Een eend heeft ook een boxermotor!

Ralfie

MF veteraan
10 jan 2002
13.791
470
Even een hersenspinsel naar aanleiding van de hier uit de hand lopende discussie (het ging allang niet meer over de foto's van de CB) :P : pics van mijn CB550FK3

Ik heb dus een vriend met een Eend-blok in een Dneprframe. No problem. Zou het ondersom ook kunnen? Dus een BMW-blok in een eendje bouwen (ik zou geen Ural of Dnepr blok nemen :X :X )? Neem het blok van een RT, met oliekoeler; verloopstuk voor de versnellingsbak en presto! Heb je ineens een eendje met 70 PK (als je een blok van een R100 pakt) 8-) .

Of zou ie door de veren zakken :? Of het frame kromtrekken :+ .
 
Kan wel, er worden regelmatig Guzzi blokken op eendenonderstellen gebouwd (Burton's en Lomax bv). Lemans III blokkie? Hmmm, jammie *D
 
Trusten Ralf: de eerste Eend hád een BMW-motor.
Het ontwerp is door de tijd heen nauwelijks veranderd,dus ja: andersom kan ook... :P
 
Ik heb al eens extremere blokken in een Eend gezien, V6-blokkies e.d. Alleen, dan was slechts het plaatwerk nog origineel van het Eendje over. De rest was zwaar aangepast.
 
Burtons hebben een gewoon eendeblok toch (die krengen worden bij mij in het dorp gemaakt 8-) .

Guzziblok is inderdaad ook een optie natuurlijk.

Of iets nieuwer: een BMW 4-klepper, zit je over de 100 pk 8-) .
 
Trusten Ralf: de eerste Eend hád een BMW-motor.
Het ontwerp is door de tijd heen nauwelijks veranderd,dus ja: andersom kan ook... :P

:z :z

ik weet nou eenmaal nog niets van die prachtige franse automobielen B|
 
Laatst bewerkt:
Ik snapte de opmerking al niet zo goed: jij komt na 45 jaar (en niet meer in productie zijn sinds 1989 ;( ) er eindelijk achter dat de Eend een boxermotor heeft... :P ;)
 
Als het zoveel op elkaar lijkt kan je als echte hobbyist misschien ook wel alleen de cyl.koppen + carbs overzetten :P .

Toen ik de topic-titel las dacht ik al: oh jee...
 
Even een hersenspinsel naar aanleiding van de hier uit de hand lopende discussie (het ging allang niet meer over de foto's van de CB) :P : pics van mijn CB550FK3

Ik heb dus een vriend met een Eend-blok in een Dneprframe. No problem. Zou het ondersom ook kunnen? Dus een BMW-blok in een eendje bouwen (ik zou geen Ural of Dnepr blok nemen :X :X )? Neem het blok van een RT, met oliekoeler; verloopstuk voor de versnellingsbak en presto! Heb je ineens een eendje met 70 PK (als je een blok van een R100 pakt) 8-) .

Of zou ie door de veren zakken :? Of het frame kromtrekken :+ .
Natuurlijk gaat dat Ralf, is alleen een hele dure optie. Waarom?
Simpel je zult een gsa bak moeten hebben waar de remschijven op zitten en dan bij voorkeur de 5 bak. Dan moet je een flens gaan draaien/frezen welke tussen gsabak komt en bmw blok. Tevens is het blok langer dus motorsteun voor aanpassen, gsa bak is ook langer en dus versnellingsbaksteung aanpassen (bak komt bijna koets binnen)
 
Trusten Ralf: de eerste Eend hád een BMW-motor.
Het ontwerp is door de tijd heen nauwelijks veranderd,dus ja: andersom kan ook... :P
Triple was prototype van voor 1939, en was watergekoeld. Toen kwam d'n oorlog en logisch dat die franzosen ff genoeg hadden van duits spul.
 
Wat ook goed gaat Ralfie is 2cv carb op je Dnepr zetten, meer koppel en nog zuiniger ook. Maar 1 nadeel is dat ie in de winter bevriest. PS we hebben het al gedaan op een oude Dnepr.
 
Sterker nog het Guzziblok is oorspronkelijk ontwikkeld voor een auto!!

Voor de fiat 500 toch?

fiat500guzziblok.jpg
 
Laatst bewerkt:
Burtons hebben een gewoon eendeblok toch (die krengen worden bij mij in het dorp gemaakt 8-) .

Guzziblok is inderdaad ook een optie natuurlijk.

Of iets nieuwer: een BMW 4-klepper, zit je over de 100 pk 8-) .

Origineel wel, maar komt wel voor dus. Is de RDW niet zo blij mee trouwens. ;)
 
Doe het dan gelijk goed:

http://www.2cv.nl/publicaties/v8/ (www.2cv.nl/publicaties/v8/)

http://www.2cv.nl/publicaties/v8/index2.html (www.2cv.nl/publicaties/v8/index2.html)

:}
 
Triple was prototype van voor 1939, en was watergekoeld. Toen kwam d'n oorlog en logisch dat die franzosen ff genoeg hadden van duits spul.

Vaud!
Het ontwerp van de 'Deux cheveaux' stamt uit 1937, de eerste proeven met het prototype uit september van dat jaar.
Dit protodingesten was met een BMW R50 blok uitgevoerd, die zonder aanpassingen hoppa! int vooronder is gelepeld.
Uit die eerste proeven bleek dat de koeling in problemen kwam, men heeft toen even gegoocheld met waterkoeling.
Dit bleek niet haalbaar,omdat de standaard BMW-motor teveel moest worden aangepast.
Aangezien de overheid destijds zowel met Franse als met Duutse (lees: BMW dus) motoren reed, en onderdelen goed verkrijgbaar waren, wilde men bij Citroën het blok ongewijzigd laten (zodat elke Franse boer bij de plaatselijke tractor-smid ook BMW-onderdelen kon krijgen).
Toen kwamen de Duutsers.....
in allerijl werd het enige bestaande prototype gedemonteerd en bij Jean avec le cap (de bekende Jan-met-de-pet) op zolder opgeslagen om pas weer ná de oorlog gemonteerd te worden.
Bang dat de kleine gesnorde huisschilder er met de ideeën vandoor ging werden ook alle blauwdrukken vernietigd.
Die werden na de oorlog met de montage van het prototype weer opgemeten..(!!)
Tot ver in de jaren '60 pasten veel standaard BMW-blokonderdelen gewoon op de Eend!
Hier is met de introductie van de '6'-motor (602cc) pas verandering in gekomen.




Citrofiel? Ik?? Hoezo??? :P
 
@ralfie..

"Ik heb dus een vriend met een Eend-blok in een Dneprframe."
die motor ken ik(geloof ik).rijdt in hoensbroek.een vriend van mij is nu een dieselblok van een franse 50kmh bromautootje in een dnepr aan het bouwen :P
als het die cv dnepr is dan ken je hem ook wel..
 
@ralfie..

"Ik heb dus een vriend met een Eend-blok in een Dneprframe."
die motor ken ik(geloof ik).rijdt in hoensbroek.een vriend van mij is nu een dieselblok van een franse 50kmh bromautootje in een dnepr aan het bouwen :P
als het die cv dnepr is dan ken je hem ook wel..

Dat ding dat ook in de Motor Emotion heeft gestaan? :)
 
@ralfie..

"Ik heb dus een vriend met een Eend-blok in een Dneprframe."
die motor ken ik(geloof ik).rijdt in hoensbroek.een vriend van mij is nu een dieselblok van een franse 50kmh bromautootje in een dnepr aan het bouwen :P
als het die cv dnepr is dan ken je hem ook wel..


Dan zijn er meerdere, deze rijdt in de buurt van Zutphen. Dat is dus degene die enige manden geleden in MotorEmotion heft gestaan. 8-)

Ben ook zeer benieuwd naar het resultaat van de knutselarij van die vriend van je! :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan