelde ik dat ie weer greep. 1 kick en lopen. Gauw naar huis. Bij nadere inspectie zag ik dat er olie lekte, onderkant kickstarter. ;-(
20220618_145221.jpg




IMG-20220618-WA0012.jpeg

Kijkend naar het onderdelenboek, zie ik dat er een keerring zit. Maar het het WPHB van Han op de zaak liggen. Fingers crossed dat die keerring van buitenaf te vervangen is, en dat de maat in het WPHB staat...

**edit** net met Han ge-apped. Valt niks te stellen en keeringen moet deksel er af. Nu nu even gevoeld en de as grijpt weer goed aan, ik voel compressie. Ik kijk het wel aan.
 
Laatst bewerkt:
Dit zullen de Ipotesis allemaal wel hebben
20220618_172342.jpg


Maar even de de doos "vanallesennogwat" gekeken...
20220618_172226.jpg

Een klepdekselbout rubber van een sloop VF400F...

20220618_172334.jpg

That could work!
O-)


Op mijn oude Gilera was 1 "oog" voor de middenbok weggezaagd door een vorige eigenaar.

Daar zit nu een VTR1000-SP2 zijstandaard op. HONDA to the rescue!
IMG_20201103_153856.jpg

(Il Bastardino 8-) )
 
Laatst bewerkt:
Oh ja.....


Toen ik de snelweg afkwam en een 30kmu gebied inreed hoorde ik wat ratelen.....

De km teller deed het goed, maar bij nadere inspectie... :N
20220618_191834.jpg


Moer bij kabeleinde foetsie
20220618_191804.jpg



En de "rinvio"....🤢
20220618_191847.jpg


Een kabel heb ik wel, maar de opnemer (rammelt) vrees ik het ergste.... kudt...
 
Als het goed is kan je de opnemer helemaal uit elkaar halen. Het oude harde vet verwijderen en de meenemer die verbogen is weer recht buigen en met nieuw vet weer in elkaar zetten. Nieuwe kabel met een goede moer en het gaat weer jaren mee.
 
Als het goed is kan je de opnemer helemaal uit elkaar halen. Het oude harde vet verwijderen en de meenemer die verbogen is weer recht buigen en met nieuw vet weer in elkaar zetten. Nieuwe kabel met een goede moer en het gaat weer jaren mee.
That's the plan!
 
Fijn he dat oude spul🤗,je verveeld je geen moment ;)
ooit eens een tijdje een oude AJS mogen rijden,dat was een half uur rijden en een uur sleutelen,trilde er iets niet kapot of los
lekte er wel weer ergens iets of deed de elektronica weer moeilijk,heb de motor maar gauw weer aan de eigenaar terug gegeven.
 
160-170 zou moeten kunnen, maar waarom zou ik het doen met de oude dame. De VFR doet 240+ op de GPS....
 
160-170 zou moeten kunnen, maar waarom zou ik het doen met de oude dame. De VFR doet 240+ op de GPS....
Inderdaad,met oudjes moet je voorzichtig omgaan,hoge belasting op zo,n oud blok kan wel eens
snel einde oefening worden.😬
 
Dan had hij maar geen motorfiets moeten worden , mijn 1975 morini 350 sport loopt nog 160 op de GPS.
( in gunstige omstandigheden , dat wel)
als ik ooit mijn ipotesi op de weg krijg ( geen kenteken) kan ik jullie vertellen hoe hard zo'n ding echt loopt.
 
Dan had hij maar geen motorfiets moeten worden , mijn 1975 morini 350 sport loopt nog 160 op de GPS.
( in gunstige omstandigheden , dat wel)
als ik ooit mijn ipotesi op de weg krijg ( geen kenteken) kan ik jullie vertellen hoe hard zo'n ding echt loopt.

Mijn Ipotesi had ook geen kenteken, RDW was -met wat voorbereiding- geen enkel probleem. Laat maar weten wanneer ie technisch ok is en je naar de RDW wilt.

RDW Nieuwegein
1655873222657.png
 
Ik zal de verlichting eens nakijken , verder heb ik al wat proefritten op eigen terrein gemaakt , dus hij zou ok moeten zijn...
ik heb volgens mij ooit een datering via de engelse MV club aangevraagd, ik moet eens zoeken waar ik alles heb liggen.
 
Ik zal de verlichting eens nakijken , verder heb ik al wat proefritten op eigen terrein gemaakt , dus hij zou ok moeten zijn...
ik heb volgens mij ooit een datering via de engelse MV club aangevraagd, ik moet eens zoeken waar ik alles heb liggen.
Mijn Ipotesi had ik begin jaren '90 op vehikel gekocht.
Had er alleen een copy van de Italiaanse inschrijving bijgekregen.
Toen ik hem in 2010 op kenteken wilde hebben kreeg ik van de RDW alle medewerking.
Zij deden nog een extra herkomst check en ik moest zorgen voor een aankoop nota.
Gelukkig had ik het kaartje van de verkoper nog, dus dat kwam ook goed.

Naderhand kwam ik er wel achter dat ik op dat moment om een historisch kenteken had moeten vragen.
Heb nu een 2010 kenteken en mag dus niet met een blauwe plaat rijden.
 
Mijn Ipotesi had ik begin jaren '90 op vehikel gekocht.
Had er alleen een copy van de Italiaanse inschrijving bijgekregen.
Toen ik hem in 2010 op kenteken wilde hebben kreeg ik van de RDW alle medewerking.
Zij deden nog een extra herkomst check en ik moest zorgen voor een aankoop nota.
Gelukkig had ik het kaartje van de verkoper nog, dus dat kwam ook goed.

Naderhand kwam ik er wel achter dat ik op dat moment om een historisch kenteken had moeten vragen.
Heb nu een 2010 kenteken en mag dus niet met een blauwe plaat rijden.
die van mij komt ook van vehikel , ergens begin jaren 90 voor een paar honderd gulden gekocht.
echter ik heb er helemaal geen papieren bij.
 
Aankoopakte kun je zelf opstellen.
Zonder papieren zal de RDW naar het meest waarschijnlijke productiejaar kijken en dan 30 juni als 1e datum aanhouden.
Wat zijn de laatste cijfers het balhoofd van je frame? Er is in 1975 en 1976 geproduceerd en er zijn er 1991....
MV deed niet aan "matching numbers" frame en motorblok.
Ik had mijn "type en ouderdomsverklaring" van de (oude) MV club, daar is vast wel aan te komen als je helemaal "technisch" klaar bent.
 
1655973408529.png
Ziet er redelijk compleet uit @elefant ! Wat mis je nog?
De uitlaten lijken (op het 1e gezicht) niet origineel, zou geen probleem moeten zijn. De nieuw originele op mijn Ipotesi produceren een flink kabaal; de RDW tester knikte instemmend....
 
ik geloof niet dat ik iets mis , ik heb er al een paar rondjes mee gereden op de oprit.
volgens mij hangen de onderste kuipsteunen los. en ik moet de verlichting controleren ,
geen idee of de claxon het doet.
ik weet niet of er een e keur op de reflector zit, daar is ooit mijn morini camel op afgekeurd.
De uitlaten zijn van een morini 350 , ik kocht de fiets met een set home made RVS megafoons, daarmee durf ik me niet bij een RDW te vertonen O-)
een foto zoals ik hem kocht, met vastzittend blok.
als zo'n ding uit italie komt kunnen ze geen identiteitscheck doen , Italie had toen nog geen framenummer registratie.

ik heb een type en ouderdomsverklaring van de engelse MV club.
ik zal vanavond eens kijken of ik hem kan vinden.
 

Bijlagen

  • MV350 ipotesi.jpg
    MV350 ipotesi.jpg
    147,9 KB · Weergaven: 15
Het framenummer moet wel op de verkoopakte staan. Het geeft een indicatie van bouwjaar.
Het feit dat het framenummer met 216- begint geeft aan dat het een Ipotesi is. 8-)
De/mijn Ipotest heeft geen aparte rode reflector (die er op modernere motoren wel op moet). Enkel de af fabriek CEV achterlicht waar de reflector inzit.
Was bij de RDW geen punt. Je kunt er altijd eentje opzetten en er later weer afhalen.

Kentekenplaathouder heb je?
1655979886327.png
 
Het framenummer moet wel op de verkoopakte staan. Het geeft een indicatie van bouwjaar.
Het feit dat het framenummer met 216- begint geeft aan dat het een Ipotesi is. 8-)
De/mijn Ipotest heeft geen aparte rode reflector (die er op modernere motoren wel op moet). Enkel de af fabriek CEV achterlicht waar de reflector inzit.
Was bij de RDW geen punt. Je kunt er altijd eentje opzetten en er later weer afhalen.

Kentekenplaathouder heb je?
Bekijk bijlage 1774961
de kentekenplaathouder is onderdeel van het achterspatbord geloof ik.
dat is in italie al een keer afgezaagd.
maar ik heb een beugeltje gemaakt waar de kentekenplaat netjes in hangt
ik was me meer zorgen aan het maken over de koplampreflector,
Maar die is relatief eenvoudig te vervangen.
 
20220623_154033.jpg


CEV 168

Mocht de RDW toch moeilijk doen dan kan ik de vliering opkruipem... O-)
20220623_154443.jpg
 
"Beach boy"

1656000763502.png



Nu ik er op aan het rijden geslagen ben kom ik wel tot de conclusie dat de carburatuers ff gesynchrosiseerd moeten worden (en stationair).


Enne, deze gaat niet mee naar de Picos rally in September. Daar is is mij niet comfortabel genoeg voor.
Wel steeds duimpjes omhoog van andere weggebruikers!
 
Terug
Bovenaan Onderaan