Een helmsok, bestaat dat nog?

HCx

MF veteraan
1 jan 2017
4.296
2.510
Langs mijn kin is mijn (integraal)helm niet erg winddicht. Daar blaast wind naar binnen en dat zorgt voor lawaai. Hand voor de kin, en het lawaai is weg. Maar de hele tijd met je hand voor je kin rondrijden is niet handig, dus ik zoek een oplossing. Nou zou een helmsok uitkomst bieden, zo las ik in oude topics op het forum. Maar ik kan ze nergens vinden. Booster had er een, Proline had er een, maar ze zijn nergens te koop. Alleen van Proline vind ik er een variant waarbij er een hele lap stof om je nek zit, en dat hoeft nou ook weer niet.

Het liefst heb ik er een die je niet met tape of klitteband vast hoeft te zetten, maar die gewoon om de helm gaat. Plaatjes vond ik, webshops waar ze te koop zijn niet. Zoek ik op de verkeerde term, of bestaat het gewoon niet meer en moet ik zelf wat gaan knutselen?
 
Niet direct een antwoord op je vraag maar wat voor een helm heb je?

Bij mijn helm zit er een extra dingetje bij waarmee je de onderkant afdicht, juist om dit soort gedoe te voorkomen.
 
Zoek eens op Whisper kit.

Of een kolletje of bandana om je nek scheelt ook al.
 
Niet direct een antwoord op je vraag maar wat voor een helm heb je?

Bij mijn helm zit er een extra dingetje bij waarmee je de onderkant afdicht, juist om dit soort gedoe te voorkomen.
Shoei GT Air. Er zit wel zo'n flapje bij de kin, maar die helpt net niet goed genoeg. Hand ervoor scheelt echt heel veel.
Zoek eens op Whisper kit.

Of een kolletje of bandana om je nek scheelt ook al.
Voor de GT Air is die er niet volgens mij. Getest met kol, maar dat helpt net niet genoeg en is met dit weer niet heel lekker. :P


Kijk, dit is wat ik tegen kwam: Helmen > Accessoires > Booster Helmsok Demontabel - Japarts B.V. NL

Maar niet leverbaar. Is wel wat ik bedoel.
 
Ah, ok.

Maar die bivakmutsen werken prima hoor!
Bij mij helaas niet. Daarom ben ik specifiek op zoek naar zo'n "sok". Vanuit de USA laten komen lijkt een optie. In verhouding wel erg duur voor een lapje stof. Dus als iemand iets in NL weet, graag!
 
Een "windstopper" is de term die je zoekt, denk ik.

Ik heb z'n universele geprobeerd en het hielp zeker, maar klote om de hel op en af te doen en het blijft nat als je door de regen hebt gereden. Dit laatste was de reden om het weg te halen aangezien ik vaak door de regen rijd en schimmel wilde voorkomen.

Voor mijn Shoei Qwest heb ik de whisper kit. Werkt minder goed dan zn universele, maar deze is van leer en past beter in de helm dus minder last van het probleem dat het nat blijft.

Voor mijn HJC heb ik enkel een extra kinstuk gekocht en deze is van Schubert, want er is er geen van HJC. Het effect is minder dan zn whisper kit.
Niet voldoende voor mij dus de HJC ligt in de kast en wordt enkel voor circuitdagen gebruikt.

Deze had ik (de korte zwarte). Misschien dat de lange het op en afzetten makkelijker maken.
https://www.ebay.com/itm/The-Origin...e-Helmet-Noise-Increase-Comfort-/181229304189
 
Laatst bewerkt:
Een "windstopper" is de term die je zoekt, denk ik.

Ik heb z'n universele geprobeerd en het hielp zeker, maar klote om de hel op en af te doen en het blijft nat als je door de regen hebt gereden. Dit laatste was de reden om het weg te halen aangezien ik vaak door de regen rijd en schimmel wilde voorkomen.

Voor mijn Shoei Qwest heb ik de whisper kit. Werkt minder goed dan zn universele, maar deze is van leer en past beter in de helm dus minder last van het probleem dat het nat blijft.

Voor mijn HJC heb ik enkel een extra kinstuk gekocht en deze is van Schubert, want er is er geen van HJC. Het effect is minder dan zn whisper kit.
Niet voldoende voor mij dus de HJC ligt in de kast en wordt enkel voor circuitdagen gebruikt.

Deze had ik (de korte zwarte). Misschien dat de lange het op en afzetten makkelijker maken.
https://www.ebay.com/itm/The-Origin...e-Helmet-Noise-Increase-Comfort-/181229304189

Mooi, een ervaringsdeskundige :). Die Whisper Kit ziet er mooi uit. Shoei zal niet voor niets de GT AIr niet vermelden, maar als ik die bevestigingsoogjes zie lijkt het wel heel erg op dat flapje van hieronder. Ik zal er eens een mailtje aan wagen om te vragen of het passend is en zo niet waarom niet. Een beetje knutselen vind ik niet erg. En anders wordt het inderdaad zo'n universele.

https://m.louis.de/artikel/shoei-wi...4506460cdaa982&filter_article_number=20012161
Is dit de standaard uitvoering?
(deze voor de GT-Air, staat er ook voor de GT-Air II)

Is op zich wel om te bouwen naar een grotere flap.
Ik heb het even vergeleken, dit is die er standaard op zit (en bij mij dus ook al)
 
Een "windstopper" is de term die je zoekt, denk ik.

Ik heb z'n universele geprobeerd en het hielp zeker, maar klote om de hel op en af te doen en het blijft nat als je door de regen hebt gereden. Dit laatste was de reden om het weg te halen aangezien ik vaak door de regen rijd en schimmel wilde voorkomen.

Voor mijn Shoei Qwest heb ik de whisper kit. Werkt minder goed dan zn universele, maar deze is van leer en past beter in de helm dus minder last van het probleem dat het nat blijft.

Voor mijn HJC heb ik enkel een extra kinstuk gekocht en deze is van Schubert, want er is er geen van HJC. Het effect is minder dan zn whisper kit.
Niet voldoende voor mij dus de HJC ligt in de kast en wordt enkel voor circuitdagen gebruikt.

Deze had ik (de korte zwarte). Misschien dat de lange het op en afzetten makkelijker maken.
https://www.ebay.com/itm/The-Origin...e-Helmet-Noise-Increase-Comfort-/181229304189

Zal dit ook op mijn scorpion exo tech kunnen?
Is wel een helm die helemaal achter over kan.
Als de helm dicht zit hoor ik de wind ook harder dan als ik met de kin klep helemaal achterover heb..
 
Zal dit ook op mijn scorpion exo tech kunnen?
Is wel een helm die helemaal achter over kan.
Als de helm dicht zit hoor ik de wind ook harder dan als ik met de kin klep helemaal achterover heb..
Je bedoelt dat je een systeemhelm hebt? Als dat zo is, hoe zie je het dan voor je dat de helmsok aan de hele onderkant geplakt moet zitten bij montage. Dan kan de helm toch niet meer open (zonder de helmsok stuk te maken).
 
Je bedoelt dat je een systeemhelm hebt? Als dat zo is, hoe zie je het dan voor je dat de helmsok aan de hele onderkant geplakt moet zitten bij montage. Dan kan de helm toch niet meer open (zonder de helmsok stuk te maken).

Klopt maar dan kan dit wel toch?
Wel martelen met op omhoog en naar beneden doen O-)
 

Bijlagen

  • F930879B-0BF2-4569-8462-F1D1E1714EB0.jpeg
    F930879B-0BF2-4569-8462-F1D1E1714EB0.jpeg
    14,7 KB · Weergaven: 15
@HCx Heb je nog iets gevonden wat voor jou hielp?
Ik heb namelijk met een RPHA-11 hetzelfde probleem, helm zit goed strak maar maakt een partij herrie rondom de sluiting bij de nek. Wanneer ik mijn hand tegen mijn kin/nek aanhoudt is gelijk 50% (of misschien wel meer) van het gebulder weg.

edit: Oordoppen heb ik trouwens altijd in, schuim of filter maakt in dit geval weinig verschil :|
 
Mijn Scorpion helm heeft daar een soort kante netje zitten. Scheelt heel veel inderdaad. Misschien een optie om iets te maken wat je tussen je kinstuk kan plaatsen? Al is het een stuk uit een shirt waar je een reepje kunststof in naait. Dat kan je dan misschien klemmen tussen je kinstuk.

1647957667183.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan